Vizuál

Kicsoda Ön, William Kentridge?

2011.10.03. 13:04
Ajánlom
Október 9-ig látogatható egy kamaratárlat a Szépművészeti Múzeumban, október 7-én és 8-án látható a Trafóban Woyzeck-rendezése, október 4-én pedig maga William Kentridge, a Time magazin által a világ száz legbefolyásosabb embere közé választott művész érkezik Budapestre.

William Kentridge színházi alkotóként, képzőművészként és animációs filmesként egyaránt ismert. 1955-ben született Johannesburgban. 1973 és 1976 között a Witwaterstrand Egyetemre járt szülővárosában, ahol politikatudományokat és Afrikával kapcsolatos stúdiumokat végzett, majd a Johannesburgi Művészeti Alapítvány kurzusa keretében képzőművészeti tanulmányokat folytatott 1976-tól és 1978-ig. Színész akart lenni, ezért a nyolcvanas években Jacques Lecoqnál tanult színészetet és pantomimet. 1975 és 1991 között a johannesburgi Junction Avenue színházi társulatnál dolgozott színészként és rendezőként.

A nyolcvanas években apja volt az egyik olyan ügyvéd, aki a feketéket védte. Kentridge munkáiban saját személyes tapasztalatainak szubjektív nézőpontját, kétségeit, érzelmi reakcióit olyan közéleti jelenségekre vetítve mutatja be, amelyeket a média leegyszerűsített formában mutat meg, a Kentridge-művekben azonban a drasztikus politikai-társadalmi események megrázó költői allegóriákká válnak. Technikailag azért különleges Kentridge, mert szénrajzokból készülő animációs filmjeihez nem használ digitális technikát, a grafikákat és a papírkollázsokat apró mozgatások egymásutánjában veszi fel. Storyboard és forgatókönyv nélkül dolgozik, ugyanazt a papírt használja végig: elkészíti a film központi jelenetének rajzát, majd abból töröl ki részleteket, újraalkotja a képet, ám a törölt részletek mindig megmaradnak, nem törekszik az előzmények elrejtésére, éppen úgy, ahogyan az emlékezet működik, ahogyan a múlt mindig megtalálható a jelenben. Kentridge a jelenség megragadására fókuszál, amely a rajzlapon kezd el önálló életet élni. Ezt hagyja kibontakozni, amitől minden egyes filmjét a folyamatos mozgás és változás virtuóz eleganciája hatja át, illetve ez a dinamikus, költői és elgondolkodtató vizuális világ jellemzi a nevével fémjelzett színházi előadásokat is.

A Szépművészeti Múzeumban látható I am not me, the horse is not mine egy nyolc filmből álló installáció. William Kentridge a Metropolitan Operában rendezte Sosztakovics operáját, Az orrot, amely Gogol művéből készült. Az installációban ennek az operának a színpadra állítása követhető nyomon. A rendező Gogol és az orosz modernitás tendenciáinak létrejöttére, az orosz avantgárd bukására irányítja a figyelmet azzal, hogy a harmincas években betiltott és megsemmisített formanyelvet használja a színpadon. Az egyik filmtöredék a Szovjet Kommunista Párt Központi Bizottságának egyik kongresszusán készült, ahol Nyikolaj Buharin a túlélésért küzd, beszédén abszurd módon azonban a komikum is szemléltethető. (További jelentős operarendezései: Monteverdi: Odüsszeusz hazatérése - Teatro Malibran, Mozart: A varázsfuvola - Nápoly.)

Október 4-én William Kentridge a Kovásznai Kutatóműhely kezdeményezésére és meghívására, életében először látogat Budapestre annak köszönhetően, hogy Kovásznai György munkássága felkeltette érdeklődését. A két művész pályája párhuzamba állítható. Mindketten a képzőművészet oldaláról érkeztek a filmhez, és ebben a műfajban megtartották a képzőművészeti referenciákat és szemléletet. Mindketten diktatúrákban éltek, az aktuális társadalmi kríziseket szimbolikus narratívákban kritizál(hat)ták, a társadalmi emlékezetből/nyilvánosságból kitörölt kollektív traumákat egyéni, de mégis szimbolikus sorsokon keresztül dolgozták fel. A figuratív, narratív animációs filmekben a dokumentarista megközelítés és a lírai elbeszélés találkozott. A művésszel Szántó András New Yorkban élő író, kutató, a Sotheby's Institute of Art tanára, művészeti tanácsadó beszélget a Szépművészeti Múzeumban 16 órai kezdettel. Csak ezen a napon tekinthető meg a Soho és Felix sorozat, az Árnyfolyam, illetve az Übü és az Igazság Bizottság, valamint Kovásznai György kísérletező szellemű, képzőművészeti igényű filmjeiből is látható egy válogatás.

