Vizuál

Luxusművészet és a világ legnagyobb madárszobra kint, szocreál és elbaltázott Puskás itthon

2016.10.18. 08:09
Ajánlom
Elismert kortárs művészek, street artistok és land artistok járulnak hozzá, hogy a több tízezres, már így is szórakoztató-komplexumként működő külföldi arénák ne csak a sportrajongókat vonzzák. Itthon hiába szaporodnak gombamód a stadionok, művészet nem jár a zöld gyep és a lelátók mellé.

A Sacramento Kings nevű kosárcsapat meccsére igyekvő szurkolókat egy öt és fél méter magas, átlátszó, színes szobor fogadja a bejáratnál – a mű szinte minden szögből máshogy néz ki, a merész színhasználat és az áttetsző anyag miatt alig lehet megállapítani, mit ábrázol. Leginkább egy integető Pikachura hasonlít – pedig nem ez a Kings kabalaállata. Hogy mégis mi, azt valószínűleg a művész, Jeff Koon sem tudja: nem követi ugyanis a sportokat. Coloring Book nevű szobra mégis 8 millió dollárért került a Golden 1 Center elé – írta meg a New York Times. Mindez csekély összeg az 530 milliós költséghez hasonlítva, amiből a stadion felépült – sőt, a szobor egy másik változatáért Koon tavaly 13 millió dollárt kapott, egy másik műve pedig (Ballon dog – Orange) aukció-rekordot jelentő 58 millióért kelt el. Nem is kötött tehát rossz üzletet Mr. Ranadivé, a Kings tulajdonosa.

Már csak azért sem, mert egy mostanában menő trendet lovagolt meg, amiből úgy néz ki, egy magára valamit is adó aréna sem maradhat ki: a kortárs művészetek gyűjtését.

Amerikában a sport eddig is több volt puszta versengésnél: mitikus, áhítattal követett esemény, már-már vallás, ami milliókat vonz, amire milliárdokat költenek. Egy-egy aréna már nem elég, ha csak magának az eseménynek ad otthont; szórakoztató központként kell működnie, ami koncerteknek, előadásoknak, esküvőknek, konferenciáknak is helyet ad. Az arénák mindig óriási, tömött, zsúfolt helyek voltak kényelmetlen székekkel és borsos árakkal. És bár ezek a jellemzők megmaradtak, megjelent egy új vonal is:

aki hajlandó fizetni érte, azt luxuskörülmények várják kényelmes VIP termekkel, lounge bárral, privát frissítőkkel – és magasművészettel, ami szintén a luxus része.
Falfestmény a Hard Rock Stadionban

Falfestmény a Hard Rock Stadionban (Fotó/Forrás: Gustavo Caballero / Getty Images Hungary)

De nem csak a magasművészet jelent meg a sporthelyszíneken. A Hard Rock Stadium, a Miami Dolphins amerikaifutball csapat otthona 12 street artistot kért fel, hogy falfestményeikkel dobják fel az üres felületeket. Olyan művészek csatlakoztak a projekthez, mint Logan Hicks, Jen Stark, Dasic Fernández, a 1010 nevű német street artist, a How & Nosm nevű iker-duó, vagy MOMO. Az első falfestményeket tavaly novemberben mutatták be, de akkor még nem árulták el, hogy azok egy nagyobb sorozat részei.

A művészettel való feltuningolás egy kb. 500 millió dolláros felújítás keretein belül valósult meg, aminek része volt a stadion nevének megváltoztatása is.

Igaz, a Dolphin csapat már 2009-es otthonát is hasonló módon dobta fel: akkor egy Romero Britto nevű helyi neo-pop festővel díszítette fel a bejáratot.

Hazai szárnyasok

A hasonló koncepciók fontos részét alkotják a szurkolók és a helyi közösségek bevonása. A Mercedes-Benz Stadium, az Atalanta Falcons otthona például tavaly döntött úgy, hogy műalkotásokkal tarkítaná a létesítményt. Ehhez egyezséget kötöttek a Savannah College of Art and Design-nal, akik felmérték, a szurkolók mit tartanak szépnek, esztétikusnak és értékesnek. Ez alapján választották ki a műveket egy pályázat során, ahol fontos kritérium volt, hogy az alkotások kapcsolódjanak a sporthoz, és hogy minél több helyi művésznek adjanak megjelenési lehetőséget.

