Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

2021.03.05. 12:05
Ajánlom
Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.

Jonathan Romney a Screen Daily kritikusa az emberiség kusza ösvényeiről szóló egyetemes drámának nevezi Fliegauf filmjét, ahol a szemünk előtt pereg az egész emberi élet, de úgy latja, sötétre sikerült a folytatás a húsz évvel ezelőttihez kepést, és nem feltétlenül kellemes találkozni vele. „Fliegauf a klausztrofób pszichodráma stílust ezúttal ismert színészekre bízza, ám az ebből fakadó dráma jeges, könyörtelen és klausztrofób, még a végén felcsillanó remény ellenére is.

A rendező által brutális pszichológiai szigorral megírt jelenetek éles bepillantást engednek abba, ahogyan az emberek egymást lelkileg gyilkolják, ahogy a düh és sértettség vezéreli őket a mindennapokban.”

És zárójelben megjegyzi, hogy azért a művészmozik légkörén edződött közönség szeretni fogja az új Rengeteget is.

FOREST_LENART_1x1_TEXTLESS-113641.jpg

Rengeteg - Mindenhol látlak (Fotó/Forrás: Films Boutique)

A legkonfrontatívabb jelenetnek az elsőt tartja, amelyben egy tizenéves lány (Kizlinger Lilla) iskolai prezentációt gyakorol egy vele szemben ülő idősebb férfival (Végh Zsolt) – akiről kiderül, hogy az apja – és a bemutató egy neki címzett vádemelés az anyja halála miatt. A legelszabadultabbnak pedig azt, ahol egy nő (Balla Eszter) serdülő fiát (a rendező saját fia, Fliegauf János játssza) szekírozza, és ítéli szobafogságra az általa kedvelt szerepjátékok miatt. „Ez az első jelenet, ahol a néző könnyedén fellélegzhet” – írja.

Dicséri Gyuricza Mátyás és Nyoszoli Ákos operatőri munkáját is. „A film képi világa visszhangozza az eredeti Rengeteget, a hosszú közelik előnyben részesítésével, az éjszakai külsők pedig megalapozzák a jeleneteket, de okosan összezavarnak bennünket az idővel kapcsolatban is.”

A Variety-ben Guy Lodge foglalkozott a filmmel, és az eredménnyel nem volt olyan elégedett, mint a Rengeteg 2003-as elődjével. „A magyar szerző Fliegauf Bence 2003-ban debütált Rengeteg című kisköltségvetésű drámájával, amely a válság különböző stádiumaiban mutatja be a kapcsolatokat. Miniatűrgyűjteményként érdekes dolgokat ígért akkor Fliegauf, aki aztán nagyobb vásznat kapott és ígéretes kezdését nagyrészt olyan ambiciózus, szokatlan művek tették teljessé, mint A Womb, a Csak a szél és a Liliomösvény. Visszatérve a Rengeteg formális és tematikus terepéhez, egy önálló, spirituális folytatásként a rendező egy furcsa lépést tett hátra.

A Rengeteg – Mindenhol látlak egy újabb klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról, amely a bánat, a bántalmazás és a megtorlás témái között ugrál – nem haladja meg elődjét vitális sokkjának hiányában az új.”

Lodge is a fent említett két jelenetet tartja a legerősebbnek és megemlíti, hogy azok a szegmensek sokkal átütőbbek, ahol a szülő-gyermek konfliktus van előtérben. A párok közti szócsaták meglátása szerint csak a filmet nyújtják túlságosan hosszúra.

FOREST_FLIEGAUF_1x1_TEXTLESS-113641.jpg

Rengeteg - Mindenhol látlak (Fotó/Forrás: Films Boutique)

Martin Gobbin a critic.de-n is az előző Rengeteggel veti össze az újat. Írását azzal indítja, hogy bár a filmben az emberek nem viselnek maszkot, mégis olyan, mintha világjárvány lenne, hiszen a történetek a négy fal közt játszódnak, kizárja a külvilágot és az azzal való érintkezést. Ő is azt kifogásolja, hogy mint sok másik, epizódokból álló film esetében, az egyes elbeszélések ereje és hatásfoka ingadozó. „A két legerősebb valószínűleg nem véletlenül van az elején, utána néhány dolog kissé mesterségesnek tűnik. A harmadik és negyedik rész meglehetősen keményen provokál, narratív sokkhatásokkal, de mégis mintha szándékosan alábecsülné őket. Az ötödik rész pedig komikus jellegével kissé ellentmond a film többi részének. Fliegauf ellenáll a kísértésnek, hogy az epizódokat potpourrivá keverje.

