Vizuál

Mads Mikkelsen ezúttal John Lennonnak képzeli magát, mi pedig imádjuk

2025.10.06. 09:20
Ajánlom
Mindenkinek megvan a joga a saját valóságához – kettős fénytörésben mutatja meg ezt a gondolatot új filmjében a dán kultuszrendező, Anders Thomas Jensen. A fekete komédia királya jól bejáratott színészgárdáját segítségül hívva ezúttal is egy csapatnyi elfuserált karaktert vonultat fel, hogy elmondjon valami vicces, de érvényes igazságot az emberekről. Az utolsó viking kritika.

Az Anders Thomas Jensen-filmek receptje régóta ismert. Találj ki egy flúgos, elmeháborodott karaktert, a szerepre castingold be Mads Mikkelsent, keríts mellé egy gyűrött, mogorva arcú dánt – lehetőleg Nikolaj Lie Kaast vagy Ulrich Thomsent –, aki persze szintén nem teljesen épeszű, csak valamivel normálisabb a másiknál. Majd keverd bele ezt a furcsa párost egy zavaros ügybe, adj hozzá egy kiskanálnyi gonosz bűnözőt, akit le kell győzniük, valamint egy rakat szintén gyagyás segítőt, és máris be van fejezve a nagy mű.

A kiváló dán forgatókönyvíró saját rendezéseiben tényleg újra és újra ugyanazt a filmet gyártja le nekünk, és az igazán jó hír, hogy lehetetlen megunni ezt a bájosan groteszk világot. Az Ádám almái, a Gengszterek fogadója, a Zöld hentesek, a Férfiak és csirkék, illetve Az igazság bajnokai után ezúttal megérkezett Az utolsó viking is, ami újfent bizonyítja, miért is jön lázba minden filmrajongó, ha meghallja, hogy Anders Thomas Jensen ismét összehívta kedvenc szupercsapatát. 

Bár ezekben a filmekben a rendező csúcsra járatja a fekete komédiát, csupa-csupa olyan dologgal viccel, amikkel a hétköznapokban nem éreznénk illendőnek, de

mindemellett mindig képes valami érvényeset és fontosat elmondani a világban botladozó emberről.

A Gengszterek fogadója például ragyogó szépséggel beszél a barátság lényegéről, Az igazság bajnokai drámai erővel bizonyítja be, miért hiba észszerűséget keresni a világ működésében, míg legkiválóbb filmje, az Ádám almái nem kevesebbet mond el, mint hogy miként érdemes élni.

az_utolso_viking-090936.jpg

Jelenet Az utolsó viking című filmből (Fotó/Forrás: Vertigo Média)

Az utolsó viking főhőse Anker (Nikolaj Lie Kaas), akit egy félresikerült bankrablás után tizenöt év börtönre ítélnek. Ám mielőtt elfognák, még sikerül megkérnie testvérét, hogy rejtse el a pénzt egykori szülői házuknál. Csakhogy Manfred (Mads Mikkelsen) disszociatív személyiségzavarban szenved, ezért elfelejti, hova ásta el a zsákmányt. Mi több, tizenöt évvel később már nem is Manfrednak hívják: mostanra ugyanis úgy képzeli, ő maga John Lennon. Ankert régi bűnözőtársa (Nicolas Bro) is szorongatja a pénz miatt, így sürgős megoldást kell találnia. Végül egy pszichiáter (Lars Brygmann) lesz a segítségére, aki szerint

csupán annyit kell tenniük, hogy megadják Manfrednak, amire szüksége van: hozzáigazítják a valóságot.

Nem lenne ez hamisítatlan Jensen-film, ha hamarosan nem találnának a közeli elmegyógyintézetekben még egy Ringo Starrt és egy sokszoros személyiségzavarban szenvedő férfit, aki szerencsére Paul McCarthynak és George Harrisonnak is képzeli magát. A Beatles tehát újra összeáll, és bár meglehetősen rossz ABBA-számokat játszanak, Anker egyre közelebb kerül az elásott pénzhez – ám ehhez neki is szembe kell néznie a múlttal. 

az-utolso-viking-06-143143.jpg

Jelenet Az utolsó viking című filmből (Fotó/Forrás: Vertigo Média)

