Vizuál

Már a kamera is csak illúzió

Waliczky Tamás és Szegedy-Maszák Zsuzsanna: A velencei biennále magyar pavilonja
2020.02.24. 16:00
Ajánlom
Egy fotóra pillantva mindenki tudja, hogy a nagyobb alakok közelebb álltak a fotóshoz, az oválisnak látszó asztal a valóságban kerek – ez a tudás azonban tanult, a kultúránk része, ahogy az egyiptomiaké a legjellemzőbb nézet ábrázolása volt. Waliczky Tamás azt mutatja meg, hogy a kép és a valóság milyen távol állhatnak egymástól egy fotón is.

A nemzetközileg elismert újmédia-művész 23 kitalált felvevőgépből álló kiállítása kapott helyet a Velencei Biennále magyar pavilonjában, aki pedig ott lemaradt róla, a Ludwig Múzeum tárlatán megtekintheti a műveket.

Abban, hogy ennyire érdeklik a kamerák szerepe volt annak, hogy édesapja amatőr fotós volt?

Igen, s ezért tudott segíteni a rajzfilm mániámban. Ő már egészen korán, 8 éves koromban megengedte, hogy játsszak a kameráival. Volt egy nagyon szép kétaknás, tükörreflexes kamerája. Fölülről kellett belenézni.

Számomra, amit láttam a keresőben, az sokkal izgalmasabb és szebb volt, mint a valóság. Olyan volt, mint egy kis elvarázsolt színház.

Imádtam a katalógusokat is nézni: kamerákat, lencséket.

waliczky-tamas_ortografikus-kamera_2017-233959.jpg

Ortografikus kamera (Fotó/Forrás: Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum)

8-9 éves korom óta ezekkel a masinákkal dolgozom, eléggé értek is hozzájuk, meg szeretem őket.

Sok ember azt hiszi, hogy egy masina nem humánus, én meg azt gondolom, hogy ez ugyanúgy az emberi leleményesség terméke, ami egy csomó mindent elmond a készítőjéről, a kultúráról, a környezetéről.

Annak ellenére, hogy kamerákról beszélgetünk, a fókusz nem rajtuk van, hanem a látáson. Fricskaszerű, hogy a látás konvencióit kitalált kamerákkal kérdőjelezi meg.

Nekem ez a legfontosabb az egészben. A korai munkáimtól, amelyeket 1988-1989-ben csináltam, ez foglalkoztatott: hogyan látunk és hogyan képezzük le a valóságot. Ezeket a kamerákat úgy készítettem, mint egy-egy metaforát arra, hogy többféle módon is le lehet képezni a valóságot. Számomra, mint képzőművész számára sokkal fontosabb, hogy egyedi képet készítsünk, mint az, hogy tömegtermelést vagy könnyen kezelhető dolgokat építsünk.

Az, hogy milyen képeket készítünk, mindig kultúrafüggő.

Ez sokat elárul a mi kultúránkról, arról, hogy mi milyen emberek vagyunk, hogy milyen kameráink vannak, milyen képeket, milyen masinákat csinálunk. Ezért számomra érdekes kihívás volt, hogy megpróbáltam elképzelni alternatív kamerákat és ezeken keresztül alternatív kultúrákat, amelyek máshogy viszonyulnak a képkészítéshez vagy a művészi alkotáshoz, mint a miénk.

unnamed4-151146.jpg

Waliczky Tamás alkotása (Fotó/Forrás: Molnár Ani Galéria)

Sokáig élt Németországban, most Hongkongban lakik. Érzékelhetőek voltak a különbségek, vagy már homogénebb a világ?

Ez nekem mindig is fontos kérdés volt. Az utazó életforma sokban erről is szól, a különböző kultúrákról. Szerencsém volt, hogy Németországban is hosszabb ideig éltem, nemcsak ösztöndíjjal vagy turistaként. Most Hongkongban ugyanez a helyzet.

Amikor az ember elmegy egy másik kultúrába és megpróbál beilleszkedni, akkor rengeteget tanul a saját kultúrájáról – visszanézve összehasonlítva.

Ez hol érhető tetten a gyakorlatban?

Hongkongban a képkészítés, leképezés egészen más folyamat. Az írásuk képjelekből áll, számukra a rajzolás és az írás között nem nagyon van különbség. Az ő tradíciójuk a művészi írás. A legfontosabb kortárs művészek között még most is sokan foglalkoznak kalligráfiával. Van, aki 20 méter magas képet fest egy óriási ecsettel és performansz maga a készítés is. Ez egy olyan képalkotás, amiről nekem lövésem sincs. Érteni kéne, hogy mit hogyan húzott.

Ha elképzeljük, hogy egy XIX. századi kínai festő találta volna fel a fényképezőgépet, az teljesen más lenne, mint amit most ismerünk.

biennale-233615.jpg

Waliczky Tamás animációs és újmédia művész és Szegedy-Maszák Zsuzsana kurátor. (Fotó/Forrás: Fotó: Somogyvári Ágnes © Ludwig Múzeum)

Waliczky Tamás Képzelt kamerák 

az 58. Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilonjának kiállítása 

A kiállítás 2020. február 14. – március 29. között tekinthető meg a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban.

LUDWIG MÚZEUM – KORTÁRS MŰVÉSZETI MÚZEUM

A Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum az egyetlen közgyűjtemény, amely a nemzetközi és a hazai művészeket közös platformon mutatja be. A Múzeum Budapest fontos kulturális attrakciója, válogatott és dinamikusan fejlődő, jelenleg több mint 800 tételes gyűjteménnyel rendelkezik, melynek magját a Ludwig házaspár adománya képezi. A múzeum nemzetközi gyűjtőkörrel rendelkezik, a hatvanas évektől napjainkig keletkezett műalkotásokat gyűjti és mutatja be.

Legolvasottabb

Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Klasszikus

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.
Klasszikus

Öt nem operai mű Vajda János születésnapjára

Vajda János Kossuth-díjas zeneszerző 1949. október 8-án született Miskolcon. A kerek évforduló alkalmából az operáival nagy népszerűségre szert tevő komponista további művei közül ajánlunk néhány különösen szépet.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

Japán lampiontól a fonott vécéülőkéig – megnyílt a Néprajzi Múzeum gyűjteményi állandó kiállítása

Több évnyi előkészítő munka után október 10-én megnyílt a Néprajzi Múzeum 3600 műtárgyat felvonultató, új gyűjteményi állandó kiállítása az Ötvenhatosok terén. Ennek létrejöttéről kérdeztük Szarvas Zsuzsanna főkurátort.
Vizuál hír

Oscar-díjra kvalifikáló fesztivál lett a Friss Hús

A 2025-ös fesztiválon a legjobb magyar animációs rövidfilm és a legjobb magyar élőszereplős rövidfilm kategória díjazottjai már jogosulttá válnak a 98. Oscar-díjra való nevezésre, ezzel jelentősen lerövidítve az egyébként bonyolult és szigorú jelentkezési procedúrát.
Vizuál ajánló

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Vizuál ajánló

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Vizuál ajánló

Hol van a művész helye a gépi alkotás világában? – kezdődik a 10. pulzArt Kortárs Művészeti Fesztivál

Október 11. és 13. között rendezik meg Sepsiszentgyörgyön a 10. pulzArt Kortárs Művészeti Fesztivált, amely hiánypótló kulturális kínálatot nyújt a székelyföldi régióban.