Vizuál

Kortárs művészet alulról szerveződve – Somogyi Hajnalka és az OFF-Biennále

2018.11.14. 15:10
Ajánlom
Az egyre népszerűbb OFF-Biennále az egyik legnagyobb alulról szerveződő, államtól független civil kezdeményezés Magyarországon. A kezdeményezés alapítója, projektvezetője és kurátora, Somogyi Hajnalka Kult50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Somogyi Hajnalka az ELTE-n diplomázott művészettörténetből, majd két évig tanult kurátornak a New York-i Bard College-ban. 2001 és 2006 között a Trafó galériavezetője, 2006-ban az Impex – Kortárs Művészeti Szolgáltató társalapítója, 2009 és 2013 között pedig a Ludwig Múzeum kurátora volt, de dolgozott az Artmagazin szerkesztőjeként is.

_DSC1110-143919.jpg

Somogyi Hajnalka, OFF-biennale (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

2013-ban állt elő az OFF-Biennále Budapest ötletével, amelynek alapítója, projektvezetője és kurátora is egyben. „Meg szerettük volna nézni, hogyan tudnak a kortárs képzőművészeti kultúrában érdekelt aktív szereplők több lábon álló, vagyis fenntartható új modellt építeni” – magyarázta a Magyar Narancsnak a kezdetekről. Kezdeményezésének sarokkövei az állami támogatások elutasítása, illetve az önkéntes munka. A programok helyszínéül sem választanak állami intézményt. Ennek eredményeként az eseménysorozat terei közt találunk üres üzleteket, kereskedelmi galériákat, ipari épületeket, obszervatóriumot, több alkotás pedig közterekre került.

A szervezők és a résztvevők valamennyien díjazás nélkül vesznek részt a projektben.

Az alulról, hálózatosan szerveződő program megvalósításához szükséges közel 40 millió forintot rendszerint külföldi kulturális alapítványok pályázatain nyerik el, illetve magánadományokból és gyűjtők segítségével teremtik elő. „Sosem dolgoztam gazdag intézményben. A logisztikailag ambiciózus kiállítások megvalósításának így mindig egy alapja volt: az a csapat, akikkel együtt dolgoztam. A bizalom, hogy együtt meg tudjuk csinálni, akár pénz, idő, tapasztalat híján is” – árulta el a Műértőnek.

Az első OFF-Biennálét 2015. április 24. és május 31. között rendezték.

A Budapest-központú eseménysorozat a főváros mellett vidéken és külföldön összesen 136 helyszínen kínált 200 programot. A rendezvényre 35 ezer látogató volt kíváncsi. A kiállítók között ott találjuk Csákány Istvánt, Csörgő Attilát, Dan Perjovschit, Forgács Pétert, a Kis Varsót, Kokesch Ádámot, Maurer Dórát és Németh Hajnalt. Somogyi hangsúlyozta, hogy a programok szervezésekor, a művészek kiválasztásánál semmilyen szerepet nem játszottak politikai kérdések.

„A megszólításukhoz nem értünk, a kultúracsinálásban viszont otthon vagyunk.

Az OFF önmagában már kultúrpolitikai állítás. Demonstrálja, hogy képesek vagyunk megszervezni önmagunkat.”

(Magyar Narancs)

A kezdeményezés kivívta magának a nemzetközi figyelmet: az alapító New Yorktól Bécsig tart rendszeresen előadásokat az OFF-ról. 2016-ban az Igor Zabel Kultúra és Elmélet Díj bizottsága ösztöndíjban részesítette a biennálét. „Láthatóságot, energiát és szakmaiságot mutatott fel, amelyek segítségével művészeti szakemberek válaszokat tudtak megfogalmazni arra a nemzeti politikára, amely kedvezőtlenül hatott a kortárs művészet nemzetköziségére és kritikai természetére” – áll a Kulterben közölt indoklásban.

Míg az első alkalommal maga az OFF-Biennále volt a téma, a második, 2017. szeptember 29. és november 5. között megrendezett eseménysorozat már formális címet és tematikát is kapott. A Gaudiopolis 2017 – Az öröm városa nemcsak a rendezvény témája, de működésmódjának modellje is lett.

Az OFF-ra tehát egy nagyon rugalmas keretként gondolunk, ami attól válik önazonossá, hogy mindig arrafelé töri az utat, amerre haladni szeretnénk

 – világított rá Somogyi Hajnalka az ArtKartellnek adott interjúban. A kurátorok nem találják ki a programokat, csupán tematikával szolgálnak, együttműködéseket kezdeményeznek, és a kereteket adják meg. A résztvevők önállóan valósítják meg elképzeléseiket.