A rendező filmjei általában sem valami píszík, de Az utolsó viking különösképpen nem az. Mentálisan zavart vagy épp csúnya embereken, nőket bántalmazó férfiakon kell nevetnünk, sőt még egy kicsit a holokauszton is – az egyik páciens ugyanis olykor nem zenésznek, hanem például Heinrich Himmlernek képzeli magát. Ám ez a botcsinálta náci valójában nagyon dühös a holokauszt miatt, és minden lehetséges módon tagadni próbálja, hogy köze lett volna hozzá. Jensen ugyanakkor sohasem provokál, van valami ártatlanság és báj a fekete humorában is, olyasmi, amin nagyon nem lehet és nem is érdemes megsértődni.

A film központi témáját végső soron a pszichiáter karaktere fogalmazza meg, szerinte ugyanis

mindenkinek joga van a saját valóságához.

Ez a gondolat ugyanakkor kettős fénytörésben jelenik meg. Egyrészről az empátia és a szeretet legszélsőségesebb megnyilvánulása, ha tiszteletben tartod és elfogadod, hogy a másik – akár betegsége, akár megküzdési stratégiája okán – másnak akarja látni a világot, mint amilyen. Ugyanakkor rávilágít arra is, hogy önmagában abszurd a gondolat, hogy annyi valóságot gyártsunk le, amennyit csak kedvünk szottyan, hiszen ezek az újonnan teremtett, párhuzamos realitások óhatatlanul összeütköznek egymással.

Vajon milyen lenne egy olyan világ, ahol mindenki a saját téveszméjének él? Utópia vagy disztópia?

Egyértelmű válasz nincs, hiszen éppen ebben rejlik a groteszk ereje: ellentmondásaival együtt villantja fel a dolgok lényegét. 

az-utolso-viking-01-143144.jpg

Jelenet Az utolsó viking című filmből (Fotó/Forrás: Vertigo Média)

Jensen filmjeiben tényleg senki sem egészen normális, ugyanakkor kissé leegyszerűsítően is áll hozzájuk: általában egy-egy jól meghatározott múltbéli momentumra vezeti vissza a teljes személyiségüket, azt, miért is lettek olyanok, amilyenek. Ezzel a (konyha)pszichologizáló megközelítéssel arra akar rámutatni, hogy így vagy úgy, de mindenki eltemeti magában a fájdalmait. De vajon érdemes-e, lehet-e így leélni egy egész életet? Nem fontosabb-e ennél, hogy leszámolj a múlttal, és békében élj a szeretteiddel?

Hiszen az is ajándék, ha van legalább egy ember, akit a szerettednek nevezhetsz.

Egyszerű gondolat, de szép is.  

Az utolsó viking talán Jensen eddigi legviccesebb filmje, ám ennek ellenére izgalmas és feszült is, sok-sok erőszakkal és néhány váratlan fordulattal. A prímet ezúttal is a kiváló, jól bevált szereplőgárda viszi. Mads Mikkelsen korunk egyik legsokoldalúbb színésze, imádnivaló a magát John Lennonnak képzelő, kissé szuicid hajlamú Manfred szerepében, a Nikolaj Lie Kaas által megformált Anker pedig a történet legdrámaibb karaktere, akivel humánus alakítása miatt a legkönnyebb azonosulni nézőként. Nicolas Bro ezúttal nem cuki szeretetgombócot, hanem agresszív vadbarmot alakít, Søren Malling alkoholista jazzrajongó és nullakönyves író, feleségét pedig Sofie Gråbøl játssza, aki magát szimplán csak a világ legjobb nőjének képzeli.

az-utolso-viking-04-143143.jpg

Jelenet Az utolsó viking című filmből (Fotó/Forrás: Vertigo Média)

Aki ismeri Anders Thomas Jensen saját rendezéseit, tudhatja, hogy azok mindig valamiféle abszurd idillbe torkollanak. A befejezés ezúttal is olyan jelenetben csúcsosodik ki, ahol a groteszk győzedelmeskedik, és feloldódhatunk a tökéletlenségben. A traumák elpárolognak, a gonoszok legyőzetnek, a hülyék megváltódnak, a (relatíve) normálisak pedig békére lelnek a gyagyások között. Azért csodálatosak ezek a zárlatok, mert rávilágítanak, valójában a boldogság nagyon is kézzelfogható közelségben van, csak le kellene mondanunk a hozzá fűződő irracionális elképzeléseinkről.

