Vizuál

Komédiának álcázott filozófia - mozikban a Kettős életek

2019.07.31. 17:25
Ajánlom
Egyszerűségében radikális filmet készített Olivier Assayas. A letisztult, eszköztelennek tűnő Kettős életek nagyon is tudatos döntések és választások mentén lavíroz, visszatér a film formai egyszerűségéhez és a francia filmek filozofikus hagyományaihoz. 

Ebben a filmben megállás nélkül beszélnek. Sőt, filozofálnak, hiszen franciák. Látszólag olyan hétköznapi dolgokról, amelyek mára társadalmi kérdésekké váltak, például a digitalizáció hatásáról, az algoritmusok uralmáról, a generációk megküzdési mintáiról, az írott (és kimondott) szó erejéről, az irodalom és a könyvkiadás problémáiról, az újságírás jövőjéről, etikai kérdésekről, a házasság szerepéről. Feszítő egzisztencialista témákról, amelyek meghatározzák a mindennapi életünket – akár tudomást veszünk róluk, akár nem.

Olivier Assayas bátor filmet rendezett. Kifejezetten középosztálybeli, értelmiségi, már-már elitista közegben játszódik (ez is radikális döntés manapság), ráadásul többnyire középkorú szereplőket mutat, a francia színjátszás nagyszerű alakjait.

kettos_eletek_04-192039.jpg

Vincent Macaigne a Kettős életek c. filmben (Fotó/Forrás: Vertigo Média)

Könyvkiadó, színész, író, politikai tanácsadó, digitális szakértő, pénzpiaci befektető hétköznapi életébe, vitáiba, tépelődéseibe pillanthatunk be. A film sztárja Juliette Binoche (nem először dolgoznak együtt), őt is következetesen smink nélkül mutatja a kamera, férfiak, nők, egyformán a legtermészetesebbnek tűnő fényben, hajjal, öltözetben jelennek meg, mintha kollégáink, barátaink lennének. A színészi játék mellett a látvány is a letisztult mondanivaló szolgálatába áll, Yorick Le Saux operatőr kitartott, nyugodt képekkel, egyszerű kameraállásokkal fogalmaz.

Minden mindennel összefügg ebben a történetben is, központi alakjai közül kiemelkedik az író, Leonard, akit Vincent Macaigne alakít, kiválóan. Az ő viszontagságos (?) életét ismerjük meg, barátai és az irodalom tükrében. Alkotói válság, magánéleti válság és a könyvkiadás válsága találkozik a karakterében, de az összes többi szereplő is nehéz életszakaszban jár: munkahelyi krízis, kapuzárási pánik, zűrzavaros magánélet nyomasztja őket. Szabad-e megírni a valós életet? És ha igen, akkor hogyan? Teszi fel a kérdést a rendező, de azt is kérdezhetnénk, hogy szabad-e megfilmesíteni a valós életet?

Én az implicitben hiszek"

- hangzik el egy fontos dramaturgiai pillanatban, a válasz tehát ott rejlik Olivier Assayas filmjében. 

Kettos_eletek_09-191818.jpg

Juliette Binoche a Kettős életek c. filmben (Fotó/Forrás: Vertigo Média)

Az alkotás a közelmúlt magyar filmjei közül talán Hajdú Szabolcs szintén zseniális filmjét, az Ernelláék Farkaséknál hangulatát idézi meg, de francia, jóléti változatban. A gyanútlan néző pedig, ha nem ért franciául, jobb ha felkészül arra, hogy folyamatosan olvasnia kell a feliratozott szöveget.

A rendező megdolgoztatja a nézőt, a fáradozás viszont megéri,

mert amellett, hogy hűtlen párok „kettős életet élnek” és nagyszerűen komédiáznak a vásznon, komoly filozófiai tételek is megválaszolásra kerülnek. Például az, a filmben többször is elhangzó tétel (szabad idézetben), hogy

mindennek meg kell változnia ahhoz, hogy minden a régiben maradhasson…

A többszörösen díjnyertes Oliver Assayas, egyébként magyar származású francia filmrendező, vérbeli szerzői filmes, bármilyen műfajban is alkot. Maga jegyzi forgatókönyveit, a Kettős életekben is biztos kézzel, kifinomult ízléssel szórakoztat. Ezúttal igazi európai rétegfilmet készített.

