Vizuál

Keserü Ilona falikárpitja a Metropolitan Múzeum kiállításán

2018.12.14. 14:10
Ajánlom
A modern irányzatokat a magyar folklórral egyesítő mű olyan ikonikus alkotók munkáival kerül egy tárlatba, mint Jackson Pollock, Louise Nevelson vagy Mark Rothko.

Az Epic Abstraction: Pollock to Herrera című kiállítás a múzeum saját gyűjteményéből válogatva mutat be közel 50 alkotást.

Keserű falikárpitja olyan ikonikus alkotók munkáival kerül egy tárlatba, mint Jackson Pollock, Louise Nevelson vagy Mark Rothko.

A kiállítás vezérmotívuma az absztrakt expresszionizmus jellemző eszközrendszere: a monumentális felületek és az elvont esztétikai elemek középpontba helyezése, úgy mint a vonal, szín, forma vagy textúra.

Ez a szellemiség jellemzi Keserü Ilona művészetét is, aki a 60-as és 70-es évek magyarországi neo-avantgarde szcénájának egyik meghatározó alakja volt. A korszakban uralkodó szocialista realista stílust ellenpontozva, Keserü képeit a dinamikus és szabadon áramló vitális színek jellemzik. Művészetének egyik központi formai eleme a szív alakú sírkőmotívum. A most kiállításra kerülő Falikárpit sírkőformákkal című varrott textilje ezért a művész munkásságának reprezentatív darabja, mely elsőként 1969-ben a Fényes Adolf Teremben volt látható, majd 1983-ban a Műcsarnokban és 2004-ben a Ludwig Múzeumban.

p187b8m4im1tsmfdu1p0i96p17a82-193941.jpg

Keserű Ilona

Keserü Ilona (1933–) alkotásai – akárcsak a falikárpit – a kor modern irányzatainak ismeretéről tanúskodnak, ugyanakkor a magyar folklórból, a hagyományokból építkeznek. 1967-ben talált rá művészetének egyik legmeghatározóbb motívumára, a balatonudvari temető szív alakú sírköveire. Ezek hullámvonalai végigkísérik pályája hat évtizedét. A képein felbukkanó, női testet idéző formák és színek olyan érzékiséget sugároznak, hogy Aczél György egyenesen absztrakt pornográfiának titulálta műveit.

Nőisége a technikán (a falikárpit esetében varrás, vegyfestett lenvászon vászonbéléssel) keresztül szivárog be a művekbe azzal, hogy az alkotás folyamatában megjelennek a hagyományosan nőinek tekintett tevékenységek.

Művei az utóbbi évtizedek során a legtöbb jelentős hazai közgyűjteménybe kerültek be, tavaly azonban Keserü egyik enigmatikus alkotását a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum vásárolta meg a gyűjteményébe. Ezt állítják ki a múzeum decemberben nyíló csoportos tárlaton.

KeseruIlona_Falikarpit_sirkoformakkal_Faliszonyeg_1969_varras_vegyfestett_vaszon_156x370_foto_Horvath_S_Gabor-155503.jpg

Falikárpit sírkőformákkal - faliszőnyeg (1969) (Fotó/Forrás: Keserű Ilona)

A falikárpitot 2017-ben a New York-i Elizabeth Dee Galéria With the Eyes of Others: Hungarian Artists of the Sixties and Seventies című csoportos kiállításán mutatták be elsőként a tengeren túli közönség számára. A tárlat három hazai galéria (acb Galéria, Kisterem, Vintage Galéria) és Külgazdasági és Külügyminisztérium közreműködésével azért jött létre, hogy nemzetközileg is ismertté tegye a 20. század második felének diverz művészeti praxisait Magyarországon.

A Metropolitan Múzeum ekkor figyelt fel Keserü falikárpitjára és vásárolta meg azt a saját gyűjteménye számára.