Az idill néha fura. Egy kicsit bugyuta, és nincs benne semmi magasztos. De attól még idill.

Zokogva röhögni – lehetséges ez? Azt hiszem, igen. Velem legalábbis valami ilyesmi szokott történni Jensen filmjei végén.

Az utolsó viking

dán fekete komédia, 2025, 116 perc, +16

Rendezte: Anders Thomas Jensen
Forgatókönyv: Anders Thomas Jensen
Premier: november 6.
Forgalmazó: Vertigo Média

Fejléckép: Jelenet Az utolsó viking című filmből (Forrás: Vertigo Média)

Az 5 legjobb jelenet dán filmekben

Kapcsolódó

Az 5 legjobb jelenet dán filmekben

Hátborzongatóan szép pillanatok tömkelegét lehetne felsorolni olyan rendezők, mint Lars von Trier, Susanne Bier, Thomas Vinterberg vagy Anders Thomas Jensen filmjei kapcsán. Szubjektív válogatásunkban összegyűjtöttük, ránk mely jelenetek tették a legnagyobb hatást.

A pusztaságot nem lehet megművelni – kritika A fattyú című filmről

A pusztaságot nem lehet megművelni – kritika A fattyú című filmről

Nikolaj Arcel történelmi drámája egy igazán klasszikus, örökérvényű történet egy emberről, aki a lehetetlenre vállalkozik, hogy visszanyerje az irányítást saját sorsa felett. A Mads Mikkelsen főszereplésével készült alkotás februárban érkezik a mozikba.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Vizuál

Josef Mengele a pokolban

Mi történik, ha a gonosz soha nem bánja meg tetteit? Kirill Szerebrennyikov új filmjében testközelből ismerhetjük meg Josef Mengele háború utáni életét. Meglehet, a kétórás pszichothriller a náci bűnös pokoljárásáról szól, a rendező egyúttal a néző világképét is megingatja.
Jazz/World

Ősi dallamok új fénytörésben – lemezbemutató koncertre készül a Hunclorique

A nyári teltházas Müpa-koncert és sikeres európai miniturné után december 11-én a Fonóban mutatja be új lemezét a Hunclorique. Boggie és Petruska együttese unikálisan ötvözi a magyar népzene motívumait az urbánus akusztikus hangzással.
Klasszikus

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Vizuál

Közös gondolkodásra invitál a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál

November 26–30. között a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál ismét elhozza Budapestre a zsidó és izraeli filmművészet legizgalmasabb alkotásait. A vetítéseket beszélgetések és kísérőprogramok egészítik ki,

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Tajvan kortárs művészetéről nyílt izgalmas problémafelvetésű kiállítás a Ludwigban

A Ludwig Múzeum kiállítása azokról a tapasztalatokról és dilemmákról is áttekintést nyújt, amelyek meghatározzák a szigetország múltját, jelenét és jövőjét.
Vizuál ajánló

Kékbe álmodott patchwork – a foltvarrás és kékfestés találkozása a Néprajzi Múzeumban

Megnyílt a Néprajzi Múzeum Foltvarrás kékben című kiállítása, amely a kékfestő pályázat díjazott alkotásai mellett a magyar foltvarrás hagyományát és közösségi kultúráját is bemutatja.
Vizuál magazin

KÉP-regény: Vegyünk limlomot!

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk Hegedűs Ákos. Ezúttal egy régi lomtalanításról készült felvétele kapcsán azon töprengett el, vajon hogyan válnak bizonyos tárgyak értékes ajándékból utcára való szemétté. 
Vizuál ajánló

Közös gondolkodásra invitál a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál

November 26–30. között a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál ismét elhozza Budapestre a zsidó és izraeli filmművészet legizgalmasabb alkotásait. A vetítéseket beszélgetések és kísérőprogramok egészítik ki,
Vizuál kritika

Josef Mengele a pokolban

Mi történik, ha a gonosz soha nem bánja meg tetteit? Kirill Szerebrennyikov új filmjében testközelből ismerhetjük meg Josef Mengele háború utáni életét. Meglehet, a kétórás pszichothriller a náci bűnös pokoljárásáról szól, a rendező egyúttal a néző világképét is megingatja.