Vizuál

„Még nem volt időm szorongani” – Vermes Dorka a Velencei Filmfesztiválon való részvételéről

2023.07.27. 15:30
Ajánlom
Egy utazócirkuszban dolgozó fiatal fiúról szól Vermes Dorka első nagyjátékfilmje, amely a Velencei Nemzeti Filmfesztivál támogatásával készülhetett el. Az Árni egy hónap múlva mutatkozhat be a Biennálén, a magyar premier időpontja egyelőre még nem ismert. A rendezőt telefonon értük el néhány kérdés erejéig.

Augusztus 30. és szeptember 9. között rendezik meg a 80. Velencei Nemzetközi Filmfesztivált. Az A-kategóriás szemlén idén két magyar filmet is láthat a közönség, Reisz Gábor Magyarázat mindenre című munkáját az Orizzonti (Horizontok) válogatásban mutatják be, Vermes Dorka Árni című alkotása pedig a Biennale College Cinema szekciójában szerepel. Előbbi egy érettségiző fiatal reménytelen szerelmén keresztül vázolja fel egy kettészakadt ország képét, míg a másik egy utazócirkuszban dolgozó fiú történetét mutatja be.

Rendkívül erős mezőny állt össze a 80. Velencei Filmfesztiválra

Kapcsolódó

Rendkívül erős mezőny állt össze a 80. Velencei Filmfesztiválra

A szemlén mutatja be új filmjét mások mellett Sofia Coppola, David Fincher, Bradley Cooper, Michael Mann, Hamagucsi Rjuszuke, Jorgosz Lanthimosz és Wes Anderson. Idén két magyar alkotó sikeréért is szoríthatunk a fesztiválon. 

Vermes Dorka filmje a hivatalos szinopszis szerint egy madáralkatú fiúról szól, aki egy vidéken turnézó, szakadt vándorcirkusz mindeneseként dolgozik. A társulatot egy család alkotja, ahol Árni az egyetlen kívülálló. A fiú monoton rutin szerint, szerzetesi egyszerűséggel éli a napjait: gondozza a cirkuszi állatokat, és elvégzi a család által rábízott feladatokat. A társulathoz egy nap új piton érkezik, az állat pedig felkelti Árni kíváncsiságát, és ahogy elkezdi megszelídíteni, a folyamat egyre erősebb hatással lesz rá.

Az Árni a Velencei fesztivál támogatásával készült,

a tervet több száz jelentkező közül választották ki a Biennale College Cinema programban.

A rendező jelenleg is megfeszített tempóban dolgozik filmjén, épp a vágási munkálatok zajlanak.

Vermes Dorka jelenleg is a Freeszfe hallgatója, korábban több rövidfilmet is bemutatott, az Árnit eredetileg a diplomafilmjeként akarta elkészíteni, arra ugyanis nem számított, hogy Magyarországon támogatást kaphatna rá. Tarr Béla bíztatására azonban írt belőle egy hosszabb treatmentet, ő javasolta neki, hogy mindenképpen nagyjátékfilmet készítsen belőle. „A Biennale College Cinema egy csodálatos lehetőség, tudomásom szerint nincs más olyan külföldi pályázat, amellyel gyártási támogatást lehetne szerezni. Ráadásul így a filmet a Velencei Filmfesztiválon mutatják be, ami szintén nagyon szerencsés ” – fogalmazott a rendező.

A Biennale College Cinema hasonlóan működik, mint a hazai Inkubátor program. A pályázatra a világ bármely részéről várnak első és második filmes rendezőket. A kiválasztott tizenkét projektet meghívják San Servolóba egy kéthetes workshopra, ahol a résztvevők közösen fejleszthetik a forgatókönyvüket, valamint dolgozhatnak a vizuális koncepción is. Ezt követően három hét áll rendelkezésükre, hogy írjanak egy angol nyelvű draftot, ez alapján választják ki végül a négy támogatott filmet. Vermes Dorka elmondta, ezután még további workshopokat is tartanak, a tutorokhoz pedig bármikor fordulhatnak segítségért, véleményekért.

A program vezetői mindvégig figyelemmel kísérik a munkálatokat, de emellett tiszteletben tartják az alkotói szabadságot.

Rendszeresen hangsúlyozzák, hogy egyetlen javaslatot sem kötelező elfogadni, hiszen a projekt teljes művészi szabadságot élvez. A szerzői jogok sem maradnak náluk” – mutatott rá a rendező.

Az Árni címszerepét Turi Péter, a Színház és Filmművészeti Egyetem hallgatója alakítja,  a további szerepekben Spolarics Andrea, Gyöngyösi Zoltán, Koppány Zoltán, Kovács Botond, Gellért Dorottya és Pálya Pompónia látható.

A film forgatókönyvét a rendező mellett Dobány Péter és Al-Farman Petra jegyzik. A film operatőre Lehr-Juhász Péter, vágója Kántor Dávid, producere Zachar Balázs, executive producere Petrányi Viktória, kreatív producere Tarr Béla. Az alkotás a Proton Cinema gyártásában készült.

Mint mondta, a legnagyobb kihívást a szoros határidők jelentik. „Nyolc hónapja tudtuk meg, hogy elindulhat a film gyártása, ehhez képest a jövő héten már a picture lock következik, egy hónap múlva pedig bemutatjuk. Ez nem a legegészségesebb módja egy nagyjátékfilm készítésének, ami általában inkább három-öt év” – részletezte. Hozzátette, a szűk határidők miatt gyors, határozott döntéseket kellett hoznia, amihez gyakran az első megérzéseire kellett hagyatkozni. „Az esetemben ez talán egy kissé szerencsés is, mert hajlamos vagyok túlgondolni a dolgokat, de erre most nincs lehetőség. Ilyen szempontból ez egy jó mentális gyakorlat, de nem biztos, hogy még egyszer végig akarnám csinálni.”

