Vizuál

Készman József: "Mint egy örökmozgó szem"

2012.08.23. 07:06
Ajánlom
Véletlenszerű kattintások és tudatos gesztusok. Megragadott és beállított pillanatok. Időutazás és utólagos múltkreálás. Aj Vej-vej New York-i fotói tényeket rögzítenek bár, mégsem mindig az igazságot mutatják. A kínai művész képeiből az Ernst Múzeumban nyílt tárlat kapcsán Készman Józseffel, a kiállítás szervezőjével, a Műcsarnok vezető kurátorával beszélgettünk.

- Az 1980-as években a kínai művészet nagy exodusa zajlott. Filmkészítők, vizuális művészek találtak második - művészi értelemben voltaképp első - hazára az Egyesült Államokban. Köztük Aj Vej-vej is. Milyen világ várt rá New Yorkban?

- Aj Vej-vej az elsők között volt, akik állami ösztöndíjasként nyugatra utazhattak Kínából. Izgalmas, pezsgő közegbe került, a sajátjától teljesen különböző kultúrával találkozott. Tanulmányait - főleg nyelvi nehézségek miatt - egy idő után feladni kényszerült, s attól fogva szabadabb életet élt. Dolgozott utcai portréfestőként, bébiszitterként, de statisztált a Metropolitan Turandot-előadásában is. Felfedezte továbbá a szubkultúrákat. Manhattan bohém művésznegyedében lakott, ahol hemzsegtek akkoriban a poszthippik és a punkok. Innen nem messze működött egyébként Halász Péterék Squat Színháza, de a környéken hajléktalanok és különféle csodabogarak is nyüzsögtek. Vej-vej szembesült tehát a slum nyomorával, de részesült a kreatív nagyváros energiájából is.

- Egy interjúban a művész arról beszél, hogy az Egyesült Államokban tanulóéveit töltötte, napjai jobbára céltalan csatangolással teltek. A New York-i sorozat tényleg egy unatkozó ifjú városreportázsát rögzíti csupán vagy a képeken körvonalazódik Vej-vej ébredező kritikai-politikai attitűdje is?  

- Amennyire a képek alapján rekonstruálható, kezdetben Vej-vej tényleg naphosszat a városban lógott. Ismerkedett a környezettel, barátkozott és nemcsak átélte a kalandokat, hanem meg is örökítette azokat. Témaválasztásán persze tetten érhető már a politikai érzékenység, hiszen számos képe a szegénység kultúrájára vagy a rendőrségi erőszakra fókuszál. Perspektívája ugyanakkor roppant személyes. Képeket halmozott fel a helyről, ahol élt, emlékeket raktározott el a helyzetekről, amikbe került, sajátos archívumot építve így fel. Aj Vej-vej mint egy örökmozgó szem éjjel-nappal a várost járta. Fotóin közelről, alulnézetből mutatja be New Yorkot. Úgy, ahogy még sosem láttuk.

- A New York-i anyagot csak pár éve állították ki először. Miért várt ennyit a művész?   

- Az utolsó kattintás óta közel húsz év telt el. Aj Vej-vej karrierje eközben - igaz, más médiumokban - a csúcsra ért. Keresett művészként meglátta az "így jöttem"-sorozatban rejlő lehetőséget és belefogott a New York-i napjairól készített fényképek feldolgozásába. Időutazásba kezdett, s afféle utólagos múltgyártást indított el azzal, hogy a képeket szignózta és bekeretezte. "Az a New York, amit ismertem, már nincs többé. A róla készített fotók tényszerűek, de nem feltétlenül igazak" - mondja egy interjúban. Fiktív és reális elemeket, beállított és valóságos jeleneteket kever tehát. Látásmódja hibrid jellegű.

- Azt hiszem, nem is kérdés, miért választottátok Aj Vej-vejt - sokkal inkább érdekelne viszont, hogyan sikerült Peking, New York és Berlin után az Ernst Múzeumba hozni a világ egyik legbefolyásosabb művészének fotóit?  

