Damien Hirst brit művész 10 évig készült a – számos tekintetben grandiózus – kiállításra, melyet nem kevésbé érdekes reklámkampánnyal vezetett be. A velencei biennáléhoz időzített tárlatot a város minden pontján hirdették. Többek közt a helyi tömegközlekedés,
Az eredmény pedig nem maradt el: a kiállítás bejáratánál hosszú sor kígyózik, az érkezőket biztonsági őr tartja kordában.
A kiállításhoz kanyarított háttérsztori szerint a tárgyak az I. századi antiochiai felszabadított rabszolgából műgyűjtővé avanzsált II. Cif Amotan gyűjteményének darabjai. Az ezeket szállító hajó, az Apistos –, ez görögül a hihetetlen, innen a kiállítás címe - elsüllyedt az Indiai-óceánon.
A 189 tárgy - köztük 100 szobor és 21 tárolónyi apróbb tárgy - azonban teljes egészében Hirst műve, ahogy a látogatók legkésőbb a Disney-karakterek műkorallal archaizált szobrainál rájöhetnek.
A tárlat igen vegyes fogadtatást kapott a szakmai sajtótól. Több kritika a kiállítás köré szőtt történetet kárhoztatja hazugságnak minősítve azt, annak ellenére, hogy a hasonló, valóságosnak feltüntetett történeteknek nagy hagyománya van a művészetben, többek közt a Jonathan Swift regénye, a Gulliver utazásai is valódi naplóként adta el magát.
A kultúrákat, mitológiai figurákat és pop-kulturális utalásokat szabadon vegyítő kiállításon megtalálható a Hidrával harcoló Káli istennő szobra, egy azték naptárkő, egy unikornis koponyája, vagy a Balu hasán utazó Maugli. Az Artnews szerint ez a zsúfoltság annak a jele, hogy a művész egyik ötletét sem érezte igazán jónak - véleményét az újság kritikus is osztotta.
ez, illetve a sziklához láncolt, pókokkal és tengeri szörnnyel viaskodó meztelen Androméda ütötte meg a művész korábbi munkáinak színvonalát az újságíró szerint.
"Mindkét esetben
a régi Damien Hirst köszön vissza, felfedve a hibátlan, nagy költségvetésű ízléstelenséget,
majd mániákusan vihogva a sarokban. Minden más esetben, szobrok tucatjaiban és négyzetméterek százain úgy mutatja be magát, mint egy olyan művészt, aki kimerült, régóta vágyik új ötletekre, a gyűjtőinek és rajongónak pedig csak megvetést tartogat" - fogalmaz egész líraian az Artnews.
Egyedül az állítólagos megtaláláskor és kiemeléskor készült fotók nyerték el a tetszését, amelyeken a búvárok a műkincseket hozzák a felszínre.
Az időzítés sem véletlen, a szerint a kiállítás összehangolása a velencei biennáléval a művek eladhatósága miatt fontos. Az olasz városban kétévente, a biennálé idejére minden a művészetről szól. Velence a világ legnagyobb művészeti vásárává változik, egyúttal irányt mutat, hogy melyek azok a kortárs műalkotások, amik számítanak. Ez pedig idevonzza a gazdag gyűjtőket, akik vadásszák a kortárs művészeti trófeákat. Ez a kereskedelmi szemlélet megjelenik abban is, hogy
Koral (mintha most emelték volna ki a tengerből), Kincs (mintha már a restaurálták volna) és Repro (mintha múzeumi reprodukció lenne) mindegyik kivitelből három darab készül, ebből kettő a művész tulajdonában marad. A kiállításon nem használtak valódi korallt. A bronzszobrok Nyugat-Angliából, a márvány változatok Carrarából érkeztek. A legnagyobb bronzszobrokért több, mint 5 millió dollárt, az 1,2 méteres márvány Szfinxért - Repro kivitelben - 1,5 millió dollárt kérnek. Állítólag a szobrok jó része azonban már el is kelt, ezt azonban nem kommentálták a művész képviselői.
Április 9.– december 3 . Palazzo Grassi és Punta della Dogana , Velence , Olaszország