Vizuál

Királyi családoktól a lakótelepi feelingig - gyerekek a művészetben

2016.10.19. 12:07
Ajánlom
A Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeumában található tárlat négy kurátora humoros és személyes kiállítási anyagot állított össze a gyerek, a gyerekkor és a család témakörében. A laikusokat gondolatébresztő elrendezésével, a műértőket ritkán látott alkotásokkal, a gyerekeket pedig vendéglényekkel kötik le.

A Barokk teremből induló kiállításon nem időrendben sorjáznak a művek, hanem kisebb tematikus egységekbe gyűjtötték őket a szervezők. A születéstől jutunk el a gyerekportrékon és az iskolán át a felnőttek már nosztalgiával emlegetett saját gyerekkorához. (Kezdetek: Madonna, Család, Fiú/Lány, Szabályozás/nevelés, Játék, „Az egészélet szigete” Gödöllői művésztelep, Kiszolgáltatottság, Gyermeksorsok, Nosztalgián innen és túl.)

A kiállítás sokat vár a látogatóktól: a szervezők teret adnak a szabad asszociációnak a látottak értelmezésében. Egyéni érzékenységtől függ, hogy valaki tulajdonít-e jelentőséget annak, hogy a Habsburg-Lotharingiai családfát ábrázoló nyomat és a királyi pár képe Felekiné Gáspár Anni Ratkó-korszakbeli Dunaparti idilljét fogja közre.

A gyerekportréknál a könnyebb azonosítás végett a fiúk az egyik, a lányok a másik oldalára kerültek a teremnek, amire néha szükség is van. Borsos József 1848-ban készült festményén a hazafias külsőségek legyőzik a gender sztereotípiákat, és a loknis hajú, masnis ruhácskában pózoló gyermekről kiderül, hogy kisfiú.

A kiállítási anyag személyes traumák feldolgozására is alkalmas lehet: aki úgy érzi, hogy a családja nyomást gyakorol rá a pályaválasztás kérdésében, tekintse meg Esterházy Antal képét.

A 2 éves kisfiú komplett szerzetesi ruhában és a hozzá illő szimbólumokkal ábrázolták. (Esterházy mindezek ellenére katonának állt és a Rákóczi-szabadságharcban harcolt. Ő volt a konstantinápolyi Héttorony utolsó magyar foglya. Követte a fejedelmet a rodostói száműzetésbe és ott is halt meg.)

A gyerekeknek hosszú órákat kellett mozdulat tölteni a festmény elkészüléséhez. A hintalovon ülő kisfiú láttán felmerül a kérdés: vajon a festő előre menekült és belátta, hogy így nyugton marad az alanya, vagy természetes környezetében szerette volna megörökíteni az ifjút? 

A modellt állás kínjait nem csak az arisztokrata csemetéknek kellett kiállniuk. A művészek gyerekei is különösen kitettek voltak a híres szülők munkakedvének. Az anekdota szerint, amikor Csók István műteremébe betolták a lázas gyerekét, hogy vigyázzon rá, a festő meglátta, hogy a piros takaró és a gyerek láztól égő arca milyen remek téma és azonnal elkezdi festeni. Ferenczy Károly három gyereke – Béni, Noémi és Valér –, akik később maguk is művészekké váltak, rendszeres témái voltak apjuk műveinek. Bernáth Aurél pedig szinte minden művébe becsempészte lányát valamilyen alakban. 

Műkincslopás

A kiállítás anyagában a tervek szerint szerepelt volna Borsos József: A festő álma című festmény. Az 1851-ben készült alkotás azonban eltűnt a tulajdonos magángyűjteményéből. A kép hiánya csak akkor derült ki, amikor a Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeumának illetékesei megérkeztek a gyűjtőhöz az alkotásért.

 A Nevelés részben az eredetileg is iskoláknak készült szemléltető metszeteken a nebulók hol katonás rendben isszák magukba a tudást, hol démoni csínyeikkel keserítik meg a tanító életét. Székely Bertalan, Munkácsy Mihály és Orlai Petrich Soma alkotásain megjelenik a testi fenyítés, az erkölcs nemesítő moralitások és a tanmese. Éles ellenpontként a szemközti falon a militarizált, propaganda célokra használt gyereket, az úttörőt ábrázoló festmény látható. Mellette az úttörőségen túli kortárs alkotók: Födő Gábor egy iskolai pad lapjába karcolt rajza és Máriás István aka Horror Pista kockás lapra készített gyerekes rajzfilmfigurái.

Meglepő módon elég későn, 1900 körül kezdődik az új érzékenység a gyerekek iránt. Ekkor kerülnek a középpontba a kicsik és sajátos igényeik. A múlt század idilli tengerparton homokozó, szánkózó, szappanbuborékot fújó gyerekecskéi azóta a kortárs művészek szemében már bicikliző ufókká vadultak. A gödöllői művésztelep meseillusztrációi és Csók István Züzü ciklusa egy-egy különteremben kis zárványt alkotnak a tárlaton belül, akárcsak Stalter György, Horváth M. Judit és Erdélyi Mór szocio- és városfotói.