- Kétségtelen, hogy Aj Vej-vej a kortárs képzőművészet meghatározó alakja, ezért régóta tervezzük, hogy bemutatjuk a munkáit. Egy berlini galerista közvetítésével sikerült kapcsolatba lépnünk vele, ám amikor az egyeztetések elkezdődtek, a művész rendőri felügyelet alatt állt. Financiális korlátaink mellett részben ez is akadályozta, hogy helyspecifikus, új projekt megvalósítására kérjük fel. Aj Vej-vej egyéni kiállítását eredetileg az idei év végére programoztuk, ám egy új kommunikációs csatornát megnyitva már augusztustól az Ernst Múzeumba került a pekingi Three Shadows Photography Art Centre által feldolgozott anyag.  

- A termek berendezésében, az installálásban mekkora szabadságot kaptatok?  

- Adott volt a képek száma, mérete, keretezése és az időszalagszerű elrendezés. Ezen nemigen változtathattunk. Szabad kezet kaptunk viszont a kiállítás arculati kommunikációjának megtervezésében, a művészeti anyagon túli programok beemelése pedig tovább bővítette a játékterünket. Saját mobiltelefon-applikáció készül a tárlathoz, illetve további pluszt jelent, hogy a kiállítás ideje alatt több ízben levetítjük a művészről készült (a magyarhangya által forgalmazott - a szerk.) dokumentumfilmet is. Igyekszünk élőbbé tenni a tárlatot és abban bízunk, ezáltal maga a kiállítás is művészi médiummá válik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabó István filmje nyitja a ma kezdődő Magyar Mozgókép Szemlét

A szombatig tartó rendezvényen 59, Magyar Filmdíjra jelölt művet, valamint számos versenyen kívüli filmet vetítenek a Corvin moziban.
Vizuál

Szabó István nem veszi át életműdíját

Az Oscar- és Kossuth-díjas rendező kitüntetését a közelmúltban többen kritizálták Szabó István ügynökmúltja miatt.
Klasszikus

A lipcsei kántor, aki mindannyiunkat összeköt – Jön a Bach Bridges fesztivál

Bach és Beethoven lesz a főszereplője az idei Bach Bridges Fesztiválnak március 31. és április 3. között a Budapest Music Centerben. A két korszakalkotó zseni munkássága a jelenkor perspektívájából és a nyugatitól eltérő esztétika fénytörésében is megmutatkozik a fesztivál változatos programjában.
Klasszikus

A mi Kodályunk – Zenés ismeretterjesztő film a mozikban

Március 6-a Kodály Zoltán, a világhírű zeneszerző és népzenekutató halálának évfordulója. A 20. század korszakalkotó zenetudósa előtt tisztelegve, március 11-től érkezik a mozikba A mi Kodályunk című rendhagyó dokumentumfilm, amely Kodály kevéssé ismert fiatalkorát dolgozza fel két kimagaslóan tehetséges ifjú muzsikus szemszögéből, egy 1910-es szerzői estet állítva középpontba.
Színház

Három alkotás szerzői kaptak idén Kortárs Magyar Dráma-díjat

Székely Csaba, Schwechtje Mihály, valamint Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya szövegét díjazták a Radnóti Zsuzsa által alapított elismeréssel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Elítélték Weinsteint - Hollywoodi hírességek és aktivisták üdvözölték a döntést

Egy New York-i esküdtszék hétfőn bűnösnek találta Harvey Weinstein filmmogult szexuális bűncselekmények vádjában.
Vizuál Film

Ingyen nézhető online az első magyar színesfilm, a Lúdas Matyi

A 70 éve bemutatott első mozinak már a forgatása is izgalmas volt. Egyformán bajlódtak a színek beállításával és a libák terelésével.
Vizuál gyász

Elhunyt Szentandrássy István festőművész

A 62 éves korában elhunyt művész 2012-ben kapott Kossuth-díjat a cigányság ősi, balladisztikus hagyományait és alakjait ábrázoló műveiért.
Vizuál galéria

Vidékies unikornis és aranyozott székek az Iparművészeti restaurátorainál

Februárban meghívtak minket, hogy pillantsunk be a jelenleg éppen tetszhalott állapotban lévő Iparművészeti Múzeum bútorrestaurátorainak munkájába. Aranyozásban és lábakban gazdag galéria!
Vizuál hír

Szabó István nem veszi át életműdíját

Az Oscar- és Kossuth-díjas rendező kitüntetését a közelmúltban többen kritizálták Szabó István ügynökmúltja miatt.