Vizuál

Már a Húsvét-szigetekről is támadják a British Museumot

2018.08.10. 13:30
Ajánlom
A Húsvét-sziget őslakos közösségei egy egyedülálló moai szobrot szeretnének visszakapni a múzeumtól. A szobrot a britek még 150 éve vitték el a Chile partjaitól 3500 kilométerre lévő szigetről, hogy Viktória királynőnek ajándékozzák.

A 2,3 méteres szobrot a hagyomány szerint Richard Powell, a Topaze nevű brit hajó kapitánya vitte el a szigetről 1868-ban. Viktória királynő később a múzeumnak ajándékozta a Hoa Hakananai'a nevű ritkaságot. A húsvét-szigeti őslakosok, a rapa nuik a chilei kormány közbenjárását kérték a faragott bazaltszobor visszaszerzésében - írta a The Daily Telegraph. A brit napilapnak nyilatkozva a British Museum illetékesei azt mondták, úgy vélik, a közérdek azt diktálja, hogy a szobor Londonban maradjon, az intézményben ugyanis milliók láthatják minden évben. 

husvetszigetek-134855.jpg

A Húsvét-szigetről származó moai szobor (Fotó/Forrás: British Museum)

A Húsvét-sziget őslakosai úgy tartják, hogy a híres moai szobrok a törzsüket védő spirituális erőt sugároznak, ez a mana. A helyi vezetők szerint a szobor visszaszolgáltatása "fontos jelkép" lenne, és általa lezárulhatna egy szomorú fejezet, amelyben az európai hajósok megsértették a jogaikat, amikor a 19. században felderítették a szigetet. A Húsvét-szigeten kilencszáz moai szobor van, a legtöbbjüket vulkanikus hamuból faragták az elhunyt törzsfők képére a 6. és a 17. század között. A Hoa Hakananai'a, vagyis az elveszett/ellopott barát azonban egyedülálló, mert bazaltból készült.

A rapa nuik vissza szeretnének kapni egy másik moai szobrot is, amelyet Párizsban őriznek.

Chile a British Museum tájékoztatása szerint még nem kereste meg a múzeumot hivatalosan a szoborral kapcsolatban. Felipe Ward, a chilei kormány műkincsekért felelős minisztere megalapozottnak tartja az őslakosok kérését. 

A brit főváros világhírű múzeumánál már más országok is jelentkeztek, hogy próbálják rábírni a nála őrzött kincsek visszaszolgáltatására. Görögország például hosszú ideje próbálja visszaszerezni az Elgin-márványokat, Nigéria pedig Benin-bronzokat. A gondot általában a felfedezéskor rendezetlen jogi háttér, az akkor még fennálló gyarmatbirodalom, illetve a jogszabályok változása okozza.

Ugyanakkor a helyzet egyáltalán nem reménytelen.

A múzeum épp csütörtökön jelentettebe, hogy visszaszolgáltatja az Irakból Szaddám Huszein diktátor bukása után elrabolt ötezer éves műtárgyak egy kisebb gyűjteményét, miután a British Museum szakembereinek aprólékos munka után sikerült meghatározniuk a műkincsek származási helyét.

A régészeti kincseket a londoni rendőrség foglalta le egy műkereskedőtől, de dokumentumok híján semmiféle támpont nem volt velük kapcsolatban.

Régészeknek végül sikerült megállapítaniuk, hogy a leletek, köztük kerámiák, az ókori Sumer egyik jelentős településéről származnak. A mai Irak déli részén fekvő Ningírszu az egyik legrégebbi város a világon, ahonnan írásos emlékek kerültek elő. A kincseket pénteken ünnepélyes keretek között adják át Irak londoni nagykövetének.

british-museum-exterior_1-110407.jpg

British Museum

A tellói lelőhely, ahol Ningírszu is fekszik, manapság védett helyszín, nemcsak a megújult iraki műkincsvédelmi rendőrség, hanem egy helyi törzs által is. A British Museum szakértői remélik, hogy módszereiket felhasználva fel lehet térképezni az igazán különleges lelőhelyeket és a műkincsek típusait, ezáltal pedig nagyban meg lehet nehezíteni a fosztogatók dolgát. Hartwig Fischer, a világhírű londoni múzeum igazgatója az iraki kollégáikkal az utóbbi években rendkívül szilárddá vált kapcsolatok jelképének tekinti a kincsek visszaszolgáltatását. A British Museum régóta közreműködik az iraki régészeti kincsek megóvásában, 2015-ben pedig képzési programot indított az iraki szakembereknek a legújabb technológiák alkalmazására, hogy jobban tudják dokumentálni az Irakban fellelhető kincseket.

