Vizuál

Ki volt George Cukor, a My Fair Lady rendezője?

2019.07.07. 15:40
Ajánlom
Legendásan jól tudott bánni a színésznőkkel, nem véletlen, hogy többek közt Greta Garbóval, mindkét Hepburnnel, Marilyn Monroe-val és Judy Garlanddal is dolgozott. 1899. július 7-én született Hollywood aranykorának egyik legnagyobb rendezője George Cukor.

George Dewey Cukor magyar zsidó bevándorlók gyermekeként jött a világra New Yorkban. Korán a színház bűvkörébe került, sokszor óráit is elbliccelte, hogy belógjon a délutáni előadásokra.

Egy ideig statiszta volt a Metropolitan Operában, a Broadwayen segédrendezőből küzdötte fel magát a rendezők közé,

ahol az ő nevéhez fűződött F. Scott Fitzgerald A nagy Gatsby című regényének első színpadra állítása 1926-ban.

Az új tehetségeket kereső filmipar Hollywoodba csábította, a szintén magyar származású Adolph Zukor által alapított Paramount Pictures stúdióban dialógusrendezőként kezdett dolgozni, egyebek között a Nyugaton a helyzet változatlan című első világháborús film munkálataiban. Rendezőként 1930-ban a Tarnished Lady című filmdrámával mutatkozott be, de nehéz természete miatt hamar összekülönbözött a vezetéssel, s amikor egyik filmjét újrarendeztették, az RKO, majd az MGM stúdióhoz szerződött.

GettyImages-167492679-140724.jpg

A kaméliás hölgy forgatásán . Balról jobbra: a rendező, George Cukor és a színészek: Robert Taylor és Greta Garbo. 1936. (Fotó/Forrás: Imagno/Getty Images Hungary)

Az 1930-as években olyan kasszasikereket forgatott, mint a Katharine Hepburnnel készült Búcsú a szerelemtől. Kedvenc színésznőjével tíz közös munkát jegyzett, köztük volt a Vacsora nyolckor és a Fiatal asszonyok, utóbbiért jelölték először Oscar-díjra 1933-ban.

A film érdekessége, hogy abban Lukács Pál, az egyetlen Oscar-díjas magyar színész egy Goethe-versre komponált Csajkovszkij-dalt is énekelt, amelynek szövegét Lukács ültette át németről angolra.

Cukor elkészítette a David Copperfield (Dickens), a Rómeó és Júlia (Shakespeare), A kaméliás hölgy (Dumas) filmváltozatát, utóbbi címszerepét másik kedvenc sztárja, Greta Garbo alakította. A hallgatag és titokzatos svéd dívára osztotta A kétarcú nő című romantikus vígjáték főszerepét is, amely Garbo utolsó filmje lett: a közönség nem díjazta a filmcsillag műfajváltását, aki elkeseredésében örökre hátat fordított Hollywoodnak.

Cukor a harmincas évek végére a legjobban fizetett rendezők közé emelkedett.

1937-ben őt kérték fel az Elfújta a szél megrendezésére, de David O. Selznick producer a forgatás előtt néhány nappal állandósult nézeteltéréseik miatt kirúgta. A Katharine Hepburn főszereplésével készült Philadelphiai történet, majd 1944-ben a hét Oscar-díjra jelölt Gázláng sikere azonban vigasztalhatta. Utóbbiban debütált a 17 éves Angela Lansbury a pimasz cselédlány szerepében. A film olyan pontosan ábrázolta, ahogy az Ingrid Bergman alakította a főszereplőt apró hazugságok és gondosan előkészített csapdák hálójával a férje próbálja elbizonytalanítani a saját józan ítélőképességében és bebizonyítani neki, hogy tulajdonképpen megőrült, hogy a pszichológiai jelenséget a címről gaslightingnak nevezték el. A Gázláng emiatt különösen az utóbbi években ismét aktuálissá vált.

