Vizuál

Kétes orosz festmények miatt függesztettek fel egy belga múzeumigazgatót

2018.03.10. 10:02
Ajánlom
Catherine de Zeghert művészettörténészek és műkereskedők is figyelmeztették, hogy a képek hamisak lehetnek. A belgiumi Genti Szépművészeti Múzeumot (MSK) négy éve irányító vezetőtől szerdán este vonta meg bizalmát a munkáltató, a városi tanács.

 A rangos múzeum termeiből január végén 24 vitatott - Malevics, Kandinszkij és Vlagyimir Tatlin aláírásával ellátott - képet távolítottak el,

hogy szakértői vizsgálatnak vessék alá őket, és február végén végleg becsomagolták őket. Január közepén művészettörténészek egy csoportja nyílt levélben hívta fel a figyelmet a genti múzeumban kiállított orosz avantgárd alkotások "erősen kétséges" eredetére. A művészettörténészek ugyan nem minősítették "hamisítványoknak" a képeket, de hangsúlyozták, hogy egyetlen katalógusban sem szerepelnek.

Vaszilij Kandinszky, 1911, Lovas Museum Boijmans Van Beuningen (képünk illusztráció)

Vaszilij Kandinszky, 1911, Lovas Museum Boijmans Van Beuningen (képünk illusztráció) (Fotó/Forrás: Wikipedia)

A kétes eredetiségű műveket a belga-orosz Igor Toporovskitól, egy orosz avantgárdra szakosodott, de 

sokak által megbízhatatlannak tartott műgyűjtőtől kérte kölcsön a genti intézmény, amely Belgium egyik legrangosabb múzeuma.

Kazimir Szeverinovics Malevics: Szuprematizmus (1915) (Képünk illusztráció)

Kazimir Szeverinovics Malevics: Szuprematizmus (1915) (Képünk illusztráció) (Fotó/Forrás: Wikipedia)

A botrány híre eljutott Oroszországba is, ahol a vezető múzeumok illetékesei "nagy óvatlanságnak" nevezték olyan festmények tárlatra való felvételét, amelyek egyesek szerint "egyértelmű hamisítványok". Szakértők szerint az 1890-től 1930-ig tartó művészeti irányzatot, az orosz avantgárdot előszeretettel hamisítják.

A városi tanácsban hétfőn este meghallgatott Catherine de Zegher azzal védekezett, hogy a kiállítás megszervezése közben kikérte két független szakértő véleményét is, ám a De Standaard című flamand lap szerdai cikke szerint a megnevezett művészettörténészek azt állítják, hogy nem kaptak felkérést a múzeum igazgatóságától.

A vitatott műveket a múzeumnak kölcsönadó Igor Toporovski úgy vélte, hogy "igazságtalan és erőszakos" támadás érte.

A műgyűjtő szerint a vádakat olyan műkereskedők terjesztik, akik az ügyfeleik között lévő gazdag oroszokkal kapcsolatos kereskedelmi érdekeiket féltik.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Vizuál

Pasifilm, háromgenerációnyi pasiüggyel – interjú Breier Ádámmal

Krasznahorkai Lászlóról és Havannában élő magyarokról forgatott dokumentumfilmet, jelenleg pedig Lefkovicsék gyászolnak címmel készíti első nagyjátékfilmjét. Breier Ádám rendezővel többek közt a forgatókönyvírás nehézségeiről, kubai tanulmányairól, a zsidó kultúra megfoghatatlanságáról, a kritikáktól való félelemről beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

A gép szívében című filmet indítja az Oscar-díjért Bulgária

Martin Makariev alkotását indítja az Anya című film helyett Bulgária a 2023-as Oscar-díj legjobb nemzetközi film kategóriájában. A történet a kommunista Bulgáriába kalauzolja el a nézőket, ahol egy fegyenccsoport túszdrámába keveredik.
Vizuál ajánló

Artists in Residence – különleges programmal készül a Babel Camp Balatonbogláron

A boglári Babel Camp főképp azért csatlakozott a VEB2023 EKF Kultháló programjához, hogy a szezonon kívül is kulturális programokat biztosíthassanak a tó déli partján. Ennek kapcsán szeptember 25. és október 25. között összművészeti alkotótáborral várják a művészetek iránt érdeklődőket.
Vizuál ajánló

Art Market Budapest 2022 – A kortárs képzőművészet hazai csúcstalálkozója

Október 6. és 9. között 30 országból érkező mintegy 120 kiállító, több mint 500 művész több ezer alkotásával várja a közönséget a Bálna Budapest épületének négy emeletén, összesen mintegy 8000 négyzetméteren – ezzel Közép- és Kelet-Európa vezető kortárs képzőművészeti vására tovább erősíti meghatározó szerepét a régióban.
Vizuál ajánló

„Anyu, én nem akarok háborút!” – Gyerekrajzokból nyílt kiállítás a Lengyel Intézet előtt

Hibrid kiállítás nyílt a budapesti Lengyel Intézet előtt és az online kiállítótérben „Anyu, én nem akarok háborút! 1939-45 Lengyelország / 2022 Ukrajna” címmel. A lengyel-ukrán levéltári projekt saját országuk háborús gyerekrajzait mutatja be.
Vizuál interjú

Pasifilm, háromgenerációnyi pasiüggyel – interjú Breier Ádámmal

Krasznahorkai Lászlóról és Havannában élő magyarokról forgatott dokumentumfilmet, jelenleg pedig Lefkovicsék gyászolnak címmel készíti első nagyjátékfilmjét. Breier Ádám rendezővel többek közt a forgatókönyvírás nehézségeiről, kubai tanulmányairól, a zsidó kultúra megfoghatatlanságáról, a kritikáktól való félelemről beszélgettünk.