Vizuál

Last-minute kiállítás ajánló

2017.01.28. 12:23
Ajánlom
Ha eddig lemaradt, a hétvégén még megnézheti ezeket a tárlatokat.

Susan Swartz: Személyes utak

A vastag olajfesték rétegek mögött maga a természet rejtőzik Susan Swartz absztrakt festményein, melyek a koblenzi Ludwig Múzeumból érkeztek a budapestibe.

Az amerikai festő absztrakt gesztusokkal, rétegről rétegre hordja fel a festéket a nagyméretű vásznakra. Hangsúlyos és plasztikus ecsetvonásokkal ábrázolja a víztükröt, a rajta megcsillanó fényt vagy az eget. Munkáiban a természeti jelenségek érzelmi töltetét, hangulatát ragadja meg, így váltakozásukat is képes érzékeltetni. Maguk a képek is változnak attól függően, milyen szögből vagy távolságból nézzük őket. A látszólag egységes felületek számtalan színnel gazdagodnak, ahogy közeledünk hozzájuk.

Zár: 2017. január 29. Ludwig Múzeum

Reflections

Reflections (Fotó/Forrás: Susan Swartz / Ludwig Múzeum)

#Bartók

Bartók Béla születésének 135. évfordulója kapcsán értelmezi újra az életművet vizuálisan és hangművészetileg a Ludwig Múzeum tárlata.

A kiállítók a zenei örökség áttekintése mellett a kultúrantropológiai, médiatörténeti és a zeneszerzőhöz kötődő személyes anyagok feldolgozása révén vetnek fel új nézőpontokat. A neoavantgárd klasszikusai mellett a képzőművészet, a tudomány és a zene határán létrejött friss művek láthatók a kiállításon. Az alkotások többsége műfaji és technikai értelemben vegyes. A kiállítást változatos társművészeti programsorozat kíséri; előadások, tárlatvezetések, prezentációk és zenei események.

Zár: 2017. január 29. Ludwig Múzeum

Ravasz András: Music Puzzle, 2016. Interaktív hanginstalláció

Ravasz András: Music Puzzle, 2016. Interaktív hanginstalláció (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum)

DLADLA100

 "50 frank jutalom annak, aki elmagyarázza nekünk, mi a dada? ? állt az 1921 januárjában Párizsban kiadott 'Dada souleve tout', vagyis 'Dada felkavar mindent' kezdetű szórólapon a vezető dadaisták aláírásával.

Jellegzetes dada-paradoxon, hogy aki egy ilyen felhívásra jelentkezne, az nyilvánvalóan nem értené a felhívásban rejlő csúfondáros dada-gesztust, tehát nem tudhatná, mi a dada; következésképp akinek van fogalma arról, mi a dada, nem jelentkezik ilyen felhívásra. S valóban, nem is tudunk arról, hogy jelentkezett volna valaki. Pedig a feladat ma is csábító a benne rejlő rendkívüli kihívás miatt, mert - ha komolyan vesszük - ez a feladvány igen nehéz, és maguk a dadaisták tették azzá." Ezzel a gondolattal kezdi Kappanyos András az általa szerkesztett, online Dada antológiát, amely a benne összegyűjtött szemelvények révén egy szövegkollázsszerű egész összeállítására, tehát mégiscsak a dada meghatározására vállalkozik, nyugtázva egyszersmind a tevékenység alapvető ellentmondásosságát. A DLADLA100 című csoportos kiállítás ezt a paradox definíciós kísérletet folytatja. A Barcsay Teremben bemutatott munkák a Magyar Képőzművészeti Egyetem Doktori Iskolájának egykori és jelenlegi hallgatói körében közzé tett pályázatra beérkezett vagy bekért művek közül kerültek ki. A DLA vezetősége a zürichi Cabaret Voltaire centenáriuma alkalmából tette közzé a felhívását, amelyre a dada művészeti mozgalom máig érzékelhető jelenlétét, különböző kortárs újraértelmezéseit és lehetséges kritikáit közvetítő alkotásokat várt.

Zár:  2017. január 31. Barcsay Terem (Budapest, VI. kerület Andrássy út 69-71.)

Sevic Alfred-Palestra

Sevic Alfred-Palestra (Fotó/Forrás: Picasa / MKE)

Schwanner / Idők

Autó- és motorversenyek, jazz-zenészek, zongoristák Mensáros László önálló estje és Kodály temetése. A Nemzeti Múzeum Pulszky-termében Schwanner Endre fotográfus képeiből nyílt kiállítás.

 A múlt század hatvanas-hetvenes éveiben Budapesten készült fényképeiből válogat. A közel 100 kiállított fotó zöme zselatinos ezüst szerzői nagyítás. Schwanner munkásságából a motorsport, zenei és színházi témájú, valamint a fotós közéletről, kollégákról készült felvételei a legismertebbek. Képeinek jelentős része művészeket ábrázol –próbateremben, színpadon, koncert közben fotózva, vagy hétköznap, jelmez, hangszer vagy fényképezőgép nélkül. Néha közelről, néha távolról, más összefüggéseket felidéző környezetben láthatjuk őket. Teljes díszben vagy fegyvertelenül.

„...csak akkor jut eszembe fényképezni, ha az előadás vagy a művész (esetleg mindkettő) jelent valamit a számomra...” –vallja a fotográfus, aki fotóriporterek nemzedékeit tanította fotótechnika-elméletre, ám ő maga sohasem dolgozott sajtófotósként. S hogy mi köze is van a vizualitásnak a zene- vagy színházélményhez? A tárlaton a keretezett képek mellett videók és hangmontázsok segítik a látogatót közelebb hajolni a titokhoz. 

Zár: 2017. január 29.  Magyar Nemzeti Múzeum

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Klasszikus

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.