Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

2021.03.05. 12:05
Ajánlom
Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.

Jonathan Romney a Screen Daily kritikusa az emberiség kusza ösvényeiről szóló egyetemes drámának nevezi Fliegauf filmjét, ahol a szemünk előtt pereg az egész emberi élet, de úgy latja, sötétre sikerült a folytatás a húsz évvel ezelőttihez kepést, és nem feltétlenül kellemes találkozni vele. „Fliegauf a klausztrofób pszichodráma stílust ezúttal ismert színészekre bízza, ám az ebből fakadó dráma jeges, könyörtelen és klausztrofób, még a végén felcsillanó remény ellenére is.

A rendező által brutális pszichológiai szigorral megírt jelenetek éles bepillantást engednek abba, ahogyan az emberek egymást lelkileg gyilkolják, ahogy a düh és sértettség vezéreli őket a mindennapokban.”

És zárójelben megjegyzi, hogy azért a művészmozik légkörén edződött közönség szeretni fogja az új Rengeteget is.

FOREST_LENART_1x1_TEXTLESS-113641.jpg

Rengeteg - Mindenhol látlak (Fotó/Forrás: Films Boutique)

A legkonfrontatívabb jelenetnek az elsőt tartja, amelyben egy tizenéves lány (Kizlinger Lilla) iskolai prezentációt gyakorol egy vele szemben ülő idősebb férfival (Végh Zsolt) – akiről kiderül, hogy az apja – és a bemutató egy neki címzett vádemelés az anyja halála miatt. A legelszabadultabbnak pedig azt, ahol egy nő (Balla Eszter) serdülő fiát (a rendező saját fia, Fliegauf János játssza) szekírozza, és ítéli szobafogságra az általa kedvelt szerepjátékok miatt. „Ez az első jelenet, ahol a néző könnyedén fellélegzhet” – írja.

Dicséri Gyuricza Mátyás és Nyoszoli Ákos operatőri munkáját is. „A film képi világa visszhangozza az eredeti Rengeteget, a hosszú közelik előnyben részesítésével, az éjszakai külsők pedig megalapozzák a jeleneteket, de okosan összezavarnak bennünket az idővel kapcsolatban is.”

A Variety-ben Guy Lodge foglalkozott a filmmel, és az eredménnyel nem volt olyan elégedett, mint a Rengeteg 2003-as elődjével. „A magyar szerző Fliegauf Bence 2003-ban debütált Rengeteg című kisköltségvetésű drámájával, amely a válság különböző stádiumaiban mutatja be a kapcsolatokat. Miniatűrgyűjteményként érdekes dolgokat ígért akkor Fliegauf, aki aztán nagyobb vásznat kapott és ígéretes kezdését nagyrészt olyan ambiciózus, szokatlan művek tették teljessé, mint A Womb, a Csak a szél és a Liliomösvény. Visszatérve a Rengeteg formális és tematikus terepéhez, egy önálló, spirituális folytatásként a rendező egy furcsa lépést tett hátra.

A Rengeteg – Mindenhol látlak egy újabb klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról, amely a bánat, a bántalmazás és a megtorlás témái között ugrál – nem haladja meg elődjét vitális sokkjának hiányában az új.”

Lodge is a fent említett két jelenetet tartja a legerősebbnek és megemlíti, hogy azok a szegmensek sokkal átütőbbek, ahol a szülő-gyermek konfliktus van előtérben. A párok közti szócsaták meglátása szerint csak a filmet nyújtják túlságosan hosszúra.

FOREST_FLIEGAUF_1x1_TEXTLESS-113641.jpg

Rengeteg - Mindenhol látlak (Fotó/Forrás: Films Boutique)

Martin Gobbin a critic.de-n is az előző Rengeteggel veti össze az újat. Írását azzal indítja, hogy bár a filmben az emberek nem viselnek maszkot, mégis olyan, mintha világjárvány lenne, hiszen a történetek a négy fal közt játszódnak, kizárja a külvilágot és az azzal való érintkezést. Ő is azt kifogásolja, hogy mint sok másik, epizódokból álló film esetében, az egyes elbeszélések ereje és hatásfoka ingadozó. „A két legerősebb valószínűleg nem véletlenül van az elején, utána néhány dolog kissé mesterségesnek tűnik. A harmadik és negyedik rész meglehetősen keményen provokál, narratív sokkhatásokkal, de mégis mintha szándékosan alábecsülné őket. Az ötödik rész pedig komikus jellegével kissé ellentmond a film többi részének. Fliegauf ellenáll a kísértésnek, hogy az epizódokat potpourrivá keverje.