Mindeközben a British Museum továbbra is a leglátogatottabb az ingyenes angliai nevezetességek listáján. Az intézményt, amely tizedik éve áll az összesítés élén, csaknem hatmillióan keresték fel 2017-ben frissen ismertetett adatok szerint. A hivatalos brit turistaügynökség, a Visit England által közölt listán a második helyet a londoni Tate Modern múzeum szerezte meg valamivel több mint 5,5 millió látogatóval. A harmadik a londoni Nemzeti Galéria, a negyedik a brightoni kikötő, az ötödik a londoni Természettudományi Múzeum lett.

Anglia leglátogatottabb fizetős nevezetessége a Tower volt 2017-ben. A középkori londoni épületegyüttest 2,8 millióan keresték fel, és ezzel kilencedik éve vezeti a legnépszerűbb fizetős látványosságok listáját. A világörökségi helyszínt a chesteri állatkert követi a második helyen 1,9 millió vendéggel. Az első ötbe az Észak-Yorkshire grófságbeli flamingópark, a hajókázás a Windermere-tavon és Stonehenge került be.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Vizuál

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.
Színház

Újra járhatunk szabadtéri előadásokra, de a fesztiválokra még várnunk kell

A Magyar Közlönyben megjelent kormányrendelet többek között színházi előadásra, mozira, cirkuszra, valamint könyvszakmai rendezvényre vonatkozik.
Vizuál

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.
Vizuál

A festő, akinek lakását és öltözködését is utánozták a bécsiek

Tökéletesen megtestesítette a romantikus művész ideálját tehetségével és fényűző életmódjával, pedig állítólag hihetetlenül félénk volt. Hans Makart művészete a szecesszió előfutára lett, Gustav Klimt rajongott a munkáiért.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

A hazai vásárlókra épít a közeljövőben a Faur Zsófi Galéria

„Meg fog változni a piac, a lokális vásárlókra kell felkészülni” – mondja Faur Zsófi, a Faur Zsófi Galéria tulajdonosa és vezetője, aki nagyon szeretné, ha az lenne ennek az elmúlt két hónapnak a tapasztalata, hogy igenis fontosak a lokális közösségek, a család, a barátok. Ők is ezt erősítik a Bartók Béla úton, azaz a Bartók Béla Boulevard-on, ahol a Kulturális Tizenegy Egyesület elnökeként online fesztivál szervezését vezeti.
Vizuál magazin

Csúnya varázs - Budapesti fényképek az 1930-as években

Az éjszakai fényképezés és a „varázsosítás” összefüggése - erről ír a FényképTár mai részében Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának történész-muzeológusa.
Vizuál galéria

A festő, akinek lakását és öltözködését is utánozták a bécsiek

Tökéletesen megtestesítette a romantikus művész ideálját tehetségével és fényűző életmódjával, pedig állítólag hihetetlenül félénk volt. Hans Makart művészete a szecesszió előfutára lett, Gustav Klimt rajongott a munkáiért.
Vizuál galéria

Két tonna üvegnegatív: vidéki fényképészműtermek gyűjteménye

A kidobástól megmentett üvegnegatívokon az egyes vidékek népviselete mellett a háború előtti és alatti élet pillanatai villannak fel megmutatva azt is, mit tartottak megörökítésre érdemesnek az életükből az 1910-20-as évek táján.
Vizuál slow life

Ez egy komoly, szinte drámai kiállítás, meglehetősen sötét jövőképekkel

A Lassú élet. Radikális hétköznapok című kiállítás áprilisban nyílt volna a Ludwig Múzeumban. Egy interjúsorozatban a kurátori csapat tagjait kérdezzük az egyelőre csupán a virtuális térben látható csoportos válogatásról. Az ötödik epizódban Csizek Petra beszélt kedvenc műveiről és az önállóbb nézői befogadásról