Vizuál

Kiosztották az Esterházy Art Award 2019 díjait

2019.12.13. 13:30
Ajánlom
Győri Andrea Éva, Nemes Márton és Puklus Péter az Esterházy Art Award 2019 díjazottjai.

A 2019-es Esterházy Art Award díjazottjai közül Győri Andrea Éva Németországban és Hollandiában, Nemes Márton Londonban, Puklus Péter pedig Budapesten él és dolgozik. Az összesen 15 ezer euró értékű díj egyenlő arányban oszlik meg a három győztes között. Az idei díjazottaknak 2020 tavaszán kiállítása nyílik a kismartoni Esterházy-kastélyban, és a tervek között szerepel egy a korábbi díjazottakat is bemutató németországi kiállítás is.

A 260 pályázatból szakmai zsűri választotta ki a 25 jelöltet. Az elismeréshez kapcsolódó kiállítás a fiatal magyar művészeti szcéna teljesítményeinek legfontosabb felvonultatása. Kiállításuk Esterházy Art Award – Short List 2019 címmel 2019. december 13-tól 2020. január 26-ig látogatható a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban, Budapesten.

esterhazy_dij-131949.jpg

Győri Andrea Éva és Nemes Márton (Puklus Péter nem vett részt a díjátadón, külföldi elfoglaltsága miatt) (Fotó/Forrás: Végel Dániel © Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, Adattár és Digitális Archívum)

A 2009-ben megalapított Esterházy Art Award célja a fiatal, tehetséges magyar művészek felkarolása és a nemzetközi párbeszéd támogatása. A pályázaton festészettel és festészettel határos technikákkal, valamint idén először ezekkel a technikákkal operáló térinstallációkkal lehetett indulni. Az egyenként 5000 euróval jutalmazott díjat kétévente, minimum kettő és maximum három 45 év alatti magyar képzőművésznek ítéli oda a független, nemzetközi szakmai zsűri.

A díjátadó alkalmából az Esterházy Privatstiftung a Ludwig Múzeumnak ajándékozta Lois Weinberger, tiroli születésű képzőművész Mezei út, Lackenbachi kastély 2019 című hatrészes alkotássorozatát.

A nemzetközi zsűri tagjai

Sandro Droschl, a gráci Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien igazgatója

Dr. Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum főigazgatója

Dr. Ottrubay István, a díj alapítója, az Esterházy Privatstiftung vezérigazgatója

Rieder Gábor, az ArtKartell főszerkesztője

Szegedy-Maszák Zsuzsanna, művészettörténész, kurátor, a BTM Budapest-Galéria vezetője

Vitus Weh, az Esterházy Privatstiftung művészeti tanácsadója

Luisa Ziaja, a bécsi Belvedere 21 kurátora

A zsűri értékelése

Győri Andrea Éva művészeti gyakorlatában kíméletlenül, ugyanakkor humorral és politikai, valamint poétikus színezettel átitatva foglalkozik a női testtel, annak prezentálásával, a privát és nem privát szféra közötti határok kérdését feszegető, a mai napig meghatározó hatalmi normákkal és tabukkal. Rajzai, szobrai és videómunkái a szexualitás, a maszturbáció gyakorlata és a vele kapcsolatos fantáziálás körül forognak, egyben tematizálják a betegségekkel járó egyéb, a betegeket érintő mentális, fizikai és szociális aspektusokat is. Győri munkáival egyrészt csatlakozik a feminista avantgárd mozgalom tradíciójához, miközben harcosan és optimistán vetíti előre, hogy a megszokott struktúrák bármikor megváltoztathatók. (Courtesy Harlan Levey Projects)

Nemes Márton a képkritika kortárs műfaját egyszerre vezeti a techno-glamour mélységeibe és hitetlen Tamás apostol magasságába. Képei tele vannak nyílásokkal, bomlásokkal, ugyanakkor kitörések, színek és szellemi élvezet is jellemzi őket. A képfelület sebeit a relikviákhoz hasonlóan körbekerítette, a keretek, szerkezetek és falak alapjai láthatóvá válnak, ahogy a techno-partyk vizuális kultúrája is. A művész ezzel egyértelműen és gyógyító szándékkal köti össze a közösségi média és a társkereső alkalmazások által ütött sebeket az emberi test sérülékenységével.

