Vizuál

Ledényi Attila: "Van igény a kortárs képzőművészetre"

2012.10.27. 07:02
Ajánlom
Markáns regionális profillal, hívogató fesztiválhangulattal csábítana még több érdeklődőt és vásárlót a 2012-es Art Market Budapestre Ledényi Attila. A november 8. és 11. között zajló kortárs képzőművészeti vásár igazgatóját az idei esemény céljairól és a jövőbeni tervekről is kérdeztük.

2010-es Art Market Budapestre úgy emlékszem, mint afféle képzőművészeti batyus bálra, ahova mindahány kiállító finom, könnyen emészthető falatokból hozott ízelítőt. Tavaly jelen voltak már a külföldi kiállítók, a vásár pedig regionális jelentőségűvé hízott. Milyen tapasztalataitok születtek az elmúlt évek során?

- Mi több szempontból a tavalyi vásárt tekintjük az elsőnek, a 2010-es Art Market Budapestre inkább kísérletként emlékszünk vissza. Olyan kísérletként, amiből számos tanulságot vontunk aztán le. Mindezek arra indítottak, hogy lépjünk a külföld felé, tegyük nemzetközivé, méressük meg a rendezvényt a regionális erőtérben. A két évvel ezelőtti Art Market Budapestnek az volt számomra a legfontosabb üzenete, hogy Magyarországon igenis van igény a kortárs képzőművészetre. A feladat a továbbiakban adott volt: megtalálni a megfelelő eszközöket ahhoz, hogy minél több érdeklődőhöz jussunk el, hogy bevonjuk, mobilizáljuk őket. 2010-ben az is bebizonyosodott, hogy létezik Magyarországon jó néhány galéria, amely képes lehet akár egy nemzetközi vásár kontextusában is méltón bemutatkozni. Erre a két alapvetésre építve döntöttünk úgy, hogy nagyságrendileg növeltük a rendezvény jelentőségét, a 2011-es sikert követően pedig az idei évben még ambiciózusabban láttunk a szervezéshez. Tavaly tizenkétezren látogatták az Art Market Budapestet, ez pedig nemzetközi összehasonlításban is szokatlanul magas szám, különösen egy elsőéves vásár esetében. Úgy érzem, sikeresen vezettük be a brandet a hazai és nemzetközi piacra, ráadásul a kommunikációs kampány intenzitását is fokoztuk, ezért abban bízom, idén még többen, akár tizenöt-, húszezren is eljöhetnek a vásárra.

- Az idei rendezvénnyel kapcsolatban milyen célokat fogalmaztatok meg?

- Egyik fő célunk, hogy szélesebb közönséget érjünk el itthon, a másik fontos törekvésünk pedig az, hogy mind a galériák, mind pedig a látogatók tekintetében jelentősen növeljük a külföldi jelenlétet. Ez utóbbi tekintetben sem állunk rosszul. Az elmúlt évhez képest a nemzetközi kiállítók számát sikerült megdupláznunk, és bizakodó vagyok az érdeklődőket illetően is, hiszen év eleje óta számos országban, célzott művészeti programokkal igyekeztünk elérni az Art Market Budapest potenciális látogatói körét. A külföldi kiállítók jelentős számán kívül örömteli tény az is, hogy a hazai szereplők közül olyan kaliberű tavalyi hiányzókat, mint a Vintage Galéria, a Várfok Galéria, vagy a Kisterem, idén már a vásár kiállítóiként üdvözölhetünk.

- A Flash Art magazin legutóbbi számában megjelent, a budapesti képzőművészeti vásár távlati esélyeit latolgató írásban a megszólalók azt fejtegetik, a dinamizmus megtartásához a rendezvénynek mindenekelőtt markáns arcéllel, egyedi profillal kell bírnia. Mik az idei Art Market Budapest hívószavai, mik azok a címkék, amiket a közeljövőben terveztek a vásár arculatbába építeni?

- Ha az ember nemzetközi vásárt szervez, nem egyszerű arról dönteni, milyen specialitásokra építse a rendezvényt: a regionális mélyítést, vagy a globális szélesítést válassza-e a növekedés irányának. Tekintettel kell lennünk arra, hogy jelenleg még növekednünk célszerű, vagyis minél több kiállító, érdeklődő megszólítására, a résztvevők körének szélesítésére kell törekednünk. Ez óhatatlanul is abba az irányba hat, hogy „generálissá" váljon a rendezvény. A specializálódás, vagyis a régión belüli elmélyülés mellett szól, hogy az így létrehozható tartalmi különlegesség is növelheti a vásár vonzerejét. Nagyon finom egyensúly ez, és végső soron mindkét szempontot szem előtt tartva kell folytatnunk az építkezést.

- A lényeg, hogy az Art Market Budapest a régió meghatározó vására legyen?

