Vizuál

Magyar Ádám: Kontinuum

2012.09.22. 07:05
Ajánlom
Idővé öblösödő terek, sivár szupersztrádán poroszkáló urbánus nomádok, kötött pályás alagútrendszerben tovasuhanó lelkek. Magyar Ádám néma etűdöket olvas ki a nagyvárosok kottájából. Kritikusunk a Faur Zsófi Galériában járt.

Tudja jól, hogy egy településről forgalmas piactere árulja el a legtöbbet. Mint ódon idők kóborló szerzetese, ott néz hát szét legelébb. Ahelyett, hogy görbe vándorbotra támaszkodna, kezében futurisztikus fémállványt tart. Jövőből jött utazónak, az apokalipszis geodétájának nézhetik. Azért jött, hogy úgy lássa a várost, ahogyan azelőtt senki még. Ő maga is képzeletében csak. Harmadik szeme résnyire nyílik - optikája egy pixel szélességben lát -, a hátizsákjában rejtőző háttértár pedig elkezdi térré írni az időt.

Magyar Ádám huszonegyedik századi nagyvárosok népének megörökítője. Saját építésű réskamerájával készített és a maga írta programmal feldolgozott képei mintha a metropoliszok légzését rekonstruálnák, vagy egy-egy óriástelepülés szívverésének visszhangjait fognák el. Urban Flow című sorozatának képein nyüzsgő csomópontokat láttat, sajátos szemszögből. Köszönhetően a szkenner működési elvén nyugvó, ám annak képalkotási módját megfordító technikának - a letapogató felület fix, helyette a "beírandók" mozognak -, kizárólag járókelők és járművek kontúrjai kerülnek a különös felvételekre.

Ami mozdulatlan, a kamera számára láthatatlan marad. Az épületek, kirakatok sávoknak látszanak tehát, s olykor a vesztegelő buszok is összeolvadnak a vonalkódszerű háttértextúrával. Neonreklámoktól, óriásplakátoktól mentes, feketés-szürkés árnyalatú, futurisztikus pusztaság képződik. Egy harsány tér művészien konstruált csendje. A kompozíció ritmusáról csakis a kamera előtt elhaladók üteme, gyorsasága, az embertömeg sűrűsége határoz. Az elégikusan fogalmazott etűdökön ugyanabba az irányba tartó, hátizsákos, mobiltelefonos Ahasvérusokkal benépesült, sivár szupersztrádák tűnnek elénk.

Ösvények, amelyeken korunk urbánus nomádjai - ad-hoc hordákba verődve - megszokott, mindennapos vándorútjukat róják. Egy-egy szekvencia a nagyváros partitúrájaként is olvasható. Mindahány kép kotta. A hangjegyeket emberek helyettesítik. Szívesen megszólaltatnánk, megszólítanánk őket. De nem beszélnek. Némelyek eltökélten, peckesen lépkednek, mások megtört zombikként poroszkálnak a pár lépéssel előttük járók nyomában. A zajos belvárosi kereszteződésekből Magyar hangtalan futószalagokat generál.

Az objektíve által kimetszett pixelnyi széles térrészt ugyanis néma hangsávvá öblösíti az idő. A sorozat fotói a városok természetének - nem túlzás tán ezt állítani - lényegét ragadják meg, az urbánus lét esszenciáját tapogatják le. A közös sors mintázattá dermed rajtuk. Messziről így fest legalábbis. Ha viszont közelebb lépünk, a szereplők arcot kapnak. Találgatni kezdjük, mi dolguk éppen, milyen gondolatokat cipelnek magukkal. Pillanat-magányuk, vagy képpont-örömük számunkra is átélhetővé válik.

A Stainless című széria képein metrómegállóra érkező utasokkal nézhetünk farkasszemet. Tekintetük riadt, bávatag, vágyakozó, morcos. Telefonnal babrálnak, csókolnak, gesztikulálnak. Úgy látjuk őket, ahogy soha még. Egy pillanatra megáll az idő. A szemünk előtt naponta többször is elsuhanó fénycsíkból, embermasszából egyszeriben karakterek bontakoznak ki. Igaz, alig tudunk meg róluk valamit, öltözéküket és fizimiskájukat látjuk csak. Annyi viszont bizonyos, hogy az arctalan nagyvárosi ember archetipikus mása ezeken a fotókon mégis egyéniséget kap.

