Vizuál

Kezek-lábak összevisszasága - Interjú Nemes Annával

2022.03.17. 16:20
Ajánlom
Nemes Anna vegyes technikával készült finom rétegződésű alkotásai teljesen egyedi látásmódot mutatnak. A művészt régóta foglalkoztatja az emberi test megjelenítése, és mostanában vonzza a monokróm színhasználat. Legújabb munkái a Várfok Galériában nyílt Egyszerű bonyolult című kiállításán láthatóak április 2-ig.  

Nemes Anna, a Várfok Galéria állandó művészkörének legfiatalabb alkotója, 2014-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, a mestere Bukta Imre volt. Festményein a finom rétegződésű, absztrakt festékfoltok és a figuratív ábrázolás lépnek különleges, teljesen egyedi dialógusba. Jelenleg doktorandusz hallgató az MKE-en, valamint filmezéssel is foglalkozik. Csuja Lászlóval közös filmje, a Szelíd világpremierje, első magyar nagyjátékfilmként, a Sundance Filmfesztivál versenyprogramjában volt. Festményei jelentős magyar és külföldi magángyűjtemények mellett a krakkói MOCAK Kortárs Képzőművészeti Múzeum gyűjteményét is gazdagítják. Nemes Annával a Várfok Galériában, a nagyméretű vásznakat felsorakoztató Massza-sorozat képei előtt beszélgettünk.

NemesAnna_Egyszerubonyolult3-155855.jpg

Nemes Anna: Egyszerű bonyolult (Fotó/Forrás: Várfok Galéria)

Mennyi idő alatt készült el a kiállítás központi anyaga, a Massza-sorozat?

Két hónap megfeszített munka áll a képek mögött, de egy sokkal hosszabb folyamat eredményei, nem a semmiből jöttek. Nagyjából tudtam, hogy mit akarok, bár nem voltak elképzeléseim arról, hogy pontosan mennyi kép készül majd el és arról sem, hogy milyen kompozíciókban és megfogalmazásmódokban. Először a kisebb képeken kezdtem el keresgélni, aztán ahogy telt az idő egyre több kérdést és lehetőséget fedeztem fel. Ezek már igényelték az egészalakos kompozíciókat. Aztán jöttek a többalakos kompozíciók, hogy minél nagyobb felületeken foglalkozhassak a vizuális kérdéseimmel. Ilyen értelemben ez egy organikus folyamat volt, aminek az utolsó két hónapja volt a nagy hajrá.

NemesAnna1-155856.jpg

Nemes Anna: Nem is tudja (Fotó/Forrás: Várfok Galéria)

Milyen vizuális kérdések foglalkoztatnak?

Az évek során némileg változtattam a technikámon, és bővítettem az akvarelltechnikát új festékanyagok bevonásával, így sokkal többféle karakterű absztrakt folt tud létrejönni a képeimen. Ez a többféleség több lehetőséget vet fel. Ezeket a karakterisztikákat nevezem tulajdonképpen vizuális kérdéseknek. Valójában lehetőségekről van szó.

Vegyes technikával dolgozol, olajjal, akrillal, az emberformájú alakjaid mégis erősen akvarellszerűek. Ezt hogyan tudtad megőrizni?

Eleinte akvarell technikával dolgozom a fekvő vásznakon, ilyenkor az történik velük, amit az akvarell tud. Utána, amikor felkerülnek a falra, és vizsgálni kezdem a foltokban rejlő kompozíciós lehetőségeket, akkor a figurákról készített fotóimat kezdem el használni. Hol realisztikusabban, hol kevésbé realisztikusan visszaadom a figurán rejlő részleteket, annak érdekében, hogy ezek a foltok a kompozíció részévé váljanak.

massza_IV-145904.jpg

Nemes Anna: Massza IV. (Fotó/Forrás: Várfok Galéria)

Azt olvasni rólad, hogy ecset nélkül dolgozol, de a képeiden látható kéz- és lábfejek mást mutatnak.

Régen, a színes képeimnél valóban nem használtam ecsetet, de most már igen, különösen, amikor a füleket, és az említett kéz- és lábfejeket festem. A nagy egészet szolgálja ez is, de azért igyekszem, hogy ne hagyjak ecsetnyomokat, gesztusokat a képen. Sokszor egészen világosan ott vannak, máskor inkább sejtésszerűek, ezt mindig az összkép határozza meg.

Színházszerű, erőteljes mozdulatok fedezhetők fel a többalakos képeiden.

Igen, ezek valóban erős mozdulatok, bár igyekszem úgy kiválasztani őket, hogy ne legyen egyértelmű a jelentésük és ne utaljanak konkrét érzelemre vagy állapotra. Amikor magát a mozdulatot kiválasztom, tehát a fotót, amit meg fogok festeni, nem gondolkodom a mozdulat jelentésén. Mindig azt nézem rajtuk, hogy mekkora felületet ad össze a két figura. Az általuk kiadott formáról kell eldöntenem, hogy kellemes-e a számomra, vagy sem. Ilyenkor szinte homályosan látok, tudatosan megfeledkezem a kép tartalmáról.

