Az idei Cannes-i filmfesztivált hatalmas várakozás előzte meg - hogy aztán a legjobban várt filmek közül néhány bebukjon, pár hozza a kötelezőt, egy maroknyi film pedig a semmiből feltörjön. Vagyis nagyjából az ez évi fesztivál is olyan volt, mint a többi. Új filmmel jelentkezett Michael Haneke (Happy End) , Michel Hanazavicius (Redoubtable) és Sophia Coppola (Csábítás) is - ők mind Oscar-díjasok - , Yorgos Lanthimos (The Killing of a Sacred Deer) és Noah Baumbach (The Meyerowitz Stories) viszont eddig csak a jelölésig jutottak, de évek óta a legizgalmasabb független filmesek közé tartoznak.

A 70. Cannes-i Filmfesztivál záróünnepségére érkeznek a zsűritagjai (balról jobbra) Fan Bingbing, Pedro Almodovar, Jessica Chastain és Park Chan-wook. (Fotó/Forrás: Epsilon / Getty Images Hungary)
A zsűrit is megosztotta a kérdés, Pedro Almadovar zsűrielnök utóbbi táborba tartozik, Will Smith viszont már az új időket érezve kiállt az új platform mellett. Egy beszólogatós sajtótájékoztatónál sokkal nagyobb vihart kavart a Netflix, ami a legjobban várt filmek közül kettőt - Baumbach The Meyerowitz Stories és Bong Joon-ho Okja című filmjét - is prezentálta idén. Cannes végül úgy döntött, hogy változtat a fesztivál szabályain és a versenyprogramban jövőre már csak olyan filmek indulhatnak, amelyek Franciaországban moziforgalmazásban is futnak.
Végül hiába a megannyi szalagcím, Adam Sandler zseniális alakítása és a dicsérő kritikák, a Netflix mindkét filmje díj nélkül maradt.
Csak úgy, mint Mundruczó Kornél új filmje, a Jupiter holdja .
Szerintem fantasztikus volt. Újra és újra meg fogom nézni"
- nyilatkozta róla Will Smith, de mindez mégsem volt elég. A menekültes szuperhősfilmért csak mi, magyarok lelkesedtünk igazán, a külföldi sajtó inkább a témáért és az ötletért, mint magáért az alkotásért volt oda.
Kik kapták a díjakat?
A rendező, Ruben Östlund fesztiválkörökben jól ismert, mégis feltörekvő filmes. 2011-es Play-Gyerekjáték? című remek filmjét itthon is bemutatták, a három évvel ezelőtti pedig elég nagyot szólt, jó pár díjat besöpört, legnagyobb meglepetésre viszont az Oscar-jelölésről lecsúszott. A The Square-t kevesen emlegették a legjobb bemutatók között, de alapvetően jó kritikákat kapott, az pedig régi aranyszabály filmes díjosztáskor, hogy nem a legjobbnak, hanem a legkiegyensúlyozottabban jónak kell lenni. A sajtó nem is háborog, alapvetően megérdemelt, de meglepetésgyőztesnek tartják Östlund filmjét.

Ruben Ostlund rendező ünnepli a győzelmét a színpadon. A svéd rendező The Square című művészeti témájú szatíra nyerte az Aranypálmát a 70. Cannes-i Filmfesztiválon. (Fotó/Forrás: Stephane Cardinale - Corbis / Getty Images Hungary)
Sophia Coppola második női rendezőként vihette el a Legjobb rendező díját a fülledt hangulatú Csábítás-ért.
Joaquin Phoenix lett a legjobb színész a You were never really here című emberrablásos thrillerért, ami a forgatókönyv-díjat is besöpörte - megosztva a The Killing of a Sacred Deer-rel. Utóbbi egészen biztosan többen reménykedett ennél a díjnál. Yorgos Lanthimos-t korunk rendező-fenegyerekének kiáltották ki, miután című kiváló és formabontó filmjét emlékezetes módon Oscar-jelölésig vitte, majd ismét kapott egy nominációt, ebben az évben A homár forgatókönyvéért. Díjat kapott Diane Kruger is a terrorista-dráma In the Fade-ért, a Zsűri nagydíját pedig a kapta. Rendezője, Andrej Zvjagincev 2014 egyik legnagyobb durranását, a szállította, amiért sajnos Cannes-ban csak egy forgatókönyv-díjat, az Oscaron pedig egy Legjobb idegennyelvű film jelölést kapott.
Elég könnyű volt. Csak rá kellett vennem Pedro-t (Almadovar) hogy ne kínálgassa fel szexuális szolgálatait a szavazatomért cserébe
- nyilatkozta Will Smith arra a kérdésre, zsűriként milyen volt meghozniuk a döntéseket. Reméljük, a fura, díjátadó utáni sajtótájékoztató ezután már hagyomány lesz Cannes-ban, tavaly Donald Sutherland borzolta a kedélyeket össze-vissza beszélésével és a fejére tekert sáljával.