Vizuál

Kortárs fotók a szomszédból

2009.11.23. 09:49
Ajánlom
Az osztrák művész házaspár, Heinz Cibulka és Magdalena Frey, már két éve Budapesten készíti műveit, amelyek – eddigi életművük egy részével együtt – két helyszínen tekinthetők meg.

Heinz Cibulka a kortárs osztrák fotóművészet egyik meghatározó személyisége. Költőként kezdte, majd a szavak helyett inkább a képi kifejezésmódot választotta; saját elmondása szerint vizuális haikukat készít. Felvételei mindig az élet, nem pedig a fényképezés szempontjából érdekesek, a leghétköznapibb jeleneteket, tárgyakat, embereket ábrázolják. Sorozatait négy képből állítja össze, teljesen véletlenszerűen, mégpedig akkor, amikor már meg van róla győződve, hogy az adott felvételek létrejöttének körülményeit elfelejtette. Koncepciójának lényege, hogy két véletlenszerű képet mindenképpen összefüggésbe lehet hozni egymással, egy harmadik bebizonyíthatja, bonyolíthatja, vagy elbizonytalaníthatja az első kettő közötti kapcsolatot, a negyedikre pedig azért van szüksége, hogy a gondolkodás és a képzelet által létrehozott rendszerezési elveket megdöntse. Én személy szerint szinte mindegyiknél látni véltem valamiféle mögöttes tartalmat, az automatikus asszociáció előidézte, hogy a négy kép egy egésszé álljon össze. Ez a hatás ellensúlyozza azt, hogy a képek fotográfiai szempontból nem túl vonzóak, viszont annál inkább gondolkodásra késztetik az embert.

Magdalena Frey is más pályáról lépett a képek világába - ápolónőnek tanult, aminek köszönhetően műveiben újra meg újra megjelenik az emberi test, az intim részletek, a vér, az orvosi kellékek, egyszóval a kórházélmény motívuma. Különösképpen sokkoló az az 576 képből álló vizuális napló, amely saját terhességét, a szülést, majd a gyermekágyas hetek eseményeit dolgozza fel, meglepő alapossággal mutatva meg a női test átváltozását és a születés misztériumát. Nagy hatással bírnak a képek, főleg azokra akik személyesen még nem tapasztalták meg az élményt, csupán elméleti tudással rendelkeznek. Ki gondolná, hogy ilyen körülmények között, egy kiállításon „gyanútlanul" sétálgatva köszön majd szembe vele a valóság, hosszú percekre a falra szegezve a tekintetét.
Frey immár két éve építi következetesen képi világát, legfontosabb kifejezőeszköze a színes montázstechnika, legjellemzőbb témái pedig a női létezés szakaszai, a vidéki élet, a messzi kultúrák - mindezek hol a középkori bibliák képi világát idézve, hol pedig sokrétű komplexitással, festményszerűen mesélnek el történeteket.
Helyet kap a kiállításon három rövidfilm is. Az egyik asszociatív szekvenciák sorában pásztázza végig két fiatal nő egy napját, a második Frey portréja egy budapesti művésznőről, Ujj Zsuzsi andalító-ironikus zenéjével fűszerezve, a harmadik pedig egy-egy rövid filmportré három nőről, akik ahogy életük környezetében megjelennek inkább tipikusnak mondhatóak, mégis összetéveszthetetlen személyiségként mutatkoznak meg.

  

Magdalena Frey és Heinz Cibulka fotóművészek kiállítása
Budapest Kiállítóterem
Budapest Galéria Kiállítóháza
Nyitva: december 6-ig (a megvásárolt jegy csak aznap érvényes mindkét helyszínen)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Színház

Újra járhatunk szabadtéri előadásokra, de a fesztiválokra még várnunk kell

A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet többek között színházi előadásra, mozira, cirkuszra, valamint könyvszakmai rendezvényre vonatkozik.
Vizuál

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.
Vizuál

A festő, akinek lakását és öltözködését is utánozták a bécsiek

Tökéletesen megtestesítette a romantikus művész ideálját tehetségével és fényűző életmódjával, pedig állítólag hihetetlenül félénk volt. Hans Makart művészete a szecesszió előfutára lett, Gustav Klimt rajongott a munkáiért.
Klasszikus

A budapestieknek szerenádozik a Fesztiválzenekar

Több mint 200 lakóházba látogatnak el a Budapesti Fesztiválzenekar kamaraformációi júniusban Budapesten. Ingyenes szerenáddal készülnek a fővárosiaknak, mert hisznek benne, hogy a járvány idején is szükség van zenére. Nyissák ki az ajtókat, ablakokat, és engedjék be otthonaikba az élő muzsikát!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

A hazai vásárlókra épít a közeljövőben a Faur Zsófi Galéria

„Meg fog változni a piac, a lokális vásárlókra kell felkészülni” – mondja Faur Zsófi, a Faur Zsófi Galéria tulajdonosa és vezetője, aki nagyon szeretné, ha az lenne ennek az elmúlt két hónapnak a tapasztalata, hogy igenis fontosak a lokális közösségek, a család, a barátok. Ők is ezt erősítik a Bartók Béla úton, azaz a Bartók Béla Boulevard-on, ahol a Kulturális Tizenegy Egyesület elnökeként online fesztivál szervezését vezeti.
Vizuál magazin

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.
Vizuál galéria

A festő, akinek lakását és öltözködését is utánozták a bécsiek

Tökéletesen megtestesítette a romantikus művész ideálját tehetségével és fényűző életmódjával, pedig állítólag hihetetlenül félénk volt. Hans Makart művészete a szecesszió előfutára lett, Gustav Klimt rajongott a munkáiért.
Vizuál galéria

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.
Vizuál slow life

Ez egy komoly, szinte drámai kiállítás, meglehetősen sötét jövőképekkel

A Lassú élet. Radikális hétköznapok című kiállítás áprilisban nyílt volna a Ludwig Múzeumban. Egy interjúsorozatban a kurátori csapat tagjait kérdezzük az egyelőre csupán a virtuális térben látható csoportos válogatásról. Az ötödik epizódban Csizek Petra beszélt kedvenc műveiről és az önállóbb nézői befogadásról