Vizuál

Lesz ez még így se

2015.07.18. 07:00
Ajánlom
A Magyar Képzőművészeti Egyetem a korábbi évekhez hasonlóan idén is megrendezte Best of Diploma kiállítását a végzősök válogatott munkáiból. Az eredmény vegyes érzelmeket kelthet: egy-két markáns hang mellett inkább szárnypróbálgatásokat láthatunk. KRITIKA

A cél ugye az lenne, hogy a legjobb diplomamunkákon keresztül bemutatkozzon a friss generáció. Ez a kiállítást végigjárva kevéssé sikerül. Alapvetően nem jelentene problémát, hogy az egyes munkák mellé semmiféle magyarázat nincs fűzve, de egy diplomamunka esetében ez ildomos lenne: egy több éves oktatást, tanulást, kutatást személyi szinten összefoglaló projekt megérdemelne ennyit. De legalább egy projekt/alkotás címet - merthogy az sincs. (Arról nem is beszélve, hogy egy-két videó munka ki volt kapcsolva és nem volt kihez fordulni a probléma orvosolásának érdekében.) Aztán ki-ki eldönthetné, hogy beleolvas-e a kísérő szövegbe vagy sem.

Sok munkával ezért nem nagyon tud mit kezdeni az egyszeri néző, ahogy e sorok írója sem. A földszinti teremben, egy-két festő- és szobrászhallgató alkotásaitól eltekintve, inkább az alkalmazott művészetek kerültek bemutatásra: tervezőgrafika és díszlettervezés. Érdekes, hogy a mindenki által ismert bérház gangok anyagi esztétikuma (Kósa Gergely); illetve a köztéri építkezésekről jól ismert piros-fehér csíkos deszkák Breuer Marcellbe oltása (Murányi Mózes Márton) ide került, a funkcionálisabb alkotások társaságába. Az értelmezési keret csavarjával szépen kirajzolódik a konceptuális háttér, rámutatva alkotás mivoltukra.

A Barcsay-teremben már zavarosabb a helyzet. Dés Márton munkái például könnyűek, majdhogynem krokik, vázlatosak, de ettől frissek. Sejtem, hogy mindennapi jelenetek, emlékképek kerülnek egy platformra - egyfajta vizuális, fiktív napló benyomását keltve. Majdnem vele szemben az emlékezet, a mentális kép töredezettsége másként jelenik meg Juhász Kinga szó szerint felcsíkozott, majd újra összeillesztett, ragasztott, épített festményein (emlékein?).

Kárpáti Gergely embermagas fametszetei a technika és az anyag finomsága miatt teljesen megvettek; jól ritmizáló párhuzamként pedig egyből ott vannak Ádám Mária Teréz konkrét tuskókról vett nyomatai. Míg előbbinél a technika eszközként van inkább jelen, addig utóbbinál a műfaj maga a képalkotás tárgya.

Pelcz Benjamin János szobrásznál az egy vonalból húzott plasztikus átló egy tekerccsé alakult át: sík és tér játékosan fordul egymásba, a hordozó falfelületet is kijátszva. A következő teremben Kapronczai Evelin plasztikájában/reliefjében is hasonló logika ismerhető fel. Pelcz egy formalizmust idéző geometrikus képe azonban eltér Kapronczai perspektívát mutató, tájképszerű képétől: mindkét esetben inkább ekként tételeződnek, semmint szoborként -címek, leírás, magyarázat, fecni stb. hiányában legalábbis így értelmezi a kritika szerzője.

Papp Sándor Dávid munkái talán a kiállítás legsikerültebbjei: jól kidolgozott alapgondolat és remek kivitelezés. Diszfunkcionális, szatirikus játékai egyszerre megmosolyogtatóak, majd ezen a fázison túljutva ugyanolyan kétségbeejtőek, feszengőek. És itt visszaugranék a földszintre egy pillanatra Tóth Balázs Máté "emlékművéhez", amely az In Memory of The Things We Don't Have-hez szól: obeliszk, rajta fehér emlékplakettel, melyre projektor vetíti azt, amink nincs (külön poén, hogy ottlétemkor a projektor a fényviszonyok miatt nem működöt, míg én kitartóan kerestem a terem közepét elfoglaló obeliszk jelentésének kulcsát...). Teljes diszfunkció - teljes siker.

