Vizuál

Made in Taiwan

2010.12.21. 14:43
Ajánlom
Az idei év utolsó Ludwigos tárlatán a tajvani kortárs művészetről kaphatunk átfogó képet.

Nem túlzás kijelenteni, hogy egy igen erős és kivételes műalkotásokat felvonultató kiállítási évet tudhat maga mögött a Ludwig Múzeum. Így év végén pedig egy igazán egzotikus csemegével várják a múzeum látogatóit.

Tajvan politikai helyzete 1971 óta ‒ amikor az ENSZ megvonta Tajvan (Kínai Köztársaság) tagságát és a helyét átadta a Kínai Népköztársaságnak ‒, mind a mai napig zavaros, miközben az elmúlt évtizedekben az ország döbbenetes gazdasági fejlődésen ment át. Nem véletlen, hogy Tajvanról leginkább a címadó felirat jut eszünkbe: a világ 16. legerősebb gazdasága, amely pozíciót leginkább a nagy emberi munkát kívánó elektronikai eszközök gyártásával vívta ki. Ezen közben megváltozott a sziget struktúrája ‒ a zölddel szemben egyre inkább tért nyer a beton ‒, ahogy az ott lakók identitása is. A fenti helyzetből fakadóan nehéz kínainak lenni, de tajvaninak is, főleg ha az ember nem kap vízumot mondjuk az USA-ba, mert nem ismerik el az országát, miközben az idősek még bőven emlékeznek a japán megszállásra is. Ezt az eseményekben gazdag történelmet pedig végigkísérte és kíséri a tao és a buddhizmus, amit napjainkban a jóléti társadalom koronáz meg, annak minden előnyével és hátrányával együtt.

Ezt a sokrétű és számunkra teljesen ismeretlen világot igyekszik bemutatni a tárlat a kiállító művészek munkáin keresztül. A 19 alkotó személye ráadásul több generációt fog át, így nem csak egy korosztály látásmódját és problémáit ismerhetjük meg a videómunkákon és installációkon keresztül, amely műfajok dominanciája nem meglepő egy szilícium szigetnek is nevezett ország esetében.

A tárlathoz kapcsolódóan angol-magyar nyelvű katalógus jelenik meg, és egy kortárs művészfilm fesztivál is a tervek között szerepel, ahol remélhetőleg nemcsak a méltán világhírnévnek örvendő tajvani rendező, Ang Lee (Tigris és Sárkány, Túl a barátságon, Ellenséges vágyak) munkáit láthatjuk majd, hanem itthon még sosem vetített tajvani filmeket is.

Tajvani Calling - kortárs csoportos kiállítás
Ludwig Múzeum
Nyitva: 2010. december 17. - 2011. március 6-ig

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál tűz

Kimentették a Notre-Dame festményeit

Az utolsó festményeket, 15 darab 17. századi képet is átszállították pénteken a tűzvész pusztította párizsi Notre-Dame-ból a Louvre múzeumába, miután a műkincseket és ereklyéket már az elmúlt napokban kimenekítették a katedrálisból.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: A Notre-Dame lángjai

Ezt az egészet igazándiból sosem akartam megírni, de most olyan helyzetet teremtett az élet, hogy egyszerűen muszáj! 1992 nyarát Párizsban hédereltem végig egy cimbimmel, és ez megváltoztatta az egész életemet. Előtte ugyanis szerelmes voltam, utána meg már nem. Miközben állítólag Párizs a szerelmesek városa. Hát, nekem sikerült ezt is inverzben lehozni!
Vizuál Cannes 2019

A nagy visszatérők fesztiváljának ígérkezik Cannes

Jim Jarmusch zombifilmjével nyílik a 72. cannes-i fesztivál május 14-én. Visszatér és versenybe száll az Arany Pálmáért Pedro Almodóvar, Ken Loach, Xavier Dolan, Terrence Malick és a Dardenne fivérek is, a zsűri elnöke Alejandro González Inárritu lesz.
Vizuál fényképTár

Róbert bácsi – jótevő vagy csaló?

A nagylelkű adakozót mindenki csak így ismerte Budapesten: Róbert bácsi. A városhoz tartozó egyik jellegzetes figura volt ő. Hogy ki is ő valójában, az már a kortársaknak is komoly fejtörést okozott, sőt rendőrségi nyomozás is volt az ügyben..
Vizuál interjú

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel.