Vizuál

Mégsem a piára, inkább az ideológiára fogja tettét a képromboló

2018.05.30. 09:50
Ajánlom
Az Ilja Repin kultikus festményét a moszkvai Tretyjakov Képtárban megrongáló orosz férfi azt állítja, hogy nem ittasságból, hanem ideológiai meggyőződésből vagdosta szét a Rettegett Iván és fia 1581. november 16-án című képet.

Az Ilja Repin kultikus festményét a moszkvai Tretyjakov Képtárban megrongáló orosz férfi azt állítja, hogy nem ittasságból, hanem ideológiai meggyőződésből vagdosta szét a Rettegett Iván és fia 1581. november 16-án című képet.

A 37 éves Igor Podporin kedden egy moszkvai bíróságon tagadta azt a neki tulajdonított kijelentést, hogy a támadás előtt vodkát ivott a múzeum kávézójában. Mint mondta, azért rontott neki a festménynek, hogy megvédje a cár hírnevét.

Ilja Repin: Rettegett Iván és fia, Iván 1581. november 16-án.

Ilja Repin: Rettegett Iván és fia, Iván 1581. november 16-án. (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

„Ez a kép hazugság, Rettegett Iván a szentek közé tartozik” – jelentette ki a voronyezsi férfi, aki pénteken, röviddel a zárás előtt törte át a festmény előtti védőüveget és szaggatta szét a képet egy fémrúddal.

Az 1885-ös olajfestmény Rettegett Ivánt és a fiát ábrázolja, miután a cár felindulásában megölte utódját. Az uralkodó tekintetében gyötrelem és borzalom tükröződik. Egyes orosz történészek kétségbe vonják, hogy az uralkodó valóban megölte a fiát. Vlagyimir Putyin elnök tavaly úgy nyilatkozott, nem tisztázott, hogy a cár bűnös-e vagy sem (fia megölésében). Legalább egy vezető orosz kormányzati tisztségviselő azt állítja, hogy a cár kegyetlenségét a Nyugat eltúlozta, hogy befeketítse Oroszországot. Több orosz városban az utóbbi időben emeltek szobrot Rettegett Ivánnak.

Ivan Melnyikov emberi jogi aktivista, aki felkereste az őrizetben lévő merénylőt, azt mondta a Komszomolszkaja Pravdának, Podporint évek óta foglalkoztatja annak gondolata, hogy a festmény „helytelenül ábrázolja” a cárt.

„Még Putyin is azt mondta a tévében, hogy nem igaz, ami a képen látható. Amikor beléptem a Tretyjakovba, nem bírtam visszafogni magamat. Jönnek a külföldiek, megnézik a festményt, és vajon mit gondolnak a mi orosz cárunkról, mirólunk? (A festmény) provokáció az orosz nép ellen, a cél az, hogy rossz fényben tüntessenek fel bennünket” – idézte a merénylőt a jogvédő.

Az első hírek szerint a támadó vodkával öntött fel a garatra a kávézóban, ahol azonban – mint később maga a főigazgató mondta – nem is árulnak vodkát, csak konyakot és kis üvegekben bort. A megtámadott kép az egyik fő műve Repinnek, aki talán a legnagyobb alakja a virágzó 19. századi orosz festészetnek, a festmény értéke felbecsülhetetlen.

Legurított pár vodkát, szétvert egy festményt egy orosz a múzeumban

Kapcsolódó

Legurított pár vodkát, szétvert egy festményt egy orosz a múzeumban

Ilja Repin híres, „Rettegett Iván és fia, Iván” című festményét egy részeg orosz múzeumlátogató tépte három darabba Moszkvában.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Színház

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.  
Zenés színház

Hiánypótló szláv műveket mutat be jövő évadában a Magyar Állami Operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Magyar Állami Operaház, melynek a Szláv Szezon címet adták. Színre kerül Dvořák Ruszalkája és Muszorgszkij Borisz Godunovja, valamint megismerheti a közönség Eötvös Péter első, magyar szövegre készült operáját is.
Színház

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Magyar gyökerű amerikai színészekre fókuszál a Csokonai Hollywood-sorozatának következő estje

Március 23-án ötödik alkalommal rendeznek Hollywood-estet a XV. kerületben, ahol ezúttal magyar felmenőkkel rendelkező, köztük Oscar-díjas amerikai színészekről lesz szó.
Vizuál ajánló

Pillants be a Budapest Bábszínház kulisszái mögé! – új kiállítás nyílik a Deák17 Galériában

Budapest egyesítésének 150. évfordulója alkalmából rendez közös kiállítást a Deák17 Galéria és a Budapest Bábszínház. A MINDEN BÁB! című tárlat legfőbb ambíciója, hogy bevezesse a látogatókat a színház kulisszái mögé.
Vizuál magazin

„Megszerettem menet közben az életet” – Interjú Ujj Zsuzsival

„Az a vihar, ami bennem tombolt hosszú évekig, elült” – mondja Ujj Zsuzsi fotós, performer, a Csókolom zenekar énekese, dalszerzője, akivel a Fidelio új, Dalok nyomában című sorozata kapcsán ültünk le beszélgetni, kikérdezve őt a zenekar legtöbbet feldolgozott szerzeményéről, a Dunántúli slágerről.
Vizuál ajánló

Az Őrségi Fazekasság múltja, jelene és jövője elevenedik meg a Pesti Vigadóban

A Tiszta forrásból című tárlat április 2-ig látogatható még. Márciusban két alkalommal is részt vehetünk kurátori tárlatvezetésen.
Vizuál hír

Nemes Márton képviseli hazánkat a 2024-es Velencei Biennálén

A Ludwig Múzeum 2024-ben Nemes Márton festőművész Techno Zen című kiállítását mutatja be a Velencei Képzőművészeti Biennálén.