Az idén 60 éves Filmarchívum több mint 70 ezer filmet, félmillió fotót, több tízezer plakátot, díszlet- és jelmeztervet, valamint több mint egymillió dokumentumot őriz. Az intézmény születésnapja alkalmából megrendezendő Budapesti Klasszikus Film Maraton a Filmarchívum féltve őrzött kincseit mutatja be a nagyközönségnek és a nemzetközi szakmának.
A Magyar Nemzeti Filmalap tíz évre szóló Nemzeti Digitalizálási és Filmfelújítási programot indított el a nemzeti filmvagyon filmjeinek restaurálása érdekében. Az első évben Fábri Zoltán teljes életműve, Radványi Géza Valahol Európában és Enyedi Ildikó Az én XX. századom című alkotásai, valamint Dargay Attila animációs filmjei kerültek a programba.
A magyar film nagy klasszikusa,
A rendezvény nyitófilmje a Cannes Classics-ban már nagy sikerrel vetített Körhinta lesz.
„A Körhinta digitális kópiájának cannes-i vetítése idén májusban óriási sikert aratott, a nemzetközi filmes szakemberek egyöntetű elismeréssel adóztak a nagy magyar klasszikus előtt. Itt az ideje, hogy Magyarországon is újranézzük a híres Fábri-filmeket, amelyek most még talán szebbek, mint bemutatásukkor” - mondta el Ráduly György, a Filmarchívum igazgatója.
A Maratonon újra mozivásznon lesz látható Radványi Géza Valahol Európában és a Romy Schneider és Lili Palmer főszereplésével készült Lányok egyenruhában című filmje is. A szórakoztató filmek, többek között a Hyppolit, a lakáj és az Ez történt Budapesten, a magyar hangosfilm kezdeti időszakába kalauzolnak.
A Budapesti Klasszikus Film Maratonon a Filmarchívum gyűjteményéből tematikus válogatásokat is műsorra tűz. A Magyar Világklasszisok programban kerül bemutatásra az egyik leghíresebb magyar rendező, Kertész Mihály – a későbbi Oscar-díjas Michael Curtiz – 100 évvel ezelőtt Budapesten forgatott Utolsó hajnal című filmje. A Hollywoodban befutott másik neves rendezőnk, Tóth Endre (André De Toth) két alkotása is műsoron lesz. A Két lány az uccán a Martin Scorsese World Cinema Foundation alapítványa által felújított 35mm-es kópiájáról, a Michael Caine főszereplésével készült Piszkos játékot a Filmarchívum saját kópiájáról vetítik. A Scorsese kedvenceként jegyzett Oscar-díjas Pressburger Imre (Emeric Pressburger) és Michael Powell Vörös cipellők című filmjéhez kapcsolódva a híres brit filmtörténész, Charles Drazin előadást tart a film nem mindennapi keletkezéstörténetéről.

Kapcsolódó
Futószalagon gyártotta a világsikereket, mégis elfeledték a Casablanca magyar rendezőjét
Eszméletlen termékeny volt, filmjei dollármilliókat és Oscarok tucatjait gyűjtötték be. Viszont soha nem tanult meg rendesen angolul, és bármit elvállalt, amit csak felkínáltak neki. Kertész Mihály a hollywoodi aranykor egyik legnagyobb rendezője volt, de nem elég művészi ahhoz, hogy ma bálványként ünnepeljék. Ő nem foglalkozott a megítélésével, ahogy azzal sem, a színészei mit gondolnak róla - inkább futószalagon tovább gyártotta filmjeit.
A rendezvénysorozaton
A filmek restaurálása az operatőrök - Hegyi Barnabás, Szécsényi Ferenc és Illés György - tanítványainak közreműködésével készült. A 100. évfordulóra megjelenő díszdobozos életmű-sorozat első, öt lemezt tartalmazó DVD kollekciója, az 1955-61 között készült korai klasszikus Fábri-filmek teljeskörűen restaurált, kiemelkedő darabjait tartalmazza, számos korabeli és frissen forgatott extra kíséretében. A Maratonon egy kerekasztal beszélgetés keretében mutatják be Barabás Klára A történelem körhintáján című Fábri Zoltán monográfiát is.
A Maraton két fergeteges vígjátékon keresztül mutatja be az egykori Monarchia területéről elvándorolt alkotók hollywoodi sikereit. Ernst Lubitsch Lenni vagy nem lenni című filmjének forgatókönyvét Lengyel Menyhért írta, míg a hétszeres Oscar-díjas Billy Wilder Egy, kettő, három című filmje Molnár Ferenc azonos című színdarabjának adaptációja, díszlettervezője pedig az Oscar-díjas magyar, Alexander Trauner (Trauner Sándor) volt. Vizuális kalandozásként Zsigmond Vilmos egykori tanára, a Badal János (Jean Badal) fényképezte Bakaruhában (rendező: Fehér Imre) és a Playtime (rendező: Jacques Tati) című filmek vetítésére is sor kerül.
Az idén 60 éves Filmarchívum a kezdetektől fogva együttműködik más, főleg a környező országok filmarchívumaival. A kooperáció a gyűjtemények bővítése, óvása és kutatása miatt is elengedhetetlen fontosságú.
A Budapesti Klasszikus Film Maratonon,a restaurált magyar filmremekek mellett, olyan
amelyeket külföldi filmarchívumok "születésnapi ajándékként” küldtek a rendezvényre. A Nyitott archívumok című programban a magyar vonatkozású, régi mesterműveket teljes pompájukban, gyönyörűen felújítva élvezheti a közönség.
a Deutsche Kinemathek-től a Rudolph Máté fényképezte Vampyr, a francia CNC Archívumából, az 1938-ban teljes mértékben Budapesten forgatott Egy pesti éjszaka. Az amszterdami EYE Filmmuseumból jön Kertész Mihály Utolsó hajnala, a Bolognai Cinetecából pedig a Martin Scorsese World Cinema Foundation által felújított két film: André de Toth: Két lány az uccán és Fejős Pál: Tavaszi zápor.
A Cseh Filmarchívum az Oscar-díjas Üzlet a korzón című filmet küldi, melynek rendezője, Ján Kadár Budapesten született, a szlovákoktól jön a szlovák-magyar koprodukcióban készült Szent Péter esernyője, a Szerb Filmarchívumból pedig Dusan Makavejev Szerelmi ügy, avagy egy postáskisasszony tragédiája című filmje, melynek főszereplője Eva Ras, magyar származású.