ValaholEuropabanCentralisGaleriafotovegeldanielcom2-144002.jpg

Valahol Európában - Centrális Galéria (Fotó/Forrás: Végel Dániel)

Az OFF időközben át is alakult, és önálló, civil szervezeti formában működik tovább. Ma ez a legnagyobb alulról szerveződő, az államtól és az állami forrásoktól független civil kezdeményezés Magyarországon. „Az, hogy deklaráltuk, állami pénzt nem akarunk felhasználni, nem jelenti, hogy a kultúra lemondhat az állami pénzről.

Nem gondoljuk ugyanis, hogy az államnak nem feladata ennek a területnek a támogatása. De ahhoz, hogy elkezdődjön a szemléletváltás, mélyvíz-helyzetet kellett magunknak produkálni. Meg kellett mutatni, hogy tudunk úszni, és nem vagyunk kiszolgáltatottak.” (Népszabadság)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Több mint egy hónapig ingyenesen nézhetünk klasszikus magyar filmeket

December 2. és január 6. között ingyen látható a FILMIO kínálatában szereplő összes klasszikus magyar film, több mint 450 alkotás a Meseautótól a Macskafogón át a Moszkva térig.
Klasszikus

Neves muzsikusok fogtak össze egy jó cél érdekében

December 8-án jótékonysági koncertet rendeznek a Zeneakadémián az autizmussal élő gyermekeket, fiatalokat segítő Világom Alapítvány támogatására. Az esemény mellett a hazai zeneélet nagyságai álltak ki.
Könyv

Beleolvasó – Grecsó Krisztián: Apám üzent

Az Apám üzent Grecsó Krisztián eddigi legszemélyesebb könyve, miközben valódi fikció. Regényes nyomozás a családi múlt után, amely a személyes vallomás látszatát kelti. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Vizuál

Dargay Attila szellemisége elevenedik meg az új Csongor és Tünde-adaptációban

2025 tavaszán érkezik a mozikba a Csongor és Tünde egész estés animációs film. A családoknak szóló mesefilm Vörösmarty Mihály drámai költeménye nyomán, Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült. Cikkünkben megtekinthető az első teaser előzetes.
Vizuál

Téli képeslapok a boldog békeidőkből

A békebeli ünnepi képeslapok világát eleveníti fel a Várkapitányság és a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum november 29-én megnyílt közös adventi kiállítása a Budavári Palotanegyed újjászületett Csikós udvarán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Animációs film készül Szabó Magda legismertebb meseregényéből

Magyar-kanadai-német koprodukcióban készül egész estés animációs mozifilm a Tündér Lalából. A Nemzeti Filmintézet támogatásával készülő produkció gyártására félmillió euró támogatást szavazott meg legutóbbi ülésén az Európa Tanács koprodukciós filmalapja, az Eurimages.
Vizuál ajánló

Dargay Attila szellemisége elevenedik meg az új Csongor és Tünde-adaptációban

2025 tavaszán érkezik a mozikba a Csongor és Tünde egész estés animációs film. A családoknak szóló mesefilm Vörösmarty Mihály drámai költeménye nyomán, Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült. Cikkünkben megtekinthető az első teaser előzetes.
Vizuál ajánló

Januárban a mozikba kerül a film, ami a Barbie-t és az Oppenheimert is lenyomta Olaszországban

Január elején érkezik a mozikba Paola Cortellesi Miénk lesz a holnap című vígjátéka, amely az 1940-es évek Rómájába kalauzolja el a nézőket. Az alkotást a 14. Mozinet Filmnapok során premier előtt is láthatjuk.
Vizuál ajánló

Több mint egy hónapig ingyenesen nézhetünk klasszikus magyar filmeket

December 2. és január 6. között ingyen látható a FILMIO kínálatában szereplő összes klasszikus magyar film, több mint 450 alkotás a Meseautótól a Macskafogón át a Moszkva térig.
Vizuál hír

Az Áradás című film nyerte az Anilogue fődíját

Martinus Klemet észt alkotó Nyam című filmje nyerte az a 22. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál rövidfilmes versenyének fődíját, míg az egész estés kategóriában Gints Zilbalodis lett rendező Áradás című animációja vitte el a fődíjat.