Vizuál

Mégis miért nem lehet fotózni a múzeumokban?

2016.10.19. 08:30
Ajánlom
Egyre több embert idegesítenek a lépten-nyomon fotózkodó embertársak, legyen szó egy turista látványosságról vagy éppen egy művészeti alkotásról valamelyik múzeumban. Bár a legtöbb kiállítótérben tilos a fotózás, a valós okokat nem szokták kiírni, viszont az Observer most összeszedett nekünk ötöt.

Az első az intenzív fényt kibocsátó vaku, melyről azt feltételezik, hogy károsítja a festményeket. A vaku mellőzése a kiállítási tárgyak állagmegóvása szempontjából fontos. Bár a legújabb vizsgálatok szerint, - melyet a cambridge-i egyetem egyik kutatója, Martin Evans vezetett, - a látogatók által használt vaku elhanyagolható veszélyt jelent a festményekre és egyéb tárgyakra.

A második ok a látogatók érdekét szolgálja; a kamerák mellőzése az intenzívebb múzeumi élményt hivatott szolgálni. Azok a látogatók, akik élvezték a múzeumban eltöltött időt, sokkal nagyobb eséllyel térnek vissza, és nagyobb valószínűséggel ajánlják a múzeumot barátaiknak, ismerőseiknek. Viszonylag nehéz úgy elmélyedni egy festményben, hogy közben a fotózkodók és selfiezők garmadáját kell kerülgetni vagy figyelmen kívül hagyni. Nem beszélve a selfie-botok okozta károkról, amik egy-egy kiállítási tárgyban keletkezhetnek. Amikor sokan leállnak fotózni egy helyen, könnyen dugót is okozhatnak, amivel elég kényelmetlenné tud válni a múzeumlátogatás.

GettyImages-544849798

GettyImages-544849798 (Fotó/Forrás: Rob Stothard / Getty Images Hungary)

Csökkentheti egy múzeum biztosítási költségeit, ha kizárják azokat a helyzeteket, amikor egy fotós egy teljesen lehetetlen helyről, mondjuk egy erkélyről lelógva csinálna fotót, hogy a legjobb szögből lője az áhított képet. A veszélyes helyzetek elkerülése a múzeum költségeit is csökkenti.

Harmadik helyen szerepel a múzeumok ajándékboltjainak szempontja; ha megtiltják a fotózást a kiállítótérben, azzal biztosítják a bolt monopóliumát, ahol a kiállítási tárgyakról jó minőségű, nagy felbontású fotókat, posztereket vásárolhatnak a nézelődők.

Negyedik okként a biztonsági szempontokat nevezi meg a leírás; a fotózás tiltásával a riasztó rendszerek hiányosságainak, vagy a kamerák elhelyezkedésének feltérképezését előzik meg; megnehezítve ezzel a tolvajok vagy terroristák dolgát.

Ugyanakkor az is igaz, hogy a fotók feltöltése az internetre inkább növeli a múzeum biztonságát, mivel minél gyakrabban és több helyen elérhető egy adott tárgyat vagy festmény ábrázoló fotó a neten, annál nehezebben lehet értékesíteni az eltulajdonított műtárgyat.

Az ötödik okként a szerzői jogok megsértését nevezi meg a cikk; a szerzői jog a szerzőket, zeneszerzőket, művészeket védi. Alkalmazása biztosítja az alkotókat arról, hogy alkotásaik reprodukálásával pénzhez jutnak. A szerzői jogok azonban az alkotó halála után hetven évvel lejárnak, vagyis onnantól kezdve szabadon sokszorosíthatók, megjelentethetők az alkotások. Ez azt is jelenti, hogy pl. a reneszánsz festmények, görög vagy római szobrok hosszú évek óta elvesztették szerzői jogaikat. Persze a személyes használatra készült fotók nem károsítják a művészeket, sőt; minél gyakrabban szerepelnek egy- egy alkotásról készült fotó pl. a neten, annál könnyebben lehet őket beazonosítani, és ezáltal talán még nő is a tárgy értéke.

Mi a megoldás?

A múzeumok, és történelmi helyek gyakran felbecsülhetetlen értékű műalkotásokkal rendelkeznek. Ám ugyanezek a helyek gyakran nehéz gazdasági helyzetben vannak, minden fillért meg kell ragadniuk, hogy működésüket biztosítsák. Esetükben még inkább érthető, miért tiltják a fotózást; az ajándékshopjaikban megvásárolható reprodukciók az egyik legfontosabb bevételi forrást jelentik.

Ám a múzeumok lassan elvesztik a csatát a gyorsan fejlődő technikával szemben; a képrögzítők egyre kisebbek és kisebbek lesznek. Az „okosszemüvegek” térhódításával már szinte észre sem lehet venni, ha fényképet készít valaki.

És hogy hogyan tudják a múzeumok kielégíteni a látogatói igényeket, már ami a fotózást illeti? Egyes kiállítóhelyek bevezették a fotódíjat, vagyis egy meghatározott összeg kifizetésével a látogató annyit fotózhat, amennyit nem szégyell.

Egy másik, ám mostanra már el is avult megoldást vezettek be az amerikai Rhode Islanden; a Newport Mansions nevű látványosságnál csak az okostelefonok kamerájával lehetett fotózni, a nagyobb, profibb gépek ki voltak tiltva. Ezzel biztosították azt, hogy nem készülhettek nagy felbontású fotók. Ám a technika és az okostelefonok gyors fejlődésével ez sem bizonyult hatásos megoldásnak.

Az állványok, selfie-botok betiltásának továbbra is van értelme, hiszen elbotolhatunk bennük, vagy a kiállítási tárgyakban okozhatnak károkat. Azonban a fotózás teljes tiltása manapság egyáltalán nem tartható, és nem is kellene, hogy elvárás legyen. Itt az ideje, hogy a múzeumok kreatívabb ötletekkel rukkoljanak elő.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Színház

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Vizuál

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Vizuál videó

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.
Vizuál Film

Végre többet tudunk az új Freddie Mercury-filmről

„A bandában csak egy hisztériás királynőnek van hely.” Kijött a Queen-film első igazi előzetese, és még többet ígér, mint a teaser.
Vizuál velencei biennálé

Képzelt kamerák a Velencei Biennále magyar pavilonjában

Szegedy-Maszák Zsuzsanna kurátor és Waliczky Tamás újmédiaművész képviselik Magyarországot jövőre a 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálén.
Vizuál videó

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Vizuál pompeji

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.