A Csuja László–Nemes Anna rendezőpáros testmelodrámája, a Szelíd című magyar-német koprodukció egy női testépítőről, Csonka Eszterről szól, aki komoly áldozatot hoz azért, hogy megnyerje a világbajnokságot. Egy röpke szerelmi találkozás azonban rádöbbenti, hogy neki is van lelke, amely – testéhez hasonlóan – megérdemli az elismerést. Az alkotást az amerikai Sundance Filmfesztiválon mutatták be először, ahol első magyar játékfilmként a versenyprogramban szerepelt, illetve vetítették a rangos Sydney Filmfesztiválon is.
A közép-európai alkotások legjobbjaiból válogató CinEast filmesekből álló, nemzetközi zsűrije az indoklásban kiemelte, hogy a Szelíd rendezőpárosa „tapintattal és türelemmel egy
olyan univerzumot mutat be, amely kevéssé ismert és eddig alig volt látható nagyvásznon.
Az alkotás egy, az ismerttől eltérő, másik fajta szépséggel szembesíti a nézőt, és ítélkezés nélkül beleszerettünk.”
A Szelídet korábban díjazták már a Cleveland Nemzetközi Film Fesztiválon és a németországi Wiesbadenben rendezett GoEast fesztiválon, a Transilvania Nemzetközi Filmfesztiválon Csonka Eszter a filmben nyújtott alakításáért a játékfilmes zsűri elismerését érdemelte ki.
A K. Kovács Ákos rendezésében készült Branka, amely a luxemburgi fesztiválon a legjobb rövidfilm közönségdíját nyerte el, a magyar-jugoszláv határ közelében játszódik 1991-ben. A címszereplő szarajevói ápolónő munkát kap egy állami kórház szülészeti osztályán, ahol az osztály főorvosa megpróbálja rávenni arra, hogy segítsen újszülötteket kicsempészni a kórházból, majd hitesse el a szüleikkel, hogy a külföldi pároknak eladott babák a születésük után nem sokkal meghaltak. Az önmagát és családját is féltő lánynak élete legnehezebb döntését kell meghoznia.
Fejléckép: Jelenet a Szelíd című filmből (fotó: Szilágyi Lenke / Vertigo Media)