Vizuál

Meg nem termékenyült petesejtek mementója

2014.09.05. 06:58
Ajánlom
Fajgerné Dudás Andrea Júlia képzőművésznő huszonkilenc hónapig várt, hogy teherbe eshessen, majd huszonkilenc tincsbe fogta össze hosszú haját, melytől huszonkilencedik születésnapján szabadult meg az acb Galériában a Türelem rózsát terem című egyestés performansza alatt. KRITIKA

A folyamatos tabudöntögetés korában igazán üdítő valami olyannak a részese lenni, ami valódi gondolatokat ébreszt és aktuális, sokakat érintő problémára hívja fel a figyelmet. A meddőségről nem szokás beszélni - sem baráti társaságban, sem otthon, sőt még a probléma kezelésére létrehozott klinikák várójában sem, pláne nem egy galériában.

Az emberi test altáji diszfunkciójára ugyanis még mindig tabuként, takargatnivalóként tekint a kor sokat látott embere. Holott a termékenységi problémák többünket érintenek, mint azt gondolnánk, így eljött az idő, hogy kihúzzuk végre a fejünket a homokból! Éppen ezért tartottam már a kezdetektől üdítőnek és izgalmasnak Fajgerné Dudás Andrea Júlia kezdeményezését, aki egyestés performanszával kívánta szembesíteni a jelenlévőket a legtöbb nő - és talán férfi - félelmével.

A terv szerint az este folyamán a képzőművésznő a meg nem termékenyült petesejtjeinek mementójaként rózsákkal borítja be derékig érő hosszú haját, melyet huszonkilenc tincsbe fog, hogy aztán a galéria közönsége szabadítsa meg tőle. Ezzel is jelezve, hogy közülünk bárki küzdhet termékenységi gondokkal.   

Bevallom, kezdetben kicsit tartottam tőle, hogy az előadás át fog csúszni egy olyan nyílt színi hajvágási akcióba, melynek során már nem is magán az üzeneten, hanem a képzőművésznő hajkoronájának megkurtításán lesz a hangsúly. Azonban kivitelezés gördülékenységének, művészi minőségének, a közönség aktív közreműködésének és nem utolsósorban a képzőművésznő természetességének hála a performansz megőrizte eredeti célját.

Így valóban felemelő pillanatoknak lehetettünk tanúi, amikor a rituáléval a képzőművésznő huszonkilenc gyötrelmes és várakozásokkal teli hónapnak mondott szimbolikusan is búcsút. Fajgerné Dudás Andrea Júlia néhány évvel ezelőtt még Frida Kahlo levágott hajjal ábrázolt önarcképének hatására döntötte el, addig növeszti sajátját, míg anya nem lesz. Akkor még nem is sejtette, hogy az Angyali üdvözletet számtalan sikertelen próbálkozás és vetélés előzi meg. A várakozás alatt művészetében a hervadó liliomok, az elhullott tulipánok, mint az elmulasztott lehetőségek, a meg nem termékenyült petesejtek szimbólumai mellett lassan helyet kaptak a meddőségi vizsgálatok és a mesterséges megtermékenyítés fázisai is - így született meg az Angyali üdvözlet-sorozat, mely nem csak a tabudöntögetésről szól.

A festővásznon életre kelt herebiopszia - mely a férfi meddőség kivizsgálásának és kezelésének egy elterjedt eljárása -, az orvosi kéz, mint az isteni beavatkozás eleme és a műtéti lámpa ölbe sugárzó, földöntúli fénye mind arra figyelmeztetnek, hogy a meddőségről igenis beszélni kell, és ami még fontosabb, hogy a probléma nem kizárólag a nőket érinti.

