Vizuál

Kit érdekel egy gyilkosság, ha van szerelem?

2022.12.09. 14:40
Ajánlom
Évek óta nem készült olyan szép film a szerelemről, mint A titokzatos nő. Az Oldboy rendezőjének új alkotása detektívtörténetnek álcázza magát, hogy a legszebb emberi érzésről beszéljen, annak minden ellentmondásával és kifürkészhetetlenségével együtt.

Park Chan-wook neve a filmrajongóknak elsősorban a legendás Bosszú-trilógiája kapcsán lehet ismerős, amelyekben a klasszikus európai bosszúfelfogást próbálta újraértelmezni, hol melankolikusan, hol realisztikusan, hol pedig hipnotikusan. A legismertebb ezek közül kétségkívül a 2003-as Oldboy, ami feltehetően minden idők egyik legfelkavaróbb pszichológiai thrillere – nem mellesleg remekmű, Cannes-ban a zsűri nagydíját is elhódította. A rendező ezt követően sem szakadt el teljesen a műfajtól, A szobalány című, 2016-os mozija szintén nem volt egy könnyed teadélután naturalisztikus ábrázolásmódjával, az erotika árnyoldalának kíméletlen bemutatásával.

Nem így új filmjében, A titokzatos nőben, amely korábbi alkotásaihoz képest merőben új hangulatot próbál megragadni. Lássuk be, ez nem is gond:

az igazán nagy művészek időről időre megújulnak,

új jelenségek kerülnek a figyelmük központjába, így változnak kérdéseik, válaszaik és persze az eszközeik is. Ennek ékes példája Park idei filmje, amellyel Cannes-ban a legjobb rendezőnek járó díjat érdemelte ki. Ezúttal a szerelem útvesztőibe vezeti be a nézőt, de közel sem azért, hogy ott aztán szembesítse az annak mélyén rejtőző sötétséggel. Épp ellenkezőleg, azt mondja, ennek a labirintusnak nem az a célja, hogy kitaláljunk belőle, sőt még csak nem is az, hogy eljussunk a középpontjáig – a lényeg az eltévelyedés.

DTL_STI-MKT-28-133200.jpg

Jelenet A titokzatos nő című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

A film főhőse Hea-hun (Park Hae-il) nyomozó, egy középkorú férfi, akinek házassága meglehetősen kiüresedett, ráadásul álmatlanság is gyötri. Mindemellett pedig meg kell oldania egy mélybe zuhant sziklamászó ügyét is. Az eset során megismeri az elhunyt özvegyét, Seo-rae-t (Tang Wei), akit kifejezetten vonzónak talál. A kihallgatások idején meglepve észleli, hogy nem képes kiverni a fejéből a nőt, holott környezete és ösztönei is azt súgják, jobban tenné, ha az eszére hallgatna.

Spoilerek nélkül elég is ennyit ismernünk a történetből, ezután csak azt tudom javasolni mindenkinek, hogy üljön be a moziba, és nézze meg Park Chan-wook művét, amely

egészen felemelő, gyönyörűszép film lett, és az év egyik legkiemelkedőbb alkotása.

A szerelemről (jó) filmet készíteni kifejezetten nehéz a témához tapadt megannyi giccs és közhely miatt. Ezt az akadályt azonban Park – és társforgatókönyvírója, Jeong Seo-Kyeong – egy rendkívül ügyes megoldással kerülte ki. A film ugyanis felveszi a dél-koreaiak által egyébként is mesteri módon művelt detektívfilmek formaiságát. Minden adott: rejtélyes özvegy, gyanús halálesetek, egy éleselméjű rendőr, intrikák és persze a nagy fordulat, ami az egész ügyet új megvilágításba helyezi. A titokzatos nőben tényleg az orrunk előtt zajlik egy tipikus nyomozós thriller, amiben a zsánert kedvelői mindent megkapnak, amire vágynak – vagyis mégsem egészen. Mindez ugyanis nem számít.

DTL_STI-MKT-15-133159.jpg

Jelenet A titokzatos nő című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Ahogy a cselekmény halad előre, úgy válik egyre nyilvánvalóbbá, hogy sem a készítők, sem Hea-hun, de még csak a néző sem kíváncsi igazán a halálesetre. Ennél egy sokkal nagyobb rejtély bontakozik ki előttünk:

a szerelem misztériuma, amelynek a nyomába sem érhet semmiféle megoldhatatlannak látszó ügy.

