Susan Swartz: Személyes utak
A vastag olajfesték rétegek mögött maga a természet rejtőzik Susan Swartz absztrakt festményein, melyek a koblenzi Ludwig Múzeumból érkeztek a budapestibe.
Az amerikai festő absztrakt gesztusokkal, rétegről rétegre hordja fel a festéket a nagyméretű vásznakra. Hangsúlyos és plasztikus ecsetvonásokkal ábrázolja a víztükröt, a rajta megcsillanó fényt vagy az eget. Munkáiban a természeti jelenségek érzelmi töltetét, hangulatát ragadja meg, így váltakozásukat is képes érzékeltetni. Maguk a képek is változnak attól függően, milyen szögből vagy távolságból nézzük őket. A látszólag egységes felületek számtalan színnel gazdagodnak, ahogy közeledünk hozzájuk.
Zár: 2017. január 29. Ludwig Múzeum
#Bartók
Bartók Béla születésének 135. évfordulója kapcsán értelmezi újra az életművet vizuálisan és hangművészetileg a Ludwig Múzeum tárlata.
A kiállítók a zenei örökség áttekintése mellett a kultúrantropológiai, médiatörténeti és a zeneszerzőhöz kötődő személyes anyagok feldolgozása révén vetnek fel új nézőpontokat. A neoavantgárd klasszikusai mellett a képzőművészet, a tudomány és a zene határán létrejött friss művek láthatók a kiállításon. Az alkotások többsége műfaji és technikai értelemben vegyes. A kiállítást változatos társművészeti programsorozat kíséri; előadások, tárlatvezetések, prezentációk és zenei események.
Zár: 2017. január 29. Ludwig Múzeum
DLADLA100
"50 frank jutalom annak, aki elmagyarázza nekünk, mi a dada? ? állt az 1921 januárjában Párizsban kiadott 'Dada souleve tout', vagyis 'Dada felkavar mindent' kezdetű szórólapon a vezető dadaisták aláírásával.
Jellegzetes dada-paradoxon, hogy aki egy ilyen felhívásra jelentkezne, az nyilvánvalóan nem értené a felhívásban rejlő csúfondáros dada-gesztust, tehát nem tudhatná, mi a dada; következésképp akinek van fogalma arról, mi a dada, nem jelentkezik ilyen felhívásra. S valóban, nem is tudunk arról, hogy jelentkezett volna valaki. Pedig a feladat ma is csábító a benne rejlő rendkívüli kihívás miatt, mert - ha komolyan vesszük - ez a feladvány igen nehéz, és maguk a dadaisták tették azzá." Ezzel a gondolattal kezdi Kappanyos András az általa szerkesztett, online Dada antológiát, amely a benne összegyűjtött szemelvények révén egy szövegkollázsszerű egész összeállítására, tehát mégiscsak a dada meghatározására vállalkozik, nyugtázva egyszersmind a tevékenység alapvető ellentmondásosságát. A DLADLA100 című csoportos kiállítás ezt a paradox definíciós kísérletet folytatja. A Barcsay Teremben bemutatott munkák a Magyar Képőzművészeti Egyetem Doktori Iskolájának egykori és jelenlegi hallgatói körében közzé tett pályázatra beérkezett vagy bekért művek közül kerültek ki. A DLA vezetősége a zürichi Cabaret Voltaire centenáriuma alkalmából tette közzé a felhívását, amelyre a dada művészeti mozgalom máig érzékelhető jelenlétét, különböző kortárs újraértelmezéseit és lehetséges kritikáit közvetítő alkotásokat várt.
Zár: 2017. január 31. Barcsay Terem (Budapest, VI. kerület Andrássy út 69-71.)
Schwanner / Idők
Autó- és motorversenyek, jazz-zenészek, zongoristák Mensáros László önálló estje és Kodály temetése. A Nemzeti Múzeum Pulszky-termében Schwanner Endre fotográfus képeiből nyílt kiállítás.
A múlt század hatvanas-hetvenes éveiben Budapesten készült fényképeiből válogat. A közel 100 kiállított fotó zöme zselatinos ezüst szerzői nagyítás. Schwanner munkásságából a motorsport, zenei és színházi témájú, valamint a fotós közéletről, kollégákról készült felvételei a legismertebbek. Képeinek jelentős része művészeket ábrázol –próbateremben, színpadon, koncert közben fotózva, vagy hétköznap, jelmez, hangszer vagy fényképezőgép nélkül. Néha közelről, néha távolról, más összefüggéseket felidéző környezetben láthatjuk őket. Teljes díszben vagy fegyvertelenül.
„...csak akkor jut eszembe fényképezni, ha az előadás vagy a művész (esetleg mindkettő) jelent valamit a számomra...” –vallja a fotográfus, aki fotóriporterek nemzedékeit tanította fotótechnika-elméletre, ám ő maga sohasem dolgozott sajtófotósként. S hogy mi köze is van a vizualitásnak a zene- vagy színházélményhez? A tárlaton a keretezett képek mellett videók és hangmontázsok segítik a látogatót közelebb hajolni a titokhoz.
Zár: 2017. január 29. Magyar Nemzeti Múzeum