Vizuál

Láthatatlan rajzok

2012.06.06. 08:26
Ajánlom
Magyarósi Éva animációs filmjét, valamint a fotó, a kézirajz és a festmény jellemzőit egyesítő állóképeit meghosszabbítva július 1-ig lehet látni a Mélycsarnokban.

Magyarósi egyéni és társadalmi problémákra érzékeny fiatal képzőművész, aki Hanne (2005) és Léna (2010) című filmjeivel jelentős nemzetközi sikereket ért el. Munkáiban médiaművészeti, klasszikus grafikai és festészeti eljárásokat köt ösze. A Műcsarnok projektgalériájában bemutatott filmje a korábbiaknál is jobban elrugaszkodik a történetmesélés talaján álló animációs film hagyományától, amihez most egy önállóan is értelmezhető képsorozat (rajzok és üvegnyomatok) társul.

A Film Apámnak alcímet viselő első részében friss gyászát jeleníti meg a művész, kiterjesztve ezt a félelem és a sérülékenység általánosabb élményeire. Témája a legközelebbi szeretteink elmúlását kísérő emlékezet működésének megértése: a beégett, akaratlanul is megőrzött hétköznapi pillanatok megragadása, a gyászolt személy virtuális feltámasztására tett gondolatkísérletek.

Az elmúlás kiszolgáltatottságának racionális és irracionális vetületeit régi családi fotók filmes és állóképi átdolgozása révén teszi láthatóvá a film. Nemcsak a művész családi fotói bukkannak fel, hanem az általa meginterjúvolt Holokauszt túlélőktől elkért vészkorszak előtt készült fotográfiák is. Az animációk szinte életet lehelnek a régi családi fotókba, miközben egy szimbolikus flóra és fauna szövi koherens egységbe a képsorokat.

Vígh Mihály filmzenéje közben Pilinszky A mélypont ünnepélye című verse és több haikuja mellett a művész saját szövegei is elhangzanak. A Láthatatlan rajzok című huszonhat perces film második részében Siegfried Lenz Németóra című könyvéből vett idézetek dominálnak, ami így Emil Nolde, a könyv főszereplőjének művészetével is párbeszédbe elegyedik. A kiállítás kurátora Iványi-Bitter Brigitta.

A kiállítás még látogatható kísérőprogramjai

2012. június 7., csütörtök, 18 óra
Csillagtúra
Beszélgetés és tárlatvezetés Winkler Nóra Csillagtúra című könyve alapján, amelyet Magyarósi Éva illusztrált
Akik beszélgetnek: Winkler Nóra és Magyarósi Éva

2011. június 9., szombat 16 óra
Ingyenes tárlatvezetlés  Magyarósi Évával és Iványi-Bitter Brigittával

2012. június 16., szombat
Múzeumok éjszakája
19 óra: Tárlatvezetés Iványi-Bitter Brigittával
20 óra: Tárlatvezetés Magyarósi Évával
23 óra: A Balaton zenekar koncertje

2012. június 21, csütörtök, 18 óra
Filmvetítés II.
Magyarósi Éva: Hanne (színes, magyar kísérleti film, 7 perc, 2005)
Magyarósi Éva: Léna (színes, magyar kísérleti film, 12 perc, 2009)
Mariane Satrapi, Vincent Paronnaud: Perszepolisz (színes, fekete-fehér, feliratos, francia-amerikai animációs film, 96 perc, 2007)
Bevezeti: Iványi-Bitter Brigitta
Belépő: 800 Ft

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Film

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.
Vizuál kolozsvár

„A fotográfus a valóság kiszolgáltatottja” - Megnyílt Korniss Péter fotókiállítása Kolozsváron

Két háznyira Korniss Péter szülőházától, a Kolozsvári Szépművészeti Múzeumban látható szeptember 12-ig a művész Változások című fotókiállítása. 
Vizuál hír

Locarnói nagydíj A létezés eufóriájáért

Szabó Réka dokumentumfilmje nyerte locarnói fesztivál Kritikusok Hete programjának nagydíját. A Tünet Együttes 2015-ben bemutatott táncszínház előadásának próbafolyamatát feldolgozó egészestés film rendezője személyesen vette át a rangos elismerést szombaton Locarnóban.
Vizuál Film

140 éve született a sztárokat felfedező Samuel Goldwyn

Megalapította az MGM stúdiót, majd inkább függetlenként dolgozott. Aranyköpéseit máig emlegeti a szakma. 1879. augusztus 17-én született Samuel Goldwyn, a film hőskorának egyik legsikeresebb független producere. 
Vizuál fényképTár

Az 1800-as évek aktív újságolvasói

A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal arról az időszakról mesélnek, amikor az újságok az önkéntes vidéki "tudósítók" jóvoltából értesültek a helyi hírekről. Sőt, a lelkes amatőr fotósok képeket is küldtek, hiszen önmagában a megjelenés is dicsőség volt.