Vizuál

Máig nem tudjuk, ki volt a védtelen férfi, aki harminc éve a tankok elé állt Kínában

2019.06.04. 16:50
Ajánlom
1989. június 5-én egy fiatal férfi a felkelők ellen kivezényelt tankok elé állt Pekingben. Nem tudjuk biztosan, ki volt a „Tank Man”-ként emlegetett hős, de ha a harckocsi nem is, a rendszer valószínűleg maga alá gyűrte.

Éppen harminc éve, 1989 májusában történt, hogy Gorbacsov kínai látogatását követően demokráciapárti tüntetések robbantak ki Pekingben, a Tienanmen téren. A kínai kommunista rezsim júniusban erőszakkal válaszolt, katonákat és rendőröket küldött a helyszínre azzal a paranccsal, hogy akár a tömegbe is lőhetnek. Egy tüntető azonban kitűnt a sokadalomból. Egy fiatal férfi, aki úgy, ahogy volt, állt a felsorakozó tankok elé. Ez a jelenet látszik az alábbi videófelvételen.

A jelenetről Jeff Widener fotóriporter készített ikonikus felvételt. A mintegy száz országban megfordult, tapasztalt fotósnak a véletlenen múlt, hogy a fénykép elkészülhetett. A Tienanmen téri vérengzést megelőző napok békésen teltek: a tüntetéseknek inkább karneváli hangulatuk volt, az emberekben kigyúlt a remény. Június 3-án a párt kivezényelte a karhatalmi erőket, és elszabadult az erőszak. Jeff Widenert aznap este egy kő találta fejen, ami a kamerájában is kárt tett. Csak június 5-én tért vissza az Associated Press irodájába, ahol rögtön telefonhívást kapott New Yorkból: menjen még ki a térre, és készítsen felvételeket a szinte kiürült helyszínről.

Widener trükkel beslisszant egy hotelbe, amelynek erkélyéről jó kilátása nyílt a térre. Hamarosan elfogyott a filmje, de egy amerikai diáktól kapott egy tekercs Fujit.

Ekkor történt a legendás jelenet. Egy férfi, fekete nadrágban, fehér ingben, perceken át feltartóztatta a tankokat, egészen addig, míg elrángatták onnan, és a harckocsik folytatták az útjukat. „Majdnem elrontottam a képeket, mert a sérült fényképezőgép zárideje túl alacsony volt” – emlékezett vissza Widener. Csodák csodájára, az egyik fotó mégis élesre sikerült.

Másnap a „Tank Man” fotója a Daily Telegraph címoldalán landolt.

1989-ben ez sem volt egyszerű. Widener a filmtekercset az alsónadrágjában juttatta ki a hotel biztonsági őreit kijátszva.

 

 

Widener máig nem tudja, hogyan viszonyuljon a fotóhoz. „Van itt egy dolog, amit senki nem mer megkérdezni. Mi történt a katonákkal, akik a tankban voltak? A családjukkal? Mi van a szemtanúkkal? Azokkal, akik elrángatták a férfit? Legalább 30-40 ember szerepel ebben a történetben.”

Sokáig egyáltalán nem tudtuk, ki volt az tüntető, akit a TIME magazin a 20. század 100 legfontosabb embere közé is beválasztott. Azon a napon, 1989. június 5-én a felkelésről készült fotók káoszt és kétségbeesést mutatnak, a két bevásárló szatyrot tartó, hatalmas tankok előtt álló férfi képe azonban ikonikussá vált: a reménytelen küzdelem szimbólumává egy embertelen rendszerben.

Hogy mi történt „Tank Man”-nel, ezzel kapcsolatban csak találgatni tudunk. A legtöbben úgy vélik, hogy a felkelések utáni tisztogatásokkal minden bizonnyal őt is kivégezték. Egy interjúban az 1989 és 2002 között hatalmon lévő párttitkár, Jiang Zemin azonban arra utalt, hogy „Tank Man”-t nem ölték meg.

A fotót egykor a kínai propaganda annak illusztrálására használta fel, hogy emberségesen kezelik a tüntetőket: lám, „Tank Man” életét is megkímélték ebben a kritikus pillanatban. Az utóbbi években azonban a cenzúra mindent megtesz, hogy kiirtsák a jelenet emlékét is – mintha az internet korában lehetséges lenne ilyesmi. A pártállamon belül viszont sikeres az erőfeszítésük: egy kutatás szerint a fiatal kínaiak mintegy 60-65%-a nem ismeri a fényképet.

A kínaiaknak joguk lenne tudni, mi történt 1989. június 5-én, és nem titkolni, amit mindenki úgyis tud, véli Jeff Widener. „Csak ismerjék el. Ez már történelem, és soha nem fog meg nem történtté változni.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Takács-Nagy Gábor és Kovács János kapta meg a Cziffra Fesztivál életműdíját

Vasárnap este, a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén átadták a rendezvény díjait. Fiatal tehetségek és
Könyv

Elhunyt Csukás István

Süsü, Pom-pom és a Nagy Ho-ho-ho-horgász alkotója 83 éves volt.
Klasszikus

Újabb ősbemutatóval vár a Régizene Fesztivál a Müpában

Február 28. és március 8. között várja közönségét a Régizene Fesztivál, amelyen A Felvilágosodás Korának Zenekara, Rohmann Ditta, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar egyaránt fellép.
Vizuál

Johnny Depp érkezése megmozgatta a berlinieket

Félidőnél jár a jubileumi Berlinale, bár még nem láttuk a teljes versenyprogramot, az már most elmondható, hogy gazdag és szép a válogatás, komoly, nagy filmekkel. Helyszíni beszámolónk Berlinből.
Zenés színház

A milánói Scala is bezár a koronavírus miatt

Pánikhangulat van Olaszországban, miután száz fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma. Operaházak is bezárnak, a velencei karnevált félbeszakították.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Bezártak a múzeumok hét olasz tartományban

A koronavírus olaszországi terjedése miatt a hatóságok útmutatásainak megfelelően egyelőre a hét végéig tartanak zárva többek közt Velence látványosságai is - írta a The Art Newspaper online kiadása.
Vizuál Magyar Mozgókép Szemle

Szabó István filmje nyitja a ma kezdődő Magyar Mozgókép Szemlét

A szombatig tartó rendezvényen 59, Magyar Filmdíjra jelölt művet, valamint számos versenyen kívüli filmet vetítenek a Corvin moziban.
Vizuál árverés

Majdnem félmillió eurót ért a Rubik-kockákból kirakott Mona Lisa

Jóval a becsült ár fölött, 480 200 euróért (162 millió forint) kelt el a 330 darab Rubik-kockából kirakott Mona Lisa, amelyet az utcaművész Invader készített.
Vizuál Film

Johnny Depp érkezése megmozgatta a berlinieket

Félidőnél jár a jubileumi Berlinale, bár még nem láttuk a teljes versenyprogramot, az már most elmondható, hogy gazdag és szép a válogatás, komoly, nagy filmekkel. Helyszíni beszámolónk Berlinből.
Vizuál interjú

Már a kamera is csak illúzió

Egy fotóra pillantva mindenki tudja, hogy a nagyobb alakok közelebb álltak a fotóshoz, az oválisnak látszó asztal a valóságban kerek – ez a tudás azonban tanult, a kultúránk része, ahogy az egyiptomiaké a legjellemzőbb nézet ábrázolása volt. Waliczky Tamás azt mutatja meg, hogy a kép és a valóság milyen távol állhatnak egymástól egy fotón is.