Vizuál

Meg nem termékenyült petesejtek mementója

2014.09.05. 06:58
Ajánlom
Fajgerné Dudás Andrea Júlia képzőművésznő huszonkilenc hónapig várt, hogy teherbe eshessen, majd huszonkilenc tincsbe fogta össze hosszú haját, melytől huszonkilencedik születésnapján szabadult meg az acb Galériában a Türelem rózsát terem című egyestés performansza alatt. KRITIKA

A folyamatos tabudöntögetés korában igazán üdítő valami olyannak a részese lenni, ami valódi gondolatokat ébreszt és aktuális, sokakat érintő problémára hívja fel a figyelmet. A meddőségről nem szokás beszélni - sem baráti társaságban, sem otthon, sőt még a probléma kezelésére létrehozott klinikák várójában sem, pláne nem egy galériában.

Az emberi test altáji diszfunkciójára ugyanis még mindig tabuként, takargatnivalóként tekint a kor sokat látott embere. Holott a termékenységi problémák többünket érintenek, mint azt gondolnánk, így eljött az idő, hogy kihúzzuk végre a fejünket a homokból! Éppen ezért tartottam már a kezdetektől üdítőnek és izgalmasnak Fajgerné Dudás Andrea Júlia kezdeményezését, aki egyestés performanszával kívánta szembesíteni a jelenlévőket a legtöbb nő - és talán férfi - félelmével.

A terv szerint az este folyamán a képzőművésznő a meg nem termékenyült petesejtjeinek mementójaként rózsákkal borítja be derékig érő hosszú haját, melyet huszonkilenc tincsbe fog, hogy aztán a galéria közönsége szabadítsa meg tőle. Ezzel is jelezve, hogy közülünk bárki küzdhet termékenységi gondokkal.   

Bevallom, kezdetben kicsit tartottam tőle, hogy az előadás át fog csúszni egy olyan nyílt színi hajvágási akcióba, melynek során már nem is magán az üzeneten, hanem a képzőművésznő hajkoronájának megkurtításán lesz a hangsúly. Azonban kivitelezés gördülékenységének, művészi minőségének, a közönség aktív közreműködésének és nem utolsósorban a képzőművésznő természetességének hála a performansz megőrizte eredeti célját.

Így valóban felemelő pillanatoknak lehetettünk tanúi, amikor a rituáléval a képzőművésznő huszonkilenc gyötrelmes és várakozásokkal teli hónapnak mondott szimbolikusan is búcsút. Fajgerné Dudás Andrea Júlia néhány évvel ezelőtt még Frida Kahlo levágott hajjal ábrázolt önarcképének hatására döntötte el, addig növeszti sajátját, míg anya nem lesz. Akkor még nem is sejtette, hogy az Angyali üdvözletet számtalan sikertelen próbálkozás és vetélés előzi meg. A várakozás alatt művészetében a hervadó liliomok, az elhullott tulipánok, mint az elmulasztott lehetőségek, a meg nem termékenyült petesejtek szimbólumai mellett lassan helyet kaptak a meddőségi vizsgálatok és a mesterséges megtermékenyítés fázisai is - így született meg az Angyali üdvözlet-sorozat, mely nem csak a tabudöntögetésről szól.

A festővásznon életre kelt herebiopszia - mely a férfi meddőség kivizsgálásának és kezelésének egy elterjedt eljárása -, az orvosi kéz, mint az isteni beavatkozás eleme és a műtéti lámpa ölbe sugárzó, földöntúli fénye mind arra figyelmeztetnek, hogy a meddőségről igenis beszélni kell, és ami még fontosabb, hogy a probléma nem kizárólag a nőket érinti.

Emellett a ciklus azért is egyedülálló a maga nemében, mert míg a kortárs képzőművészetben a szülés a maga teljes természetességében jelenik meg, addig a mesterséges megtermékenyítés olyan tabutéma, melyről még a művészet eszközein keresztül sem szívesen beszélünk. Fajgerné sorozata éppen emiatt csontig hatol, sokkol, de mindemellett a finoman kidolgozott kompozíciós elemeknek köszönhetően teljes természetességgel hirdeti, hogy ebben a helyzetben semmi szégyellnivaló nincsen.

Mellette a performansz névadója, a Türelem rózsát terem-sorozat, már - a szó szoros értelmében -egy másik állapotot dokumentál: a ciklus egyik darabján a pozitív terhességi teszt jelzi, hogy az orvosi (vagy inkább isteni?) beavatkozás végül mégis sikerrel járt. A sorozatba tartozó műveken már nemcsak a megváltozott női testet ünnepli, hanem - a képzőművésznő eddigi festményeitől eltérően - hatalmas hangsúlyt fektetett saját arcképének ábrázolására. A portrék hátterében megjelenő ollók egy új élet előfutárai, bár Fridától eltérően - aki válását követően szabadult meg hosszú tincseitől - Fajgernénál a hajvágás rituáléja nem egy független időszak kezdetét jelzi, hanem egy új szerepkörbe lépést hirdet, melyhez az acb Galéria meghatott közönsége is hozzájárult egy-egy nyisszantással.


A harminc év alatti művészgeneráció markáns képviselőjeként Fajgerné Dudás Andrea Júlia önmagát nőművészként definiálja, a női szerepeket pedig saját tapasztalatain keresztül vizsgálja. Rendszeresen szervez eat-art akciókat és performanszokat, melyek a női test - legfőképp a saját teste - tematikájából indulnak ki, időnként provokatív közvetlenséggel társulnak, és építenek a közönség részvételére is. A hagyományos női szerepek vizsgálata mellett fontosnak tartja felhívni az emberek, legfőképpen a nők figyelmét önmaguk elfogadására.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál Partitúra

„Sokszor mentem világgá” - vendégségben Bukta Imrénél

Érzékenység és hitelesség - egyaránt jellemzi Bukta Imre művészetét, és őt magát is. A Partitúra stábja vendégségben járt a művésznél mezőszemerei otthonában, mi is velük tartottunk, virágzó almafák alatt, a kertben beszélgettünk Bukta Imrével.
Vizuál képregény

 KÉP-regény: Az ördög torka

A Fidelio új sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezen a héten a japán turistákkal kezdi.
Vizuál gyász

Elhunyt I. M. Pei, a Louvre üvegpiramisának tervezője

A kínai-amerikai építész 102 éves volt. Ő tervezte a Louvre üvegpiramisát és a washingtoni National Gallery of Art épületét is.
Vizuál magazin

Nem szelfi

Nem minden önarckép szelfi, de minden szelfi önarckép.
Vizuál galéria

Ez a kedvenc pályázatunk egy „zöld”, környezetbarát Notre Dame megépítésére

Futurisztikus üvegtorony, napenergia és városi farm a rászorulóknak – ilyen lehetne a Notre Dame egy, az újjáépítésre pályázó mérnöki iroda szerint.