A szüleik elképzeléseit, vagy társadalmi és gazdasági státuszát reprezentáló dedek után a Kiszolgáltatottság témakörében

kiderül, hogyan lesz a gyerekből politikai eszköz.

Például amikor  Madarász Viktor híres alkotásán Zrínyi Ilonának gyerekeire tekintettel nem esik bántódása Munkács várának elfoglalásakor. Az asszony Rákóczi Julianna és Ferenc gyámságát átadja Lipót császárnak jövőjük érdekében, anyai érzelmein felülemelkedve.

A háborúk borzalmait bemutató képek előtt egy kisplasztikán ősmagyar vitéz tanítja a gyerekét nyilazni, mellettük az I. világháború után menekülő család - a szent család vallásos ábrázolásának modorában. Az egész szekció felett szinte lebeg iski Kocsis Tibornak a debreceni menekülttáborban készített portréja a tizenegy éves afgán kisfiúról, Ahmedről.

A kiállítás végére a rendszerváltozás utáni művészek nosztalgikus alkotásai kerültek. A korábbi propaganda festmény replikájaként visszaköszönnek az úttörők egy gyűrött, elmosódott archív fotószerű festményen. 

A hetvenes-nyolcvanas évek lakótelepi feelingjét idéző műveken megjelennek a korszak jellegzetes játékai, alakjai, jelmondatai vagy a műanyagkatonák válnak hieroglifákká. 

A kiállításhoz Dániel András kortárs gyerekkönyv illusztrátor és író – a Kiscsibácsi és Kicsinéni című gyerekkönyv szerzője – rajzolt vendéglényeket. A két szörnyecske a kicsiknek segít kalandozni a tárlaton és játékos feladatokkal köti le őket, hogy a szülőknek alkalma legyen asszociálni és nosztalgiázni.

Történelem a képek mögött

A kiállítás katalógusában helyt kaptak a gazdag képanyag legfontosabb alkotásai és hozzájuk fűzött leírások, háttértörténetek az egyes szekciók szerint lebontva. A tárlat szándékoltan nem kultúrtörténeti vagy művészettörténeti alapokon szerveződött, aki viszont ezekre a vetületeire is kíváncsi, az megtalálja a Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeumának kiadványában. Emellett Révész Emese művészettörténész, kurátor két tanulmányban ad áttekintést a gyermekábrázolások történetéről a nemzetközi és a magyar képzőművészetben. 

Kurátorok: Molnárné Aczél Emese, Révész Emese, Tészabó Júlia, Rum Attila

A kiállítás a Gyerek/kor/kép kiállítás a Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeumában tekinthető meg 2017. február 19-ig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Koncz Gábor kapja idén a Kossuth-nagydíjat

Orbán Viktor miniszterelnök március 14-én bejegyzést tett közzé a Harcosok Klubja elnevezésű online Facebook-csoportban. Mint azt az Index kiszúrta, a kormányfő egyebek közt elárulta a közösség tagjainak, hogy a mai napon Koncz Gábor színművész veheti át a Kossuth-nagydíjat.
Plusz

A kulturális élet szereplőit ismerték el március 15. alkalmából

Zsigó Róbert, a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára állami kitüntetéseket adott át március 15. alkalmából a Pesti Vigadóban. A kitüntetéseket március 13-án délután vehették át a kulturális élet szereplői.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál Zöldhullám

KÉP-regény: Hol van már a tavalyi hó?

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Duna rekord alacsony vízállása kapcsán további aggasztó adatokat oszt meg velünk.
Vizuál videó

Sosem látott filmfelvétel került elő az egykori Nemzeti Színház felrobbantásáról

Pontosan hatvan év telt el azóta, hogy a metró építkezésre hivatkozva lerombolták Budapest ikonikus épületét. Az NFI Filmarchívumban most feldolgozott filmfelvételek segítenek abban, hogy azok is átélhessék az élményt, akik sosem járhattak az épületben.
Vizuál ajánló

Csaknem kétszáz filmet neveztek a Magyar Mozgókép Fesztiválra

A korábbi évekhez hasonlóan nagy érdeklődés kíséri a 2025-ös MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivált. A február végi határidőig az elmúlt egy év hazai filmes felhozatalából mintegy 200 nevezés érkezett be a szemlére.
Vizuál hír

A legjobb film díját nyerte a Véletlenül írtam egy könyvet Montréalban

Lakos Nóra alkotása nyerte a Montréal Nemzetközi Gyerekfilm Fesztivál fődíját. A hiánypótló családi film világszerte nagy siker és a hazai közönséget is elvarázsolta: januári bemutatója óta több mint 126 ezer néző váltott rá jegyet és azóta is szerepel a mozik műsorán.
Vizuál interjú

Fényművészetről gyerekeknek – edukációs vasárnapi programok a Light Art Museumban

Hogyan hozhatjuk közelebb a kortárs művészetet, közelebbről annak egyik legizgalmasabb ágát, a fényművészetet a fiatalabb korosztályhoz? Hogyan gondolkodik erről a Light Art Múzeum csapata, amelynek tagjai egy egészen egyedi programot dolgoztak ki a GYIK Műhellyel közösen?