Szőke Gábor Miklós nem tősgyökeres atalantai, hanem magyar szobrászművész - mégis az ő szobortervét választották ki először. Az Index is megírta a hírt, miszerint a Fradi-sas alkotója tervezheti meg a világ legnagyobb szabadtéri madárszobrát a Falcons csapatának: az alkotás 12,5 méter magas és 19,5 méter szárnyfesztvolságú lesz, ami Budapesten készül és konténerekben szállítják majd Amerikába.

Drága mulatság

A stadion és a művészetek összeházasításában valószínűleg nincs nagyobb a Dallas Cowboys-nál. Az amerikaifoci csapat igazi intézmény az USA-ban: ők az ország kedvencei, az igazi amerikai csapat. Művészet terén is igyekszenek a kirakatban maradni: az AT&T Stadionban van egy-egy alkotás Anish Kapoortól, Olafur Eliassontól, Jenny Holzertől, Doug Aitkentől és Ellsworth Kellytől is. A tulajdonosok szerint lényegesen többen járnak meccsre, mint múzeumba, ők pedig szeretnék közelebb hozni a művészeteket az emberekhez.

Ennek a gondolatnak akart utánajárni a Glasstire szerzője egy cikkében. Lenyűgözte őt Terra Haggerty Two Minds nevű, optikai illúzióval játszó festménye – de ő volt az egyedüli, senki mást nem látott, aki csak egy pillanatra is felnézett volna az aréna falára. Szerinte nem is olyan könnyű áhítattal adózni a művészetnek a Cowboys otthonában, ugyanis egyrészt a tömeg, a hotdog-szag és a zaj miatt nem olyanok a körülmények, nincsenek padok vagy székek sem. Másrészt az embereknek idejük sincs a nézelődésre – számítása szerint egy négytagú család mindennel együtt közel 240 dolláros óradíjért élvezheti a meccset, amibe nem fér bele a művészeti túra. Ilyenre egyébként be lehet fizetni a stadionban – viszont azon kívül, hogy nem láthatjuk az összes alkotást, még többe is kerül, mint egy belépő az egyik jó nevű dallasi múzeumba.

Az újságíró arra a konklúzióra jut, hogy bár jól hangzik az a populista ötlet, hogy hozzuk közelebb a művészetet az emberekhez, de mindez a gyakorlatban úgy néz ki, mintha szobrokkal és festményekkel akarnák feljebb tornázni az aréna presztízsét, hogy így még magasabb áron adhassák a meccsekre a jegyeket.

Kiállítás – nem csak a pályán

Számos példa akad még a sport és a kortárs művészetek találkozására. A Kansas City Chiefs stadionja mindig is híres volt építészeti megoldásairól, a tulajdonos Hunt család pedig úgy érezte, a csapat egy ehhez illő művészeti gyűjteményt is megérdemel – ma már nemcsak helyi művészek alkotásait mutatják be, de oktatási programokat is szerveznek. A Minnesota Vikings amerikaifutball csapat stadionja is egy sor kortárs alkotást vonultat fel, csakúgy, mint a San Francisco 49ers otthona, a Levi's Stadium.

Képek a Levi's Stadion falán

Képek a Levi's Stadion falán (Fotó/Forrás: Levi's Stadium)

A Perth Stadium 1,4 milliárd dollárból készül és Ausztrália harmadik legnagyobb stadionjának szánják. Bár az átadás csak 2018-ban lesz, Chris Drury brit land-artist művébe máris betekinthetünk. A The Wandering című alkotása egy kövek örvényében alámerülő, kígyózó falat ábrázol, utalva a terület történetére és mondáira, például Wadylra, a Noongar népnél szereplő kígyószerű teremtményre. Nemcsak ezzel akarnak tisztelegni a hagyományok előtt: a stadion homlokzatán részben angolul, részben az őslakosok nyelvén írott egyedi vers fog végigfutni, amit a Curtin University professzora, Kim Scott és a Whadjuk Working Party együtt készített.