Utólag persze én is elgondolom rajtuk, de arra nagyon figyelek, hogy ne legyen egyértelműen dekódolható érzelmi töltet a figurákban. Azért adtam az új sorozatnak egyetlen címet, a Masszát, mert a befogadást is szabadabbá akartam tenni.  

A fotókat te készíted?

Igen, elsősorban én vagyok a modell, vagyis sokszor festem meg magamat és a hozzám közel álló embereket. Többszáz fotót készítek távkioldóval magunkról, ahogyan lassan mozgunk a különböző pózokban, sokszor egymáshoz érve. Ilyenkor nem is látom, hogy pontosan mit fotózok. Aztán átrostálom a képeket és tényleg gondolkodás nélkül választok belőlük olyanokat, amikkel később még foglalkozni szeretnék.

massza_I-145907.jpg

Nemes Anna: Massza I. (Fotó/Forrás: Várfok Galéria)

Úgy látom, hogy egyre nagyobb méretű képeket festesz. Miért?

Igen, és remélem, hogy még nagyobbakat is fogok tudni készíteni majd! Már két figurában is nagyon sok minden benne van, de kifejezetten érdekelne még több figura is. Azon gondolkodom, ha növelni tudnám a számukat még hangsúlyosabb „masszát” tudnék létrehozni, és az még kevésbé lenne személyes, narratív, olvasható. Akkor tényleg csak a kezek-lábak összevisszasága lenne, és megszűnne teljesen a szituáció-jelleg.

Ebben segít a fekete-fehér színhasználat is?

Kétségtelen, hogy a színeknek van pszichológiája, de praktikus is a fekete-fehér, vagyis a monokróm használata, mert én ebben a redukciós szituációban sokkal szabadabban tudok mozogni. Ez a színhasználat tudja megadni azt a szabadságot, hogy csak a formákra, a felületekre figyeljek, és ne zavarjanak be a színek által nyújtott újabb problémák.

A mostani kompozícióim nem igénylik a színeket.

A körülöttünk lévő világot mennyire zárod ki a munka során?

Mivel én is ennek a világnak vagyok a része, van fülem, szemem, tehát érzékelem, ami körülöttünk történik és rám is hatással van. Tudatosan mégsem foglalkozom ezzel amikor képeket hozok létre. Nyilvánvalóan, jól érezhetően ott van a világ hangulata valahol a képeken, de nem próbálok állításokat tenni és nem próbálom feldolgozni ezeket az eseményeket a festményeim által.

massza_III-145905.jpg

Nemes Anna: Massza III. (Fotó/Forrás: Várfok Galéria)

Az új képeiden csak távoli asszociációt érzek a testépítős-korszakoddal, jól látom?

Tényleg nagyon-nagyon sokféleképpen jártam körbe a testépítő emberek világát, próbáltam mélységeiben megismerni őket. Talán a létállapotok megélése értelmében köszönnek vissza ezeken a képeken is. Hiszen a testépítés olyan különleges létállapot, amit nagyon nehéz elképzelnünk. Különlegesnek tűnhet a szemünkben, de inkább furcsának tartják sokan. Elég hamar rádöbbentem arra, hogy a testépítők semmiben nem különböznek egy művésztől.

A saját testük a médiumuk, azon keresztül fejezik ki magukat, hasonlóan a festészethez.

Erről szól a hamarosan mozikba kerülő, Csuja Lászlóval közösen készített filmetek, a Szelíd is.

Igen, ezt az univerzumot próbáltuk megmutatni, és az embert, aki ebben létezik. A mai testépítők bizonyos értelemben aszkéták, a régi bolyongó szerzetesekre is asszociálhatunk róluk. Az edzés monoton ritmusa szinte rituális szertartás. Ahogy az életük minden apró részletét kontroll alatt tartják és rengeteg dologról lemondanak az egy az egyben aszketizmus. Csak a mosolygó, csillogó fotóikról nem látszik, hogy valójában az élet és a halál küszöbén állnak. Egy testépítő verseny backstage-e úgy néz ki, mint egy menekülttábor, polifoamokon fekvő, félájult emberekkel.

Szelid_02-154836.jpg

Csonka Eszter a Szelíd c. film jelenetében rendező: Csuja László, Nemes Anna (Fotó/Forrás: Vertigo Média)

Dokumentumfilmet is készítettél a témában, hol tart most a Szép szörny?

Éppen most készült el a dcp belőle. Azzal a filmmel is nagyon régóta foglalkozom, mert sajnos hajlamos vagyok lassan dolgozni, 5-6-7 év simán elrepült közben. Ráadásul az elmúlt három évem olyan tömény és megpróbáltató volt, mintha a fél életem lett volna.

