Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

2021.03.05. 12:05
Ajánlom
Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.

Jonathan Romney a Screen Daily kritikusa az emberiség kusza ösvényeiről szóló egyetemes drámának nevezi Fliegauf filmjét, ahol a szemünk előtt pereg az egész emberi élet, de úgy latja, sötétre sikerült a folytatás a húsz évvel ezelőttihez kepést, és nem feltétlenül kellemes találkozni vele. „Fliegauf a klausztrofób pszichodráma stílust ezúttal ismert színészekre bízza, ám az ebből fakadó dráma jeges, könyörtelen és klausztrofób, még a végén felcsillanó remény ellenére is.

A rendező által brutális pszichológiai szigorral megírt jelenetek éles bepillantást engednek abba, ahogyan az emberek egymást lelkileg gyilkolják, ahogy a düh és sértettség vezéreli őket a mindennapokban.”

És zárójelben megjegyzi, hogy azért a művészmozik légkörén edződött közönség szeretni fogja az új Rengeteget is.

FOREST_LENART_1x1_TEXTLESS-113641.jpg

Rengeteg - Mindenhol látlak (Fotó/Forrás: Films Boutique)

A legkonfrontatívabb jelenetnek az elsőt tartja, amelyben egy tizenéves lány (Kizlinger Lilla) iskolai prezentációt gyakorol egy vele szemben ülő idősebb férfival (Végh Zsolt) – akiről kiderül, hogy az apja – és a bemutató egy neki címzett vádemelés az anyja halála miatt. A legelszabadultabbnak pedig azt, ahol egy nő (Balla Eszter) serdülő fiát (a rendező saját fia, Fliegauf János játssza) szekírozza, és ítéli szobafogságra az általa kedvelt szerepjátékok miatt. „Ez az első jelenet, ahol a néző könnyedén fellélegzhet” – írja.

Dicséri Gyuricza Mátyás és Nyoszoli Ákos operatőri munkáját is. „A film képi világa visszhangozza az eredeti Rengeteget, a hosszú közelik előnyben részesítésével, az éjszakai külsők pedig megalapozzák a jeleneteket, de okosan összezavarnak bennünket az idővel kapcsolatban is.”

A Variety-ben Guy Lodge foglalkozott a filmmel, és az eredménnyel nem volt olyan elégedett, mint a Rengeteg 2003-as elődjével. „A magyar szerző Fliegauf Bence 2003-ban debütált Rengeteg című kisköltségvetésű drámájával, amely a válság különböző stádiumaiban mutatja be a kapcsolatokat. Miniatűrgyűjteményként érdekes dolgokat ígért akkor Fliegauf, aki aztán nagyobb vásznat kapott és ígéretes kezdését nagyrészt olyan ambiciózus, szokatlan művek tették teljessé, mint A Womb, a Csak a szél és a Liliomösvény. Visszatérve a Rengeteg formális és tematikus terepéhez, egy önálló, spirituális folytatásként a rendező egy furcsa lépést tett hátra.

A Rengeteg – Mindenhol látlak egy újabb klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról, amely a bánat, a bántalmazás és a megtorlás témái között ugrál – nem haladja meg elődjét vitális sokkjának hiányában az új.”

Lodge is a fent említett két jelenetet tartja a legerősebbnek és megemlíti, hogy azok a szegmensek sokkal átütőbbek, ahol a szülő-gyermek konfliktus van előtérben. A párok közti szócsaták meglátása szerint csak a filmet nyújtják túlságosan hosszúra.

FOREST_FLIEGAUF_1x1_TEXTLESS-113641.jpg

Rengeteg - Mindenhol látlak (Fotó/Forrás: Films Boutique)

Martin Gobbin a critic.de-n is az előző Rengeteggel veti össze az újat. Írását azzal indítja, hogy bár a filmben az emberek nem viselnek maszkot, mégis olyan, mintha világjárvány lenne, hiszen a történetek a négy fal közt játszódnak, kizárja a külvilágot és az azzal való érintkezést. Ő is azt kifogásolja, hogy mint sok másik, epizódokból álló film esetében, az egyes elbeszélések ereje és hatásfoka ingadozó. „A két legerősebb valószínűleg nem véletlenül van az elején, utána néhány dolog kissé mesterségesnek tűnik. A harmadik és negyedik rész meglehetősen keményen provokál, narratív sokkhatásokkal, de mégis mintha szándékosan alábecsülné őket. Az ötödik rész pedig komikus jellegével kissé ellentmond a film többi részének. Fliegauf ellenáll a kísértésnek, hogy az epizódokat potpourrivá keverje.

