Vizuál

Meg nem termékenyült petesejtek mementója

2014.09.05. 06:58
Ajánlom
Fajgerné Dudás Andrea Júlia képzőművésznő huszonkilenc hónapig várt, hogy teherbe eshessen, majd huszonkilenc tincsbe fogta össze hosszú haját, melytől huszonkilencedik születésnapján szabadult meg az acb Galériában a Türelem rózsát terem című egyestés performansza alatt. KRITIKA

A folyamatos tabudöntögetés korában igazán üdítő valami olyannak a részese lenni, ami valódi gondolatokat ébreszt és aktuális, sokakat érintő problémára hívja fel a figyelmet. A meddőségről nem szokás beszélni - sem baráti társaságban, sem otthon, sőt még a probléma kezelésére létrehozott klinikák várójában sem, pláne nem egy galériában.

Az emberi test altáji diszfunkciójára ugyanis még mindig tabuként, takargatnivalóként tekint a kor sokat látott embere. Holott a termékenységi problémák többünket érintenek, mint azt gondolnánk, így eljött az idő, hogy kihúzzuk végre a fejünket a homokból! Éppen ezért tartottam már a kezdetektől üdítőnek és izgalmasnak Fajgerné Dudás Andrea Júlia kezdeményezését, aki egyestés performanszával kívánta szembesíteni a jelenlévőket a legtöbb nő - és talán férfi - félelmével.

A terv szerint az este folyamán a képzőművésznő a meg nem termékenyült petesejtjeinek mementójaként rózsákkal borítja be derékig érő hosszú haját, melyet huszonkilenc tincsbe fog, hogy aztán a galéria közönsége szabadítsa meg tőle. Ezzel is jelezve, hogy közülünk bárki küzdhet termékenységi gondokkal.   

Bevallom, kezdetben kicsit tartottam tőle, hogy az előadás át fog csúszni egy olyan nyílt színi hajvágási akcióba, melynek során már nem is magán az üzeneten, hanem a képzőművésznő hajkoronájának megkurtításán lesz a hangsúly. Azonban kivitelezés gördülékenységének, művészi minőségének, a közönség aktív közreműködésének és nem utolsósorban a képzőművésznő természetességének hála a performansz megőrizte eredeti célját.

Így valóban felemelő pillanatoknak lehetettünk tanúi, amikor a rituáléval a képzőművésznő huszonkilenc gyötrelmes és várakozásokkal teli hónapnak mondott szimbolikusan is búcsút. Fajgerné Dudás Andrea Júlia néhány évvel ezelőtt még Frida Kahlo levágott hajjal ábrázolt önarcképének hatására döntötte el, addig növeszti sajátját, míg anya nem lesz. Akkor még nem is sejtette, hogy az Angyali üdvözletet számtalan sikertelen próbálkozás és vetélés előzi meg. A várakozás alatt művészetében a hervadó liliomok, az elhullott tulipánok, mint az elmulasztott lehetőségek, a meg nem termékenyült petesejtek szimbólumai mellett lassan helyet kaptak a meddőségi vizsgálatok és a mesterséges megtermékenyítés fázisai is - így született meg az Angyali üdvözlet-sorozat, mely nem csak a tabudöntögetésről szól.

A festővásznon életre kelt herebiopszia - mely a férfi meddőség kivizsgálásának és kezelésének egy elterjedt eljárása -, az orvosi kéz, mint az isteni beavatkozás eleme és a műtéti lámpa ölbe sugárzó, földöntúli fénye mind arra figyelmeztetnek, hogy a meddőségről igenis beszélni kell, és ami még fontosabb, hogy a probléma nem kizárólag a nőket érinti.

Emellett a ciklus azért is egyedülálló a maga nemében, mert míg a kortárs képzőművészetben a szülés a maga teljes természetességében jelenik meg, addig a mesterséges megtermékenyítés olyan tabutéma, melyről még a művészet eszközein keresztül sem szívesen beszélünk. Fajgerné sorozata éppen emiatt csontig hatol, sokkol, de mindemellett a finoman kidolgozott kompozíciós elemeknek köszönhetően teljes természetességgel hirdeti, hogy ebben a helyzetben semmi szégyellnivaló nincsen.

