Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

2019.08.19. 21:05
Ajánlom
A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.

Ha nincs időd elolvasni, hallgasd meg szerzőnk összefoglalóját, ami a Millásreggeli műsorában hangzott el!

A Monty Python csapat egyetemi barátságokból nőtte ki magát. John Cleese és Graham Chapman Cambridge-be jártak és tagjai voltak a híres egyetemi színjátszó körnek a Cambridge Footlightsnak, akárcsak az egy évvel alattuk járó Eric Idle. (A Footlights rajtuk kívül olyan személyiségeket adott az angol színjátszásnak és irodalomnak, mint Emma Thompson, Stephen Fry, Hugh Laurie, a Downton Abbey alkotója, Julian Fellows vagy Salman Rushdie író.) A társulat amerikai turnéján ismerkedtek meg Terry Gilliammel. Michael Palin és Terry Jones Oxfordban tanultak.

Első tévés munkájuk, a Monty Python Repülő Cirkusza 1969 és 1974 között futott a BBC-n. Négy szériát ért meg és 45 rész készült belőle. A csapat tagjai többször hangoztatták, hogy annyira szabad kezet kaptak a csatornától, ami más korszakban elképzelhetetlen lett volna. A műsor kitalálásakor igyekeztek a lehető legjobban elszakadni a konvencióktól – vagy még inkább lerombolni azokat – és egy saját, teljesen új stílust kialakítani az abszurd humorban. A rövid szkeccsek között nem volt összefüggés, a jelenetek végén gyakran elhagyták a slusszpoént és egyszerűen csak kisétáltak a színből, vagy rávágták a következő szituációra. Egyfajta laza keretet Terry Gilliam rajzai biztosítottak. A főcím gyakran kimaradt, a részek közepére csúszott, de az is megesett, hogy a stáblista került az elejére.

A jeleneteket a Cleese–Chapman és a Palin–Jones szerzőpárosok írták, Idle szerezte a zenét. A tagok mind erős egyéniségek voltak határozott elképzelésekkel. Arról, hogy mi kerüljön be a műsorba demokratikusan döntöttek, amit a többség megszavazott. Az így felvázolt tervek alapján Gilliam szabad kezet kapott az animációk elkészítéséhez. A Pitonok elsősorban íróknak tartották magukat, így nem volt vita azon, hogy ki milyen szerepet játszik el. A női szerepeket is maguk alakították pongyolában, kalapban és rikácsoló hangon. Egyetlen kivétel a csinibabák megjelenése volt, akiket Carol Cleveland testesített meg. 

A sorozatot megunó Cleese 1974-ben az egészestés film tervére tért vissza a csapathoz. Az Artúr-mondakörből készített Gyalog-galopp óriási siker lett.

A Monty Python a vádak ellenére nem Krisztus életét parodizálta, hanem az I. századbeli mindennapokat. Michael Palin szerint a mozi sajtótúráján, Amszterdamban merült fel az új film ötlete.

Eric Idle eleinte poénból, a folyton faggatózó riportereknek válaszolta azt, hogy következő munkájuk a Jézus Krisztus: a dicsőség utáni vágy lesz. 

Az ötlet azonban megragadta a tagok fantáziáját és a történetet abba az időbe helyezték, amikor Jézus még élt. Előbb egy nem létező 13. apostolról akartak forgatni, aki miden jelentősebb eseményt lekésett, majd megszületett a Megváltóval összekevert és hasztalanul szabadkozó Brian sztorija. 

A csapat két hét alatt megírta  Barbados-on a film forgatókönyvét. Az általában kisebb csoportokban dolgozó pythonokra jó hatással volt a közös munka: Palin szerint ez az oka, hogy a történet sokkal letisztultabb a Gyalog-galoppnál és az Élet értelménél. A filmet az EMi, az egyik legnagyobb brit produkciós cég finanszírozta. Egészen addig, amíg az ügyvezető el nem olvasta a forgatókönyvet...

Csütörtökön lefújták az egészet" - idézte fel Terry Gilliam. "A stáb szombaton utazott volna forgatni.

Katasztrófa. Mindezt azért, mert elolvasták a forgatókönyvet... végre."

A Monty Python hatását a humorra gyakran állítják párhuzamba a Beatles örökségével a zenében. Stílusos, hogy a Brian életéhez George Harrisontól kértek segítséget, aki nemcsak rendelkezésükre bocsátotta a szükséges összeget, de a kedvükért alapított egy filmstúdiót, a HandMade Films-et. (Ez később olyan mozikat készített, mint A Ravasz, az Agy és a két füstölgő puskacső (1998)) Akkoriban elképzelhetetlen volt, hogy egy magánszemély egyedül finanszírozzon egy filmet. Harrison azonban "zálogba csapta" a házát és 4 millió fontot adott a csapatnak. Egy jelenet erejéig személyesen is részt vett a filmben, a stáblista szerint Mr. Papadopolous-t alakítja. Az ex-Beatle hatalmas rajongója volt a Monty Pythonnak, minden felvételük megvolt neki.  

