Vizuál

Kit érdekel egy gyilkosság, ha van szerelem?

2022.12.09. 14:40
Ajánlom
Évek óta nem készült olyan szép film a szerelemről, mint A titokzatos nő. Az Oldboy rendezőjének új alkotása detektívtörténetnek álcázza magát, hogy a legszebb emberi érzésről beszéljen, annak minden ellentmondásával és kifürkészhetetlenségével együtt.

Park Chan-wook neve a filmrajongóknak elsősorban a legendás Bosszú-trilógiája kapcsán lehet ismerős, amelyekben a klasszikus európai bosszúfelfogást próbálta újraértelmezni, hol melankolikusan, hol realisztikusan, hol pedig hipnotikusan. A legismertebb ezek közül kétségkívül a 2003-as Oldboy, ami feltehetően minden idők egyik legfelkavaróbb pszichológiai thrillere – nem mellesleg remekmű, Cannes-ban a zsűri nagydíját is elhódította. A rendező ezt követően sem szakadt el teljesen a műfajtól, A szobalány című, 2016-os mozija szintén nem volt egy könnyed teadélután naturalisztikus ábrázolásmódjával, az erotika árnyoldalának kíméletlen bemutatásával.

Nem így új filmjében, A titokzatos nőben, amely korábbi alkotásaihoz képest merőben új hangulatot próbál megragadni. Lássuk be, ez nem is gond:

az igazán nagy művészek időről időre megújulnak,

új jelenségek kerülnek a figyelmük központjába, így változnak kérdéseik, válaszaik és persze az eszközeik is. Ennek ékes példája Park idei filmje, amellyel Cannes-ban a legjobb rendezőnek járó díjat érdemelte ki. Ezúttal a szerelem útvesztőibe vezeti be a nézőt, de közel sem azért, hogy ott aztán szembesítse az annak mélyén rejtőző sötétséggel. Épp ellenkezőleg, azt mondja, ennek a labirintusnak nem az a célja, hogy kitaláljunk belőle, sőt még csak nem is az, hogy eljussunk a középpontjáig – a lényeg az eltévelyedés.

DTL_STI-MKT-28-133200.jpg

Jelenet A titokzatos nő című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

A film főhőse Hea-hun (Park Hae-il) nyomozó, egy középkorú férfi, akinek házassága meglehetősen kiüresedett, ráadásul álmatlanság is gyötri. Mindemellett pedig meg kell oldania egy mélybe zuhant sziklamászó ügyét is. Az eset során megismeri az elhunyt özvegyét, Seo-rae-t (Tang Wei), akit kifejezetten vonzónak talál. A kihallgatások idején meglepve észleli, hogy nem képes kiverni a fejéből a nőt, holott környezete és ösztönei is azt súgják, jobban tenné, ha az eszére hallgatna.

Spoilerek nélkül elég is ennyit ismernünk a történetből, ezután csak azt tudom javasolni mindenkinek, hogy üljön be a moziba, és nézze meg Park Chan-wook művét, amely

egészen felemelő, gyönyörűszép film lett, és az év egyik legkiemelkedőbb alkotása.

A szerelemről (jó) filmet készíteni kifejezetten nehéz a témához tapadt megannyi giccs és közhely miatt. Ezt az akadályt azonban Park – és társforgatókönyvírója, Jeong Seo-Kyeong – egy rendkívül ügyes megoldással kerülte ki. A film ugyanis felveszi a dél-koreaiak által egyébként is mesteri módon művelt detektívfilmek formaiságát. Minden adott: rejtélyes özvegy, gyanús halálesetek, egy éleselméjű rendőr, intrikák és persze a nagy fordulat, ami az egész ügyet új megvilágításba helyezi. A titokzatos nőben tényleg az orrunk előtt zajlik egy tipikus nyomozós thriller, amiben a zsánert kedvelői mindent megkapnak, amire vágynak – vagyis mégsem egészen. Mindez ugyanis nem számít.

DTL_STI-MKT-15-133159.jpg

Jelenet A titokzatos nő című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Ahogy a cselekmény halad előre, úgy válik egyre nyilvánvalóbbá, hogy sem a készítők, sem Hea-hun, de még csak a néző sem kíváncsi igazán a halálesetre. Ennél egy sokkal nagyobb rejtély bontakozik ki előttünk:

a szerelem misztériuma, amelynek a nyomába sem érhet semmiféle megoldhatatlannak látszó ügy.

Mindezt Park vissza-visszatérő motívumokkal erősíti fel, amelyek éppen megfejthetetlenségükkel szolgálják a rendező koncepcióját. Hiába látjuk a hullámzó tenger képét Seo-rae ruháján, majd a lakása tapétáján, aztán a valóságban is, hiába jelenik meg nemcsak a városra leereszkedve, hanem egy popszámban is a köd, mindez csak azt az érzésünket erősíti fel, hogy nem értünk semmit – és hogy milyen jó nem érteni semmit! A rendező valósággal bombázza a tudattalanunkat ezekkel a roppant találó képekkel. Mert szerelmesnek lenni tényleg ilyen: mintha mindent beborító félhomályban egy hirtelen ár elsodorna minket, az idő és tér fogalmai pedig végleg megszűnnének. 

