Vizuál

Látogassa meg Ráth György korhűen berendezett villáját!

2018.09.14. 14:05
Ajánlom
Az Iparművészeti Múzeum első főigazgatójának korhűen helyreállított villája szeptember 14-től látogatható a Városligeti fasorban.

A látogató Ráth György otthonában érzi majd magát, miközben végigjárja a szecessziós és a historizáló ebédlőt, a fogadószobát és a többi helyiséget. "Mintha vendégségbe érkeznénk Ráthékhoz" - jegyezte meg Cselovszki Zoltán, az IMM főigazgatója.  

A mi szecessziónk című állandó kiállítás mintegy 600 műtárgyat felvonultatva mutatja be a francia, az osztrák, a brit és a magyar szecessziót, nem egy műtárgytípusra, hanem a korszakra és a stílusra koncentrálva. A lakótérben elhelyezett kerámiák, bútorok, festmények, textilek és egyéb műtárgyak így igazán élni tudnak; az időszaki kiállításban pedig az Artista kortárs hazai divattervező stúdió reflektál a gyűjteményre - mondta el az igazgató.

 

A villa története

FLT_24361-212531.jpg

Ráth György

Ráth György (1828-1905) az Iparművészeti Múzeum első főigazgatójának műgyűjteménye a korszak egyik legjelentősebb polgári gyűjteménye volt, széleskörű elismertségre tett szert már a maga korában. Ahogy a korban sokan, őt is a lakberendezés vezérelte.

Ráth 1901-ben vásárolta meg a Városligeti villát, amit feleségével együtt műtárgyakkal rendezett be. Az épületet Györgyi Géza alakította át, a lépcsőkorlátot a századforduló kiváló vasművésze, Jungfer Gyula készítette, a lépcsőház és a hall bútorzatát pedig a magyar szecesszió kiemelkedő egyénisége, Horti Pál elképzelései alapján készítették.

Az igazgató feleségére, Melcsiczky Gizellára hagyta gyűjteményét, azzal, hogy az az Iparművészeti Múzeum tulajdonába kerüljön. Az özvegye odaajándékozta a tárgyakat a múzeumnak, de kikötötte, hogy “Ráth György Múzeum név alatt együttes és oszthatatlan, nyilvános jellegű egészet képezzenek s az Országos Magyar Iparművészeti Múzeum kiegészítő részét alkossák, valamint, hogy annak kezelése alatt álljanak.” A fasori villában már az igazgató halála utáni éveben létrehozták az Országos Ráth György Múzeumot. 1906 novemberében ünnepélyes keretek között nyitották meg, majd 1907. január 8-án Ferenc József is megtekintette.

A második világháborút követően azonban a proletárdiktatúra létrejöttével és a szocialista ideológia előretörésével egy nagypolgári lakásberendezés fenntartása, azaz a “Ráth Múzeum önálló Múzeum felállítása ideológiai és didaktikus szempontból teljesen indokolatlan, sőt káros is lenne.” 1954 elején a múzeum épülete a Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Múzeum kezelésébe került. Itt nyitották meg a Kína kiállítást és ennek megfelelően a múzeum neve is Kína Múzeum lett. A gyűjtemény darabjai különböző múzeumok gyűjteményeibe kerültek (Szépművészeti Múzeum, Magyar Nemzeti Múzeum, Magyar Nemzeti Galéria, Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Múzeum, Iparművészeti Múzeum).

Az épület a rendszerváltást követően visszakapta eredeti nevét, Ráth Györgyre ekkor már csak a rekonstruált ebédlőben kialakított emlékszoba emlékeztetett, azonban továbbra is keleti kiállításoknak adott otthont, egészen 2014-es bezárásáig.

A villa 2018 szeptemberében A mi szecessziónk című állandó kiállítással nyitotta meg újra kapuit.

(via MTI, Ráth György-villa)

Gustav Klimt - az aranyon túl

Kapcsolódó

Gustav Klimt - az aranyon túl

1918. február 6-án halt meg Gustav Klimt osztrák festőművész, a bécsi szecesszió legismertebb képviselője. Galériánkban legismertebb alkotásai mellett olyan képeket is mutatunk, amelyről első pillantásra nem is hinné, hogy a szecesszió mestere festette.

100 éves a szecesszió Bécsben

100 éves a szecesszió Bécsben

A bécsi szecesszió világhírű képviselői: Gustav Klimt, Egon Schiele, Otto Wagner, valamint Koloman Moser halálának 100. évfordulója alkalmából e korszak felfedezésére hívja a modern kultúra kedvelőit az osztrák főváros 2018-2019-ben.

Ablaktól az ékszerekig - Louis Comfort Tiffany mesés üvegei

Ablaktól az ékszerekig - Louis Comfort Tiffany mesés üvegei

Százhetven éve született az eredetileg festőnek induló Louis Comfort Tiffany. Az amerikai iparművész, aki kihozta a templomokból az üvegművészetet, kísérletezett apróbb használati tárgyakkal, üvegablakokkal, de apja után az ékszerészetbe is belekóstolt. Nézze meg, hogy varázsolta még saját otthonát is műalkotássá!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.