Vizuál

Kirakatban a képzőművészet

2020.11.20. 14:40
Ajánlom
Kelet-Európa legújabb, független, kortárs képzőművészeti vásárát, a FLASH SHOW-t eredetileg 2020 szeptemberében tartották volna a Károlyi-palotában. De a világjárvány és az egészségügyi óvintézkedések miatt újragondolták az eseményt a szervezők, és ZERO FLASH SHOW néven új formát találtak ki: kirakatokba helyezték az alkotásokat. Az utcai „járványbiztos” tárlat november 21-ig látható Budapest belvárosában.

Az újhullámos képzőművészeti vásár ötlete bő egy éve fogalmazódott meg a szervezők, Kigyós Fruzsina, Nagy Alexandra, Rápolthy Balázs fejében. Terveik szerint húsz jelentős, kelet-európai régióban található galéria érkezett volna Budapestre, és szóló show formájában egy-egy kiemelt művészük egyéni kiállítását mutatták volna be négy napon keresztül. „Feltörekvő, fiatalabb galériás nemzedék munkáinak a kiállítása volt a célunk. Szerintünk ez a régió egy nagyon izgalmas színtér, ahol elképesztően érdekes, progresszív kezdeményezések, új kiállítóterek vannak”, mondta Kigyós Fruzsina.

Bár az eredeti koncepció nem valósulhatott meg, a szervezők mégsem akartak teljesen lemondani róla, miután addigra már elindult az együttműködés a felkért galériákkal.

DSC05750-143054.jpg

Kigyós Fruzsina és Nagy Alexandra (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

A rendezvény nem költözik online térbe, ehelyett egy alternatív kiállítást valósítottak meg ZERO FLASH SHOW néven: Budapest belvárosában öt helyszínen, tizenkét kirakatban láthatók a meghívott művészek alkotásai, és – a szóló show koncepciót megtartva – egy-egy kirakaton belül egy-egy művész munkái szerepelnek. Nagy Alexandra szervező hangsúlyozta, habár ötletük a rendezvény jellegét némiképp elveszítette, a vásár jellegét a kirakattal meg tudta tartani, hiszen elég egyértelmű, hogy ami a kirakatban van, az megvásárolható: „Feladatunknak érezzük megmutatni, hogy a művészet megvásárolható, és sokszor jóval többet költünk egy karácsonyi ajándékra, mint ami egy műtárgy ára lenne.”

Az öt helyszín (Vörösmarty tér 7–8. – Gerbeaud Kávéház, Vitkovics Mihály utca 3–5., Kecskeméti utca 14. – Mercure Hotel, Bajcsy-Zsilinszky út 36–38. – Toldi Klub és Király utca 27.) mindegyike a ZERO FLASH SHOW logójával lett megjelölve, mellette a kiállító galéria és a művész neve, valamint a műalkotás címe. Az érdeklődők a kirakatokon lévő QR-kódot beolvasva online tárlatvezetésre mehetnek.

A bemutatott alkotásokat elsősorban a térség kapcsolja össze, ugyanakkor a meghívott görög, cseh, észt, lengyel, szlovén, szlovák, szerb, magyar művészek mindegyike reflektált valamilyen formában az elmúlt időszak eseményeire, így a műalkotások között párhuzam és összhang is megfigyelhető.

DSC05599-143317.jpg

ZERO FLASH SHOW – Kirakatban a képzőművészet (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Az utcán sétálva egy-egy műalkotás befogadásának egészen más esztétikai élvezete nyílik meg, mint egy múzeumban,

és a rendhagyó tér izgalmas dialógust teremt: az indirekt műélvezés lehetőségét. „Mi végig a fókuszáltságra törekedtünk, hogy a hatalmas ingerhalmazban ne vesszen el az ember. A klasszikus nyugati-európai vásárok számos galériát vonultatnak fel, mi húsz galériával terveztünk. Általában egy galéria több alkotóval szerepel, mi galériánként egy művészt kértünk. A kirakatkoncepció miatt a fókuszáltság még direktebb változatát láthatjuk: egyetlen mű áll magányosan, és kéri, hogy értelmezzék. Ez lehet, hogy valakinek túl kevés inger, de szerintem lesznek olyanok, akik így sokkal inkább el tudnak mélyülni benne”, fogalmaztak a szervezők.