GettyImages-2643544-141332.jpg

Audrey Hepburn (1929 - 1993) Eliza Doolittle jelmezében a rendezővel, George Cukorral (1899 - 1983) beszélget a My Fair Lady díszleteiben (Fotó/Forrás: Keystone Features/Getty Images Hungary)

Első színes filmjét, a Csillag születik című musicalt Judy Garlanddal 1954-ben készítette. (Tavaly ezt a történetet dolgozta fel a hasonló című mozifilm Bradley Cooper főszereplésével és rendezésével). 1960-ban a Marilyn Monroe-val forgatott Szeressünk megbukott, annál nagyobb sikert aratott viszont a négy évvel későbbi My Fair Lady, amely minden idők egyik legsikeresebb filmmusicalje lett.

Az Audrey Hepburn főszereplésével készült musicalt 12 kategóriában jelölték Oscar-díjra, ebből nyolcat meg is kapott, köztük a legjobb filmért járót.

Cukor - ötödik jelölése után - legjobb rendezőként maga is átvehette a filmvilág legrangosabb kitüntetését, abban az évben az Arany Glóbusz-díjat, valamint a brit filmakadémia (BAFTA) kitüntetését is neki ítélték.

A rendező élete végéig dolgozott, összesen tíz alkotása volt versenyben az Oscar-díjért. Túl a hetvenen, 1975-ben parádés szereposztással (Ava Gardner, Elizabeth Taylor, Jane Fonda) készítette el Maeterlinck A kék madár című meséjének filmváltozatát, de az első szovjet-amerikai koprodukció a mozikban hatalmasat bukott. A balsiker nem szegte kedvét, producereket is talált, így több tévéfilmet rendezett még, utolsó munkája, a Gazdagok és híresek 1981-ben két nő történetét mesélte el, a főszerepet Jacqueline Bisset és Candice Bergen alakította. Örök bánata maradt, hogy soha nem tudta elkészíteni az írónő Virginia Woolf életét feldolgozó filmet, amelynek főszerepét Maggie Smithnek szánta.

Korán megfogadta, hogy csak színvonalas irodalmi alapanyagból dolgozik, szavai szerint

ha csak egyetlen rendező marad, aki nem maga írja a filmjeit, az én leszek".

Ehhez tartotta is magát, színházi tapasztalatait kamatoztatva elsősorban a színészvezetésben remekelt. Filmjeiben 21 színészt jelöltek Oscar-díjra, közülük öt át is vehette a kitüntetést. Főként a gyengébb nem tagjaival tudott bánni, de a "nők rendezője" jelző ellen hevesen tiltakozott.

A szinte minden műfajban remekelő Cukor ars poeticája így szólt: "Dolgozz keményen, hogy minden munkád könnyednek hasson." A szakma is méltányolta, a legjelentősebb filmes kitüntetései mellett megkapta a televíziós Emmy-díjat, valamint az amerikai rendezők céhének életműdíját, csillaga díszíti a hollywoodi Hírességek sétányát, 1982-ben életművéért a velencei nemzetközi filmfesztiválon Arany Oroszlán-díjjal tüntették ki. 2013-ban az ő emlékének szentelték a Locarnói Filmfesztivál retrospektív szekcióját.

A magánéletében rendkívül népszerű bonviván Cukor hatalmas art deco kastélyban élt, hírességektől hemzsegő fogadásain Hollywood krémje élvezte a jó ételeket és az érdekes társaságot.

Keresztlánya a művészi pályát választó Mia Farrow színésznő volt. Cukort 1983. január 24-én Los Angelesben érte a halál szívinfarktus következtében.

GettyImages-83693415-140724.jpg

George Cukor, King Vidor, és Szabó István egy partin 1983-ban, Beverly Hills, Kalifornia, (Fotó/Forrás: George Rose/Getty Images Hungary)

(Címlapkép: A My fair Lady forgatásán jobbra a rendező, George Cukor, balról jobbra: Audrey Hepburn (1929 - 1993), Rex Harrison és Wilfrid Hyde-White a Warner Brothers' Hollywood stúdiójában. fotó: L J Willinger/Getty Image Hungary)

A magyar rendező, akihez az angol király átjárt filmet nézni

Kapcsolódó

A magyar rendező, akihez az angol király átjárt filmet nézni

Korda Sándor élete népmesére emlékeztet: egy kis alföldi faluból indult el, és meghódította a világot. Sir Alexander Korda néven vált ismertté, a brit filmgyártás megteremtőjének tartják, ugyanis az első filmrendezőként emelték lovagi rangra.

