Vizuál

Központi ködösítés és strandopera

Velencei biennále
2019.06.03. 13:40
Ajánlom
A velencei biennále nem csak akkor izgalmas élmény, ha naprakészek szeretnénk lenni a világ kortárs képzőművészetében. A kétévente megrendezett képzőművészeti seregszemle olyan helyeket is megnyit a közönség számára, ahova az utazó egyébként nem léphetne be.

Már a két fő helyszín, a Giardini és az Arsenale is kívül esik az átlagos velencei turistaútvonalakon. Előbbi a fő sziget keleti csücskén elhelyezkedő kerteket jelenti, amelyeknek sokan a létezéséről sem tudnak.

A Szent Márk térről tizenöt perces tengerparti sétával megközelíthető zöldövezetet Napóleon álmodta ide a 19. század elején, hogy legyen a városnak közparkja.

A területet 1895-ben kezdték el fesztiválhelyszínként használni. Mára harminc ország pavilonja áll a Giardiniben, az adott ország művészei az egyes nemzetek saját kiállítótermében mutatkoznak be. A magyar pavilon az elsők közt épülhetett fel 1909-ben. A Maróti Géza tervei alapján készült historizáló épület eozinmázas cserepeivel és mozaikjaival különleges színfolt – szó szerint is – a különféle korszakok építészeti jegyeit mutató, modernebb szomszédjai között.

További fotókért kattintson a képre:

Az Arsenale az egykori hajóépítő műhelyeket rejti, ahova a biennálén kívül csak vezetett túra keretében lehet bejutni. Fénykorában kétezer munkás dolgozott a területen, ahol a Velence tengeri hatalmát biztosító hajóhadat építették vagy javították. Mára a hely eredeti funkciója szinte teljesen visszaszorult, a terület részben a rendőrség és a hadsereg kezelésében van. Az ipari csarnokokban mára több ország kiállítóterme is helyet kapott.

Emellett a városban és a környező szigeteken is számos palota, használaton kívüli villa vagy templom is megnyitja termeit a kísérőkiállításoknak. A Velence és a biennálé jelképének számító szárnyas oroszlán a bejárat előtt elhelyezett piros papíroszlopokon jelzi, hol találhatóak a kapcsolódó kiállítások, esetleg a fő helyszíneken kívüli nemzeti pavilonok. 

IMG_20190509_174143-100803.jpg

Palazzo Bembo (Fotó/Forrás: Várhegyi András / Fidelio)

A velencei biennále hivatalos programjával párhuzamosan fut a városban a Personal Structures elnevezésű fesztivál is, amely a European Cultural Center szervezésében számos galériának és alkotónak biztosít bemutatkozási lehetőséget, szintén palazzók és egyéb alternatív kiállítóhelyek sorát kínálva az idelátogatóknak. Az egyik legjelentősebb a Rialto lábánál található Palazzo Bembo.

A háromszintes palota minden szobájában más kortárs alkotó munkái láthatóak, ami tökéletes kontrasztot alkot a hely történelmi atmoszférájával, az üvegcsillárokkal vagy a kilátással az erkélyekről.

A városban Bruno Catalano jellegzetes hiányos szobrait is felfedezhetjük, de Mihail Barisnyikov táncfotókat bemutató tárlatára is benézhetünk.

A 2019-es biennále mottója egy ősi kínai mondás, amely áldásnak hangzik, de valójában átok: May you live in interesting times, vagyis Élj meg érdekes időket.

A kiállító művészek a világ politikai, gazdasági, ökológiai és etnikai szempontból feszült helyzetére reagálva idén komorabb, szikárabb válogatást hoztak össze. Kevesebb a játékos, könnyed és a természetet középpontba állító munka. A borongós hangulatot a Giardini főépületének tetejéről folyamatosan fújt pára is fokozza. A kézenfekvő hasonlatként működő ködösítés olyan intenzív, hogy néha pár méterre is alig látni el a környéken.

A Giardiniben – a magyar pavilonon kívül természetesen – érdemes betérni

a japánokhoz, ahol felfújható kanapéra ülve szólaltathatjuk meg a látogatótársainkkal együtt a terem különböző pontjain elhelyezett klarinétokat és fuvolákat, ezzel sajátos harmóniákat létrehozva.

A belgák a fesztivál különdíját is elnyerő Mondo Cane (Kutyavilág) kiállításában groteszk panoptikumot hoztak létre életnagyságú mozgó bábukkal. Jos de Gruyter és Harald Thys művészek tárlatában a középső teremben hagyományos mesterségeket végeznek a bábuk – ők képviselik az utópiát. A rácsokkal leválasztott oldalsó szobákban pedig elrettentő példák állnak: „zombik, költők, pszichopaták, különcök”. A két világ együtt, de egymás létezéséről mit sem tudva létezik.

A látogatók körében népszerű volt a brazil pavilon is, ahol tulajdonképpen egy táncfilmet vetítettek két szembefordított képernyőn. Bárbara Wagner és Benjamin de Burca Swinguerra című alkotásában a hagyományok és a popkultúra, a nemzetközi és a nemzeti tradíciók kapcsolatát vizsgálja, de rákérdez a nemek és a szexualitás kérdéseire is.

