Vizuál

Made in Wunderland

2012.04.14. 14:15
Ajánlom
Négy Berlinben és négy Budapesten élő képzőművészt mutat be a Virág Judit Galériában rendezett kiállítás - a művészeket Sárvári Zita, a VJG kurátora és Pintér Rita, berlini független kurátor hívta össze. A Made in Wunderland a Németország és Magyarország között húsz évvel ezelőtt aláírásra került partnerségi kapcsolatról szóló megállapodást ünnepli.

A kiállító művészek:

Radák Eszter (1971)
Edward Hooperes nihilt árasztó festményeiben erős szarkazmus bujkál, ami a felborzolt rajzi és tárgyi struktúrában, az absztrakt két dimenzióba átcsapó elvi perspektíva "trükkjében" válik világossá. A képek éleslátással mutatnak rá a patetikus mű-világ merevségére. A kiindulópont mindenkor a valóság, saját környezete, otthona, otthonának tárgyai, a ház kertje, a környező táj. Ezek figuralitását azonban a maga konceptuális absztrahálásával, furcsa perspektívaváltásokkal bontja meg. A vastagon felkent festéket ecsettel borzolja, ezzel visszavezetve a síkkompozícióról a szemet a vászon felületére. Számtalan köz- és magángyűjteményben szerepelnek festményei.  

Csató József (1980)
Portrékat, torzókat fest. Olaj-vászon munkáit erőteljes kolorit és vad ecsetvonások jellemzik. A 2006-ban diplomázott festőművész hagyományos olaj vászon technikával készülő képeinek fő témája az informel háttér előtt hétköznapi cselekvések (telefonálás, főzés, viráglocsolás) közben ábrázolt ember. Zsánerei, portréi humoros, vidám hangulatú pillanatfelvételek, amelyeken nem ritkák a furcsa képzettársítások sem. Képein egyesíti az avantgarde stílusos primitivizmusát saját kortárs kulturális szótárával.

Király Gábor (1979)
Festészete a neoprimitív vagy neo-folknak is nevezhető irányzathoz kapcsolható. Képein egy személyes, intim életforma mindennapjainak egyszerű cselekvéseit mutatja be furcsa, a társadalomtól távol élő, magányos figurák szerepeltetésével. A 19. század vége óta nem volt ilyen bátor odafordulás a gyermekek, a pszichiátriák lakóinak kívülálló művészete, a primitív társadalmak ábrázolásmódjainak irányába. Az elvágyódás metanarratív képi kitárulkozásának legszembetűnőbb példája Király festészete, a túlszabályozott társadalomban az egyszerűséget keresi. Nagyméretű képei inkább képtárgyak, amennyiben merített papírra, durva vászonra, talált tárgyakra, asztal- és bútorlapokra készülnek.

Korodi Luca (1975)
A főként formalista szempontból megragadható festmények egyik fő jellemzője a buja, dús, csapongó, vad ecsetvonás és a meleg, intenzív színek használata. Ezek a képek a kor kihívásaira adott reakciók. Korodi klasszikus festészeti témákat dolgoz fel képein, de festményei nem csak tájak és architektúrák portréi, nem csak kísérletezések a textúrákkal és nem csak az anyag bravúros használatáról szólnak. Absztrakció és figuralitás egyszerre jellemzi a sorozatokban gondolkodó festő képi szekvenciáit, aki fotón dokumentált környezetét festői eszközökkel manipulálva mediál művészete és közönsége között.

Francziska Klotz
1979-ben született Drezdában. Festészete tárgyai a mindennapok képei, amiket emlékezetében és fotókon archivál. Ez az archívum vizuális ingerekből, futó benyomásokból, hangulatokból és helyzetekből áll. Kompozíció kialakítása mellett a színhasználat adja meg képei tipikus dinamikáját. Gyakran hordja fel spaklival durván a festéket, helyenként viszont üresen hagyja a vásznat, amely alól a ceruzával vagy tollal való előrajzolás sejlik fel. Képei szereplői gyakran magányosnak és elveszettnek tűnnek. A vastag, sűrű festékréteg és a vázlatszerű elemek együttese izgató, feszültséggel teli szüzsét eredményez, amelytől a néző nehezen szabadul. Élettel teli tájképei és jelenetei vágyakozást idéznek elő a nézőben.

Erik Andersen
1977-ben született Freiburgban, Berlinben él és dolgozik. Nála a mindennapi tárgyak metaforákká válnak, melyek eredeti kontextusukból kiszakítva szabad asszociációkat keltenek. Képei tartalma fizikai törvényszerűségeken át egzisztenciális gondolatokig terjed. A nagyítás és kicsinyítés játékával, a kint és bent megfordításával, vagy az oldalak megfordításával új jelentéssíkok keletkeznek.

