Vizuál

Kín, szégyen és összekapaszkodás képei

2011.10.17. 07:09
Ajánlom
A sajtóképek alkotják világunk közös emlékezetét – összefoglaló előbeszédében erre hívja fel figyelmünket David Burnett, a 2011. évi World Press Photo zsűrijének elnöke.

A világ legjobb sajtófotóiból álló tárlat nem vállal hát keveset, de évről-évre sokat is mutat. Több mint félszázada már, hogy egy hónap erejéig egy térbe sűríti az előző év eseményeinek vizuális lenyomatát. A kiállítás alkalmával a legsikeresebb fotók másodjára is bejárják a Földet, de a sokkoló-talmi, sokszorosított-kattintható címlapvalóság után ezúttal nagyméretű nyomatokon érhetők el. És a Néprajzi Múzeum aulájában felállított paraván-labirintusba tévedő látogató a képek között lelassít, meg-megáll, tűnődik és egyszerűen újraéli a közelmúlt történéseit. Nemcsak a szörnyűségeket, a kegyetlenséget és a tehetetlenséget, hanem a reményt, a kitartást és a fel nem adást is. Ezúttal nem vezércikkek illusztrációjaként, hanem pársornyi széljegyzettel, lényegében kizárólag képekben elbeszélve. Állóképekben, amiket minden látogató megmozdít és saját emlékeivel, hangulatának színeivel dúsít, szívdobbanásainak hevességével hangosít.

A kiállítás persze válogat. A benevezett 108.000 fényképből összesen 108  darabot, csak egy ezreléket mutat be. Hogy is lenne elbeszélhető a világ 365 napja mindösszesen 108 képben? - kérdezhetnénk, de nem tesszük, mert az elénk tárt narratíva olyan tömény, hogy nem lehet a döntnökök felé számonkérnivalónk. Összeszorult gyomorral, csendben nézzük a haiti földrengés összedőlt házak között keresgélő, kétségbeesett áldozatait és sorstársaikat, amint istentiszteletet hallgatnak egy golfpályán kialakított ideiglenes táborban. A tragédiát - amelyben több mint egymillió ember veszítette el otthonát - dokumentáló fotók mégsem csak a káosz, a sokk, a rettenet és reménytelenség képei, hanem az összekapaszkodásé, az összefogásé is.

Kongóban égre néző, izzó lávató fortyog, a zsúfolt bangladesi vonat tetején emberek százai utaznak, egy indonéz vulkán hamuval szórja be áldozatait, mintha eltemetné és rögvest szoborba is öntené a halottakat. Az olajszennyeződés gyilkos-gyönyörű mintázatokat rajzol a Mexikói-öböl vizére, a Vörös-tengerben pedig elszánt tűzoltók folytatnak emberfeletti küzdelmet az elszabadult olaj megfékezéséért. Hősök és áldozatok. Akárcsak a diktafonok kereszttüzében álló konok, elszánt, tiszta tekintetű Julian Assagne, aki az ír Seamus Murphy képén, az arcára vetülő kék fény miatt egyszerre tűnik rendőrlámpa-világította vádlottnak és a képregények félig-maszkos, Robin Hoodhoz hasonló urbánus-virtuális igazságosztójának.

A kiállítás nemcsak állít, hanem mesél, árad is. Kiderül például, hogy bár Indiának van a legtermékenyebb filmgyártása, az egy főre eső mozik száma ott a legalacsonyabb a világon. Egy vándorló vetítés közönségéről készült sorozat képeinek hála, mi állóképeken élhetjük át a mozgókép csodáját. Egy másik sorozaton buggyos szoknyába öltözött, jól megtermett bolíviai asszonyokat látunk, miközben a népszerű Lucha librében, azaz szabadfogású birkózásban mérik össze erejüket. Megtudjuk azt is, hogy a Kongói Szimfonikus Zenekar csellistája napközben tojást árul és egy sáros udvaron gyakorol.

A kiállítás nemcsak állít, hanem reflektál is. A lefotózott eseményekre és magára a fényképpel való megörökítésre is. Egy német fotós például arra kérte modelljeit, hogy rekonstruálják a MySpace nevű közösségi portálra feltöltött portréjuk elkészültének körülményeit, és ezt a megismételt pillanatot örökíti meg külső szemmel. Meglepően szomorú képek ezek, hiszen a közösséget kereső új-magányosságról tudósítanak.

A kiállítás nemcsak állít, hanem megdöbbent, vagy inkább azzal döbbent meg, amit állít. Tavaly is láttunk már véres fejezeteket az észak-mexikói drogháborúból, s hogy idén is kivégzett, meggyalázott fiatalok kerülnek a válogatásba, arról árulkodik, hogy a mészárlás nem ért még véget. Rio de Janeiróban fényes nappal keveredik tűzpárbajba két férfi, Afganisztánban megtorlásképpen férje csonkít meg egy tizennyolc éves lányt.

Jól esik hát megpihentetni szemünket a kiállítás kísérőtárlataként látható egzotikus sportfotókon, dunai hidakon, ködökön. A folyóparti összeölelkezések, a vízmosta lábnyomok oldják kicsit az aula labirintusának feszültségét, de arra is figyelmeztetnek, hogy a zajlás nem áll meg. Folyik, folytatódik tovább a vizuális áradat.

A sajtófotó-kiállítás küldetése kettős. Amellett ugyanis, hogy a középkori világkrónikák tömörségével foglalja össze az elmúlt év történéseit, saját mítoszát, az állóképek mágikus erejét is hirdeti. Az állóképekét, amelyek nemcsak állítanak, de kérdeznek is. És úgy kérdeznek, hogy közben meg állítanak.

A World Press Photo 2011 című kiállítás 2011. október 30-ig tekinthető meg Budapesten, a Néprajzi Múzeumban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bolyki György elmondta: nem lesz tizenegyedik Kaposfest

Tíz év után búcsúzik a Kaposfest, ahogy azt a társalapító igazgatótól megtudtuk. Bolyki György távozik a Liszt Ferenc Kamarazenekar éléről is, pedig tovább tervezett maradni. Eközben hangsúlyozza: nagyon büszke mindkettőre. Elsőként a Fideliónak beszélt a változásokról. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Milyen az európai identitás? – Sundance-nyertes dokumentumfilm a LUX Filmnapokon

Macedón feminista filmszatírát, dán oknyomozó dokumentumfilmet és spanyol politikai thrillert kínál a LUX Filmnapok programja november 13. és 15. között az Urániában. A belépés díjtalan, a LUX Filmdíjra érkező szavazatokat 2020. január 20-ig várja az Európai Parlament.
Vizuál magazin

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Vizuál hír

Hamis érmékre cserélte egy múzeum kiállítási darabjait egy tolvaj

Az Index értesülései szerint valaki hamis darabokra cserélte a győri Rómer Flóris Múzeum éremgyűjteményét, így az intézmény hónapokig hamis érméket mutathatott be a látogatóknak.
Vizuál galéria

Férje betiltotta birodalmában Grace Kelly filmjeit

Az Oscar-díjas amerikai filmszínésznő, akinek élete is egy tündérmesébe illő filmre hasonlított, hiszen filmcsillagból lett valódi, monacói hercegné.
Vizuál hír

Vízipók-csodapók egy tűzfalon

Újabb házfal változott mesésen színessé a tűzfalfestő-csapatnak köszönhetően.