 

Terry Jones erről azt mesélte: "Amikor Eric felhívta George-ot és megkérdezte, hogy hogyan háláljuk ezt meg? George azt mondta:

Nos, tudod, amikor feloszlott a Beatles, a Python segített megőrizni a józan eszemet. Szóval, tartozom nektek eggyel."

Végül 1978 szeptember 16-án, a tervezetthez képest hat hónap késéssel kezdődött meg a forgatás, ami innentől meglepően simán ment. Mindössze 41 nap alatt felvettek mindent. 

"Hihetetlenül hatékony volt" - mesélte John Cleese. "Emlékszem, az első napon a kövezési jelenetet vettük fel, ahol a papot alakítottam. Reggel nyolckor érkeztünk a helyszínre és ebédre dobozban volt az anyag, én pedig a szállodán medencéjében. Általában vagy három napba kerül, mire mindenkivel összeismerkedik az ember a setben. Olyan, mint bekerülni egy új focicsapatba, ahol nem tudod még, ki hogy játszik. A Brian más volt. Terry Jones tökéletesen felkészült volt, a kamera és a hangstáb pedig olajozott gépezetként működött.

Isten rámosolyog néhány produkcióra és erre rámosolygott."

Néhány szerencsés véletlen is a stáb kezére játszott. A hegyi beszéd jelenet forgatásáról például délután 4-kor egész egyszerűen elsétáltak a statisztának felfogadott helyi asszonyok, hogy vacsorát főzzenek a családjuknak. Miközben Jones kétségbeesetten kiabálta, hogy még nem végeztek a forgatással, a mellette álló Eric Idle megkocogtatta a vállát: "Ez remekül néz ki! Vedd fel őket!" A felvételt, amelyen emberek tömegei vonulnak a hegyen végül a filmben is felhasználták.

Okozott némi bonyadalmat Graham Chapman meztelen jelenete is. Először is a háromszáz helyi statiszta fele muszlim nő volt, aki nem nézhetett meztelen férfira. Így amikor Chapman ádámkosztümben kivágta az ablakot, a tömeg egy része sikoltozva elfutott. A jelenet természetéből fakadóan ráadásul világosan látszott, hogy Chapman nem zsidó, ahogy arra Terry Jones fel is hívta a figyelmét. A dolgot egy gumiszalaggal oldották meg. 

A brit csapat egy másik stáb, Franco Zeffirelli Názáreti Jézusának alkotói nyomában járt: gyakran ugyanazokat a helyszíneket és helyi statisztákat használták. Ez azzal a bosszantó mellékhatással járt, hogy Jones mellett időnként megállt egy idősebb tuniszi és közölte vele:

Hát, Mr. Zeffirelli nem így csinálta volna, ugye tudja..." 

Annak ellenére, hogy a csapat tagjai közül mindössze egy volt amerikai, öt pedig brit, úgy határoztak, hogy a filmet az Egyesült Államokban mutatják be. Nagy-Britanniában ugyanis még bűncselekmény volt az istenkáromlás, így a Monty Python valóban börtönbe kerülhetett volna a film miatt. Az archaikusnak tűnő jogszabály alapján azonban az 1920-as évek óta először, 1977-ben nyert pert Mary Whitehouse, az erkölcsök önjelölt csősze a Gay News-zal szemben. A lap egy homoerotikus verset közölt a keresztre feszített Krisztus teste fölé hajoló római centurióról. Mivel Chapman nemcsak támogatója volt a melegjogi mozgalomnak, de segített a Gay News kiadásában is, így még kockázatosabbnak ítélték a film forgalmazását. 

A Brian életét 1979 augusztus 19-én - más források szerint 17-én - mutatták be Amerikában. A film még úgyis a legjobb nyitóhétvégét produkálta, hogy az Apokalipszis most-tal egy napon jelent meg. 

Meglepő módon az első támadás egy rabbitól érkezett a film ellen: "Soha nem láttam még ilyen bolond, ízléstelen, istenkáromló filmet" - fogalmazott Abraham Hecht rabbi. Hamarosan a többi vallás képviselői is csatlakoztak hozzá a protestánsoktól a katolikusokig. Többen a betiltását követelték. A botrány természetesen csak növelte az érdeklődést, az eredetileg tervezett 200 helyett 600 vásznon vetítették. 

Kétezer év óta először sikerült őket egy platformra hozni"

- viccelődött később a minden vallás irányából megnyilvánuló elutasításról John Cleese.