Moritz Schleime
A popkultúra elkorcsosulását vetítik elénk Moritz Schleime festményei - képein a popkultúra szörnyeivel, képregény karakterekkel, hippikkel, zavarodott hősökkel telített világ keveredik. Bár munkáit olyan amerikai pillérek mentén lehetne kontextualizálni, mint a Slash, Michael Jackson, Oscar the Grouch, mégis karakterisztikusan német az a nyelv, amelyen elmondja történeteit. Neo Rauch szürreális, bizonytalan és meghatározhatatlan narratívái, Daniel Richter lucskos, piszkos festményei és még számtalan német festő, aki a Lipcsei Iskolát karakterizálja - most Schleime generációja is, aki gyerekként tapasztalta meg az NDK-t, és ez a világ átszűrődik a képeiken.

Gudny Gudmundsottir
Izlandi származású művész, aki a rajz önkényes természetét kutatja egy automatikus alkotói módszeren keresztül. Motívumaiban ugyanúgy felfedezhetők az észak-európai motívumok, mint a német nagyvárosok architekturális formarendjei.

Kurátorok: Pintér Rita, Sárvári Zita
Együttműködő Partner: Budapesti Német Nagykövetség
Támogató: Waberer's

A Virág Judit Galéria előző kiállításáról, Nyári István hiperrealista képeiről írt kritikánkat (galériával) itt lehet elolvasni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem adják fel a várat a színművészetisek, megtelt a Vas utca támogatókkal

Nem sikerült kiüríttetnie az egyetemi épületeket Szarkáéknak, sőt, a diákok visszafoglalták az Ódry Színpadot is. Pénteken este megtelt a Vas utca az egyetemfoglalókat támogató szimpatizánsokkal.
Klasszikus

Fiatal karmester áll a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élére

A legfiatalabb Junior Príma-díjas karmester, Rajna Martin magyar szerzők műveit dirigálja az együttes élén vasárnap este a Müpában.
Jazz/World

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Vizuál

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál kult50

„A nagy teher összeszed” – Gera Marina a Kult50-ben

„Úgy álltam hozzá, hogy ezt a maratont én most lefutom, de úgy, hogy ez most az én csúcsom lesz. Nagyon akartam nagyon jól megcsinálni, de az a görcs, amit a megfelelési vágyhoz kötök, nem volt bennem. Ha mondják, hogy ezt csak most az egyszer tudjuk felvenni, többször nem, akkor csak azért is hozom a legjobb formám, ilyen szempontból sportoló alkat vagyok, a nagy teher összeszed, és nem szétesek tőle” – árulta el Gera Marina, az ország első Nemzetközi Emmy-díjas színésznője a sikerét meghozó Örök tél című filmről.
Vizuál Film

Több mint 10 millió euróval támogatta a magyar filmszakmát a Kreatív Európa MEDIA

Az Európai Unió számos díjnyertes magyar film fejlesztését, forgalmazását, valamint filmfesztivál megrendezését támogatta Magyaroroszágon a Kreatív Európa MEDIA alprogramjának keretében a 2014-2020 közötti időszakban.
Vizuál magazin

Egy aszfaltpattanás is lehet műtárgy – A Fiat 500 a képzőművészetben

Olaszországban a mobilitást jelentette a nagy tömegek számára – voltak, akik egyenesen úgy fogalmaztak, hogy „ez volt az autó, mely a volán mögé ültette Itáliát”. Magyarországon az első nyugati autóként jelent meg a 60-as évek végén. Hangos volt, pici és a motorja is csak valamivel erősebb, mint egy robogónak, mégis a legtöbb tulajdonos számára feledhetetlen emlékek sora kötődött a mára már kultikus ikonná vált Fiat 500-hoz.
Vizuál hír

25. alkalommal rendezik meg az ország legszínesebb képzőművészeti eseménysorozatát

A Budapest Art Week tíz napja alatt számos programmal és kiállítással várják az érdeklődőket a szervezők. Az egyedülálló esemény felvonultatja a hazai vizuális művészet színe-javát. Az idei Art Weeken a több mint 30 kortárs galéria, 20 kiállítótér, 12 múzeum és 8 műterem mellett számos kísérőprogrammal találkozhatnak az érdeklődők. Aki pedig szeretne még jobban a BAW közösségéhez tartozni, egy különleges Art Weekes arcmaszkot is beszerezhet.
Vizuál morphoto

KÉP-regény: ArtsCape avagy a rettegés felső foka

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a fokvárosi ArtsCape centerről mesél.