Vizuál

Menekülés az arisztokráciába

Downton Abbey – kritika
2019.09.12. 15:45
Ajánlom
Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?

Aranyló fényben csillogó, tömény eszképizmus a Downton Abbey-sorozat folytatásaként készült mozifilm. Szöges ellentéte mindennek, ami jelenleg zajlik a világban,

és ez ugyan egy csipetnyi csalódást okoz, de két órányi vigaszt és zavartalan nyugalmat nyújt. 

1927-ben kapcsolódunk vissza a Crawley-család életébe, akiket az a megtiszteltetés ér, hogy a királyi pár egy éjszakát Downton Abbey kastélyában kíván tölteni. A személyzet felpezsdül a lehetőségre, hogy őfelségének szolgálhatnak fel, azonban kiderül, hogy V. György és hitvese a saját cselédségével utazik. A házbeliek még Mr. Carsont is visszahívják, a royalista puccsot azonban ő sem tudja megakadályozni. A család körében – elsősorban az özvegy grófné számára az okoz némi bonyadalmat, hogy a királynő udvarhölgye egy távoli rokonuk, akinek vagyona Lord Granthamet illetné, a nő azonban nem hajlandó ráhagyni. Eközben végre Thomasnak is jut egy kis szórakozás és egy szerelmi szál. 

További képekért kattintson a fotóra!

A színészek szinte rutinból hozzák az öt éven át alakított karaktereket.

Az özvegy grófné (Maggie Smith) gyilkos egymondatait keveselltem, de kettősük Isobellel még mindig verhetetlen.

Mary a modern szemléletet és a józan észt ötvözi a tradíciókkal. Kár, hogy Julian Fellows ezt ki is mondatja szereplőivel - mintegy elvitelre csomagolva a tanulságot. A színészi játékról nem sok mondanivaló akad, hiszen itt a körítés a lényeg. 

A mozifilm történetszálai igen vékonykák – épp csak arra elegendőek, hogy minden szereplőt hosszabb-rövidebb időre a kamera elé terelgessenek, majd megnyugtatóan elvarrják a sorsukat. (A sorozattal ellentétben – teszem hozzá gyorsan!)

Hisz a lényeg nem az, hogy mi történik, hanem hogy végre ismét itt lehetünk!

Beburkolózhatunk az ismerős érzésben, az ismerős szereplőkkel. Fürdőzhetünk az 1920-as évek Angliájának tárgyainak és ruháinak látványában, melyeket rátarti gondossággal válogattak össze szakértő kezek. 

2010-ben, mikor rátaláltam a sorozatra épp az életem egy nehéz és zavaros időszakát éltem. A Downton részeit egyfajta menedéknek tekintettem a valódi életemben zajló zűrök elől: tökéletesen pihentető kikapcsolódás egy órán keresztül, ahogy emberek sétálnak a fűben egy kastély előtt és a sajátomtól lehető legtávolabbi problémákkal foglalkoznak, úgy, mint a birtokok öröklése vagy a cselédségen belüli intrikák. Valószínűleg ugyanerre az alapélménye apelláltak a filmváltozat készítői is.

Ha valakinek mégis van kedve kikukkantani a buborékból a cselédek helyzetéről vicces - de minden viccben van némi igazság - referenciának a Csengetett, Mylord? sorozatot javasolom. Komolynak pedig Kosztolányi Dezső Édes Anna című művét, amely 1926-ban jelent meg.

Az 1920-as évek angol nemesi családjának birtokát pedig se fizikailag se gondolatban nem hagyjuk el egy pillanatra sem.

(Eltekintve némi közlekedési eszköz-pornótól, ahogy a királyi levél útját követjük a Roxfort Expresszt idéző vonattal vagy a postásautóval.) Nem tekintünk ki az – ekkoriban elég zavaros – angol belpolitikára, nem értesülünk semmilyen külpolitikai eseményről, nincs egy cseléd sem, aki ne szolgálná boldogan a nemeseket, és ne tartaná jónak a fennálló rendet. 

