Vizuál

KÉP-regény: Villamos

2019.06.07. 15:35
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal térdig érő vízben fotózott a Clark Ádám téri villamos-aluljáróban.

Igen, tudom, hogy nincs a képen villamos, én is észrevettem. Azért nincs rajta, mert ott volt. Megpróbálom felvázolni közérthető formulában, bár ilyenkor egy jól nevelt fotográfus kollégámnak a szavai ugranak be!

Sose meséld el azt, amit nem fényképeztél le!”

Mert olyankor megkérdezik, hogy hol van róla a kép, és ezzel nehéz bármit is kezdeni. Pillanatnyilag is emelkedik a Duna vízszintje, de a 2013-ban elért budapesti 960 cm-es csúcstól azért még messze vagyunk. Nem, mintha hiányozna, csak ránéztem a vízmércére. Na, innen jött a villamos. Ráadásul kettő!

2013-ban kitaláltam, hogy éjszaka fogok árvizet fényképezni, mert egyrészt úgy nem szoktak, másrészt van benne valami kihívás, egyébként meg hülyeség, úgyhogy miért ne? Ugye? Végigjártam a lezárt rakpartokat az egész városban, a Rómaitól a Kopaszi-gátig, egy baromi nehéz állvánnyal, amit egy fotós cimborától kértem kölcsön. Fából volt és iszonyú nehéz, és tulajdonképpen nem is volt alkalmas az egészre, de ha az ember este hatkor akar állványt szerválni, akkor ne méltatlankodjon!

A Clark Ádám téren, a Lánchídnál lemegy a villamos egy alagútba, és mivel ott is magasan állt a víz, gondoltam, befigyelek és szétnézek kicsit. Igen, ezt láthatjátok a képen. Na, most ez úgy készül, hogy mivel nincs fény, az emberke felállítja az állványt, aztán rászereli a fényképezőgépet meg az optikát, beállítja a képkivágást, aztán a fénymérő adatai alapján exponál. Ez így elég egyszerűnek tűnik, én sem gondoltam többre. De egy kicsit elbizonytalanodtam. Először is alig tudtam az állványt becipelni az alagútba a térdig érő vízben. Aztán úgy kellett az egész cumót összerakni, hogy semmi ne legyen vizes, amire már akkor rájöttem, hogy lehetetlen, amikor bementem az alagútba. Aztán a vizes cipőmben a vizes kezemmel beállítottam a vizes fényképezőgép vizes optikáját és végül megnyomtam a vizes gombot. Húsz másodperces expozíciós időt dobott ki a masina. Ez egy véleményes időkeret. Elsőre nem tűnik soknak, de közben jött egy villamos. Arra nem gondoltam, hogy az alagút nincs lezárva, a villamosos ember meg nem gondolt állványos fotósra az alagútban, úgyhogy mind a ketten meghökkentünk. Mondjuk, a villamosnak jellemzően jobb esélyei voltak, de a kölcsönállványom a síneken már necces volt.

alagut-153001.jpg

Villamos (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos)

Szerencsére jó érzékkel meg tudott állni a forma aztán kihajolt az ablakon és emlegetett valamit a szüleimről, meg valami helyről, ahol éppen lennem kéne, de gyorsan elkezdtem lecuccolni a sínről, hogy tovább tudjon menni. Na, ekkor érkezett meg a másik villamos. De tényleg! Nem tudom, hogy mekkora matematikai valószínűsége van annak, hogy két villamos pont találkozik az alagútban, pláne árvíz idején, de majd utána nézek. Ja, hogy aztán? Bent dekkoltam a két vilinger között, a hátamon egy 20 kilós állvánnyal csurom vizesen és azon morphondíroztam, hogy vajon miért kell nekem éjjel árvizet fényképezni a Lánchíd alatt, miközben egyszerre két villamosvezető emlegeti a szüleimet? Mondjuk, hogy el tudjam mesélni. Bár ez akkor korántsem volt szempont. Ne próbáljátok ki, tök szar az egész!

Korábbi történetek itt.
További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide>>>
  

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Vizuál

Online elérhető művészeti filmek a napfényes Itáliáról

Online elérhető A művészet templomai című népszerű ismeretterjesztő sorozat, első körben hat film, köztük a firenzei Uffizi képtárat, Róma bazilikáit, a milánói Scala történetét, Leonardo és Raffaello életpályáját bemutató alkotások nézhetők.
Színház

Kováts Adél: „Nem csak a járványt kell túlélnünk”

Kováts Adél Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Radnóti Színház igazgatója a napirendben hisz, megpróbál nem egész nap dolgozni, ugyanakkor élvezi is a home office előnyeit. Tudja, hogy a járványt követően szemléletet kell váltanunk, de most a legfontosabbnak a szolidaritást tartja.
Könyv

Aki megmutatta nekünk a Tücsökzenét

1900. március 31-én született Miskolcon a költő és műfordító, akit több alkalommal is eltiltottak a publikálástól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál fotó

Fény az éjszakában – Az első ismert éjszakai felvétel Budapestről

Mi vonzott 300 ezer embert a Duna-partra egy májusi estén 1903-ban? A Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársa az első ismert éjszakai Budapest-felvételről ír.
Vizuál hír

Ki a legdrágább kortárs magyar festő? Itt vannak a rangsorok!

A Top10 élő magyar művész rangsora a 2019 aukciós eredmények alapján: Lakner László, Nádler Istán, Reigl Judit.
Vizuál ajánló

Online elérhető művészeti filmek a napfényes Itáliáról

Online elérhető A művészet templomai című népszerű ismeretterjesztő sorozat, első körben hat film, köztük a firenzei Uffizi képtárat, Róma bazilikáit, a milánói Scala történetét, Leonardo és Raffaello életpályáját bemutató alkotások nézhetők.
Vizuál Nemzeti Filmintézet

A filmes pályáztatásban egyelőre nincs fennakadás

A Nemzeti Filmintézet tevékenysége továbbra is zökkenőmentes, a pályáztatás folyamatos, legutóbb hét pályázat támogatásáról döntöttek.
Vizuál galéria

Utazási plakátok – könyvekbe és filmekbe

Unod a bezártságot? Kimozdulnál már? Mutatunk néhány csábító uticélt, ahova még most is el lehet jutni!