Mellette a performansz névadója, a Türelem rózsát terem-sorozat, már - a szó szoros értelmében -egy másik állapotot dokumentál: a ciklus egyik darabján a pozitív terhességi teszt jelzi, hogy az orvosi (vagy inkább isteni?) beavatkozás végül mégis sikerrel járt. A sorozatba tartozó műveken már nemcsak a megváltozott női testet ünnepli, hanem - a képzőművésznő eddigi festményeitől eltérően - hatalmas hangsúlyt fektetett saját arcképének ábrázolására. A portrék hátterében megjelenő ollók egy új élet előfutárai, bár Fridától eltérően - aki válását követően szabadult meg hosszú tincseitől - Fajgernénál a hajvágás rituáléja nem egy független időszak kezdetét jelzi, hanem egy új szerepkörbe lépést hirdet, melyhez az acb Galéria meghatott közönsége is hozzájárult egy-egy nyisszantással.


A harminc év alatti művészgeneráció markáns képviselőjeként Fajgerné Dudás Andrea Júlia önmagát nőművészként definiálja, a női szerepeket pedig saját tapasztalatain keresztül vizsgálja. Rendszeresen szervez eat-art akciókat és performanszokat, melyek a női test - legfőképp a saját teste - tematikájából indulnak ki, időnként provokatív közvetlenséggel társulnak, és építenek a közönség részvételére is. A hagyományos női szerepek vizsgálata mellett fontosnak tartja felhívni az emberek, legfőképpen a nők figyelmét önmaguk elfogadására.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A magyar kultúra napján mutatják be a Debrecen 175 drámapályázat nyertes műveit

„A debreceniek, a szindarabokon keresztül a város rejtözködő múltját megismerve, joggal lesznek büszkék a debreceniségükre” – mondta Meskó Zsolt, a drámapályázat győztese.
Jazz/World

Magyar zenekar dala lett listavezető Spanyolországban

A Peet Project 2024-ben megjelent új albumán szereplő, Queen of My Heart című a spanyol és latin-amerikai smooth jazz Top 100-as lista élére került.
Vizuál

Elhunyt Csáji Attila festőművész

A Munkácsy-Mihály-díjas alkotót, az MMA rendes tagját, volt alelnökét életének nyolcvanhatodik évében érte a halál – osztotta meg a hírt a köztestület.
Színház

Elhunyt Tresz Zsuzsanna Jászai Mari-díjas díszlet- és jelmeztervező

„Egyedi látásmódja, kreativitása, kitartó, mindig a tökéletes megoldásra törekvése és szakmai alázata példaértékű volt” – írja a vasárnap eltávozott alkotóról a Pécsi Nemzeti Színház.
Vizuál

Lakos Nóra: „Nekem rengeteget segített az írás kamaszként”

„Még egy szerető családban is érezheted magad egyedül, amikor kamasz vagy” – fogalmazott lapunknak Lakos Nóra, akivel legújabb filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet kapcsán ültünk le beszélgetni.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

Lakos Nóra: „Nekem rengeteget segített az írás kamaszként”

„Még egy szerető családban is érezheted magad egyedül, amikor kamasz vagy” – fogalmazott lapunknak Lakos Nóra, akivel legújabb filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet kapcsán ültünk le beszélgetni.
Vizuál gyász

Elhunyt Csáji Attila festőművész

A Munkácsy-Mihály-díjas alkotót, az MMA rendes tagját, volt alelnökét életének nyolcvanhatodik évében érte a halál – osztotta meg a hírt a köztestület.
Vizuál ajánló

Kocsis Ágnes drámájával folytatódik a Filmrendezők klubja

Január 20-án 19 órától a Művész Mozi Buñuel termében Kocsis Ágnes második nagyjátékfilmjével, a Pál Adrienn című alkotással folytatódik a Magyar Játékfilmrendezők Egyesületének sorozata. A rendező a vetítést követően mesterkurzust tart a résztvevőknek.
Vizuál magazin

David Lynch megmutatta, hogy a bennünk rejlő sötétség is lehet csodálatos

David Lynch teljességgel átformálta a kortárs filmművészetről alkotott elképzeléseinket – bár alkotásai időnként túlságosan absztraktak, zavarba ejtőek és rémisztőek, mindemögött egy csodálatos világkép áll, amelyet érdemes megismerni.
Vizuál gyász

Elhunyt David Lynch

Néhány nappal hetvenkilencedik születésnapja előtt elhunyt David Lynch Oscar-életműdíjas filmrendező, festő, fényképész, a kortárs vizuális művészet egyik legkiemelkedőbb alakja.