Nguyen Lan Lilla alkotását említeném még meg, amely ismételten a világ szubjektív érzékelésére reflektál, bemutatva a művész saját világát. Mozgóképpé avanzsált grafikák, két verzióban. A szembetűnőbb a falra projektált kisfilm, ahol a grafikai elemek néha egy-egy fényképpel vagy videófelvétellel egészülnek ki - mintegy önmagára reflektálva, ütköztetve a szubjektívet (a fiktívet?) a valóssal. Az ötletes megfogalmazás eléri, hogy érdekeljen, és valami fura módon még azonosulni is tudok a látottakkal. Magamra ismerek, mert a munka nyitott, és nagyban van kivetítve, nekem, mindenkinek szól - közös.

Aztán ott van a kivetített élmények mellett egy kis doboz, fülhallgatóval kiegészítve, és kis kukucskáló nyílással. Leselkedni kell, hogy lássam: mi van odabent! És ugyanaz a videó, ezúttal hanggal kiegészülve, intim módon, csak nekem szólva, engem megszólítva. Illetve pont, hogy nem: én ezt meglesem, valaki személyének a vojőrjévé váltam! A két videó egymás mellé helyezése éles kontúrt von érzékelésünk, személyes és közösségi tapasztalataink közé. Bevonva és kizárva, önmagát magyarázva és az értelmezésnek ellenállva, mint a Best of Diploma 2015 egésze.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boldog születésnapot kívánunk Fischer Ivánnak!

Ma ünnepli születésnapját a Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere, egyik legkelendőbb hazai művészünk. Saját Happy Birthday-feldolgozásával köszöntjük!
Klasszikus

Alig várja Boros Misi, hogy bejárja az országot

Országos turnéra indul Boros Misi. Tizenhét évesen tizenhét városban lép fel, de mielőtt elindulna, szóra bírtuk tinédzserkorról, szlogenekről és továbbtanulási tervekről.
Jazz/World

Cseh Tamás fia is színpadra lép a magyar kultúra napján édesapja dalaival

Születésének 77. évfordulóján Cseh Tamásra emlékeznek a Kolibri Színházban január 22-én, a magyar kultúra napján.
Zenés színház

Gyönyörű színházban kap helyet Bayreuth második operafesztiválja

Újabb operafesztivál kezdődik Bayreuthban 2020-ban. A Bayreuthi Ünnepi Játékok mellett ősztől a Bayreuth Barokk is várja a komolyzene kedvelőit.
Könyv

Volt rendőr és mosogatott is az 1984 írója

Szemben állt az imperializmussal és az osztálytársadalommal, ugyanakkor támadta a szervezett szocialista mozgalom legtöbb formáját. 1950. január 21-én hunyt el George Orwell angol író, kritikus, újságíró, az Állatfarm szerzője.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

A díva, akit "kitoloncoltak" az opera világából

Harcoljunk az álmainkért – javasolja Miklósa Erika, ahogy teszi Siv Wennberg svéd operaénekesnő is, akiről izgalmas dokumentumfilm látható a BIDF versenyprogramjában. A magyar operaénekesnő már látta a filmet és arra biztat, hogy mi se hagyjuk ki.
Vizuál ajánló

Budapestre érkezik a Banksy-kiállítás

A titokzatos brit utcaművész csaknem hetven alkotását láthatja a magyar a közönség az Art of Banksy című kiállításon, amely február elsején nyílik Budapesten a Tesla Loftban a Godot Kortárs Művészeti Intézet szervezésében.
Vizuál gyász

Meghalt Terry Jones, a Monty Python tagja

A legendás angol humorista csapat tagja hosszú betegség után, 77 éves korában hunyt el.  
Vizuál Film

Szabadon elérhetőek a Diák-Oscar díjas magyar filmek

Január 22-én, a Magyar Kultúra Napján, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Vimeo csatornáján egy hétig szabadon hozzáférhetővé teszik az egyetem Diák-Oscar-jelölt- és nyertes filmjeit. Mutatjuk!
Vizuál ajánló

A dél-alföldi tanyavilág hangulata a Fonóban – Szokolay Dongó Balázs kiállítása

Szokolay Dongó Balázst, a népi fúvóshangszerek mesterét első sorban a színpadról és lemezekről ismerjük, számos remek formációban játszik szólóban, vagy a zenekar tagjaként, zeneisége igazi unikum. Kevesen tudják róla, hogy szabadidejében kiváló képzőművész is.