Nagy-Britanniában más fogadtatásban részesült a film, itt a brit katolikusok egy szervezet a cenzúrával próbálta elkaszálni a bemutatását, a brit cenzor azonban 14 éven felülieknek ajánlva engedélyezte a forgalmazást. Ennek ellenére óvatosságból egyetlen londoni moziban kezdték meg a vetítését és megvárták széleskörű bemutatással a vallási szempontból érzékeny karácsonyi időszak végét. A Brian élete még így is 40 ezer fontot hozott, maga mögé utasítva a korábbi rekorder Cápát.

A filmet a Monty Python egy zseniális hirdetési kampánnyal is megtámogatta.

A csapat tagjainak rokonai és barátai (Gilliam anyukája, Palin fogásza) ajánlották a mozit rádiós szpottokban.

A kedvenc John Cleese 80 éves anyukája, Muriel volt. A hölgy a magát 102 évesnek valló hölgy azt állította, hogy a fia egy öregek otthonában tartja. Arra kérte az embereket, hogy nézzék meg a filmet, mert ha Cleese nem gazdagodik meg, akkor kidobja őt az utcára. Ezzel a reklámmal meg is nyerte az 1979-es év legjobb rádiós hirdetése díjat.

A film brit karrierje így is rögös volt. "A törvényben volt egy kiskapu" - magyarázta Michael Palin. "A helyi hatóságoknak jogukban állt, hogy bizonyos mozikban egészségügyi szabályozásra hivatkozva betiltsák a filmet." Így Anglia egyes városaiban, mint Harrogate vagy Surrey egyes részei, nem mutatták be. Swanseaben például egészen 1997-ig volt érvényben a tiltás. 

"Nagy-Britannia bizonyos városaiban betiltották. Ez azt jelentette, hogy az ottlakók összefogtak és közös kocsikkal utaztak olyan szomszédos városokba, ahol viszont játszották a filmet" - mesélte Gilliam. 

Javítás: A magyar változathoz a többi Monty Python-filmmel ellentétben kivételesen nem Galla Miklós készített fergeteges fordítást! A szöveg Görgényi Tamás és Kozik Gábor munkáját dicséri.

Monty Python:

Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam ,Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin 

Monty Python filmjei:
Gyalog galopp (1975)
Brian élete (1979)
Az élet értelme (1983)
Monty Python Live (Mostly) (2014)

(via The Guardian)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.
Színház

Csadi Zoltán: „A Bartók Színház párbeszédet indít, közösséget formál”

Egy hétre – június 2. és 8. között – ismét színházi „mikrokozmoszt” teremt a Bartók Színház: monodrámák, kamaradarabok mellett az idei MIKRO Fesztiválon a világhírű Florian Zellertől egymást követő napokon mutatják be Az anya, Az apa és A fiú előadást. Minderről Csadi Zoltán művészeti igazgatót kérdeztük.
Vizuál

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Jazz/World

Jazzünnep a Vigadóban – színpadon a Sárik Péter Trió

Május 28-án újabb különleges zenei élmény vár a jazzrajongókra: a Sárik Péter Trió ad koncertet a Pesti Vigadóban. Ez már a harmadik alkalom, hogy magyar jazz meghatározó előadói veszik birtokba a Vigadó termeit.
Klasszikus

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

„Magyarországon mindig szívélyesen fogadtak” – Franco Nero tokaji borokról és univerzális fizimiskájáról

A világhírű olasz színész újra Magyarországra látogatott, és az M5 Librettó című műsorában mesélt hazai filmes élményeiről. A Honfoglalás című film Árpád vezéreként is ismert művész felidézte egyik vidéki forgatását, és elárulta: máig nagy becsben tartja az ajándékba kapott 1941-es tokajiját.
Vizuál hír

Cormac McCarthy regényéből forgat filmet Nemes Jeles László

Az Oscar-díjas Nemes Jeles László első angol nyelvű filmjében az Odakint a sötétség című könyvet adaptálja vászonra, a főszerepben Lily-Rose Depp és Jacob Elordi lesz látható.
Vizuál hír

Megvannak az idei Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjasai

Bordán Irén, Demjén Ferenc, Gálffi László, Koltai Lajos, Makó Mari, Piroch Gábor, valamint Robert Lantos veheti át a Magyar Mozgókép Fesztivál és a Magyar Filmakadémia életműdíját az idei MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Vizuál ajánló

A zöld sárkány gyermekeivel folytatódik a Filmrendezők klubja

Május 26-án Miklauzic Bence 2011-es filmjét láthatja a közönség a Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete sorozatában. A vetítést követően a rendező mesterkurzust tart a résztvevőknek.
Vizuál hír

Életműdíjjal ismerték el Szabó István munkásságát Cannes-ban

A filmkritikusok nemzetközi szövetsége (FIPRESCI) életműdíjjal tüntette ki Szabó Istvánt péntek este a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon, az elismerést A napfény íze című filmje restaurált verziójának vetítése előtt vehette át a magyar filmrendező.