Vizuál

Kondacs András: „Mindig olyat csinálunk, ami még nem volt”

2015.10.23. 07:38
Ajánlom
Barátnője nevezte be az 50 tehetséges magyar fiatal programba, mondván, neki ott a helye a legjobbak között. Be is került. A mozgóképvirtuóz 2014-ben nyitotta meg új stúdióját, filmfőcímeket, animációkat, rövidfilmeket, reklámokat, intrókat, logókat készít, tevékenységét több díjjal is jutalmazták. Munkája során egyik fő motivációja a kliséktől való drasztikus eltérés. Közben pedig nagyjátékfilmek készítéséről álmodozik. Interjú Kondacs Andrással.

- A grafika „motion graphics” ágával foglalkozol. Mit jelent ez pontosan?

- A „motion graphics” egy új típusú hullám. Minden mozog, minden animálódik, ez vesz minket körbe. Az olyan tradicionális felületek, mint mondjuk az óriásplakát, elveszítették a szerepüket. Azt szoktam mondani, hogy „egy kép felér ezer szóval, a mozgókép felér ezer képpel”. Én elsősorban mozgógrafikával foglalkozom, azon belül is háromdimenziós ábrázolással. Minden felületet, megjelenést mozgásban képzelünk el – nagyobb ereje van, mint az állóképes megjelenésnek. Az internet térhódításával rengeteg az új lehetőség, ezt igyekszünk kihasználni, új utakat bemutatni. A mozgás erejét itthon nem használják ki igazán a stúdiók, ebben próbálunk mi úttörők lenni. Nem trendeket követünk, hanem új hullámokat, stílusokat keresünk. Egyfajta útkeresés ez.

- Grafikusként hogy kötöttél ki az animáció mellett?

Kondacs András (forrás: La femme)

Kondacs András (forrás: La femme) (Fotó/Forrás: Hargitay Olivér)

- Az animáció mindig is érdekelt. Maga a grafika nem olyan erős műfaj, hogy kellő impulzust váltson ki az emberből. A film és az animáció, a mozgás az, ami lelket ad a dolgoknak. A Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafikai szakán végeztem, de az animációt autodidakta módon tanultam az egyetemi évek alatt. Mondhatjuk, hogy grafikai szemlélettel készítek filmeket. Ez egy nagyon ritka kombináció, amit itthon szinte nem is képviselnek. Készítünk amerikai stílusú filmintrókat, főcímeket is, mert filmes cégekkel is kapcsolatban állunk.

- A tavaly nyílt filmstúdióddal párhuzamosan saját portfóliós weboldalt is indítottál, amelynek magyar viszonylatban igen formabontó a képi világa. Fontos számodra az önmenedzselés?

- Nagyon büszke vagyok a weboldalra, hiszen hazai viszonylatban valóban egyedülálló és tükrözi azt a szellemiséget, amelyet közvetíteni próbálok. Ahogyan minden munkámra, úgy a honlapomra is igaz, hogy szembemegy a konvenciókkal és valami újat mutat. Ennek ellenére feltűnni inkább a munkáimmal próbálok, a PR és a marketing nem az én szakterületem. Van még mit fejlődnöm ezen a téren, de igyekszem.

- Több ízben nyilatkoztad, hogy szíved szerint kerülnéd a kliséket.

- A kliséktől való drasztikus eltérés, a szokványos, sablonos dolgok kerülése valóban fő szempont a munkám során. Mindig olyat csinálunk a csapatommal, ami még nem volt, amit más még nem csinált, legyen az reklámanyag vagy filmintro. A legfőbb irányvonal az, hogy mindig valami újat és innovatívat mutassunk be, maximálisan kihasználva az animációban rejlő lehetőségeket.

- A grafikus szakmában egyre inkább háttérbe szorul a papír és a ceruza. Technikai szempontból milyennek látod a jövőt?

- Folyamatos a fejlődés, de még nem érkeztünk el igazi mérföldkőhöz. A fejlődést nyomon kell követni, a munkánk folyamatos tanulás. Néhány hét kihagyás, és máris maradi vagy. Lételemünk a folyamatos tanulás.

Kondács András - Galleries (forrás: La femme)

Kondács András - Galleries (forrás: La femme)

- Magyar alkotóként inspiráló számodra a hazádban dolgozni, vagy tervezel külföldi kitérőt?

- Imádom Budapestet, nem tervezem, hogy külföldre költözöm, mivel sok megrendelés érkezik onnan is. Az internetnek köszönhetően lehet külföldön dolgozni anélkül, hogy effektíven ott lennénk. A célom az, hogy Budapesten maradva úttörő lehessek, itthon és külföldön egyaránt.

- Hogyan kerültél kapcsolatba az 50 tehetséges magyar fiatal programmal? Mit nyújt számodra ez a program?

- A barátnőm jelölt és egyszer csak kaptam egy e-mailt, hogy bekerültem. Persze én voltam a legboldogabb. Nagyon sokat köszönhetek a programnak, sok mentort és mentoráltat ismerhettem meg, sok értékes kapcsolat szövődött. Számtalan új ismeretséget kötöttem, baromi jó ezekkel az emberekkel együtt mozogni, nagyon jó közeg, és értékes barátságok köttettek. Több sajtós megjelenésem is volt, és új megkeresések is adódtak. Szóval nagyon hálás vagyok.

- Mik a jövőbeni terveid, céljaid?

- Egyrészt van egy rövid, illetve középtávú célom: a stúdió brandjét úgy felépíteni, hogy a növekvésével párhuzamosan mindig ugyanolyan naprakész és pörgős legyen, valamint megtartani azt a tulajdonságát, hogy minden nap élmény legyen benne dolgozni mindenkinek. Azt szeretném, ha kizárólag szép, újszerű és innovatív munkák kerülnének ki a kezeim közül. Ami a hosszú távú célokat illeti, nagy vágyam, hogy egész estés filmekben dolgozhassak. Az tényleg jó lenne.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Tánc

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Klasszikus

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Színház

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál galéria

Lefotózható egy koncert hangulata?

"Az ars poeticám a fotózásban az, amikor láthatóvá válik a hang és hallhatóvá válik a fény." S. Varga Ilona fotóiból nyílik kiállítás pénteken. Galériánkban egy kis ízelítőt kínálunk a tárlatból.
Vizuál

Átadták a hazai szinkronszakma legrangosabb díjait

A közönség és a kuratórium is szavazott, többek között díjat kapott Bobby Ewing magyar hangja és a Csernobil című sorozat szinkronja is.
Vizuál hír

Tizenkettedik a Saul fia a száz legjobb film közül a Guardian szerint

A The Guardian kritikusai a 21. század legjobb filmjeinek listáját állították össze, ebben a százas gyűjtésben azonban csak a 2000 után született alkotásokat vették figyelembe. Nemes Jeles László Tarantinoval, Ang Lee-vel, Iñárritu-val és Almodóvar-ral egy mezőnyben!
Vizuál morphoto

KÉP-regény: Elefánt kaland

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, mit tanult az afrikai szafariján az elefántokról..
Vizuál ajánló

Lesznai Anna élete talákozik Zoób Kati nagymamájával

Péntektől látogatható a Lesznai Anna életművéből és Zoób Kati divattervező száz évvel későbbi, az egykori író, költő és iparművész által is inspirált kollekciójából nyíló tárlat a kecskeméti Katona József Múzeum Cifrapalota kiállítóhelyén.