Itthoni szoborállítások

András Edit művészettörténész, az MTA tudományos főmunkatársa szerint Amerikában azért vesznek a stadionok egyre több művészeti alkotást, mert az nemcsak javítja a megítélésüket, hanem mert a mecénáskodás, a közügyekbe, közjóba való pénzfektetés része az ottani szellemnek. Ráadásul az erre költött pénzt az adóból is leírhatják. Mélyi József művészettörténész tovább megy: szerinte a szoborállítási láz több okra vezethető vissza. „Egyrészt megváltozott a sport politikai szerepe, a hatalom szempontjából identitásformáló tényező lett a pusztán népszórakoztatásból. Másrészt ma már sokkal könnyebb szobrot állítani, nem kell gyűjtést rendezni, mint száz éve, egy milliomos hamar kifizeti az árát. Harmadrészt a művészetről való gondolkodás egyre banálisabbá válik” – fejtette ki.

Magyarországon inkább ez, a szoborállítás a jellemző – nincsenek street art képek vagy művészi installációk a focipályák körül. „A művészeti szakirodalom fogalomhasználata szerint az amerikai stadionok elé, köré készült művek ugyan mostanában születtek, de mivel nagyon messze állnak a jelen művészeti áramlataitól, kortársnak nem igazán nevezhetők. Ugyanez a helyzet a Fradi-sassal is" – tette hozzá Mélyi. „Ezekben a művekben – amelyekben leginkább egy, a szurkolók számára fontos szimbólum áll a középpontban – inkább a látványosság a döntő. A Fradi-sas sem nézhető a művészet felől, a figura nem más, mint egy felnagyított címermotívum.”

A Fradi-sas korábbi látványterve

A Fradi-sas korábbi látványterve

Az emlegetett Fradi-sas mellett a Ferencváros két legendája, Springer Ferenc és Albert Flórián is szobrot kapott. A Nemzeti Sport a Fradi stadiontörténetében idézte fel a Springer-szobor kalandjait: Mátrai Lajos szobrát 1922-ben, két évvel Springer halála után avatták fel. A ma már szimbolikus szobor aztán a csapat költözésekor a pincébe került, és mindenki megfeledkezett róla. '77-ben állították fel ismét a klubház, és a három évvel korábban átadott stadion pályája között. Ma már a nemrég épült új aréna előtt áll, a háromméteres, bronzból készült Albert-szoborral együtt.

Itthon a hasonló, pátosszal teli szobrok a leginkább jellemzőek. Dorogon, a Buzánszky Jenő Stadionban például egy 3 méter magas alumínium szobor áll, Szentesen pedig Puskás Ferenc kapott szobrot, sokak nemtetszésére. Az itthon virágzó Puskás-kultuszt jelzi, hogy a magyar válogatott és a Real Madrid egykori klasszisának a szentesi mellett áll egy szobra Keszthelyen is, Felcsúton akadémia és focicsapat viseli a nevét, az MLSZ székházán emléktábla, Budapesten egy utca, egy általános iskola, egy épülő stadion és egy pub is őrzi az emlékét. A Szentesi Kinizsi szurkolói mégsem elégedettek, írta meg a Csongrádfoci: szerintük a 7 milliót, amibe a mű került, jobb helyre is elkölthették volna, vagy ha már szobor, akkor egy szentesi ikont kellett volna megformálni.

Puskás Ferenc

Puskás Ferenc (Fotó/Forrás: Central Press / Getty Images Hungary)

Persze hasonló alkotásokra Amerikában is van példa: a Staples Centes, a Los Angeles Lakers otthona előtt is szobrok emlékeznek meg a klub ikonjairól: Magic Johnson, Kareem Abdul-Jabbar, Jerry West, Chick Hearn, Wayne Gretzky és Oscar De La Hoya mellé Shaquille O'Neall csatlakozhat majd nemsokára.

A Mélyi József emlegette ideológiai nevelés egyik érdekes esete itthon a Dromosz szoboregyüttes. A faktor.hu tudta meg, hogy a szocreál szobrok a helyükön maradnak, így az új Puskás Stadion közelében is ott lesz a Gránátvetők vagy az Éneklő fiatalok nevű szobor – ezek már akkor elvesztették eszmei mondanivalójukat, amikor elkészültek.