5+1 Audrey Hepburn-film, amit bármikor újranéznénk

5+1 Audrey Hepburn-film, amit bármikor újranéznénk

Huszonöt éve, 1993. január 20-án halt meg Audrey Hepburn Oscar-díjas színésznő, a Római vakáció, a My Fair Lady és az Álom luxuskivitelben csillaga, Hubert de Givenchy francia divattervező múzsája. Szerintünk ezeket a filmjeit nézze újra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Karinthy Vera: „Felelősséggel dolgozom a színház jövőéért”

A Karinthy Színház alapítójának lánya lapunknak úgy nyilatkozott, jelenleg tárgyalások folynak a színház jövőjéről, a támogatások lehetőségeiről.
Színház

„Praktikusan nekem is távoznom kell” – Megszólalt a Karinthy Színház egyik ügyvezetője

A produkciós vezetői feladatokat is ellátó Kerekes-Katz Petra, a Karinhty Színházat működtető kft. egyik tulajdonosa a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt írja, a korábbi művészeti vezetőhöz, Földes Eszterhez hasonlóan, „praktikusan” neki is távoznia kell.
Zenés színház

„Maradj otthon, hallgass zenét” – Dalposta Kolonits Klárától és Dinyés Dánieltől

Az operavilág meghatározó művészházaspárja, Kolonits Klára énekesnő és Dinyés Dániel karmester dalpostát indított a közösségi médiában, mert a zene nem némulhat el világjárvány idején sem. A mai epizódot nálunk, a Fidelio olvasói is meghallgathatják.
Klasszikus

Rohmann Ditta: Úgy teszünk, mintha normális életet élnénk

A Művészi szabadság című sorozatban Rohmann Ditta csellóművészt is megkérdeztük, mivel tölti az időt a járványhelyzet alatt. Természetesen ő sem unatkozik, sőt, hangfelvételt is küldött nekünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Lélekben mindenki Indiában él – A Baltazár Színház elérhetővé teszi fesztiválnyertes filmjét

A Baltazár Színház egész társulata március 13-án Mumbaiba utazott volna, fellépni a Pitypang és a Por című előadásokkal. Egy nappal az út előtt zárta le határait India. Maradtunk és megértettük, hogy a mostani időszak a belső utazásról szól.
Vizuál galéria

A rokokó sztárfestője még a gipszstukkókat is belekomponálta freskóiba

Giovanni Battista Tiepolo a mennyezetet égbolttá változtatta, arisztokrata megbízóit szinte istenként ábrázolta. Kétszázötven éve, 1770. március 27-én halt meg a 18. századi dekoratív festészet legnagyobb alakja, "Velence legjobb festője". 
Vizuál fotó

KÉP-regény: Gondolatok a könyvtárban

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról elmélkedik, mit jelent egy fotósnak a kihalt város, illetve mennyire kihaltak valójában az utcák.
Vizuál hír

Tragikus adatvesztés történt – A látogatók segítségét kéri az Aba-Novák Galéria

A Leányfalun működő XX. századi és kortárs galéria egy technikai meghibásodás miatt elveszítette kiállításainak dokumentációját.
Vizuál interjú

„…a mozgókép sokrétű katartikus élménye”

Dárday István Balázs Béla- és Kossuth-díjas filmrendező, az MMA rendes tagja idén ünnepli 80. születésnapját. A Balázs Béla Stúdióról, a dokumentum-játékfilmek lényegéről és filmjeik civil szereplőiről beszélgettünk. Lesti Árpád interjúja.