Épp a Giardini bejáratán kívül található az új-zélandiak kiállítóhelye, ahol a Post hoc című projektet mutatják be. A villa kertjébe mesterséges fenyőket állítottak fel, amelyek wifin kommunikálnak egymással, az üres könyvtár közepén pedig egy nyomtató köp ki végtelen papírszalagot az eltűnő dolgok, kihaló fajok, befulladt projektek listájával.

A hajóépítő műhelyeken kívül található a fesztivál nagydíját elnyerő litván pavilon is. Lina Lapelyte, Vaiva Grainyte és Rugile Barzdziukaite Sun & Sea (Marina) című kiállítása a globális felmelegedés veszélyeire figyelmeztet. A homokos parton napozó emberek egy operát adnak elő háromórás etapokban. Az alkotók szerint a világ ilyen szépen, lassan fog véget érni az érdektelenség és a cselekvés hiánya miatt, nem pedig egy látványos robbanással.

Az Arsenale válogatása idén több figyelemre méltó alkotást tartogat különösen a főépület válogatásában.

A kikötői dokkok között az Acqua Alta – magas víz – közeledtére figyelmeztető szirénák hangjából komponált sajátos hangzásvilágot Tomás Saraceno.

Szintén szabadtéren található a seregszemle legvitatottabb műve is, amelynek művészi értékét megkérdőjelezik. Christoph Büchel Barca Nostra című projektjében a menekültválságra reagálva a Lampedusa mellett ezer menekülttel a fedélzetén elsüllyedt hajó roncsát állította ki a parton. A több száz ember halálát okozó jármű kiállítását többen kegyeletsértőnek érzik.

A velencei biennále május 11. és november 24. között látogatható.
A magyar pavilonban kiállító Waliczky Tamással készült interjúnkat a júniusi Fidelio magazin 56. oldalán olvashatják.

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Kapcsolódó

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Generációk csellista példaképe: 75 éves lenne Jacqueline du Pré

Tragikusan fiatalon hunyt el, de egyetlen évtized alatt beírta nevét a legfontosabb modern előadóművészek közé. Jacqueline du Pré inspiráció sokak számára ma is, egykori hangszerén pedig magyar művész játszik.
Könyv

75 éve verték halálra az Utas és holdvilág szerzőjét

Hetvenöt éve, 1945. január 27-én halt meg Szerb Antal. 1968-ban Balfon emlékművet avattak, amelyen az író szavai olvashatók: „A szabadság nemcsak egy nemzet magánügye, hanem az egész emberiségé is.”
Könyv

Szabó Magda Abigéljét ajánlja a New York Times

A múlt héten jelent meg az itthon közkedvelt regény angol fordítása, melyet a kiadó Jane Austen és J.K.Rowling műveihez hasonlít.
Plusz

Könnyeinkkel küzdünk a Kobe Bryantről szóló animációs kisfilmet nézve

A Grammy gálát is beárnyékolta a Kobe Bryant haláláról érkező megrázó hír. Alicia Keys részvétnyilvánítása után több művész is az elhunyt emléke előtt tisztelgett műsorával. Mutatjuk Kobe Bryant Oscar-díjas animációs filmjét, amelyet a saját életéről készített.
Jazz/World

Ilyen volt Chick Corea fellépése a Grammy-díjátadón (és itt a nyertesek listája)

Grammy-díjat nyert Caroline Shaw és Jennifer Higdon szerzői albuma, de Chick Corea és Esperanza Spalding is. A gála legnagyobb nyertese viszont a 18 éves Billie Eilish.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál berlinale

Szőke Abigél a Variety figyelmét is kivívta

Az Akik maradtak főszereplője is felkerült a Variety magazin tíz figyelemre méltó tehetséges európai filmest bemutató idei listájára. A művészek tiszteletére a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon fogadást rendeznek.
Vizuál ajánló

Mit jelent a siker? – Válogatás a BIDF zenei filmjeiből

Nehéz kérdés, bonyolult válaszokkal. Annyi biztos, hogy „a siker is történet” – ahogy a BIDF idei szlogenje jelzi – amit el lehet, és el kell mesélni. Szubjektív ajánlónk a január 27. és február 2. között zajló Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilmfesztivál kreatív zenés filmjeiből.
Vizuál galéria

A híres egyfejű, hableány és bajvívók

Kihirdették a 38. Magyar Sajtófotó Pályázat díjazottait; a legjobb munkákból április 16-án nyílik kiállítás a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.
Vizuál Film

Claude Lanzmann monumentális Shoah filmje is látható a holokauszt nemzetközi emléknapján

75 éve, 1945. január 27-én szabadította fel a Vörös Hadsereg az auschwitz-birkenaui koncentrációs tábort. A holokauszt nemzetközi emléknapja alkalmából az Izraeli Kulturális Intézet és az Uránia Nemzeti Filmszínház vetítéssorozataiból ajánlunk.
Vizuál BIDF

„Nincs izgalmasabb, mint ott lenni és látni"

Müller Péter Sziámi, a BIDF zsűritagjaként a valóságéhség és a filmezés összefüggéseiről, a dokumentumfilm fontosságáról beszél, a K polgártárs, a Bukjon minden! és Az underground kórház című filmek kapcsán.