A kiállított képzőművészeti alkotások technikailag rendkívül sokszínűek: videós installációk, például az észt Alexei Gordin munkái, aki a Nyugati pályaudvar mellett, a romos Petőfi Csarnok tereiben kutat „gazdag műgyűjtők” után, vagy Saša Tkačenko videója, melyben Kurt Cobain egy rockkoncerten a közönség felé köp. Emellett Budapestre érkezett Simon Kocjančič szlovén művész erős színekkel megalkotott, absztrakt litográfiája, illetve Álom című installációja, továbbá a népszerű lengyel fotóművész, Ada Zielińska Home office sorozatának egyik eleme, valamint videóperformance a bosnyák származású, erősen feminista Selma Selmantól.

DSC05697-143246.jpg

ZERO FLASH SHOW – Kirakatban a képzőművészet (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

A nemzetközi alkotások mellett három magyar művész munkái is visszaköszönnek a belvárosi kirakatokban. A Vörösmarty téren állították ki Keresztesi Botond két festményét; fókuszukba a tengeri lényeket megidéző, sellőszerű alakok állnak. Tovább sétálva a Vitkovics Mihály utcában található a Borsos Lőrinc alkotópáros (Borsos János-Lőrinc Lilla duó) Jób könyvére és egyben a jelen korunk törékenységére utaló Never ending sorry fekete alapon villódzó felirata. Míg a Király utcában Péli Barna férfi-nő-csecsemő hármasát ábrázoló, szociális kapcsolódások illékonyságát hangsúlyozó, embernagyságú szobrait lehet megtekinteni.

További képekért kattintson a galériára:

A cikk eredetileg az enbudapestem.hu oldalon jelent meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Vizuál

A fotózás Oscarjára esélyes a Fidelio állandó vendégszerzője

Hegedűs Ákos / morpho, a Fidelio állandó vendégszerzője screenagerektől szóló sorozatával bekerült a rangos International Photography Awards utolsó fordulójába.
Klasszikus

Három felnőtteknek szóló és két ifjúsági bérletsorozattal várja a közönséget a Szegedi Szimfonikus Zenekar

Kiváló szólistákkal, öt bérleti sorozattal, különleges koncertprogramokkal várja a közönséget az ország egyik legnagyobb szimfonikus együttese, akik évente több mint harminc iskolába viszik el a zene szeretetét.
Klasszikus

Csabai Máté: „Túl kicsi ez az ország, hogy elviseljük egymástól a kritikát”

Gyávák-e a kritikusok? Mikor változott meg a zenetörténet? Mi a nagy siker és a nagy bukás Magyarországon? Ezekről a kérdésekről beszélgetett Csabai Máté kulturális újságíróval, a Fidelio korábbi rovatvezetőjével Szatmári Róbert a radiocafé Enyhe katarzis című műsorában.
Vizuál

KÉP-regény: Van az a pénz

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról elmélkedik, vajon mi lehet a valódi ok amögött, hogy az Oasis ismét összeáll egy turné erejéig. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Pedro Almodóvar nyerte a fődíjat a Velencei Filmfesztiválon

A Spanyol rendező legújabb filmjében az eutanázia és a klímaváltozás kérdéseivel is foglalkozik. A művész köszönőbeszédében arról is beszélt, hiszi, hogy minden ember alapvető joga méltósággal búcsúzni a világtól.
Vizuál hír

A fotózás Oscarjára esélyes a Fidelio állandó vendégszerzője

Hegedűs Ákos / morpho, a Fidelio állandó vendégszerzője screenagerektől szóló sorozatával bekerült a rangos International Photography Awards utolsó fordulójába.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Van az a pénz

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról elmélkedik, vajon mi lehet a valódi ok amögött, hogy az Oasis ismét összeáll egy turné erejéig. 
Vizuál ajánló

Fordított tárgyak – a kortárs művészet kontextusát vizsgáló kiállítás nyílt a Ludwig Múzeumban

Mintegy háromszáz műtárgyon keresztül a kortárs képzőművészetben egyre elterjedtebbé váló hagyományos kézművestechnikák jelenlétének okait és különféle jelentéseit vizsgálja a Fordított tárgyak című új időszaki kiállítás a Ludwig Múzeumban.
Vizuál ajánló

Street Up Fesztivál a pécsi Zsolnay Negyedben

Még szeptember folyamán látogatható a pécsi Street Up Fesztivál három lenyűgöző urban art kiállítása, amelyek betekintést engednek a street art és gördeszkakultúra világába, valamint a legendás Jacques Villeglé munkásságába.