Harmadéves vagy az MKE doktori képzésén, ahol tanítasz is. Mi a témád?

Eredetileg az undorral kezdtem el foglalkozni. Nagyon jó terepnek érzem, mert ezen keresztül lehet beszélni eszmetörténetről, lélektanról, tulajdonképpen mindenről, és nagyon személyes is. A művészetem kapcsán is gyakran felmerül az a kifejezés, hogy undorító vagy iszonytató, taszító, rémisztő. Tanítani meg nagyon szeretek: örömmel tölt el, amikor látom, hogy fejlődnek a tanítványaim, ha segíteni tudok nekik előrébb lépni, kibontakozni. Baromi jó élmény köztük lenni, figyelni rájuk, átadni dolgokat.

Nemes Anna: Egyszerű bonyolult
2022. február 24.–április 2.
Várfok Galéria

"Back and white" címmel Gergye Krisztián társművészeti performanszt ad elő Nemes Anna kiállításán március 26-án, szombaton, 18 órakor a Várfok Galériában. A performansz során a táncos sziluettjére vetített, embernagyságúra nagyított festmények egymásba mosódása képezi a koreográfiát. 

 

Fejléckép: Nemes Anna, portré / fotó: Várfok Galéria

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Ezekért a kötetekért mindenképp érdemes lesz ellátogatni a 95. Ünnepi Könyvhétre

Június 13. és 16. között rendezik meg a 95. Ünnepi Könyvhetet Budapesten a Vörösmarty tér és a Duna-korzó területén. A magyar irodalmi élet egyik legrangosabb eseményére készülve kiválogattunk néhány különösen izgalmas kötetet.
Színház

Egyeztetést követelnek a budapesti művészszínházak

Máté Gábor, Mácsai Pál, Kováts Adél, Barda Beáta és Benkő Nóra is aláírta azt az Országos Színházi Találkozó szervezőinek, a Kulturális és Innovációs Minisztériumnak és a szakmai közvéleménynek szóló nyílt levelet, amelyben azt sérelmezik, hogy a re:oszton nem lesz lehetőségük tárgyalni az új Kulturális Törvényről.
Klasszikus

Átadták a Simándy Énekverseny díjait

Június 3. és 8. között rendezték meg a XII. Simándy József Nemzetközi Énekversenyt, a korábbi évektől eltérően Budapesten, az Eiffel Műhelyházban. A nagy hazai zenei intézmények vezetőiből álló zsűri öt kategóriában hirdetett győzteseket.
Plusz

Lemondott Csák János miniszter

A politikus azzal indokolta döntését, hogy itt az idő átadni a stafétát a fiatalabbaknak. Egy interjúban arról beszélt, elégedett az elmúlt két év során elért eredményeivel. A kulturális és innovációs tárca vezetését Hankó Balázs vette át.
Színház

Vidnyánszky Attila: Vecsei H. Miklós a saját elképzeléseit is megvalósíthatja a Nemzeti társulati tagjaként

A Nemzeti Színház oldalán megjelent interjúban ismertette a következő évaddal kapcsolatos terveket Vidnyánszky Attila. Az intézmény vezérigazgatója saját Marx-rendezésének tervéről is beszélt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Elhunyt Schubert Gusztáv, a Filmvilág főszerkesztője

A Balázs Béla-díjas filmkritikust, a Filmvilág legrégebbi állandó munkatársát élete 69. évében, rövid, de súlyos betegség után érte a halál június 11-én. Fájdalmak nélkül, méltóságban és családja körében hunyt el – adta hírül a Filmvilág szerkesztősége.
Vizuál ajánló

Gyermekkori szimbólumok újraértelmezésére épülő kiállítás nyílik Balatonfüreden

Június 15-én 19 órakor Nemes Márton képzőművész beszédével nyílik Getto József és Menyhárt Marcell szobrászművészek Playroom című kiállítása a balatonfüredi Zsdrál Galériában.
Vizuál ajánló

Berlioztól Eötvös Péterig – kihagyhatatlan premierek a Magyar Mozgókép Fesztiválon

Június 12. és 15. között rendezik meg az ország legnagyobb filmes szemléjét, a Magyar Mozgókép Fesztivált, új nevén a MOZ.GO-t. Az elmúlt évek sikerfilmjei, illetve a klasszikusok mellett idén is számos premierrel készülnek a szervezők.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Húsz éve csak a Zene van

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal annak a titkába avat be minket, hogyan sikerült rávennie Bonót, hogy kifejezetten az ő kamerájába nézve pózoljon egy koncerten. 
Vizuál hír

Újabb öt évig Baán László vezetheti a Szépművészeti Múzeumot

Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter újabb öt évre az eddigi főigazgatót bízta meg a Szépművészeti Múzeum vezetésével. Baán László kinevezése november végén jár le.