Vizuál

KÉP-regény: Villamos

2019.06.07. 15:35
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal térdig érő vízben fotózott a Clark Ádám téri villamos-aluljáróban.

Igen, tudom, hogy nincs a képen villamos, én is észrevettem. Azért nincs rajta, mert ott volt. Megpróbálom felvázolni közérthető formulában, bár ilyenkor egy jól nevelt fotográfus kollégámnak a szavai ugranak be!

Sose meséld el azt, amit nem fényképeztél le!”

Mert olyankor megkérdezik, hogy hol van róla a kép, és ezzel nehéz bármit is kezdeni. Pillanatnyilag is emelkedik a Duna vízszintje, de a 2013-ban elért budapesti 960 cm-es csúcstól azért még messze vagyunk. Nem, mintha hiányozna, csak ránéztem a vízmércére. Na, innen jött a villamos. Ráadásul kettő!

2013-ban kitaláltam, hogy éjszaka fogok árvizet fényképezni, mert egyrészt úgy nem szoktak, másrészt van benne valami kihívás, egyébként meg hülyeség, úgyhogy miért ne? Ugye? Végigjártam a lezárt rakpartokat az egész városban, a Rómaitól a Kopaszi-gátig, egy baromi nehéz állvánnyal, amit egy fotós cimborától kértem kölcsön. Fából volt és iszonyú nehéz, és tulajdonképpen nem is volt alkalmas az egészre, de ha az ember este hatkor akar állványt szerválni, akkor ne méltatlankodjon!

A Clark Ádám téren, a Lánchídnál lemegy a villamos egy alagútba, és mivel ott is magasan állt a víz, gondoltam, befigyelek és szétnézek kicsit. Igen, ezt láthatjátok a képen. Na, most ez úgy készül, hogy mivel nincs fény, az emberke felállítja az állványt, aztán rászereli a fényképezőgépet meg az optikát, beállítja a képkivágást, aztán a fénymérő adatai alapján exponál. Ez így elég egyszerűnek tűnik, én sem gondoltam többre. De egy kicsit elbizonytalanodtam. Először is alig tudtam az állványt becipelni az alagútba a térdig érő vízben. Aztán úgy kellett az egész cumót összerakni, hogy semmi ne legyen vizes, amire már akkor rájöttem, hogy lehetetlen, amikor bementem az alagútba. Aztán a vizes cipőmben a vizes kezemmel beállítottam a vizes fényképezőgép vizes optikáját és végül megnyomtam a vizes gombot. Húsz másodperces expozíciós időt dobott ki a masina. Ez egy véleményes időkeret. Elsőre nem tűnik soknak, de közben jött egy villamos. Arra nem gondoltam, hogy az alagút nincs lezárva, a villamosos ember meg nem gondolt állványos fotósra az alagútban, úgyhogy mind a ketten meghökkentünk. Mondjuk, a villamosnak jellemzően jobb esélyei voltak, de a kölcsönállványom a síneken már necces volt.

alagut-153001.jpg

Villamos (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos)

Szerencsére jó érzékkel meg tudott állni a forma aztán kihajolt az ablakon és emlegetett valamit a szüleimről, meg valami helyről, ahol éppen lennem kéne, de gyorsan elkezdtem lecuccolni a sínről, hogy tovább tudjon menni. Na, ekkor érkezett meg a másik villamos. De tényleg! Nem tudom, hogy mekkora matematikai valószínűsége van annak, hogy két villamos pont találkozik az alagútban, pláne árvíz idején, de majd utána nézek. Ja, hogy aztán? Bent dekkoltam a két vilinger között, a hátamon egy 20 kilós állvánnyal csurom vizesen és azon morphondíroztam, hogy vajon miért kell nekem éjjel árvizet fényképezni a Lánchíd alatt, miközben egyszerre két villamosvezető emlegeti a szüleimet? Mondjuk, hogy el tudjam mesélni. Bár ez akkor korántsem volt szempont. Ne próbáljátok ki, tök szar az egész!

Korábbi történetek itt.
További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>
  

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Elhunyt a francia újhullám sztárja, Anna Karina

A dán születésű francia színésznő, modell és filmrendező, Jean-Luc Godard rendező volt felesége 79 évesen, rák következtében hunyt el december 14-én.
Vizuál Film

Sundance-nagydíjas makedón filmmel, a Méz-királynővel nyit a BIDF

"A siker is történet" - hangzik a BIDF legújabb szlogenje, és valóban, a 2020-as BIDF versenyfilmjei ismét átütőek, egyediek, művészi megfogalmazásukban tabukat döntögetőek lesznek. Budapest legnézettebb fesztiváljára már most lehet jegyeket, bérletet venni.
Vizuál Film

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.
Vizuál gyász

Elhunyt Danny Aiello amerikai színész

Rövid betegség után, péntekre virradóra egy New Jersey-i kórházban meghalt Danny Aiello amerikai színész.
Vizuál képregény

KÉP-regény: Lövésem volt

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, hogy milyen volt, amikor majdnem lelőtték.