Vizuál

Kortárs fotók a szomszédból

2009.11.23. 09:49
Ajánlom
Az osztrák művész házaspár, Heinz Cibulka és Magdalena Frey, már két éve Budapesten készíti műveit, amelyek – eddigi életművük egy részével együtt – két helyszínen tekinthetők meg.

Heinz Cibulka a kortárs osztrák fotóművészet egyik meghatározó személyisége. Költőként kezdte, majd a szavak helyett inkább a képi kifejezésmódot választotta; saját elmondása szerint vizuális haikukat készít. Felvételei mindig az élet, nem pedig a fényképezés szempontjából érdekesek, a leghétköznapibb jeleneteket, tárgyakat, embereket ábrázolják. Sorozatait négy képből állítja össze, teljesen véletlenszerűen, mégpedig akkor, amikor már meg van róla győződve, hogy az adott felvételek létrejöttének körülményeit elfelejtette. Koncepciójának lényege, hogy két véletlenszerű képet mindenképpen összefüggésbe lehet hozni egymással, egy harmadik bebizonyíthatja, bonyolíthatja, vagy elbizonytalaníthatja az első kettő közötti kapcsolatot, a negyedikre pedig azért van szüksége, hogy a gondolkodás és a képzelet által létrehozott rendszerezési elveket megdöntse. Én személy szerint szinte mindegyiknél látni véltem valamiféle mögöttes tartalmat, az automatikus asszociáció előidézte, hogy a négy kép egy egésszé álljon össze. Ez a hatás ellensúlyozza azt, hogy a képek fotográfiai szempontból nem túl vonzóak, viszont annál inkább gondolkodásra késztetik az embert.

Magdalena Frey is más pályáról lépett a képek világába - ápolónőnek tanult, aminek köszönhetően műveiben újra meg újra megjelenik az emberi test, az intim részletek, a vér, az orvosi kellékek, egyszóval a kórházélmény motívuma. Különösképpen sokkoló az az 576 képből álló vizuális napló, amely saját terhességét, a szülést, majd a gyermekágyas hetek eseményeit dolgozza fel, meglepő alapossággal mutatva meg a női test átváltozását és a születés misztériumát. Nagy hatással bírnak a képek, főleg azokra akik személyesen még nem tapasztalták meg az élményt, csupán elméleti tudással rendelkeznek. Ki gondolná, hogy ilyen körülmények között, egy kiállításon „gyanútlanul" sétálgatva köszön majd szembe vele a valóság, hosszú percekre a falra szegezve a tekintetét.
Frey immár két éve építi következetesen képi világát, legfontosabb kifejezőeszköze a színes montázstechnika, legjellemzőbb témái pedig a női létezés szakaszai, a vidéki élet, a messzi kultúrák - mindezek hol a középkori bibliák képi világát idézve, hol pedig sokrétű komplexitással, festményszerűen mesélnek el történeteket.
Helyet kap a kiállításon három rövidfilm is. Az egyik asszociatív szekvenciák sorában pásztázza végig két fiatal nő egy napját, a második Frey portréja egy budapesti művésznőről, Ujj Zsuzsi andalító-ironikus zenéjével fűszerezve, a harmadik pedig egy-egy rövid filmportré három nőről, akik ahogy életük környezetében megjelennek inkább tipikusnak mondhatóak, mégis összetéveszthetetlen személyiségként mutatkoznak meg.

  

Magdalena Frey és Heinz Cibulka fotóművészek kiállítása
Budapest Kiállítóterem
Budapest Galéria Kiállítóháza
Nyitva: december 6-ig (a megvásárolt jegy csak aznap érvényes mindkét helyszínen)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Elárverezik az Óz, a csodák csodája forgatókönyvterveit

Az Óz, a csodák csodája című film forgatókönyvterveit és az archívum egyéb anyagait árverezik el egy decemberi aukción, melynek bevétele az előzetes becslések szerint akár 1,2 millió dollárt (341 millió forintot) is elérhet.
Vizuál Film

Fődíjat nyert az X Németországban

Ujj Mészáros Károly X – A rendszerből törölve című thrillere nyerte a 32. Braunschweigi Nemzetközi Filmfesztivál fődíját. A különleges látványvilágú, erős hangulatú, fordulatokban gazdag thriller november elseje óta országszerte látható a hazai mozikban.
Vizuál vajda lajos

Hipnotikus videón mozdulnak meg Vajda Lajos festményei

Az ősz szenzációja, hogy két év előkészítés után megnyílt minden idők legteljesebb Vajda-kiállítása Szentendrén, a Ferenczy Múzeumban. A kiállításhoz készült videó filmek az alkotások gondolati rétegeit vizualizálják. Mutatjuk.
Vizuál divat

Újra látható a legendás Kálvin téri Fabulon-reklám

A Kieselbach Galériában új kiállítás és album köszönti a festészet és a divat kapcsolódását. A csábítás fegyvere – Divat, stílus és öltözködés száz év magyar festészetében címmel látható tárlaton két évtized után újra látható Erdély Miklós leghíresebb mozaikja is, a Kálvin téri Fabulon-reklám.
Vizuál kult50

Aki művészetet csinált a kurátori tevékenységből: Oltai Kata

A self-brandingben legalább olyan jó, mint az általa nagyra tartott művészek és művek pozicionálásában. Következetes, hangadó, társadalomkritikus személyiség. Oltai Kata Kult50-ben megjelent portréja.