Emellett a ciklus azért is egyedülálló a maga nemében, mert míg a kortárs képzőművészetben a szülés a maga teljes természetességében jelenik meg, addig a mesterséges megtermékenyítés olyan tabutéma, melyről még a művészet eszközein keresztül sem szívesen beszélünk. Fajgerné sorozata éppen emiatt csontig hatol, sokkol, de mindemellett a finoman kidolgozott kompozíciós elemeknek köszönhetően teljes természetességgel hirdeti, hogy ebben a helyzetben semmi szégyellnivaló nincsen.

Mellette a performansz névadója, a Türelem rózsát terem-sorozat, már - a szó szoros értelmében -egy másik állapotot dokumentál: a ciklus egyik darabján a pozitív terhességi teszt jelzi, hogy az orvosi (vagy inkább isteni?) beavatkozás végül mégis sikerrel járt. A sorozatba tartozó műveken már nemcsak a megváltozott női testet ünnepli, hanem - a képzőművésznő eddigi festményeitől eltérően - hatalmas hangsúlyt fektetett saját arcképének ábrázolására. A portrék hátterében megjelenő ollók egy új élet előfutárai, bár Fridától eltérően - aki válását követően szabadult meg hosszú tincseitől - Fajgernénál a hajvágás rituáléja nem egy független időszak kezdetét jelzi, hanem egy új szerepkörbe lépést hirdet, melyhez az acb Galéria meghatott közönsége is hozzájárult egy-egy nyisszantással.


A harminc év alatti művészgeneráció markáns képviselőjeként Fajgerné Dudás Andrea Júlia önmagát nőművészként definiálja, a női szerepeket pedig saját tapasztalatain keresztül vizsgálja. Rendszeresen szervez eat-art akciókat és performanszokat, melyek a női test - legfőképp a saját teste - tematikájából indulnak ki, időnként provokatív közvetlenséggel társulnak, és építenek a közönség részvételére is. A hagyományos női szerepek vizsgálata mellett fontosnak tartja felhívni az emberek, legfőképpen a nők figyelmét önmaguk elfogadására.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál kult50

Kortárs művészet alulról szerveződve – Somogyi Hajnalka és az OFF-Biennále

Az egyre népszerűbb OFF-Biennále az egyik legnagyobb alulról szerveződő, államtól független civil kezdeményezés Magyarországon. A kezdeményezés alapítója, projektvezetője és kurátora, Somogyi Hajnalka Kult50-ben megjelent portréja.
Vizuál csernus tibor

Tárlatvezetések és művészeti foglalkozások gyerekeknek a Csernus kiállításban

A Kovács Gábor Művészeti Alapítvány és a Várkert Bazár közös kiállítása, a Csernus és a Montmartre novembertől januárig izgalmas programokkal várja az érdeklődőket! A Testőrpalotában helyet kapó tárlat Csernus Tibor, a magyar festőzseni sokszínű alkotói tevékenységét hivatott bemutatni és a kapcsolódó foglalkozások is a kreatív energiák felszabadításának jegyében kerülnek megrendezésre.
Vizuál kult50

Új alkotói korszaka hetven fölött kezdődött – Ragályi Elemér

Keresztre feszíttette Christian Bale-t, Budapesten vezetgette Scarlett Johanssont, Robin Williams pedig mindenben kikérte a véleményét. Ragályi Elemér Kult50-ben megjelent portréja.
Vizuál monet

Virtuálisan beléphet Monet kertjébe, a vízililiomok közé

Claude Monet az 1918. november 11-i fegyverletétel másnapján ajándékozta Franciaországnak a Vízililiomok című óriási képeket, így akart "részt venni a győzelemben". A párizsi Orangerie Múzeumban őrzött művekbe szerdától gyakorlatilag besétálhat a látogató.
Vizuál Film

Elárverezik az Óz, a csodák csodája forgatókönyvterveit

Az Óz, a csodák csodája című film forgatókönyvterveit és az archívum egyéb anyagait árverezik el egy decemberi aukción, melynek bevétele az előzetes becslések szerint akár 1,2 millió dollárt (341 millió forintot) is elérhet.