A kötött pályás alagútrendszerben bolyongó lelkek ráadásul a nagyvárosi lét metaforájául is szolgálhatnak. De ha nem is keresünk háttér-filozófiát, a gondosan nagyított ezüstzselatin nyomatok úgy is gyönyörűek maradnak. A fiatal alkotót a videó is foglalkozatja, elkészítette hát - ha tetszik - a Stainless inverzét is. Felszállt egy szerelvényre, felvevőjét az ablakra tapasztotta és lefilmezte, ahogy a metróval beérkezik a berlini Alexanderplatz megállóra. Mindez nagyjából életnagyságban, a valóságos sebesség ötvened részére lassítva, a galéria pincéjében vetül vászonra.

Hallik szinte az újságpapír zizegése, a csámcsogás, az ásítás, már-már koppannak a léptek, surrognak a ruhák. Pedig a hangszórókból a lassulás belassított robaja zúg, beleremeg a terem is. Nagy ötlet, hogy a videót ténylegesen a föld alá installálták, hiszen így az élmény még jobban átélhető. A mozgókép hőskorában a Lumiére testvérek mozija sebességével keltett riadalmat, napjaink HD-világában úgy tűnik, a lassított képek részletgazdagsága láttán akad el inkább szavunk.

De vissza a föld fölé, pontosabban egy híd magasába. Onnan készültek ugyanis a Squares sorozat képkockái, hogy később Magyar egy szédült toronyházi voyeur perspektívájához tegye őket hasonlóvá. A művész sokszorozza a létező térrészt, s az így konstruált mesterséges térhálóval a nagyváros kafkai rengetegében bolyongó kiszolgáltatott-szorgos ember-hangyákat modellezi. Montázsa keret számukra, amelyben találkozhatnak, megláthatják, észrevehetik egymást. A fotós megállítja őket, hogy kaptárszerű mintázatot szőhessen belőlük. 

Magyar Ádám munkái érzékeny szemmel mutatják be a metropoliszok méhkasszerű bolygását. Idősávokba terítik, téralakzatokba fogalmazzák a szüntelen úton levést, a megérkezés lehetetlenségét. A fotós a véget nem érő bolyongásban látja meg a nagyvárosi lét kalandját. Megfigyel, digitális noteszába jegyzetel, leleteit pedig a legmodernebb technológia segítségével rendezi kataszterbe. Pillanatképei arra kérdeznek rá: eljutunk-e vajon valahonnan valahová, vagy - szorgos Sziszüphosz módjára - feleslegesen görgetjük magunk előtt életünk kilométereit. Fotóin úton levőket örökít meg Magyar és hozzájuk hasonlóan a művész saját útja is nagyon izgalmas. Kíváncsian várom, legújabb alkotásai milyen irányba vezetik majd.


A fotós szeptember 26-án 18 órától előadást tart a galériában, jelentkezni a faurgaleria@gmail.com címen lehet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Könyv

Gergely Ágnes: „Egyszer csak újra eszméletéhez tér a világ”

A napokban jelentették be: a Tiszatáj folyóirat 2019-es díját Gergely Ágnesnek ítélték oda. A 87 éves Kossuth-díjas költőt, írót, műfordítót Karácsony Ágnes hívta föl telefonon.
Vizuál

A világ leghíresebb angyalai csak mellékszereplők Raffaello Sixtusi Madonnáján

A két kis kerub nagy karriert futott be, ahhoz képest, hogy épp csak ráfértek az 1512-ben festett műre. Alakjukhoz több anekdota is fűződik, festőjük ma 500 éve hunyt el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.
Vizuál gyász

Elhunyt Honor Blackman, egykori Bond-lány

A brit színésznőt 94 éves korában érte a halál, békésen, otthonában halt meg természetes okok következtében.
Vizuál magazin

A világ leghíresebb angyalai csak mellékszereplők Raffaello Sixtusi Madonnáján

A két kis kerub nagy karriert futott be, ahhoz képest, hogy épp csak ráfértek az 1512-ben festett műre. Alakjukhoz több anekdota is fűződik, festőjük ma 500 éve hunyt el.
Vizuál hír

„Nemcsak ez a helyzet kivételes, hanem az idei döntésünk is” - A MúzeumCafé idei díjazottjai

Mivel ez az időszak is rendhagyó – meg persze rendkívüli –, a MúzeumCafé című folyóirat idei díjkiosztása is csúszik a vészhelyzet feloldása utáni időkre. De már nyilvánosságra hozták, kinek ítélték oda 2020-ban a rangos MúzeumCafé-díjat.
Vizuál gyász

Elhunyt Shirley Douglas színésznő, Kiefer Sutherland édesanyja

A kanadai egészségbiztosítás megalapítójának lánya 86 éves volt. Fia azt közölte, tüdőgyulladással kapcsolatos komplikációk okozták az ünnepelt színésznő halálát, de nem a koronavírus-fertőzés.