- Igen. A markáns arculat - ami erősíti a beazonosíthatóságot és növeli a vonzerőt a komoly nemzetközi vásári versenyben - kétségkívül elengedhetetlen. Azt gondolom, mindenféle túlzás nélkül állítható, hogy az Art Market Budapest Kelet-Európa vezető eseményévé nőhet - vagy már nőtt is -, ezért, ami a jellegzetességeket illeti, óhatatlanul is a térséghez kötődik. Budapest a régió kulturális és művészeti központjává válhat, ha bevonzza egyrészről a jó minőségű tartalmat Kelet-Európából, másrészt ide tudja hozni a régió kulturális kincsei iránt érdeklődőket a világ minden tájáról. A regionalitás tehát mindenképpen tartalmi megkülönböztető tulajdonsága az Art Market Budapestnek. Persze nem elhanyagolható kérdés az sem, miként kezeljük a regionalitást egy globalizálódó művészeti világban. A tavalyihoz képest ezért idén lazábban bántunk a határokkal. A vásár - a kiállítói tartalom tekintetében - kelet felé már Kazahsztánig, délre pedig Törökországig, Izraelig, Szicíliáig terjed ki. Ugyancsak a regionalitást teszi hangsúlyossá, hogy az idei Art Market kiemelt témája a kolozsvári képzőművészet, vagyis egy olyan kelet-európai sikertörténet, ami a globális piacon is jól ismert, és amit rendkívüli érdeklődés övez. Hogy a további jellegzetességeket soroljam, remek hívószó, különleges alkotóelem lehet maga a főváros, de unikálissá teszi a vásárt annak közvetlen helyszíne is. A Millenáris szerintem egy Art Market Budapest jellegű esemény számára Közép-Európa legizgalmasabb kiállítási tere. És hadd említsek még egy nagyon fontos aspektust. Kiemelheti, sőt, kiemelkedően vonzóvá teheti a vásárt az is, hogy mi kezdettől szívesen foglalkozunk feltörekvő galériákkal. Előszeretettel dolgozunk együtt olyan kiállítókkal, akik kezdők ugyan a nemzetközi piacon, viszont olyan minőséget képviselnek, amivel megítélésünk szerint méltóak arra, hogy szélesebb bemutatkozási lehetőséget kapjanak.

- A regionalitás jelentőségét emelted ki és ezzel kapcsolatban a kolozsváriak jelenlétét az idei vásáron. A 2012-es program figyelmet szentel azonban egy másik témának, a zsidó identitás és a kortárs képzőművészet kapcsolatának is.

- Így igaz, hiszen ez is erős regionális meghatározottsággal bíró témakör. Elég csak arra gondolnunk, hogy Marc Chagalltól Mark Rothkoig hány és hány, a globális képzőművészetet meghatározó zsidó művészt adott a világnak Kelet-Európa. Budapesten van ráadásul Európa legnagyobb zsinagógája, és a magyar fővárosban él a kontinens egyik legnépesebb, leginkább aktív zsidó közössége. Ezért aztán úgy hiszem, kézenfekvő volt a zsidó identitás és a kortárs képzőművészet kapcsolatát éppen itt reflektorfénybe állítani, miközben a témafelvetés természetesen globális relevanciával is bír. Arra is rákérdez ugyanis a program, hogy van-e általában jelentősége a kortárs alkotótevékenység kontextusában a kisebb közösséghez tartozásnak, miközben a művészet világa is egyre globalizáltabb. Érdekes módon a megszólított izraeli galériák és művészek esetében azt tapasztaltuk, zömmel kifejezetten elhatárolódnak attól, hogy zsidó identitásukat helyezzék előtérbe, inkább globális tényezőként definiálják magukat a művészeti szakmában és piacon is.

- Egy nemzetközi képzőművészeti vásár számos szereplőjéről beszéltünk már. Említetted a műgyűjtőket, a galériákat, a művészeket, de nem volt még szó azokról a látogatókról, akik egyszerűen érdeklődnek a kortárs képzőművészet iránt. Mennyire tud számukra is érdekes lenni, ha úgy tetszik, fesztivállá válni az Art Market Budapest?

- A képzőművészeti vásár a kortárs képzőművészet leginkább fesztivál-jellegű, tehát leginkább vonzó és szórakoztató bemutatási módja. Egy ilyen esemény a műfaji sokszínűség, illetve a kiállítók sokféleségének következtében eleve egyfajta komplex fesztiválélményt nyújt a látogatóknak. Természetesen ezt mi, szervezők igyekszünk különféle kísérő programokkal tovább erősíteni. A vásár ideje alatt például a Millenáris Fogadó épületében egy bár üzemel majd, ahol a napi zárás után találkozhat és koccinthat egymással művész, galériás, vásárló és érdeklődő. Azért is fontos nyitnunk a laikus érdeklődők irányába, mert így nevelhetjük ki azt a réteget, amely néhány év múlva már akár vásárlóként is visszatérhet hozzánk, illetve a kiállító galériákhoz.