Az egész mű azonban azt a benyomást kelti, hogy Fliegauf sok mindent el akar mesélni, de kevés mondanivalója van.”

Gobbin a film képi világát a home-videók esztétikájával hozza párhuzamba. „A film home-videó esztétikát imitál, amely amatőr jellegével aláhúzza azt a tényt, hogy mi nézőként szemtanúi lehetünk interperszonális kapcsolatok meghitt pillanatainak, amelyek egyébként zárt ajtók mögött játszódnak. Tehát ebben a filmben is vannak maszkok: lehullók.”

A héten egy másik magyar filmet, a Természetes fényt is bemutatták a Berlinalén, ennek sajtóvisszhangjáról itt írtunk.

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kapcsolódó

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.

Egyszerre versenyez két magyar film a berlini Arany Medvéért

Kapcsolódó

Egyszerre versenyez két magyar film a berlini Arany Medvéért

Nagy Dénes Természetes fény, valamint Fliegauf Bence Rengeteg 2 című alkotása is meghívást kapott a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál nagy presztízsű versenyprogramjába. A 71 éves fesztivál történetében most először lesz két magyar alkotás világpremierje a versenyben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.
Színház

Pap Verával és Börcsök Enikővel látható a Pesti Színház nagy sikerű előadása

A Pesti Színház 2010-ben mutatta be Hadar Galron kortárs izraeli író drámáját, a Mikvét, amely tizenegy évvel a bemutató után április 24-én online lesz látható az eSzínház oldalán.
Vizuál

Mindig farmernadrágot viselt – Szomjas Györgyre emlékezett Gelencsér Gábor

Az április 7-én elhunyt filmrendező, Szomjas György művei is láthatók lesznek a Műcsarnok hamarosan megnyíló, filmesek fotóit bemutató tárlatán, ám készítőjük már nem lehet jelen a megnyitón. Gelencsér Gábor filmtörténész búcsúzott tőle a Műcsarnok oldalán.
Vizuál

Elhunyt Szomjas György

Megrendülten olvastuk a Magyar Filmművészek Szövetsége gyászhírét, miszerint 2021. április 7-én, 80 éves korában otthonában, szerettei körében elhunyt Szomjas György filmrendező. 
Zenés színház

A muzsika hangja szigorú valósága

Talán nem meglepő, hogy számos musicalhez hasonlóan a Broadway színpadáról vászonra álmodott, öt Oscar-díjjal jutalmazott és minden idők ötödik legjövedelmezőbb filmjeként számon tartott A muzsika hangját is valós események ihlették, arról viszont már kevés szó esik, hogy a szereplők olyannyira az életből csöppentek a képernyőre, illetve a színpadra, hogy a szerzők még a neveket sem változtatták meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Ingyenesen látható Szomjas György kultikus filmje

Szerda éjfélig ingyenesen elérhető a FILMIO-n Szomjas György 1976-os filmje, a Talpuk alatt fütyül a szél. A Nemzeti Filmintézet ezzel az alkotással tiszteleg az április 7-én elhunyt rendezőlegenda előtt.
Vizuál hír

Múzeumi miniszteri biztos lesz L. Simon László

A Magyar Nemzeti Múzeum megújításáért és a múzeumi integrációért felelős miniszteri biztossá nevezi ki L. Simon Lászlót Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere – tudatta az MTI-vel az EMMI.
Vizuál pályázat

Szabaduljon ki a tehetség a műterem falai közül!

Az Együtt a Művészetért Egyesület évek óta foglalkozik azzal, hogy a hazai képzőművészeti életbe frissességet, fejlődést hozzon. Az egyesület 2017-ben álmodta meg a Budapest Art Mentor elnevezésű képzőművészeti mentorprogramot, amelynek célja, hogy lehetőséget teremtsen a magyar és a nemzetközi művészeti szcéna megismerésére és az abba való beágyazódásra. A programra nyilvános pályázat útján lehet bekerülni 2021. május 17-i jelentkezési határidővel.
Vizuál gyász

Elhunyt Hajdufy Miklós filmrendező

89 éves korában, otthonában elhunyt Hajdufy Miklós – tudatta a rendező családja. Nevéhez olyan nagyszerű filmek fűződnek, mint az És mégis mozog a föld, a Sakk, Kempelen úr! vagy a Klapka légió.
Vizuál egyiptom

KÉP-regény: Múzeum a piramisok árnyékában

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egyiptomi emlékeiről és a gízai piramisok fényképezéséről mesél.