Decision-to-Leave_Still-1-133200.png

Jelenet A titokzatos nő című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Lenyűgözőek a film narratív megoldásai is, amelyek ugyancsak ezt az érzést jelenítik meg. Hea-hun és Seo-rae például gyakran úgy folytatnak párbeszédet, hogy egymástól térben is távol vannak.

De ha két ember lelke összefonódik, nem számítanak az evilági törvényszerűségek.

Giccsesnek hangzik? Leírva valóban az. Park Chan-wook tolmácsolásában azonban egészen szívmelengető pillanatok ezek.

A titokzatos nő minden tekintetben egy különleges alkotás, amelyet leginkább Wong Kar-wai műveihez lehet hasonlítani. Évek óta nem készült ennyire szép film a szerelemről.

A titokzatos nő (Decision to Leave)

dél-koreai dráma, 139 perc
r.: Park Chan-wook
Premier: 2022. 12. 15.
Forgalmazó: Mozinet

Fejléckép: Jelenet A titokzatos nő című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

 

A nyugati ember tengeribetegsége – Megnéztük az év legjobb filmjét

Kapcsolódó

A nyugati ember tengeribetegsége – Megnéztük az év legjobb filmjét

Akinek pénze van, az bármit megtehet, és meg is tesz, akinek pedig nincs, annak hirtelen elvei lesznek – nagyjából így lehetne összegezni Ruben Östlund új filmjének központi gondolatát. A szomorúság háromszöge teljes joggal söpörte be a cannes-i Arany Pálmát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Csontváry ritkán látható, 1901-ben festett szicíliai tájképét is élőben csodálhatjuk a Virág Judit Galériában

A Holdtölte Taorminában című festmény felbukkanása azért számít művészeti szenzációnak, mert a magántulajdonban lévő festményt régóta nem láthatta a szélesebb közönség. „Kevés mű maradt fenn Csontváry után, magángyűjteményben pedig nagyjából húsz darab lehet. Ezek egyike a Holdtölte Taorminában” – mondta el Kelen Anna, a Virág Judit Galéria művészettörténésze.
Színház

Találkozni önmagunkkal: ez is egyfajta megváltás – interjú Gáspár Ildikóval a Bűn és bűnhődésről

Március 8-án mutatják be a Bűn és bűnhődést az Örkény István Színházban. Az előadás rendezőjével Dosztojevszkij leghíresebb regénye mellett a női karakterekről, önként vállalt szenvedésről és a színházak társadalmi szerepéről is beszéltünk.
Klasszikus

A zene- és énektanári pálya népszerűsítését segíti a frissen átadott Kodály Műhely

A Városmajorban található intézmény kurzusoknak, szakmai és módszertani bemutatóknak, művészeti, zenetudományi témájú kerekasztal-beszélgetéseknek és kamarazenei hangversenyeknek ad helyet.
Plusz

Drehertől Dreherig – a kőbányai sörgyártás lenyűgöző története

Mi köze a sörnek a boszorkányokhoz? Hogyan kapcsolódnak a Dreherek a martonvásári Beethoven-szoborhoz? Mikor készült az első magyar partyhordó? Egyebek közt erre is választ kaphatunk március 1-jén Sziklainé Lengyel Zsófia előadásán.
Plusz

Elhunyt Jan Assmann egyiptológus, vallástörténész

A világhírű német tudós nevéhez fűződik egyebek közt a kulturális emlékezet fogalma, amelyet feleségével közösen dolgoztak ki. 2018-ban a Német Könyvkereskedelem Békedíjával tüntették ki.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

10+1 ikonikus jelenet minden idők legmeghatározóbb sorozatából

Táncoló törpe, rébuszokban beszélő óriás, isteni feketekávék és cseresznyés piték, bohókás jazz, csontig hatoló rémálmok, egy furcsa FBI-ügynök, misztikus baglyok, vörös bársonyfüggöny. Összegyűjtöttük a Twin Peaks legikonikusabb jeleneteit.
Vizuál hír

Süveges Rita festőművész lett az Esterházy Art Award közönségdíjasa

A 2023-as Esterházy Art Award-díjhoz kapcsolódó kiállítás március 3-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban, majd április közepén a kismartoni Esterházy-kastélyban is kiállítják a díjazott alkotók munkáit.
Vizuál magazin

Az idei Berlinalén az is kiderült, hogy Martin Scorsese egy két lábon járó filmenciklopédia

A 74. Berlinale a megkezdett mederben folyt tovább: az elmúlt öt napban is maradt a határok és az aktuális társadalmi kérdések feszegetése.
Vizuál hír

„Nem elég gondolni, tenni is kell” – fontos társadalmi ügyekről rendez kiállítást a Radnóti Színház

A társulat célja ráirányítani a figyelmet közös ügyeinkre, közelebb hozva, felnagyítva, kihangosítva azokat. Az előző évadban elindult kampány fotósorozatait Csoszó Gabriella készítette, a figyelemfelkeltő akció idén az újonnan szerződött színészek ügyeivel folytatódott.
Vizuál hír

Ha tavasz, akkor Essentia Artis!

Márciusban nyílik meg az MMA művészeti ösztöndíjasainak programsorozattal kísért kiállítása. A grandiózus összművészeti esemény részleteiről idén a Fidelio különszámából is tájékozódhatnak!