Puklus Péter térinstallációja meglepő és lélegzetelállító ívet rajzol meg: egyrészt koncentrált fotográfiákat mutat, amelyek a modern-hűvös formanyelv hagyományát követve az emberi test lehetőségeit mutatják be, másrészt nagyméretű vászonképeket és skicceket prezentál gesztusokkal teli, vad festészet formájában. Tematikailag persze mindkettő ugyanazon gondolat körül forog: a túlterhelt én, amint a munka, a család és a testi vágyak igényei között örlődik. Puklus Péter portréművészete meglepően eleven felületekkel ábrázol: egyszerre a klasszicizmus és az expresszionizmus szépségével.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nem hajlandó örmény énekesnővel énekelni az azeri tenor, illetve dehogynem, semmi baja vele

Sok mindent nem tudunk biztosan, mivel mindenki másra mutogat. És már az örmény külügy is megszólalt a témában.
Klasszikus

Bach billentyűs szvitjeit viszi egy általános iskolába Fejérvári Zoltán

Fejérvári Zoltán szólóestjével indul az alsógödi Belépés családostul klasszikus zenei sorozatának 2020-as évada. A művész Bach Francia szvitjeit adja elő január 25-én a Búzaszem Általános Iskola aulájában. Utána pedig a Zeneakadémiára viszi a műsort.
Vizuál

A mádi Rákóczi-kúriában Erhardt Gábor építésszel

A Partitúra zempléni adásában a stáb ellátogatott a mádi Rákóczi-kúriába, lenyűgözve sétáltak az évszázados falak között. Az épület átalakításának és bővítésének tervezőjét, Erhardt Gábort Tokaj-hegyalja építészeti hagyományairól kérdeztük.
Jazz/World

Ki mondta, hogy egy nő nem trombitálhat jazzt?

Új albumán bátor nők előtt tiszteleg Yazz Ahmed, aki trombitásként és nőként maga is ritka jelenség. Meghallgattuk a Polyhymnia című lemezt.
Klasszikus

Gustavo Dudamel folytatja Los Angelesben

Újabb négy évre meghosszabbították a szerződését a Los Angeles-i Filharmonikus Zenekar élén, 2026-ig maradhat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete

Az elsődlegesen szakmai és érdekvédelmi fórum a dokumentumfilmmel foglalkozó szakemberek képviseletét látja el, valamint párbeszédet kezdeményez az alkotók, a nézők és a döntéshozók között.
Vizuál portré

Ki nevet még a bohócon? – 100 éve született Fellini

Száz éve, 1920. január 20-án született Riminiben Federico Fellini, az egyik legnagyobb olasz filmes, akit első olaszként jelöltek rendezői Oscar-díjra, s mind a négy a kitüntetésre jelölt alkotása nyert a legjobb külföldi filmek között, a legnagyobb elismerésnek mégis azt érezte, ha rendező-festőnek nevezték.
Vizuál premier

Az 1917 a legjobb film az amerikai producerek szerint

Sam Mendes első világháborús eposza, az 1917 című film kapta meg az Amerikai Producerek Céhének (PGA) díját a mozikban forgalmazott filmek mezőnyében szombaton Los Angelesben.
Vizuál interjú

A mádi Rákóczi-kúriában Erhardt Gábor építésszel

A Partitúra zempléni adásában a stáb ellátogatott a mádi Rákóczi-kúriába, lenyűgözve sétáltak az évszázados falak között. Az épület átalakításának és bővítésének tervezőjét, Erhardt Gábort Tokaj-hegyalja építészeti hagyományairól kérdeztük.
Vizuál hír

Filmes hiányszakmák képzését támogatja a Filmintézet

Most először lehet pályázni sminkes és fodrász kisegítő, jelmezkivitelező, mikrofonos és öltöztető képzések programjával is. Március 2-ig várja a Filmintézet a szakmai képzéseket szervező intézmények pályázatait összesen 12 szakterületre.