Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.
Az Anyaggá vált idő című kiállítás Éberling Anikó és Szász Zsuzsa festőművészek alkotásait sorakoztatja fel. Mindkettőjükre jellemző a sokoldalú, merész, kreatív anyaghasználat és a kidobott, kiselejtezett tárgyak újra felhasználása, újra értelmezése. Ez teremtette meg a közös kiállítás gondolatát, ugyan az ábrázolásmód már teljesen eltérő a két művészt tekintve – egyikük absztrakt, míg másikuk teljesen konkrét –, a kiállítás kurátora szerint mégis
nagyon hasonlóan, nagy érzékenységgel reagálnak a körülöttük lévő világ történéseire.
A szeptember 27-ei megnyitón Áfra János költő, művészetkritikus beszélt a kiállításról, köszöntőt mondott Dr. Puskás István Debrecen Megyei Jogú Város kulturális területért felelős alpolgármestere, továbbá közreműködött Oláh Anita hárfaművész, a Maison Aux Pois pedig a borkínálatról gondoskodott.
Szász Zsuzsa Iskolái elvégzése után a Csokonai Színház jelmezkészítője, majd kivitelezője volt. 2007-ben végzett a Medgyessy Gimnázium kerámia-, majd festő szakán. 2016-ban nyert felvételt a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületébe. 2006-óta vesz részt tárlatokon, egyéni és csoportos kiállításon, hazánkban és külföldön egyaránt. Több művészeti ággal is foglalkozik, a festészet mellett szívesen készít objekteket, illetve textilképeket is. Mint mondja, a festészet nagy szabadságot ad, ez a legőszintébb kifejezési forma, és a megtisztulás lehetőségét jelenti számára. „Egy személyes lenyomatot ad magam és mások számára. A természet és az ember egylényegűségét, a kölcsönös egymásrautaltságát,
az ember lelki, pszichikai hangulatát, a tudatalatti képzelet játékát, belső viharát, szenvedélyét, fájdalmát vetítem vászonra.
Az expresszionizmus és szürrealizmus határain belül érzem jól magam. Megélt dolgokból táplálkozom, rutinmegoldásoktól mentesen, az újítások és mélységek keresztmetszetében, ami egy magasabb lelkiállapothoz vezet” – mondta Szász Zsuzsanna.
2018-ban indult projektjének kiindulópontja egy 18. században épült debreceni ház volt, amelyet bontásra ítéltek, viszont rengeteg kidobott, de a művész számára értékelhető tárgyat hagytak maguk után az egykoron ott élők, amik inspirálóan hatottak rá történetükkel, a tárgyak lelkületével, az idő mint múlandóság megjelenésével, filozófiájával. Ebből a gyűjteményből is látható most egy válogatott anyag a tárlat alkalmával.
Éberling Anikó 1977-ben született Budapesten, 2001-ben Erasmus-ösztöndíjjal a University of Hertfordshire Faculty of Art and Design szakán végzett tanulmányokat. 2003-ban diplomázott a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán, vizuális nevelőtanár, festő szakon, ahol mestere Hegyi Csaba volt. 2008-tól rajz-vizuális nevelőtanár szakközépiskolákban és műemléképület restaurátor. 2013-ban az Art9 művészeti egyesület, 2016-ban pedig a MANK választotta tagjává. „Mi számít értéknek és értéktelennek? Életünket nem ritkán a magány, kapcsolataink felületessége és kiüresedése, a tisztelet hiánya jellemzi. Az ember jelenlétére reflektáló torzók, melyen nincs emberábrázolás – tárgyak, épületek mutatják, hogy itt járt az ember, létrehozott valamit, majd magára hagyta. Kivonulni vagy elhagyni épületeket, és teret engedni a pusztulásnak, ugyanolyan »kvázi-jelenlétet« szül. Általános sorsok elevenednek meg a különböző anyagok együttes használatában, a talált tárgyak asszimilálódásában. Ilyen anyagok egy régi megmaradt tapéta, az utcára kidobott faanyagok, ablakkeretek vagy bármilyen tárgy, ami hozzáad egy mű értelmezéséhez, tudatosítva ezzel, hogy
egy látszatvilág vesz minket körül, melybe bele kell illesztenünk egyre nehezebben megtartható egyéniségünket
– fogalmazott az alkotó, akinek munkáin gyakran megjelenik a csillár és az agár mint szimbólumok. A művész számára e formák az elveszett értékeket és az eleganciát ábrázolják, ugyanakkor az agarakat sok emberi tulajdonsággal fel lehet ruházni.
A kiállítás 2023. szeptember 28. és október 20. között ingyenesen látogatható a Bényi Galéria nyitvatartási idejében.
További részletek a Bényi Galéria Facebook-oldalán.
Támogatott tartalom
Fejléckép: Érdeklődő az Anyaggá vált idő című kiállítás megnyitóján (Fotó/Forrás: Bényi Galéria)