Arra a kérdésre, hogy milyen érzés olyan rendezőkkel egy fesztiválon szerepelni, mint például Sofia Coppola, David Fincher vagy Jórgosz Lánthimosz, úgy felelt:

Láttam a line-upot, de jelenleg egy hete próbálom kitalálni, mikor fogok tudni mosni, úgyhogy még nem volt időm ezen szorongani.

Az Árnival kapcsolatban nem sokat árult el, ugyanis nem szeretné a filmjeit értelmezni. A szereplők ugyan magyarul szólalnak meg, de a történetet konkrétan nem helyezték el sem térben, sem időben. Céljuk ugyanis az volt, hogy a nézők egy univerzális kelet-európai keretben értelmezzék az ott megjelenő nihilt és beszorítottságot, amiben a karakterek élnek. „A cél az volt, hogy megtaláljuk Árni történetének a saját filmnyelvét” – fogalmazott.

A film főszereplőjét alakító Turi Pétert az egyetemen ismerte meg, és már akkor elhatározna, hogy szeretne vele közösen dolgozni. „Szeretem a karakterekből építkező filmeket,

nagyon foglalkoztat, hogyan lehet valakinek a személyiségéből kibontani egy egész filmnyelvet és az ahhoz tartozó világot.

Erre Pétert abszolút inspirálónak találtam” – mesélte.

Az Árni hazai bemutatójának még nincs időpontja, jelenleg is tárgyalnak a forgalmazókkal, a bemutató dátuma függ attól is, hogy a film milyen fesztiválkörutat jár be.

Arra a kérdésre, hogy mit tervez a jövőben, Vermes Dorka elmondta, több filmterve is van, de most minden azon múlik, hogyan fog szerepelni az Árni Velencében. Egyúttal szívesen kipihenné az elmúlt évet. „Tavaly ilyenkor írtuk a tízoldalas treatmentet, most pedig már a premierre készülünk. Eszement tempó. Úgyhogy jó lenne egy picit hátradőlni, de azért remélem, hogy nem sokáig. Alapvetően mégiscsak azért választottam ezt az utat, hogy filmeket készítsek.”

Fejléckép: Vermes Dorka (Fotó/Forrás: Almin Zrno / Sarajevo Film Festival)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Átadták a Szemle Plusz díjait, a Gyévuska a legjobb előadás, a Fidelio különdíját Martinkovics Máté nyerte

Pótszékes teltházakkal zajlott le idén a Szemle Plusz színházi fesztivál a Városmajori Szabadtéri Színpad szervezésében. Az augusztus végi seregszemle díjaiért tizenkét előadás szállt versenybe, a díjkiosztót szeptember 13-án tartották a Kristály Színtérben.
Vizuál

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Vizuál

Ha ősz, akkor skandináv filmek!

Szeptember 26. és október 2. között rendezik meg a 11. Skandináv Filmfesztivált a budapesti Art+ Cinemában. A fesztivál során egy héten át a legkiválóbb északi filmek kerülnek vászonra az Art+ Cinema két mozitermében. A programot premier előtti vetítések, hazai forgalmazásba nem kerülő játékfilmek színesítik.
Könyv

Csínyek és csodák

Nem egy Jón Kalman Stefánsson-műről beszélnénk, ha nem járná át a fejezeteket az idő múlása felett érzett, mélyen átélhető melankólia, amellett, hogy újra és újra felnevetünk a gyerekgondolkodás keresetlen őszinteségén meg a komikus helyzetek során.
Plusz

„A hiány elválaszthatatlan a jelenléttől” – beszélgetés a PLACCC Fesztivál két alkotójával

Az augusztus 30. és szeptember 21. között zajló PLACCC Fesztivál programjában szerepel Bogdana Kosmina ukrán vizuális művész és építész helyspecifikus installációja, valamint Rita Hoofwijk holland színházi alkotó köztéri részvételi előadása.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Harminchárom napig forog Freund Ádám taxis hiénákról szóló filmje

Várhatóan 2025 végére készül el a rendező első nagyjátékfilmje, a Hiénák, amelynek stábja a következő időszakban Budapest több helyszínén is felbukkan majd. Az alkotók sok humorral átszőtt filmdrámát ígérnek a nézőknek. 
Vizuál magazin

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Vizuál ajánló

Ha ősz, akkor skandináv filmek!

Szeptember 26. és október 2. között rendezik meg a 11. Skandináv Filmfesztivált a budapesti Art+ Cinemában. A fesztivál során egy héten át a legkiválóbb északi filmek kerülnek vászonra az Art+ Cinema két mozitermében. A programot premier előtti vetítések, hazai forgalmazásba nem kerülő játékfilmek színesítik.
Vizuál ajánló

Irodalmi adaptációk és a női rendezők kerülnek fókuszba az idei Szemrevaló Filmfesztiválon

Október 10. és 20. között rendezik meg a 13. Szemrevaló Filmfesztivált a budapesti Művész moziban. A szemle a német nyelvterület legfrissebb filmjeiből ad ízelítőt, eredeti nyelven, magyar felirattal.
Vizuál kritika

Kiúttalanság és anyagfáradás – kritika a Fekete pont című filmről

Bár a képi világ és a témaválasztás nem erre utal, Szimler Bálint új filmje valójában egy remek szatíra egy átlagos magyar iskola életéről. A rendező ugyanakkor megkísérel időnként átlépni a szociális drámák világába is, ám kérdéses, hogy ehhez megvannak-e a megfelelő eszközei.