Vizuál

Képes gyilkolni az online szerelem? – elkészült az első magyar tinithriller

2018.10.26. 09:20
Ajánlom
Schwechtje Mihály első nagyjátékfilmje a magyar filmek közt szokatlan tinithriller. A műfaj adja magát a netes zaklatásba forduló első szerelem történetéből, amely érinti többek közt a tinédzser-öngyilkosságok problémáját is. A rendező tizenhat éves színészekkel forgatott, megmutatva, hogy szereplői még gyerekek – ezzel további mélységet adva a történetnek. A Remélem legközelebb sikerül meghalnod ☺ rendezőjével beszélgettünk.

Remélem legközelebb sikerül meghalnod :)

A tizenhat éves, lila hajú, mangarajongó Eszter a sármos angoltanárról ábrándozik. Amikor a férfi külföldre költözik, a neten kezd viszonyt a lánnyal. Eszter a suliban az osztálytársai szekálásától szenved, közben pedig próbálja felkarolni a még nála is inkább az osztály perifériáján tengődő Pétert. Online viszonyában a lány egyre messzebbre merészkedik, de elkezd iránta érdeklődni az osztály bikája is. Ezzel a kapcsolattal az osztály is befogadná, de nem biztos, hogy ennek mindenki örül… 

magyar thriller, dráma, 96 perc, 2018, forgalmazza: Vertigo Média Kft.

Rengeteg réteget pakoltál egymásra a filmben. Amint az egyiken átrágjuk magunkat, máris ott a másik: internetes zaklatás, iskolai szívatások, tanár-diák szerelem. Utóbbit szinte természetesnek kezeljük, majd mindenki tud rá példát a környezetéből. Számodra melyik volt a legégetőbb?

Leginkább az érdekelt a történetben, hogy milyen tinédzsernek lenni ebben a túltechnicizált világban. Miközben digitális bennszülötteknek szokták nevezni őket – mivel már okostelefonok közé születnek –, ijesztő, hogy mennyire el tudnak veszni ebben a világban.

Technikailag előrébb tartanak, de attól még az érzelmi intelligenciájuk, a pszichéjük és a tapasztalataik nincsenek előrébb, mint ahogyan nekünk voltak tiniként.

Érdekelt, hogy milyen konfliktusba tud keveredni egymással ez a két helyzet. Azt gondolom, ez nagyon erősen 21. századi probléma, amit ez a század termelt ki a digitális eszközökkel – hátha ezzel el lehet csípni valami jellemzőt abból a korból, amiben élünk.

SchwechtjeMihaly3-235331.jpg

Schwechtje Mihály rendező (Fotó/Forrás: Vertigo Media)

Újdonság itthon a természetesség, ahogy a filmben a technikát használod. Például a képernyő két oldalán chatablakokban beszélgetnek a szereplők.

Nagy adóssága a magyar filmnek, hogy kortárs témával foglalkozzon.

Nem avul majd el hamarabb a film emiatt?

Bizonyos dolgok el fognak avulni. 10-15 év múlva már beköszönt a VR-korszak, és nevetséges lesz, hogy ilyen telefonokkal és így chateltünk. De az alapproblémák érvényesek lesznek később is. Például, hogy milyen szorongató tud lenni a kamaszkor. Vagy ha nem változik meg az oktatási rendszer, és marad a poroszos modell, akkor ugyanezt fogjuk érezni a gimiben is. Értelmezhető, de vicces lesz a film. Lesz egy retró romantikája.

A Remélem…-ben a tiniknek a szülők sem jelentenek biztos hátteret. Ők is elveszettek nemcsak a digitális világban, de a párkapcsolatokban is.

Azért, mert közben a mozi arról is szeretne szólni, hogy semmiképp se ítéljünk el egy ilyen helyzetbe került embert, aki a történetünkben zaklatóvá válik. A környezetében lévők sincsenek a helyzet magaslatán. Az is célom volt, hogy olyan szülőket tegyek köréjük, akik nem alkoholisták, nem követnek el családon belüli erőszakot, nem hanyagolják el a gyerekeket. A Rezes Judit által alakított karakternek vannak suta mondatai, de próbálkozik. Közben azt sem vethetjük a szemére, hogy itt van egy fiatal nő, egyedül neveli a lányát, miért ne akarhatna magának saját karriert, párkapcsolatot. Ebből villantunk fel valamennyit.