 

Kettős életek

Szereplők: Juliette Binoche, Guillaume Canet, Vincent Macaigne, Christa Théret, Nora Hamzawi, Pascal Greggory, Laurent Poitrenaux, Sigrid Bouaziz

Írta és rendezte: Olivier Assayas
Producer: Charles Gillibert
Fényképezte: Yorick Le Saux
Vágó: Simon Jacquet

Országos bemutató: 2019. augusztus 1.
Forgalmazó: Vertigo Média

 

Fejléckép: Juliette Binoche és Guillaume Canet a Kettős életek c. filmben (Fotó: Vertigo Média)

„A lassú idő a sivatag felől jön

Kapcsolódó

„A lassú idő a sivatag felől jön" - mozikban a Yao utazása

Szívhez szóló alakítással tér vissza a filmvászonra az Életrevalók francia szupersztárja, Omar Sy. Mától vetítik a mozik a francia-szenegáli road-moviet, a Yao utazását. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A végzet asszonya élete végéig díva maradt

A magyar femme fatale emigráns éveiben ritkán mutatkozott, nem járt társaságba - saját, régi filmjei viszont hipnotikus erővel hatottak rá.
Plusz

Megalakult a Nemzeti Kulturális Tanács

Megtartotta alakuló ülését az Országgyűlés által tavaly decemberben kihirdetett törvény alapján életre hívott testület.
Klasszikus

Börtönbe megy a nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatott komolyzenét

A liverpooli nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatta a ClassicFM-et, azt mondta a bírónak, verjék csak láncra. Huszonnégy hétre tették hűvösre.
Klasszikus

Hegedűn játszott az agyműtétje közben, a sebész elveszett Mahlernél

Egy 53 éves brit muzsikus agyműtéten esett át. A hangszerét is vinnie kellett az operációra, hogy az orvosok ellenőrizni tudják, ne sérüljenek az agy más részei a beavatkozás közben.
Klasszikus

Egész nap Mozart zenéje szól a tavasz első napján

Egy nap, tíz koncert a Concerto Budapesttel! Március 1. vasárnap délelőtt 11-től este 10-ig kizárólag Mozart zenéje tölti meg a Zeneakadémia koncerttermeit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Tiltakoznak a dolgozók a múzeumok költöztetése ellen

Elfogadhatatlannak tartják, hogy államtitok lett egy közgyűjtemény költözésének részleteiből, a műtárgyakhoz pedig évekig még a szakértők sem férhetnek hozzá. "Költöző közgyűjtemények, veszélyeztetett értékek, bizonytalanságban tartott munkatársak..." címmel adtak hangot véleményüknek.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A napelemes poloska

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a klímaváltozásra reflektál.
Vizuál berlinale

Jeremy Ironsszal és politikai állásfoglalásokkal nyitott a Berlinale

A társadalmi, politikai kérdések iránt hagyományosan nyitott Berlini Nemzetközi Filmfesztivál csütörtök esti megnyitóján egyperces néma tiszteletadással emlékeztek meg a Hessen tartományi Hanauban előző nap történt lövöldözés áldozatairól.
Vizuál kritika

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?
Vizuál Film

A színész, akinek Oscar-jelölést hozott, hogy összebilincselték Tony Curtis-szel

Sidney Poitier bahamai földművesek gyerekéből lett az első afroamerikai, aki Oscar-díjat kapott a legjobb férfi színész kategóriában. Kitaposta az utat a fehérek uralta Hollywoodban, mégis számos kritika érte az alakításait. Idén ünnepli 93. születésnapját.