A tudósok számára régóta ismert tény volt, hogy Degas egyik ismertebb, 1876 és 1880 között festett műve, a Női portré mögött egy másik rejtőzik, ami a felső festékrétegeken is átsejlik. Röntgensugarak révén már korábban láthatóvá tették a fejjel lefelé látható képet, de eddig csak fekete-fehér, árnyékszerű kontúrok voltak felismerhetőek.
Az új technika segítségével az ausztrál kutatók képernyőjén részletesen, színesen jelenhetett meg az a nőiportré-próbálkozás, amelyet Degas el akart rejteni a nyilvánosság elől. Ezen nem más, mint Degas akkoriban kedvelt modellje, Emma Dobigny látható, méghozzá csúcsos koboldfülekkel.
Az átfestett képen a művész nyilvánvalóan a fülekre koncentrált, amelyek feltűnően hegyesek. A kutatók megállapították, hogy Degas néhány korrekcióval igyekezett enyhíteni a fülek csúcsosságán. A festőről úgy tartják, hogy egy időben ilyen koboldfüleket festett modelljeire.
Nem csak művészettörténeti szempontból jelentős lépés a felfedezés a kutatók szerint. Úgy vélik, a új technika segítségével egyértelműen azonosítható egy-egy festő stílusa és ezáltal könnyebben felismerhetőek lesznek a hamisítások.
A technika
A kutatócsoport az eredményt a Scientific Reports című szaklapban közölte. David Thurrowgood, a melbourne-i Nemzeti Galéria munkatársa és kutatócsoportja egyebek mellett röntgenfluoreszcencia analízissel vizsgálta a festményt. Ezzel a technikával az anyagok kémiai összetétele is felismerhető, az elemek ugyanis jellegzetes sugárzást bocsátanak ki. Az eközben keletkező nagy adatmennyiség miatt a nagy képfelületek jó felbontású szkennelése csak néhány éve lehetséges.
A felismert elemeket, például a rezet és a higanyt a tudósok Degas palettájának egy-egy színéhez sorolták, ily módon reprodukálták a rejtett képet pixelről pixelre. A szakértők kiemelték, hogy a vizsgálat során a sugárzás nem károsította a festményt.