A tökéletes árnyalatú angol gyepen senki nem aggódik a globális felmelegedés, a műanyaghasználat vagy az amazonasi esőerdők miatt, ahogy a létbizonytalanság, a lakhatási válság vagy a megélhetési gondok sem léteznek ezen a varázslatos helyen. 

Miközben ma sorra tűnnek el, vagy szerepelnek le a bölcs, mindent megoldó apafigurák, addig a megnyugtató Lord Grantham még erősítést is kap V. György személyében,

aki nemcsak az országot kormányozza bölcs belátással, de alattvalói életét is ugyanígy igazgatja a háttérből. 

És hogy kinek van szüksége egy felnőtteknek szóló Disney-filmre, mikor olyan bátor és szókimondó alkotások készülnek, mint még soha? Az őszinte és a hálószobák magányában rejtőző válasz ez: a többségnek. Az emberek megnézik a Trónok Harcát, a Csernobilt, vagy a 13 okom voltat hogy ne maradjanak ki a céges kávégép melletti beszélgetésekből, a streamszolgáltatók húzótermékei azonban a Jóbarátok, a Szívek szállodája és hasonló, kilencvenes és kétezres évekbeli sorozatok.

A nézők arra vágynak, hogy a nap végén egy olyan virtuális baráti társaság/család tagjai legyenek, amilyenre mindig is vágytak, és az epizód végére a problémák megoldódjanak.

Ne azt érezzék, hogy apró homokszemek a történelem vagy a politika gépezetében, miközben semmi kihatásuk sincs egyikre se.

A Downton Abbey ehhez kínál egy titkos ajtót, amin keresztül 122 percet kóborolhatnak egy szívüknek kedves világban. Ahogyan Tarantino legutóbbi filmjének egyetlen értelme is az, hogy a rendezőnek legyen ürügye abban a közegben időzni.

Downton Abbey (2019)
angol dráma, 122 perc
Bemutató dátuma: 2019. szeptember 12.
Forgalmazó: UIP-Duna Film

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Klasszikus

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.
Jazz/World

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál interjú

Milyen munka áll Az Év Múzeuma díj mögött?

A múzeumok szakmai szervezete, a Pulszky Társaság idén először ítélte oda Az Év Múzeuma díjat egy tisztán kortárs művészeti profilú múzeumnak. Mennyi munka áll amögött, hogy a Ludwig lehetett a nagy múzeumok kategóriájának nyertese? Dr. Fabényi Juliával, az intézmény igazgatójával beszélgettünk.
Vizuál lista

Denzel Washington az évszázad (eddigi) legjobb színésze a New York Times szerint

Lehet, hogy furcsa két évtized után összeszedni a 21. század legjobb színészeit, a New York Times megpróbálta. Catherine Deneuve, Daniel Day-Lewis és Joaquin Phoenix is a felsoroltak között.
Vizuál rövidfilm

Spilák Klára rövidfilmes alakítását díjazták New Yorkban

A magyar színésznőt az SZFE hallgatójának, Rosanics Patrik diplomamunkájában nyújtott alakításáért díjazták.
Vizuál interjú

A hely szelleme, avagy a Dreher DNS-e

Mi közük a boszorkányoknak a sörfőzéshez? Hogyan fejtették meg a Dreher logóban található háromszög rejtélyét? S igaz-e a legenda, hogy miért nem koccintunk sörrel? A kőbányai Dreher Antal úton található Dreher Sörmúzeumban ezekre a kérdésekre is választ kaptam.
Vizuál hír

Döntött a bizottság, Horvát Lili filmjével nevezünk az Oscar-díjra

Az elmúlt hónapokban valóságos diadalkörutat járó Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című film képviseli Magyarországot a 93. Oscar-versenyben.