Az Epic Abstraction: Pollock to Herrera című kiállítás a múzeum saját gyűjteményéből válogatva mutat be közel 50 alkotást.
Keserű falikárpitja olyan ikonikus alkotók munkáival kerül egy tárlatba, mint Jackson Pollock, Louise Nevelson vagy Mark Rothko.
A kiállítás vezérmotívuma az absztrakt expresszionizmus jellemző eszközrendszere: a monumentális felületek és az elvont esztétikai elemek középpontba helyezése, úgy mint a vonal, szín, forma vagy textúra.
Ez a szellemiség jellemzi Keserü Ilona művészetét is, aki a 60-as és 70-es évek magyarországi neo-avantgarde szcénájának egyik meghatározó alakja volt. A korszakban uralkodó szocialista realista stílust ellenpontozva, Keserü képeit a dinamikus és szabadon áramló vitális színek jellemzik. Művészetének egyik központi formai eleme a szív alakú sírkőmotívum. A most kiállításra kerülő Falikárpit sírkőformákkal című varrott textilje ezért a művész munkásságának reprezentatív darabja, mely elsőként 1969-ben a Fényes Adolf Teremben volt látható, majd 1983-ban a Műcsarnokban és 2004-ben a Ludwig Múzeumban.
Keserü Ilona (1933–) alkotásai – akárcsak a falikárpit – a kor modern irányzatainak ismeretéről tanúskodnak, ugyanakkor a magyar folklórból, a hagyományokból építkeznek. 1967-ben talált rá művészetének egyik legmeghatározóbb motívumára, a balatonudvari temető szív alakú sírköveire. Ezek hullámvonalai végigkísérik pályája hat évtizedét. A képein felbukkanó, női testet idéző formák és színek olyan érzékiséget sugároznak, hogy Aczél György egyenesen absztrakt pornográfiának titulálta műveit.
Nőisége a technikán (a falikárpit esetében varrás, vegyfestett lenvászon vászonbéléssel) keresztül szivárog be a művekbe azzal, hogy az alkotás folyamatában megjelennek a hagyományosan nőinek tekintett tevékenységek.
Művei az utóbbi évtizedek során a legtöbb jelentős hazai közgyűjteménybe kerültek be, tavaly azonban Keserü egyik enigmatikus alkotását a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum vásárolta meg a gyűjteményébe. Ezt állítják ki a múzeum decemberben nyíló csoportos tárlaton.
A falikárpitot 2017-ben a New York-i Elizabeth Dee Galéria With the Eyes of Others: Hungarian Artists of the Sixties and Seventies című csoportos kiállításán mutatták be elsőként a tengeren túli közönség számára. A tárlat három hazai galéria (acb Galéria, Kisterem, Vintage Galéria) és Külgazdasági és Külügyminisztérium közreműködésével azért jött létre, hogy nemzetközileg is ismertté tegye a 20. század második felének diverz művészeti praxisait Magyarországon.
A Metropolitan Múzeum ekkor figyelt fel Keserü falikárpitjára és vásárolta meg azt a saját gyűjteménye számára.
Keserü Ilona szereplése az Egyesült Államok egyik legnevesebb múzeumában ezért nemcsak kiváló alkalom arra, hogy a művész monumentális életműve nemzetközi elismerésére tegyen szert, hanem arra is, hogy a magyar neo-avantgarde hagyomány minél szélesebb körben ismertté váljon.