Az egész mű azonban azt a benyomást kelti, hogy Fliegauf sok mindent el akar mesélni, de kevés mondanivalója van.”

Gobbin a film képi világát a home-videók esztétikájával hozza párhuzamba. „A film home-videó esztétikát imitál, amely amatőr jellegével aláhúzza azt a tényt, hogy mi nézőként szemtanúi lehetünk interperszonális kapcsolatok meghitt pillanatainak, amelyek egyébként zárt ajtók mögött játszódnak. Tehát ebben a filmben is vannak maszkok: lehullók.”

A héten egy másik magyar filmet, a Természetes fényt is bemutatták a Berlinalén, ennek sajtóvisszhangjáról itt írtunk.

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kapcsolódó

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.

Egyszerre versenyez két magyar film a berlini Arany Medvéért

Kapcsolódó

Egyszerre versenyez két magyar film a berlini Arany Medvéért

Nagy Dénes Természetes fény, valamint Fliegauf Bence Rengeteg 2 című alkotása is meghívást kapott a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál nagy presztízsű versenyprogramjába. A 71 éves fesztivál történetében most először lesz két magyar alkotás világpremierje a versenyben.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

Ők kapják idén a Baumgarten-emlékdíjat

Harmadik alkalommal jelentették be a Kukorelly Endre kezdeményezésére létrehozott elismerés díjazottjait. A teljes egészében közösségi adományokból finanszírozott Baumgarten-emlékdíjak átadására a vírushelyzet miatt később kerül sor.
Klasszikus

Kicsoda Oksana Lyniv, Itália első női zeneigazgatója?

A napokban kezdte meg a munkát a bolognai operaházban az ukrán Oksana Lyniv, aki az első női zeneigazgató Olaszországban. Neve a magyar közönségnek is ismerős lehet, hiszen járt már nálunk.
Színház

Anatolij Vasziljev osztályvezető lesz az SZFE-n

A világhírű orosz alkotó a színházrendező szakos hallgatók osztályvezetőjeként érkezik az intézménybe – közölte a Színház- és Filmművészeti Egyetem.
Könyv

Nyáry Krisztián tiltott szerelmekről ír

Február 14-én különleges kötet jelenik meg a Corvina Kiadó gondozásában. A Tiltott irodalom – Klasszikus irodalmi művek az azonos neműek közötti szerelemről című antológia a „Nem kötelező” sorozat második darabjaként kerül a könyvesboltok polcaira.
Zenés színház

„Akkor is mosolyogni kell, amikor valami fáj” – interjú Széles Flórával

A mosoly országa Mi hercegnője után Széles Flóra egy kultikus mű, a Veszedelmes viszonyok Tourvelnéjeként debütál a Budapesti Operettszínházban. A zenedráma ősbemutatóként kerül színre a teátrumban, a két előadás közti párhuzamokról, szerelemről és az új bemutató különleges technikai megoldásairól beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál gyász

Síbalesetben elhunyt Gaspard Ulliel francia színész

A 37 éves művész az Alpokban szenvedett súlyos balesetet síelés közben, adta hírül a telex.hu az AFP értesüléseire hivatkozva.
Vizuál interjú

„A legegyszerűbb dolgokat megfesteni a legbonyolultabb”

A szilágysomlyói születésű Jovián György huszonöt alkotása tölti meg realista jellegű kifejezőerővel a Pesti Vigadó hatodik emeletét a 2021. december 10-től 2022. január 30-ig terjedő időszakban. A kiállított alkotások kapcsán Zuh Deodáth-tal, a tárlat kurátorával beszélgettünk.
Vizuál ajánló

„Járt-e Cecile a Török utcában?” - film készült a Kék rókából 

A megújuló Duna televízióban látható először Herczeg Ferenc legnépszerűbb művéből, a Kék rókából készült egészestés romantikus játékfilm. Pacskovszky József filmes adaptációja a '30-as évek Budapestjén játszódó izgalmas szerelmi történet közepébe, egy „modern házassági sokszögbe" repít vissza.
Vizuál gyász

Elhunyt Ricardo Bofill spanyol sztárépítész

A posztmodern mesterének tartott sztárépítészt 82 éves korában, pénteken, Barcelonában érte a halál.
Vizuál videó

Online nézhető az utóbbi évek egyik legszebb hazai természetfilmje

Tavaly került a mozikba Fehér Zoltán hazánk vadvizeit bemutató filmje, a Vad víz – Aqua Hungarica melyet most már otthonról is megtekinthet a közönség.