Hogy a sportpályák nemcsak az üres populizmusnak és az olcsó ideológiai nevelésnek adhatnak teret, arra Alketa Xhafa-Mripa művészi installációja nyújthat jó példát. Nem is kell érte a tengerentúlra mennünk, csak Koszovóig. 2015 nyarán Pristina város focistadionjában állított ki több ezer, szárítókötélen lógó ruhadarabot. A Thinking of You című installáció célja felhívni a figyelmet a szexuális erőszak áldozataira. „Sírtunk az örömtől, hogy valaki megérti aggodalmainkat és problémáinkat, hogy vannak emberek, akik támogatnak minket” – mondta egy nő, akit a koszovói Mitrovicában erőszakoltak meg 1999-ben, testvérével és más nőkkel együtt. Azokat a ruhákat akasztották fel a kötélre, amelyikben megerőszakolták őket – azért hagyták ott azokat, hogy ők elfelejtsék mi történt, de ezzel felhívják mások figyelmét a problémára.

Bár hasonló, nagyszabású művészeti megmozdulások nem jellemzőek itthon, nekünk sincs okunk panaszra: az MTK Stadion siratófala hamarabb bejárta a sajtót, mint bármelyik kiállítás. A csapat ráadásul nemcsak az építészetet újította meg, hanem a videóinstalláció műfaját is. Az Amerikában kergetett nemes cél viszont valószínűleg itthon nem teljesül maradéktalanul: ahogy a magyar NB1 nézőszámai alakulnak, aligha jut el emberek tömegeihez ez az új fajta művészet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Koncz Gábor kapja idén a Kossuth-nagydíjat

Orbán Viktor miniszterelnök március 14-én bejegyzést tett közzé a Harcosok Klubja elnevezésű online Facebook-csoportban. Mint azt az Index kiszúrta, a kormányfő egyebek közt elárulta a közösség tagjainak, hogy a mai napon Koncz Gábor színművész veheti át a Kossuth-nagydíjat.
Plusz

A kulturális élet szereplőit ismerték el március 15. alkalmából

Zsigó Róbert, a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára állami kitüntetéseket adott át március 15. alkalmából a Pesti Vigadóban. A kitüntetéseket március 13-án délután vehették át a kulturális élet szereplői.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál Zöldhullám

KÉP-regény: Hol van már a tavalyi hó?

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Duna rekord alacsony vízállása kapcsán további aggasztó adatokat oszt meg velünk.
Vizuál videó

Sosem látott filmfelvétel került elő az egykori Nemzeti Színház felrobbantásáról

Pontosan hatvan év telt el azóta, hogy a metró építkezésre hivatkozva lerombolták Budapest ikonikus épületét. Az NFI Filmarchívumban most feldolgozott filmfelvételek segítenek abban, hogy azok is átélhessék az élményt, akik sosem járhattak az épületben.
Vizuál ajánló

Csaknem kétszáz filmet neveztek a Magyar Mozgókép Fesztiválra

A korábbi évekhez hasonlóan nagy érdeklődés kíséri a 2025-ös MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivált. A február végi határidőig az elmúlt egy év hazai filmes felhozatalából mintegy 200 nevezés érkezett be a szemlére.
Vizuál hír

A legjobb film díját nyerte a Véletlenül írtam egy könyvet Montréalban

Lakos Nóra alkotása nyerte a Montréal Nemzetközi Gyerekfilm Fesztivál fődíját. A hiánypótló családi film világszerte nagy siker és a hazai közönséget is elvarázsolta: januári bemutatója óta több mint 126 ezer néző váltott rá jegyet és azóta is szerepel a mozik műsorán.
Vizuál interjú

Fényművészetről gyerekeknek – edukációs vasárnapi programok a Light Art Museumban

Hogyan hozhatjuk közelebb a kortárs művészetet, közelebbről annak egyik legizgalmasabb ágát, a fényművészetet a fiatalabb korosztályhoz? Hogyan gondolkodik erről a Light Art Múzeum csapata, amelynek tagjai egy egészen egyedi programot dolgoztak ki a GYIK Műhellyel közösen?