Vizuál

Kollektív magány a kolostorban

2016.10.19. 11:02
Ajánlom
A Kovács Gábor Művészeti Alapítvány és a Sopronbánfalvi Kolostor tavasszal megújított együttműködése keretében október 11-én Szurcsik József műveiből nyílik tárlat a kolostor Galériájában Kapacitások címmel.

Szurcsik József Munkácsy Mihály-díjas festő- és grafikusművész sajátságos képi világot alakított ki. Műveinek tartalma különböző, de azonos képi és esztétikai elemekre épülnek és a mögöttük húzódó logika is jól felismerhető. A művész festményeket, grafikai sorozatokat, háromdimenziós képeket, acélszobrokat, installációkat, komputer alapú műveket is készít. Művei számos egyéni és csoportos kiállításon szerepeltek már, de közgyűjteményekben is megtalálhatók (Magyar Nemzeti Galéria, Herman Ottó Múzeum – Miskolc, Szombathelyi Képtár, Janus Pannonius Múzeum – Pécs stb.).

Szurcsik József: Területrendezés

Szurcsik József: Területrendezés (Fotó/Forrás: KOGART)

Munkáiban az individuum és közösség, egyén és társadalom, egyén és hatalom  viszonyrendszere foglalkoztatja, ezt  rendezi képi formákba.

Alkotásai egyfajta folytatásos sorozatnak tűnhetnek, miközben jól elkülöníthető egységekre bonthatók. Művein ellentétek feszülnek, és olvadnak egymásba. Az egyik feltételezi a másikat, miközben meg is nevezi azt, leleplezve abszurditásukat.

Szurcsik József: Hedon

Szurcsik József: Hedon (Fotó/Forrás: KOGART)

Szurcsik finom vonalrendszerei olyan kapcsolati és gondolati hálókat tesznek láthatóvá a művészre jellemző motívumokon keresztül, amelyek az irónia és a diszfunkcionalitás tébolyát próbálják feldolgozni.

„Évtizedek óta foglalkozom az egyén és a hatalom viszonyával műveimben. Különösképpen az izgat, ahogyan az individuum magányossága befordul egyfajta kollektív magányba. Nézem, ahogyan az egyén ezalatt kiépíti védelmi stratégiáit."

Figyelem, ahogyan a hatalom szereplői leegyszerűsítik a társadalmi jelenségeket és ahogyan az egyén gyanakszik, beszűkíti saját mozgásterét is, amíg félelmében mások szabadságát korlátozza.

Szurcsik József: I have been

Szurcsik József: I have been (Fotó/Forrás: KOGART)

"Eközben megnyomorítja saját szellemét és fizikumát, és egyúttal bezárja magát a saját maga által épített magánbörtönébe. Lőrésszerű nyílásokon tekintget kifelé, bár már annak sem tud hinni, amit lát. Csak vár és vár. Mindegy, hogy meddig, mert az idő már nem számít. Semmi sem számít.”

A tárlat az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával, a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány és a Sopronbánfalvi Kolostor Elvonulási Központ közös szervezésében jön létre. Szurcsik József alkotásai 2017. január 17-ig, naponta 10-18 óra között tekinthetőek meg a kolostorban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.