Vizuál

Kondacs András: „Mindig olyat csinálunk, ami még nem volt”

2015.10.23. 07:38
Ajánlom
Barátnője nevezte be az 50 tehetséges magyar fiatal programba, mondván, neki ott a helye a legjobbak között. Be is került. A mozgóképvirtuóz 2014-ben nyitotta meg új stúdióját, filmfőcímeket, animációkat, rövidfilmeket, reklámokat, intrókat, logókat készít, tevékenységét több díjjal is jutalmazták. Munkája során egyik fő motivációja a kliséktől való drasztikus eltérés. Közben pedig nagyjátékfilmek készítéséről álmodozik. Interjú Kondacs Andrással.

- A grafika „motion graphics” ágával foglalkozol. Mit jelent ez pontosan?

- A „motion graphics” egy új típusú hullám. Minden mozog, minden animálódik, ez vesz minket körbe. Az olyan tradicionális felületek, mint mondjuk az óriásplakát, elveszítették a szerepüket. Azt szoktam mondani, hogy „egy kép felér ezer szóval, a mozgókép felér ezer képpel”. Én elsősorban mozgógrafikával foglalkozom, azon belül is háromdimenziós ábrázolással. Minden felületet, megjelenést mozgásban képzelünk el – nagyobb ereje van, mint az állóképes megjelenésnek. Az internet térhódításával rengeteg az új lehetőség, ezt igyekszünk kihasználni, új utakat bemutatni. A mozgás erejét itthon nem használják ki igazán a stúdiók, ebben próbálunk mi úttörők lenni. Nem trendeket követünk, hanem új hullámokat, stílusokat keresünk. Egyfajta útkeresés ez.

- Grafikusként hogy kötöttél ki az animáció mellett?

Kondacs András (forrás: La femme)

Kondacs András (forrás: La femme) (Fotó/Forrás: Hargitay Olivér)

- Az animáció mindig is érdekelt. Maga a grafika nem olyan erős műfaj, hogy kellő impulzust váltson ki az emberből. A film és az animáció, a mozgás az, ami lelket ad a dolgoknak. A Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafikai szakán végeztem, de az animációt autodidakta módon tanultam az egyetemi évek alatt. Mondhatjuk, hogy grafikai szemlélettel készítek filmeket. Ez egy nagyon ritka kombináció, amit itthon szinte nem is képviselnek. Készítünk amerikai stílusú filmintrókat, főcímeket is, mert filmes cégekkel is kapcsolatban állunk.

- A tavaly nyílt filmstúdióddal párhuzamosan saját portfóliós weboldalt is indítottál, amelynek magyar viszonylatban igen formabontó a képi világa. Fontos számodra az önmenedzselés?

- Nagyon büszke vagyok a weboldalra, hiszen hazai viszonylatban valóban egyedülálló és tükrözi azt a szellemiséget, amelyet közvetíteni próbálok. Ahogyan minden munkámra, úgy a honlapomra is igaz, hogy szembemegy a konvenciókkal és valami újat mutat. Ennek ellenére feltűnni inkább a munkáimmal próbálok, a PR és a marketing nem az én szakterületem. Van még mit fejlődnöm ezen a téren, de igyekszem.

- Több ízben nyilatkoztad, hogy szíved szerint kerülnéd a kliséket.

- A kliséktől való drasztikus eltérés, a szokványos, sablonos dolgok kerülése valóban fő szempont a munkám során. Mindig olyat csinálunk a csapatommal, ami még nem volt, amit más még nem csinált, legyen az reklámanyag vagy filmintro. A legfőbb irányvonal az, hogy mindig valami újat és innovatívat mutassunk be, maximálisan kihasználva az animációban rejlő lehetőségeket.

- A grafikus szakmában egyre inkább háttérbe szorul a papír és a ceruza. Technikai szempontból milyennek látod a jövőt?

- Folyamatos a fejlődés, de még nem érkeztünk el igazi mérföldkőhöz. A fejlődést nyomon kell követni, a munkánk folyamatos tanulás. Néhány hét kihagyás, és máris maradi vagy. Lételemünk a folyamatos tanulás.

Kondács András - Galleries (forrás: La femme)

Kondács András - Galleries (forrás: La femme)

- Magyar alkotóként inspiráló számodra a hazádban dolgozni, vagy tervezel külföldi kitérőt?

- Imádom Budapestet, nem tervezem, hogy külföldre költözöm, mivel sok megrendelés érkezik onnan is. Az internetnek köszönhetően lehet külföldön dolgozni anélkül, hogy effektíven ott lennénk. A célom az, hogy Budapesten maradva úttörő lehessek, itthon és külföldön egyaránt.

- Hogyan kerültél kapcsolatba az 50 tehetséges magyar fiatal programmal? Mit nyújt számodra ez a program?

- A barátnőm jelölt és egyszer csak kaptam egy e-mailt, hogy bekerültem. Persze én voltam a legboldogabb. Nagyon sokat köszönhetek a programnak, sok mentort és mentoráltat ismerhettem meg, sok értékes kapcsolat szövődött. Számtalan új ismeretséget kötöttem, baromi jó ezekkel az emberekkel együtt mozogni, nagyon jó közeg, és értékes barátságok köttettek. Több sajtós megjelenésem is volt, és új megkeresések is adódtak. Szóval nagyon hálás vagyok.

- Mik a jövőbeni terveid, céljaid?

- Egyrészt van egy rövid, illetve középtávú célom: a stúdió brandjét úgy felépíteni, hogy a növekvésével párhuzamosan mindig ugyanolyan naprakész és pörgős legyen, valamint megtartani azt a tulajdonságát, hogy minden nap élmény legyen benne dolgozni mindenkinek. Azt szeretném, ha kizárólag szép, újszerű és innovatív munkák kerülnének ki a kezeim közül. Ami a hosszú távú célokat illeti, nagy vágyam, hogy egész estés filmekben dolgozhassak. Az tényleg jó lenne.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

A Downton Abbey visszatér a mozivászonra

Az azonos című, hat évadot megélt, többszörös díjnyertes sorozat alapján készült 2019-es Downton Abbey filmváltozatának érkezik a folytatása, melyet várhatóan 2021. december 22-én mutatnak be - adta hírül a Telex, a Hollywood Reporterre hivatkozva.
Vizuál cannes

Marion Cotillard és Adam Driver musicaljével nyílik a cannes-i filmfesztivál 

A látomásos és rejtélyes filmjeiről ismert francia rendező, Leos Carax angol nyelvű, Annette című zenés filmjével kezdődik július 6-án a 74. cannes-i fesztivál - jelentette be hétfőn Thierry Frémaux fesztiváligazgató a France Inter rádióban.
Vizuál napló

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.
Vizuál Film

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Vizuál Film

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.