- Kolozsvárról, Bukarestből, Berlinből, Isztambulból és Tel Aviv-ból érkeznek többek között kiállítók. Érdekelne, hogy a külföldi sajtóval milyenek a kapcsolataitok, elvégre mégiscsak ők viszik magukkal a vásár hírét.

- Azt tapasztaljuk, hogy a nemzetközi érdeklődés a sajtó tekintetében is egyre jobban kinyílik, egyenes arányban azzal, ahogy a vásár kiállítói köre is szélesebbé válik. Az idei hangsúlyos török jelenlétnek hála, számos törökországi orgánumban jelenünk majd meg, és az erdélyiek, a románok is elviszik a saját közönségük felé a hírünket. A nemzetközi sajtóérdeklődés kitartó munkával, valamint visszatérően magas szintű tartalommal fokozatosan megnyerhető. Idén például a vásár előtt megjelenő nemzetközi Flash Art magazinban teljes oldalas hirdetés hívja majd fel az olvasók figyelmét az Art Market Budapestre. A külföldi jelenlétet nem bízhatjuk azonban kizárólag a sajtómegjelenésekre. Intenzíven és nagy sikerrel dolgozunk a közvetlen kapcsolatok ápolásán és szélesítésén is, elvégre így juthatunk közvetlenül is közel olyan körökhöz, ahol fontos jelen lenni.  

- Egyvalakiről nem ejtettünk még szót, a vásárigazgatóról. Lehetnek-e, vannak-e kedvencei a főszervezőnek?

- Ha az Art Market Budapest kínálata véletlenül nekem minden részletében nemtetsző volna, akkor is azt a döntést kellene meghoznom, hogy a vásárhoz olyan tartalmat biztosítsak, ami az imént megfogalmazott célok elérésében segít. Összességében indifferens tehát, hogy van-e a vásárigazgatónak kedvence. De attól még természetesen van. Egy ilyen típusú feladatot meggyőződésem szerint lehetetlen volna a siker reményében felvállalnia olyan szereplőnek, akihez nem áll közel a képzőművészet. A személyes ízlés mindazonáltal semmiféle módon nem írhatja felül a vásár ideális arányait, így aztán kifejezetten hálás vagyok szakértő tanácsadóimnak, akik akár ellent is mondanak az elképzeléseimnek, ha kell. Természetesen a közreműködésük nélkül is igyekszem visszafogni magam.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Petíció indult és tüntetést szerveznek a kulturális élet totális átszervezése ellen

Teljesen ellehetetlenítené a függetlenek működését, de a kőszínházak műsorpolitikáját is felülről irányítaná a kormány egy új törvényjavaslat szerint. Ennek megakadályozására szerveznek december 9-én tüntetést a fővárosi kőszínházak – emellett petíció is indult a törvényjavaslat elfogadása ellen. FRISSÍTVE
Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Plusz

Átadták az idei Prima Primissima Díjakat

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

Újszínházi zaklatási ügyről ír a HVG

A lap úgy tudja, egy állami kitüntetéssel is rendelkező, ismert színész zaklathatott egy nem színész alkalmazottat az Újszínházban.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

Keleti Éva: Csak én vagyok meg a fényképezőgépem

Meg több teremnyi legendás magyar művész és egy csokornyi feltörekvő tehetség. És ami összeköti őket: Keleti Éva kamerája. A fotóművész retrospektív kiállításának december 10-i megnyitója előtt exkluzív tárlatvezetést tartott a Fideliónak.
Vizuál berlin

Az elegancia és az abszurd humor jegyében adták át az Európai Filmdíjakat

Az európai film legnagyobb ünnepéről számol be helyszíni tudósítónk Berlinből, ahol szombat este, a 32. Európai Filmdíj átadóján összegyűlt az európai filmes szcéna színe-java. A helyszín, mint mindig, az ezer nézőt befogadó Nyugat-Berlini színházépület, a Haus der Berliner Festspiele volt.
Vizuál hír

Megették a 120 ezer dollárt érő kiállítási tárgyat – egy banánt

Megette egy látogató Maurizio Cattelan alkotását, egy ragasztószalaggal falra erősített banánt egy Miamiban rendezett kiállításon, ahol előzőleg egy francia műgyűjtő 120 ezer dollárért megvásárolta az olasz képzőművész Comedian (Komédiás) című művét.
Vizuál képregény

KÉP-regény: A lovak meg a sirály

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten arról mesél, hogy milyen az, amikor teljesen mást akar lefotózni, mint ami végül megjelenik a képen.
Vizuál Film

Online elérhető magyar filmek (nem csak) külföldieknek

Mindig is meg akartad mutatni a külföldi ismerőseidnek, hogy miért jók a hazai mozifilmek? Itt a lehetőség!