Vizuál

Képes gyilkolni az online szerelem? – elkészült az első magyar tinithriller

2018.10.26. 09:20
Ajánlom
Schwechtje Mihály első nagyjátékfilmje a magyar filmek közt szokatlan tinithriller. A műfaj adja magát a netes zaklatásba forduló első szerelem történetéből, amely érinti többek közt a tinédzser-öngyilkosságok problémáját is. A rendező tizenhat éves színészekkel forgatott, megmutatva, hogy szereplői még gyerekek – ezzel további mélységet adva a történetnek. A Remélem legközelebb sikerül meghalnod ☺ rendezőjével beszélgettünk.

Remélem legközelebb sikerül meghalnod :)

A tizenhat éves, lila hajú, mangarajongó Eszter a sármos angoltanárról ábrándozik. Amikor a férfi külföldre költözik, a neten kezd viszonyt a lánnyal. Eszter a suliban az osztálytársai szekálásától szenved, közben pedig próbálja felkarolni a még nála is inkább az osztály perifériáján tengődő Pétert. Online viszonyában a lány egyre messzebbre merészkedik, de elkezd iránta érdeklődni az osztály bikája is. Ezzel a kapcsolattal az osztály is befogadná, de nem biztos, hogy ennek mindenki örül… 

magyar thriller, dráma, 96 perc, 2018, forgalmazza: Vertigo Média Kft.

Rengeteg réteget pakoltál egymásra a filmben. Amint az egyiken átrágjuk magunkat, máris ott a másik: internetes zaklatás, iskolai szívatások, tanár-diák szerelem. Utóbbit szinte természetesnek kezeljük, majd mindenki tud rá példát a környezetéből. Számodra melyik volt a legégetőbb?

Leginkább az érdekelt a történetben, hogy milyen tinédzsernek lenni ebben a túltechnicizált világban. Miközben digitális bennszülötteknek szokták nevezni őket – mivel már okostelefonok közé születnek –, ijesztő, hogy mennyire el tudnak veszni ebben a világban.

Technikailag előrébb tartanak, de attól még az érzelmi intelligenciájuk, a pszichéjük és a tapasztalataik nincsenek előrébb, mint ahogyan nekünk voltak tiniként.

Érdekelt, hogy milyen konfliktusba tud keveredni egymással ez a két helyzet. Azt gondolom, ez nagyon erősen 21. századi probléma, amit ez a század termelt ki a digitális eszközökkel – hátha ezzel el lehet csípni valami jellemzőt abból a korból, amiben élünk.

SchwechtjeMihaly3-235331.jpg

Schwechtje Mihály rendező (Fotó/Forrás: Vertigo Media)

Újdonság itthon a természetesség, ahogy a filmben a technikát használod. Például a képernyő két oldalán chatablakokban beszélgetnek a szereplők.

Nagy adóssága a magyar filmnek, hogy kortárs témával foglalkozzon.

Nem avul majd el hamarabb a film emiatt?

Bizonyos dolgok el fognak avulni. 10-15 év múlva már beköszönt a VR-korszak, és nevetséges lesz, hogy ilyen telefonokkal és így chateltünk. De az alapproblémák érvényesek lesznek később is. Például, hogy milyen szorongató tud lenni a kamaszkor. Vagy ha nem változik meg az oktatási rendszer, és marad a poroszos modell, akkor ugyanezt fogjuk érezni a gimiben is. Értelmezhető, de vicces lesz a film. Lesz egy retró romantikája.

A Remélem…-ben a tiniknek a szülők sem jelentenek biztos hátteret. Ők is elveszettek nemcsak a digitális világban, de a párkapcsolatokban is.

Azért, mert közben a mozi arról is szeretne szólni, hogy semmiképp se ítéljünk el egy ilyen helyzetbe került embert, aki a történetünkben zaklatóvá válik. A környezetében lévők sincsenek a helyzet magaslatán. Az is célom volt, hogy olyan szülőket tegyek köréjük, akik nem alkoholisták, nem követnek el családon belüli erőszakot, nem hanyagolják el a gyerekeket. A Rezes Judit által alakított karakternek vannak suta mondatai, de próbálkozik. Közben azt sem vethetjük a szemére, hogy itt van egy fiatal nő, egyedül neveli a lányát, miért ne akarhatna magának saját karriert, párkapcsolatot. Ebből villantunk fel valamennyit.