Mindezt Park vissza-visszatérő motívumokkal erősíti fel, amelyek éppen megfejthetetlenségükkel szolgálják a rendező koncepcióját. Hiába látjuk a hullámzó tenger képét Seo-rae ruháján, majd a lakása tapétáján, aztán a valóságban is, hiába jelenik meg nemcsak a városra leereszkedve, hanem egy popszámban is a köd, mindez csak azt az érzésünket erősíti fel, hogy nem értünk semmit – és hogy milyen jó nem érteni semmit! A rendező valósággal bombázza a tudattalanunkat ezekkel a roppant találó képekkel. Mert szerelmesnek lenni tényleg ilyen: mintha mindent beborító félhomályban egy hirtelen ár elsodorna minket, az idő és tér fogalmai pedig végleg megszűnnének. 

Decision-to-Leave_Still-1-133200.png

Jelenet A titokzatos nő című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Lenyűgözőek a film narratív megoldásai is, amelyek ugyancsak ezt az érzést jelenítik meg. Hea-hun és Seo-rae például gyakran úgy folytatnak párbeszédet, hogy egymástól térben is távol vannak.

De ha két ember lelke összefonódik, nem számítanak az evilági törvényszerűségek.

Giccsesnek hangzik? Leírva valóban az. Park Chan-wook tolmácsolásában azonban egészen szívmelengető pillanatok ezek.

A titokzatos nő minden tekintetben egy különleges alkotás, amelyet leginkább Wong Kar-wai műveihez lehet hasonlítani. Évek óta nem készült ennyire szép film a szerelemről.

A titokzatos nő (Decision to Leave)

dél-koreai dráma, 139 perc
r.: Park Chan-wook
Premier: 2022. 12. 15.
Forgalmazó: Mozinet

Fejléckép: Jelenet A titokzatos nő című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

 

A nyugati ember tengeribetegsége – Megnéztük az év legjobb filmjét

Kapcsolódó

A nyugati ember tengeribetegsége – Megnéztük az év legjobb filmjét

Akinek pénze van, az bármit megtehet, és meg is tesz, akinek pedig nincs, annak hirtelen elvei lesznek – nagyjából így lehetne összegezni Ruben Östlund új filmjének központi gondolatát. A szomorúság háromszöge teljes joggal söpörte be a cannes-i Arany Pálmát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Színház

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.
Színház

Üdvözli az igazgatói kinevezéseket, és töretlen alkotókedvet kíván a Magyar Teátrumi Társaság

A hazai előadóművészeti szféra legnagyobb szakmai-érdekképviseleti szervezete reagált a Magyar Színházi Társaság közleményére.
Vizuál

Megérkezett Borbély Alexandra új filmjének előzetese

Az Európai Filmakadémia-díjat nyert Borbély Alexandra (Testről és lélekről) egy felemelő alkotás főszereplőjeként tér vissza a mozikba. Az Emma és a halálfejes lepke februártól lesz látható itthon.
Színház

Mundruczó Kornél rendezése Németország legjobb előadásai között

A Proton Színház Parallax című előadása Németországban versenyben van a 2024-es év legjobb előadása címért. A produkcióra január 15-ig lehet szavazni.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Grandiózusan szabálytalan és szabálytalanul grandiózus – kritika A brutalistáról

Adrien Brody felejthetetlen módon formálja meg Brady Corbet új, nagyszabású filmjében a fiktív magyar építészt, Tóth Lászlót, akinek történetén keresztül nemcsak egy 20. századi életút jelenik meg, hanem az amerikai kapitalizmus kritikája is. A brutalista kritika.
Vizuál ajánló

Februárban művészet lepi el a Bálnát – jön az Art and Antique!

Február 6. és 9. között rendezik meg az Art and Antique-ot a budapesti Bálnában. Idén 40 galériával és több ezer műtárggyal várja a látogatókat Magyarország legnagyobb klasszikus és kortárs művészeti vására.
Vizuál ajánló

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Vizuál ajánló

Megérkezett Borbély Alexandra új filmjének előzetese

Az Európai Filmakadémia-díjat nyert Borbély Alexandra (Testről és lélekről) egy felemelő alkotás főszereplőjeként tér vissza a mozikba. Az Emma és a halálfejes lepke februártól lesz látható itthon.
Vizuál hír

Ladányi Jancsó Jákob rövidfilmjét beválogatták a Berlinale versenyprogramjába

A magyar rendező Élő kövek című alkotását februárban mutatják be a rangos filmfesztivál rövidfilmes versenyprogramjában. Az alkotás főszerepében az Arany Medve-díjas Kizlinger Lilla és Schilling Árpád látható.