Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

2021.10.21. 10:55
Ajánlom
A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 

Női sorsok, női élethelyzetek

A Spanyol Filmhét keretében tizennégy új alkotás ad ízelítőt Spanyolország sokszínű filmterméséből, a programban kiemelt helyet kaptak a női sorsokról, női élethelyzetekről szóló alkotások. Pedro Almodóvar legújabb alkotásávala Párhuzamos anyasorsokkal nyit a filmhét, amelynek történetében két egyedülálló nő sorsa fonódik egybe, miután véletlenül egy napon adtak életet gyermeküknek. A Penélope Cruz és Milena Smit főszereplésével készült alkotás bemutatóján fellép a világhírű Las Migas flamencoegyüttes, az este díszvendége a film férfi főszereplője, Israel Elejalde lesz.

Igazi kuriózum Almodóvar másik filmheti bemutatója az Emberi hang című ötvenperces rövidfilm, amely a 2020-as Velencei Filmfesztivál kedvence volt, és amelynek a forgalmazása világszerte nagy fejtörést okoz. 

A spanyol mester első angol nyelvű rendezése sűrített vizuális kézjegyének is tekinthető, a forgatás 2020 tavaszán, a járványidőszak kellős közepén zajlott Madridban. A főhőst, a hűtlen szeretőjére várakozó nőt Tilda Swinton alakítja, a forgatókönyv Jean Cocteau azonos című színházi monológjának szabad adaptációja. 

Szintén női közösségbe enged bepillantást a tavalyi év sikerfilmje, a 2021-es Goya-gálán négy díjjal is elismert A lányok, amely egy zaragozai katolikus leánygimnázium életébe kalauzol el október 27-én. A patriarchális társadalom korlátozó tradíciói adják az október 28-án látható Vakító villanás című film alapélményét is, amelynek amatőr szereplői egy elnéptelenedő extremadúrai falu idős asszonyai.

Vígjátékok, road movie, thriller

Két magányos nő, két generáció egymásra találásának komédiája az Egy kis kellemetlenség, amely egy különös eltartási társbérlet körül forog. Frivol kapcsolati komédia a Szenvedélyes szomszédok, Cesc Gay (Péntek Barcelonában, Truman) kamaradarabja, amelyben egy középkorú madridi házaspár új szomszédokat kap. Fekete humorral átitatott road movie a Normális világ, amelyben egy madridi színházrendező anyja halálakor ellopja a koporsót, hogy az asszonyt kívánságának megfelelően az óceánba temesse. A Goya gyilkosságok című thriller egy rejtélyes gyilkos körül forog, aki Goya rémképekkel teli rézkarc-sorozatának ihletében szedi áldozatait a felső tízezer köréből. A rangidős nyomozót Maribel Verdú alakítja. Szintén nyomozástörténet Isabel Coixet (Az élet nélkülem, Könyvesbolt a tengerparton) Benidormban havazik című alkotása, amelynek egyik producere Pedro Almodóvar. Hőse, a magányos, rigolyás Peter (Timothy Spall) Valenciában élő testvérét indul meglátogatni, akiről azonban kiderül, hogy rejtélyesen nyoma veszett.

Dráma és thriller határán mozog a három Goya-díjjal jutalmazott, október 21-én látható Ane. A Baszkföldön játszódó alkotásban a biztonsági őrként dolgozó Lide nyomoz a lánya után, aki a környéken kirobbant zavargásokban tűnt el. Megtörtént bűnesetet dolgoz fel a Guillem halála című film: 1993-ban egy szélsőjobboldali csoport megölt egy fiatal antirasszista fiút. A sajtó az áldozatot hibáztatta a történtekért, a szülők azonban eltökélten küzdöttek az igazságért.

Naplórészletekből és archív filmfelvételekből áll össze a november 1-jén vetített Vivian Barrett naplója, amely egy asszony és egy férfi történetét meséli el a 20. század közepéről. Az Üdvözöljük Spanyolországban! című dokumentumfilmben bevándorlók nyilatkoznak arról, mi lepte meg őket új hazájukban. Október 27-én a filmhéten látható először A művészet templomai sorozat legújabb része: a Salvador Dalí ifjúkora azt az időszakot mutatja be, mielőtt a festő csatlakozott volna a szürrealista mozgalomhoz.

A Spanyol Filmhétre a Spanyol Nagykövetség, a Budapesti Cervantes Intézet és az Uránia közös szervezésében kerül sor. A filmek eredeti nyelven, magyar felirattal láthatók.

Spanyol Filmhét 2021

2021. október 26. és november 1.
Uránia Nemzeti Filmszínház

 

Fejléckép: jelenetkép Pedro Almodóvar: Párhuzamos anyasorsok c. filmjéből / Fotó: Spanyol Filmhét

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.