Azt is látni kell, hogy tinédzserkorban előfordul, akármennyire próbálkozik a szülő, a gyerek olyan lelkiállapotban van, hogy nem szeretne mondani semmit sem. Szokták tanácsolni, hogy ki kell alakuljon a szülő és a gyerek között a bizalom, és akkor minden rendben lesz. Értem. De van olyan, amikor a gyerek azt mondja, hogy hagyjál már békén, nem akarom neked elmondani. És akármennyire is szeretnék törekedni a bizalomra – nekem nincs tinédzserkorú gyerekem –, nem mindig egyszerű áttörni ezeket a falakat.

remelem_legkozelebb_sikerul_meghalnod_07-235328.jpg

Eszter (Herr Szilvia) és Beni (Rácz Dávid) (Fotó/Forrás: Vertigo Media)

Látszólagos ellentmondása ellenére tökéletesen működik a társadalmi problémák felvetése egy thriller keretében.

Azt szerettem volna, hogy nyugtalanító érzéssel jöjjön ki a néző, hogy azt érezze, hogy ez egy nagyon kemény és komoly probléma. Ez egy kemény világ, és jelen pillanatban, 2018-ban nincsen megnyugtató megoldás. Mert

az nem megnyugtató megoldás, hogy ha már megtörtént a baj, akkor jön a rendőrség, és lefolytat egy eljárást, vagy az iskola teszi ugyanezt. És akkor mi van? Ezek a lelkek attól már megsérültek. Mind a két emberé – vagy háromé.

Megmenthető volna az osztály perifériáján tengődő Péter?

Azt remélem, a filmből világosan látszik, hogy ő nem eredendően gonosz. Az alapvető szándék az volt, hogy azt lássuk, a civilizációnk, vagyis mi termeljük ki ezeket a jelenségeket. Péter egyszerűen olyan kutyaszorítóba kerül, ami aztán rossz lépésekre kényszeríti, mikor már beszűkült tudatállapotban a szobájában vegetál. Az alkatából, természetéből és abból adódóan, ahogy kinéz, ebben a tinédzserkori hierarchikus betagozódásban nagyon rossz pozícióba kerül már az elejétől. Egyszerűen attól, hogy ő ilyen: nehezebben kommunikál, zavartabb figura.

Ahogy halad a történet, egyre nehezebben védhető dolgokat tesz.

A vége felé egyre nehezebb vele azonosulni. Átlép egy határt, olyan lépéseket tesz, amik azok számára, akik nem szoktak ilyeneket elkövetni, végzetes választóvonal. Ez az, ami már vállalhatatlan, de ezek a lépések megtörténnek. Azt az utat szeretném ábrázolni, hogy honnan hova jut el.

Montrealban a vetítés után egy 20 év körüli lány elmesélte, hogy sokszor nagyon feszélyezve érezte magát, amikor Pétert nézte, mert ő is ugyanezeket a dolgokat csinálta, és kellemetlen volt szembesülnie vele. (Nyilván nem jutott el bizonyos pontig.) Ezek a kis kockák rakódnak egymásra, ha észnél vagyok, akkor meghúzom a határt, ha nem, akkor nem.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.
Vizuál

Történeteket keresnek a talált képekhez – Fortepan

A Fortepan digitális fotóarchívum anyagából vonultat fel egy több mint háromszáz darabos válogatást a Magyar Nemzeti Galéria Minden múlt a múltam című kiállítása. A kiállításon szereplő képek szorosan kapcsolódnak Magyarország XX. századi történelméhez. Mindegyikhez tartozik, tartozott történet, ezeknek azonban csak egy részét ismerjük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Vizuál születésnap

Aki nélkül elképzelhetetlen a magyar film - 80 éves Ragályi Elemér

Régi idők focija, Az ajtó, 1945 - néhány film a magyar operatőri iskola egyik nagy alakjától, aki 1991-ben a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díj sikerében is osztozhatott. Április 18-án ünnepli nyolcvanadik születésnapját Ragályi Elemér Kossuth- és Emmy-díjas operatőr, filmrendező.