Vizuál

Kinek köszönhette sikereit a fotórealista festészet világhírű képviselője, Edward Hopper?

2023.05.08. 16:55
Ajánlom
Nyugat-Európát már meghódította: a Pannonia Entertainment májusban mutatja be az Exhibition on Screen újabb epizódját, A fotórealista Hopper címűt,

A fotórealizmus az USA-ban az 1960-as évek végétől, Európában 1972-től kezdődő festési irányzat, amely a fényképezésen alapszik, és a részletek aprólékos kidolgozása jellemzi.

A pop-artból nőtt ki azoknak a festőknek a kezdeményezésére, akik rajongtak a fényképek világáért.

Jelentős hazai képviselői Bernáth(y) Sándor, Fehér László, Kelemen Károly, Kocsis Imre, Lakner László, Mácsai István, Méhes Lóránt, Méhes László, Nyári István, és Sándorfi István. A Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum 2011 szeptemberében széles körű nemzetközi együttműködés keretében mutatta be a fotórealizmus kelet-közép európai alkotásait az ismert amerikai és nyugat-európai művekkel párhuzamba állító kiállítását.

Edward Hopper Észak-Amerika egyik legjelentősebb képzőművésze volt, festészete nemzedékeket inspirált.

De ki is volt valójában? És ki az a nő, akinek sikereit köszönhette?

1280px-Hopper_Nighthawks-165349.jpg

Edward Hopper: Éjjeli baglyok (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Az amerikai fotórealista festészet egyik legismertebb alakja Edward Hopper,

legtöbbet idézett képe pedig a dokumentumfilm plakátján is szereplő Éjjeli baglyok, amely a '40-50-es évek amerikai nagyvárosi hangulatának sűrítménye.

Ezen a szűkszavú szenvtelen festményen Hopper nagy erővel ábrázolja a városi elidegenedés érzését.

Egyik kortárs magyar vonatkozása, hogy Milorad Krstić Ruben Brandt című egész estés animációs filmjében is feltűnik reprodukciója. Hopper stílusa az amerikai „film noir”-t, jellegzetes bűnügyi film műfaját is megidézi.

A festmény maga számos alkalommal megjelenik filmvásznon – nemcsak a Ruben Brandtban, hanem többek között, Daniel Argento A gonoszság áldozatai című (1975) horrorklasszikusában, Ken Adams Filléreső című (1981) musicaljében, Ralph Bakshi Csúcsforgalom című (1973) egész estés animációs filmjében és Wim Wenders Az erőszak vége című (1997) filmjében.

A festészetben szintén számos parafrázisa született a képnek, a legismertebbek Gottfried Helnwein Boulevard of Broken Dreams (1984) című festménye, ahol hollywoodi filmikonok (Humphrey Bogart, James Dean és Marylin Monroe) ülnek Elvis Presley pultjánál,

és Banksy 2005-ös Are You Using That Chair című alkotása, ahol egy angol zászlóba burkolt huligán töri be az étterem ablakát.

Mozi és képzőművészet összefüggésre Hoppernél a leghíresebb példa Hitchcock Psycho című filmje 1960-ból, amiben rekonstruálta Hopper Ház a vasút mellett (1925) című festményét.

A dokumentumfilm Edward Hopper alkotó magánélete és pályája bemutatására törekszik – átfogó jelleggel.

Fejléckép: Edward Hopper: Éjjeli baglyok (Fotó/Forrás: Wikiart)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Emilia Pérez – megnéztük a 13 Oscarra jelölt botrányfilmet

Összességében érthetőnek tűnik, miért jutott el Jacques Audiard új rendezése tizenhárom Oscar-jelölésig, azt azonban már túlzásnak tartanánk, ha a legfontosabb kategóriákban diadalmaskodna is – ezt ugyanis több más produkció is jobban megérdemelné.
Plusz

Hegyet hágék, lőtőt lépék – tíz éve hunyt el Erdélyi Zsuzsanna

Erdélyi Zsuzsanna Kossuth-díjas néprajztudós, a nemzet művésze tíz évvel ezelőtt, 2015. február 13-án hunyt el Budapesten. Tanítványai, szellemi örökösei nem felejtik.
Könyv

Közös sorozattal jelentkezik Nyáry Krisztián és Bősze Ádám

A magyar széppróza napján, Jókai Mór születésének kétszázadik évfordulóján mutatják be az Óbudai Társaskör második jubileumi produkcióját Jókai sétány 200 címmel. Nyáry Krisztián irodalomtörténész és Bősze Ádám zenetörténész új sorozata február 18-án debütál.
Könyv

„Világos volt számomra, hogy haldoklom” – támadója tárgyalásán szólalt fel Salman Rushdie

A hetvenhét éves, világhírű író megrázó vallomást tett annak a férfinak a tárgyalásán, aki 2022-ben egy nyilvános beszélgetésen késsel támadt rá, és tizenöt késszúrással sebesítette meg.
Vizuál

Vasárnap zár a Magyar Nemzeti Galéria biedermeier-kiállítása

Február 16-ig láthatja a közönség a Biedermeier mindennapok. Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815-1867) című tárlatot a Magyar Nemzeti Galériában. A kiállítás egyedülálló módon ad átfogó képet a biedermeier nevével fémjelzett korszak művészetéről, mely Valentin-napon páros kedvezménnyel tekinthető meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A szelfi és az AI

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a mesterséges intelligenciáról, a segítségével legyártott képekről írt, és még a Valentin-napot is szóba hozta.
Vizuál ajánló

A kortárs művészetekkel kapcsolatos kérdéseinkre keresi a választ a Ludwig Múzeum új kiállítása

Február 14-én nyílik meg a Ludwig Múzeum új, Gyakran Ismételt Kérdések című módszertani kiállítása, amellyel a céljuk, hogy a látogatók közelebb kerülhessenek a kortárs művészetben tapasztalható tendenciák megértéséhez, befogadásához.
Vizuál kritika

Emilia Pérez – megnéztük a 13 Oscarra jelölt botrányfilmet

Összességében érthetőnek tűnik, miért jutott el Jacques Audiard új rendezése tizenhárom Oscar-jelölésig, azt azonban már túlzásnak tartanánk, ha a legfontosabb kategóriákban diadalmaskodna is – ezt ugyanis több más produkció is jobban megérdemelné.
Vizuál interjú

A népművészet és a divat időtálló kapcsolatát mutatja be a Hagyományok Háza új kiállítása

A Hagyományok Háza Folk Fashion – Divat a folklór című egyedülálló kiállítása révén igazán közelről ismerhetjük meg a magyar népművészet és a divat különleges, időtálló kapcsolatát. A tárlat hátteréről Dr. Czingel Szilvia kurátorral beszélgettünk.
Vizuál hír

Vasárnap zár a Magyar Nemzeti Galéria biedermeier-kiállítása

Február 16-ig láthatja a közönség a Biedermeier mindennapok. Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815-1867) című tárlatot a Magyar Nemzeti Galériában. A kiállítás egyedülálló módon ad átfogó képet a biedermeier nevével fémjelzett korszak művészetéről, mely Valentin-napon páros kedvezménnyel tekinthető meg.