Keserü Ilona szereplése az Egyesült Államok egyik legnevesebb múzeumában ezért nemcsak kiváló alkalom arra, hogy a művész monumentális életműve nemzetközi elismerésére tegyen szert, hanem arra is, hogy a magyar neo-avantgarde hagyomány minél szélesebb körben ismertté váljon.

Absztrakt pornográfia falikárpitokon

Kapcsolódó

Absztrakt pornográfia falikárpitokon

A képein felbukkanó, női testet idéző formák olyan érzékiséget sugároznak, hogy Aczél György absztrakt pornográfiának titulálta a műveit. Keserű Ilona a KULT50-ben megjelent portréja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.
Színház

A fura, az általában jó

Február 13-án került sor a Rózsavölgyi Szalon legújabb előadásának bemutatójára: Hárs Anna Mákfagyi című darabját Dicső Dániel állította színpadra. Játssza Jeney Luca és Kálid Artúr, fontos szerep jut még egy fagyitérképnek.
Színház

Színházigazgatók közleménye: „Minden esetben tiszteletben tartjuk a fenntartó döntését”

„Elfogadhatatlan kollégáink felelősségteljes döntésének megkérdőjelezése” – közös nyilatkozatot adott ki több színházigazgató, melyben kiállnak azok mellett a munkatársaik mellett, akik a közelmúlt igazgatói pályázatainál bírálóként, javaslattevőként tevékenykedtek.
Vizuál

A kortárs művészetekkel kapcsolatos kérdéseinkre keresi a választ a Ludwig Múzeum új kiállítása

Február 14-én nyílik meg a Ludwig Múzeum új, Gyakran Ismételt Kérdések című módszertani kiállítása, amellyel a céljuk, hogy a látogatók közelebb kerülhessenek a kortárs művészetben tapasztalható tendenciák megértéséhez, befogadásához.
Színház

 Vizi Dávid: „Vannak esték, amikor nem én követem a nézőket, hanem ők engem”

Bár fiatalon azt gondolta, színésznek lenni sokkal egyszerűbb, mégsem bánja, hogy ezt a hivatást választotta – Vizi Dáviddal, a Katona József Színház színészével a zenés színházról, saját hangja megtalálásáról, a Karsai Dániellel való találkozásról és a közösségi médiáról beszélgetettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A szelfi és az AI

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a mesterséges intelligenciáról, a segítségével legyártott képekről írt, és még a Valentin-napot is szóba hozta.
Vizuál ajánló

A kortárs művészetekkel kapcsolatos kérdéseinkre keresi a választ a Ludwig Múzeum új kiállítása

Február 14-én nyílik meg a Ludwig Múzeum új, Gyakran Ismételt Kérdések című módszertani kiállítása, amellyel a céljuk, hogy a látogatók közelebb kerülhessenek a kortárs művészetben tapasztalható tendenciák megértéséhez, befogadásához.
Vizuál kritika

Emilia Pérez – megnéztük a 13 Oscarra jelölt botrányfilmet

Összességében érthetőnek tűnik, miért jutott el Jacques Audiard új rendezése tizenhárom Oscar-jelölésig, azt azonban már túlzásnak tartanánk, ha a legfontosabb kategóriákban diadalmaskodna is – ezt ugyanis több más produkció is jobban megérdemelné.
Vizuál interjú

A népművészet és a divat időtálló kapcsolatát mutatja be a Hagyományok Háza új kiállítása

A Hagyományok Háza Folk Fashion – Divat a folklór című egyedülálló kiállítása révén igazán közelről ismerhetjük meg a magyar népművészet és a divat különleges, időtálló kapcsolatát. A tárlat hátteréről Dr. Czingel Szilvia kurátorral beszélgettünk.
Vizuál hír

Vasárnap zár a Magyar Nemzeti Galéria biedermeier-kiállítása

Február 16-ig láthatja a közönség a Biedermeier mindennapok. Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815-1867) című tárlatot a Magyar Nemzeti Galériában. A kiállítás egyedülálló módon ad átfogó képet a biedermeier nevével fémjelzett korszak művészetéről, mely Valentin-napon páros kedvezménnyel tekinthető meg.