Vizuál

Maguk megőrültek? – véget ért a 73. Berlinale

2023.02.27. 11:00
Ajánlom
Az Arany Medve nyertese, Nicolas Philibert lepődött meg a legjobban, hogy megkapta a Berlinale fődíját. Ismerve azonban a fesztivál társadalmi felelősségvállalásról vallott nézeteit, cseppet sem meglepő az elismerés, ahogy a többi díj is fontos ügyekről szóló filmekhez került. Helyszíni tudósításunk Berlinből.

Spielberg életműdíja után, február 25-én este átadták a másik Arany Medvét is. A legjobb filmnek járó díjat a francia Sur l'Adamant, Nicolas Philibert filmje nyerte el. A döntésen egyébként maga a rendező lepődött meg a legjobban.

Maguk megőrültek?

– kérdezte a zsűritől, mert még maga is úgy érezte, hogy az elismerés túlzás. És valóban megdöbbentő lett volna az ítélet, ha 2018-ban már nem kapott volna hasonló témáért Arany Medvét a román Adina Pintilie, aki szintén laikus, fogyatékkal élő szereplőkkel forgatta le a Touch Me Not című filmjét.

Berlinben iszonyatosan fontos az inklúzió, amelynek központi gondolata, hogy a fogyatékossággal élő és nem fogyatékos emberek együtt élnek, együtt dolgoznak az élet minden területén. Legyen szó vásárlásról, munkahelyről, iskoláról, rendezvényekről, klubokról vagy családról, mindenkit olyannak fogad el a társadalom, amilyen, így minden ember korlátok nélkül élheti az életét. És erről szól Philibert csaknem kétórás filmje is, amely egy párizsi állóhajón működő pszichiátriai járóbeteg-gondozó világát mutatja be. Bepillanthatunk a mentális betegségben szenvedő felnőttek mindennapjaiba, látjuk, ahogy különböző foglalkozásokra járnak, workshopokra, festeni, zenélni vagy egyszerűen csak társasjátékozni. Csak nem biztos, hogy ez valóban film.

2023_0011-092252.jpg

Nicholas Philibert nyerte az Arany Medvét a 73. Berlinalén (Fotó/Forrás: Richard Hübner / Berlinale 2023)

A fő Ezüst Medvét, a zsűri fődíját a Vörös égbolt kapta. A német rendező, Christian Petzold tehát hatodik próbálkozásra sem vehette kézbe az Arany Medvét, pedig tényleg eddigi legjobb alkotását hozta, és egyértelműen ez volt a legjobb a versenyszekcióban futó öt német alkotás közül. Petzold onnan indít, ahonnan az amerikai horrorfilmek is szoktak: két jóbarát autója lerobban az erdő közepén. A művész azonban nem horrort, hanem két szép szerelmes történetet komponál az erdő közepén álló házikó lakóiból. A főhőst ismét Paula Beer alakítja, akit immár harmadszor tesz meg Petzold a filmje főszereplőjévé, először 2018-ban a Transitban és 2020-ban az Undinében, utóbbi Ezüst Medvét hozott a színésznőnek. Beer most egy irodalomtörténész-fagylaltárus lányt alakít, akibe halálosan beleszeret a szintén az erdei házikóba érkező fiatal, feltörekvő író, Leon (Thomas Schubert). Petzold gyönyörű környezetbe helyezi a négyes szerelmi történetet, és egy pillanatra sem billen ki a film az egyensúlyából, minden remekül adagolt, a dialógusok, a történet fonala, a feszültség, és a végén feloldozást is kapunk – ami nem esett meg túl sokszor az idei Berlianalén.

Szintén Ezüst Medvét, a zsűri díját kapta a portugál João Canijo Mal Viver című alkotása.

A vásznon gyakorlatilag az Asszonyok az idegösszeomlás szelén portugál verziója elevenedett meg, csak egyáltalán nem vicces, egyetlen percre sem.

2023_0019-092251.jpg

Sofia Otero kapta a legjobb főszereplőnek járó díjat a 73. Berlinalén (Fotó/Forrás: Richard Hübner / Berlinale 2023)

Az Ezüst Medvét a legjobb főszerepért a nyolcéves Sofia Otero kapta, a 20 000 especies de abejas című filmben nyújtott alakításáért, pedig nem egyedül volt gyerekszereplő a versenyben. A Tótem című mexikói alkotásban is szinte egy teljesen vele egykorú kislány, Naima Senties játssza a főszerepet, aki haldokló édesapját kíséri utolsó útjára a születésnapján. Ami aztán mégis Sofia Otero malmára hajtotta a vizet, hogy míg Senties csak megfigyelőként áll a történet középpontjában, addig

Otero minden mozdulatával és gesztusával jelen van a vásznon.

Profikat megszégyenítő könnyedséggel játssza az identitását kereső nyolcéves kisfiút, Cocót, aki inkább kislány, Lucia szeretne lenni, és ennek elfogadásáért küzd a családon belül.

A legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét a transznemű Thea Ehre kapta. A színész az Éj végéig című német filmben egy börtönből szabadult transznőt játszik, akit feltételesen szabadlábra helyeznek, ha segít lebuktatni a frankfurti alvilág drogbáróját.

2023_0021-103416.jpg

Thea Ehre a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvével (Fotó/Forrás: Richard Hübner / Berlinale 2023)

A legjobb forgatókönyv díját szintén a Berlini Iskolához tartozó Angela Schanelec kapta a Zene című filmért. A szinte szavak nélkül játszódó alkotás Aliocha Schneider és Agathe Bonitzer főszereplésével a görög Oidipusz-mítosz modern újragondolása, amelyben Schanelec meglehetősen igénybe veszi a műveltségünket és a fantáziánkat is. Hiszen ahogy nem mond ki szinte semmit, úgy nem is mutat meg mindent, a nézőnek a jelenet-torzokból kell összeraknia az alkotást.

Összességében elmondható, hogy a zsűri jól osztotta ki a díjakat, tényleg a legjobb alkotások részesültek elismerésben. Csak azt remélem, hogy jövőre egy szebb világ, így mentálisan egy kicsivel könnyebb filmek korszaka köszönt ránk.

A Berlinale díjai (Fotó/Forrás: Sean Gallup/Getty Images Hungary)

Újrakezdés, újradefiniálás – Elkezdődött a 73. Berlinale

Kapcsolódó

Újrakezdés, újradefiniálás – Elkezdődött a 73. Berlinale

A világ egyik legrangosabb filmfesztiválja minden korábbinál nyíltabban állást foglal azon alkotók mellett, akik a szabad gondolkodásért és véleménynyilvánításért harcolnak. Helyszíni tudósításunk Berlinből.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.