Vizuál

Laza optimizmus

2012.01.12. 09:26
Ajánlom
Seres Szilvia projektje visszatekintés és időutazás: a múlt jövővíziója a jelenben. Kiindulópontja a magyarországi rendszerváltás reményteli időszaka mintegy másfél évtized kijózanító perspektívájából nézve. Ezekeről a még optimista időkről kérdezte még 2006-ban Halász Pétert, Najmányi Lászlót, Ujj Zsuzsit, Szilágyi Lenkét, Várnagy Tibort, Müller Péter Sziámit, Bárdos Deák Ágnest, Király Tamást.

"...A változás érdekelt, valamint az, hogy mi történt a szereplőivel, illetve hogyan élték meg ezt az időszakot... Ki hogyan lépett tovább? A rendszerváltásnak köszönhetően hányan tértek haza azok közül, akik a '70-es években egyirányú útlevéllel hagyták el az országot? Mit őrzött és mit szépített meg az emlékezet? Egyáltalán, ki hogyan emlékszik erre a letűnt világra és a szereplőire? Videóinstallációmban felhasználom Rodolf Hervé képzőművész archív mozgóképes felvételeit. Rodolf, aki 1989-ben érkezett Budapestre Párizsból, hamarosan a hazai underground kultúra mindenütt jelen lévő s azt érdeklődése révén folyamatosan dokumentáló főszereplője lett. Videói képet adnak a rendszerváltás utáni budapesti szubkultúra személyiségeiről és eseményeiről, illetve mára már nem létező helyszíneiről (Tilos az Á, Zanzi Bár, Biliárd ½ 10, FMK). A felvételek egyfajta korképek, melyek művészeti jelentőségükön kívül történeti, szociológiai, kultúrantropológiai vizsgálódások alapját is képezhetik. Installációm nemcsak egy korszak hangulatát idézi fel, hanem múlt és jelen egymás mellé helyezésével a <túlélők> olyan történeteit is felszínre hozza, melyek egy eltűnt világ újabb és újabb párhuzamos rajzát mutatják - a jelen tükrében." (Seres Szilvia)

Seres Szilvia médiaművész, esztéta 1974-ben született Budapesten. 1998-ban a Magyar Képzőművészeti Egyetem intermédia szakán, 2002-ben az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának esztétika szakán diplomázott. Az MKE Doktori Iskolájának egyéni fokozatszerzője, 2008-tól az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézete Film-, Média- és Kultúraelméleti Doktori Programjának hallgatója, ahol 2011-ben szerzett abszolutóriumot. Jelenleg a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Kommunikációs és Művészeti Karának Média design szakvezetője. Elsődlegesen a vizuális érzékelés átalakulásával, a képalkotás új technikáival, a kortárs művészet aktuális kérdéseivel foglalkozik. 1996-tól 2004-ig a C3 Kulturális és Kommunikációs Központ Alapítvány munkatársaként elsősorban videóművészettel, illetve a hálózati adatbázis és mozgóképes archívum összekapcsolásának lehetőségével foglalkozott. Médiaművészként 1994 óta állít ki hazai és külföldi kiállításokon, rendezőként 2005 óta készít dokumentumfilmeket. 2010-ben kitalálója és kurátora volt a nagysikerű Szubjektív Budapest Tér-képek projektnek, amelyből az OSA Archívum Centrális Galériájában 2010 októberében nyílt kiállítás.

Seres Szilvia: Laza optimizmus
Mélycsarnok, a Műcsarnok projektgalériája - 2012. január 12. - 2012. február 12.
Kurátor: Készman József
A kiállítást Müller Péter Sziámi nyitotta meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Mi lapul a gyapotszedők mosolya mögött? – Lakner László festményének titka a Ludwig Múzeum kiállításán

A Ludwig Múzeum gyűjteményének több mint száz művét bemutató Időgép című kiállításon sokféle alkotással találkozhatunk, amelyek között számos festmény is helyet kapott. Lakner László képén mosolygó gyapotszedő munkások láthatók. Vajon mennyire őszinte ez a mosoly, és mi lapul mögötte?
Vizuál díj

Fődíjat kapott Chicagóban Horvát Lili szerelmesfilmje

Horvát Lili Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című szerelmesfilmje kapta az 56. Chicagói Nemzetközi Filmfesztivál New Directors versenyprogramjának Gold Hugó-fődíját.
Vizuál szfe

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Vizuál hír

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Kiviszem a lovam

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Spencer Davisszel való találkozását idézi fel.