Az egész mű azonban azt a benyomást kelti, hogy Fliegauf sok mindent el akar mesélni, de kevés mondanivalója van.”

Gobbin a film képi világát a home-videók esztétikájával hozza párhuzamba. „A film home-videó esztétikát imitál, amely amatőr jellegével aláhúzza azt a tényt, hogy mi nézőként szemtanúi lehetünk interperszonális kapcsolatok meghitt pillanatainak, amelyek egyébként zárt ajtók mögött játszódnak. Tehát ebben a filmben is vannak maszkok: lehullók.”

A héten egy másik magyar filmet, a Természetes fényt is bemutatták a Berlinalén, ennek sajtóvisszhangjáról itt írtunk.

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kapcsolódó

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.

Egyszerre versenyez két magyar film a berlini Arany Medvéért

Kapcsolódó

Egyszerre versenyez két magyar film a berlini Arany Medvéért

Nagy Dénes Természetes fény, valamint Fliegauf Bence Rengeteg 2 című alkotása is meghívást kapott a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál nagy presztízsű versenyprogramjába. A 71 éves fesztivál történetében most először lesz két magyar alkotás világpremierje a versenyben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Nyolcvanöt előadást töröl a jövő évadból az Opera

A 24.hu értesülései szerint az intézményben tartott sztrájkot lezáró megállapodás következtében a Magyar Állami Operaház kénytelen törölni az Eiffel Műhelyházba tervezett előadások nagy részét.
Klasszikus

Martha Argerich, Mischa Maisky és Fazil Say is fellép a 10. Cziffra Fesztiválon

A 2025-ben 10. jubileumát ünneplő Cziffra Fesztivál különösen gazdag programkínálattal várja az érdeklődőket. A mintegy 40 eseményt számláló ünnepi hangversenysorozat ősszel, Cziffra György születésnapjához kapcsolódóan indul Oslóban, Budapesten és Londonban.
Klasszikus

Idén is tíz fiatal kapott Junior Prima Díjat a klasszikus, a könnyűzene és a jazz területéről

A május 15-én a Magyar Zene Házában tartott ünnepélyes díjátadón tíz harminc év alatti kiemelkedő művészt díjaztak, akik az elismerés mellett hárommillió forint támogatásban is részesülnek.
Színház

Bíró Kriszta első rendezése és Gálffi László önálló estje az Örkény Színház jubileumi évadában

Meghirdette 2024/25-ös évadát az idén húszéves jubileumát ünneplő Örkény Színház. A szezon során a kortárs művek ismét nagy szerephez jutnak, hét ősbemutatóval is készülnek.
Zenés színház

Nézzen bele ön is Mundruczó Kornél müncheni Tosca-rendezésébe!

A neves film-, színházi és operarendező következő premierjét május 20-án tartják a Bajor Állami Operaházban. A produkció egyik júliusi előadása online közvetítésben is megtekinthető majd.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A híd, ami megmaradt

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az európai uniós csatlakozás kapcsán Budapest hídjainak történetét idézi fel.
Vizuál hír

„Úton lenni boldogság, megérkezni halál” – film készül a 80 éves Hobóról

Zenés road movie forgatása indul Földes László Hobo monumentális életművéről a Nemzeti Filmintézet támogatásával. A mintegy nyolc évtizedes életutat megfilmesítő Nem lehet két hazád forgatókönyvírója Turczi István, rendezője pedig Szalay Péter.
Vizuál ajánló

Gyereknap, ahol a szülők is lehetnek gyerekek! Játsszunk EGYÜTT a Néprajzi Múzeumban!

Május 20-ig kedvezményes jegy a város legsokoldalúbb gyereknapi mulatságára! A Néprajzi Múzeum május 26-án délelőtt tizenegy és délután öt óra között várja a családokat.
Vizuál ajánló

Júniusban ismét házhoz jönnek a japán filmek

Június 5. és július 3. között a kortárs japán filmművészet számos remekművét nézhetjük meg ingyenesen a JFF Online Japán Filmfesztivál során, ugyanakkor a kínálatban helyet kapott például Kinosita Keiszuke Tizenkét szempár című klasszikusa is. 
Vizuál ajánló

Őszi ének – Véssey Gábor lírai festményei a Pesti Vigadóban

Május 10-én nyílt meg a Munkácsy Mihály-díjas Véssey Gábor munkáit bemutató tárlat a Pesti Vigadóban. A július 7-ig látogatható kiállítás a 75 éves művész legújabb alkotásait vonultatja fel.