Azt is látni kell, hogy tinédzserkorban előfordul, akármennyire próbálkozik a szülő, a gyerek olyan lelkiállapotban van, hogy nem szeretne mondani semmit sem. Szokták tanácsolni, hogy ki kell alakuljon a szülő és a gyerek között a bizalom, és akkor minden rendben lesz. Értem. De van olyan, amikor a gyerek azt mondja, hogy hagyjál már békén, nem akarom neked elmondani. És akármennyire is szeretnék törekedni a bizalomra – nekem nincs tinédzserkorú gyerekem –, nem mindig egyszerű áttörni ezeket a falakat.

remelem_legkozelebb_sikerul_meghalnod_07-235328.jpg

Eszter (Herr Szilvia) és Beni (Rácz Dávid) (Fotó/Forrás: Vertigo Media)

Látszólagos ellentmondása ellenére tökéletesen működik a társadalmi problémák felvetése egy thriller keretében.

Azt szerettem volna, hogy nyugtalanító érzéssel jöjjön ki a néző, hogy azt érezze, hogy ez egy nagyon kemény és komoly probléma. Ez egy kemény világ, és jelen pillanatban, 2018-ban nincsen megnyugtató megoldás. Mert

az nem megnyugtató megoldás, hogy ha már megtörtént a baj, akkor jön a rendőrség, és lefolytat egy eljárást, vagy az iskola teszi ugyanezt. És akkor mi van? Ezek a lelkek attól már megsérültek. Mind a két emberé – vagy háromé.

Megmenthető volna az osztály perifériáján tengődő Péter?

Azt remélem, a filmből világosan látszik, hogy ő nem eredendően gonosz. Az alapvető szándék az volt, hogy azt lássuk, a civilizációnk, vagyis mi termeljük ki ezeket a jelenségeket. Péter egyszerűen olyan kutyaszorítóba kerül, ami aztán rossz lépésekre kényszeríti, mikor már beszűkült tudatállapotban a szobájában vegetál. Az alkatából, természetéből és abból adódóan, ahogy kinéz, ebben a tinédzserkori hierarchikus betagozódásban nagyon rossz pozícióba kerül már az elejétől. Egyszerűen attól, hogy ő ilyen: nehezebben kommunikál, zavartabb figura.

Ahogy halad a történet, egyre nehezebben védhető dolgokat tesz.

A vége felé egyre nehezebb vele azonosulni. Átlép egy határt, olyan lépéseket tesz, amik azok számára, akik nem szoktak ilyeneket elkövetni, végzetes választóvonal. Ez az, ami már vállalhatatlan, de ezek a lépések megtörténnek. Azt az utat szeretném ábrázolni, hogy honnan hova jut el.

Montrealban a vetítés után egy 20 év körüli lány elmesélte, hogy sokszor nagyon feszélyezve érezte magát, amikor Pétert nézte, mert ő is ugyanezeket a dolgokat csinálta, és kellemetlen volt szembesülnie vele. (Nyilván nem jutott el bizonyos pontig.) Ezek a kis kockák rakódnak egymásra, ha észnél vagyok, akkor meghúzom a határt, ha nem, akkor nem.

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Tánc

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Vizuál hír

Idén is világsztárok vonulnak fel a Berlinale vörös szőnyegén

Timothée Chalamet, Robert Pattinson, Toni Colette és Marion Cotillard is ott lesz a sztárok között a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, amelyre mások mellett a filmrendező Pong Dzsunhót, Edward Bergert és Tom Tykwert is várják.
Vizuál hír

A kozmikus leheletet jeleníti meg a következő Velencei Biennálé magyar pavilonjának installációja

A hazai gyakorlatnak megfelelően a Velencei Biennále nemzeti biztosa, dr. Fabényi Julia idén is nyílt pályázat útján, szakmai zsűri döntése alapján választotta ki a következő Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonja kurátorát és kiállítását.
Vizuál ajánló

Egy kutyát is perbe fognak a 15. Frankofón Filmnapokon

Február 27. és március 9. között rendezik meg a 15. Frankofón Filmnapokat Budapesten. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben huszonhárom kortárs frankofón alkotást nézhet meg a közönség eredeti nyelven, magyar felirattal.
Vizuál ajánló

A rendezők és producerek együttműködéséről beszélgetnek a Magyar Filmszemlén

Kivételes szakmai eseményre kerül sor a 44. Magyar Filmszemle keretei között: február 7-én 14 órától magyar filmrendezők és producerek kerekasztal-beszélgetés során vitatják meg a közös munka során felmerülő problémákat és azok lehetséges megoldásait.