Október 7-én és 8-án a Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében a Trafóban látható a Woyzeck a Highvelden című előadás, amelyet a Handspring Puppet Companyvel állított színpadra William Kentridge. (Későbbi együttműködésük eredménye a Piscator és Brecht hatását mutató Übü és az Igazság Bizottság is.)

A dél-afrikai Handspring Puppet Company 1981-ben alakult, a társulat 1985 óta foglalkozik felnőtteknek szóló bábszínházzal. Munkásságukat jellemzi, hogy a bábozást sokféle szemszögből közelítik meg, kihasználva a műfaj adta kísérletezési lehetőségeket. Ők készítették a Londonban a National Theatre-ben bemutatott, majd a West Endre átvitt és tavasszal a Broadway-re került War Horse (Csataló) című óriásbábos produkciót. A színház hatása széles közönséghez elér: a két alapító, Basil Jones és Adrian Kohler A csoda újra felfedezése című, a maguk területén innovatív ötleteket és gondolkodókat bemutató TED-konferencián adott elő.

1992 óta a társulat együttműködött több dél-afrikai művésszel, Malcolm Purkey és Barney Simon rendezőkkel, illetve William Kentridge-dzsel. A közös munka első és nagy sikerű eredménye a Woyzeck a Highvelden című darab, amely a német Georg Büchner drámájának adaptációja. Ebben a darabban a főhős nem a 19. század német katonája, hanem egy bevándorló munkás az sivár iparvárossá vált Johannesburgban, a 20. század közepén. A bábok és az animáció együtt érzékeltetik a történet objektív körülményeit és Woyzeck megkínzott elméjének történéseit. Az előadáshoz október 7-én különóra is kapcsolódik Kurdi Imre vezetésével.

Az Anything Is Possible (Minden lehetséges) című film, amely William Kentridge munkamódszerébe enged betekintést, ezen a linken érhető el.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.
Klasszikus

Balázs János ingyenes koncertet ad a Zeneakadémia előtt

Balázs János ad ingyenes zongorakoncertet szombaton a romantikus zeneirodalom legismertebb alkotóinak műveiből a Zeneakadémia előtti téren, ahol erre az estére komponált videóinstallációkat is láthatnak az érdeklődők.
Jazz/World

Libabőrösek lettünk Freddie Mercury elveszettnek hitt felvétele hallatán

A Time című dal egyetlen zongorával előadott, elveszettnek hitt változata Time Waits For No One címen jelent meg csütörtökön.
Klasszikus

Alexander Pereira távozik a milánói Scalából

Az osztrák szakembernek már 2014-es érkezése is nagy viharokat kavart, távozásában egy meghiúsult szponzori szerződés játszhatott közre. Guiseppe Sala, Milánó polgármestere és a Scala Alapítvány elnöke közölte kedden az operaház felügyelőtanácsának három órás tanácskozását követően, hogy nem hosszabbítják meg az intendáns szerződését. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál fényképTár

Az újságírás szenzációja

A fotótörténeti szövegek és kiállítások előszeretettel fókuszálnak sztárriporterekre, ám a szerkesztők és az olvasók igényei és elvárásai, rokon- és ellenszenve nélkül a világhírű karrierek sem szökkentek volna szárba. Mai írásunk a fiktív bűnügyi zsurnaliszta, Gordon Zsigmond lapjának korai szakaszáról szól.
Vizuál galéria

Aki még a Keleti pályaudvart is varázslatosra festette - Csontváry Kosztka Tivadar

Képei ma rekordokat döntenek az árveréseken, saját korában azonban olyan elutasítás fogadta, hogy felhagyott a festéssel. Halála után örökösei kocsiponyvaként akarták eladni a festményeit, amelyet az utolsó pillanatban mentett meg egy fiatal építész. 1919. június 20-án halt meg Csontváry Kosztka Tivadar, "a Napút festője". 
Vizuál ajánló

Egy tucat program, amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján!

Megpróbálunk némi iránymutatást nyújtani a szombat éjszakai hihetetlen mennyiségű programhoz. Listánk szubjektív, mindenkinek ajánljuk a programfüzet vagy a honlap tüzetes vizsgálatát, mert tele van gyöngyszemekkel a kínálat.
Vizuál gyász

Elhunyt Horváth Ádám, a Szomszédok rendezője

Hosszan tartó betegség után szerdán elhunyt Horváth Ádám rendező, a Magyar Televízió volt elnöke - tájékoztatta családja az MTI-t.
Vizuál gyász

Firenze elbúcsúzott Franco Zeffirellitől

Firenzeiek és a világ minden tájáról érkezett turisták ezrei vettek búcsút hétfőn a firenzei Palazzo Vecchióban a város nagy szülöttjétől, a 96 éves korában szombaton elhunyt Franco Zeffirelli filmrendezőtől.