Vizuál

Menekülő szerelmesek a Virágvölgyben

2018.08.27. 09:50
Ajánlom
Egy utcán rekedt lány, egy hirtelen felindulásból ellopott csecsemő, és egy értelmi fogyatékos fiú menekül a város és a valóság elől Csuja László első nagyjátékfilmjében, a Virágvölgyben. A punkosan karcos road movie augusztus 30-tól látható a mozikban.

„És akkor most mi lesz?” 

Hangzik el a Virágvölgy című új magyar film egyik legfontosabb mondata, Laci kérdezi ezt Biankától egy pillanatnyi feszült csendben, és ezt kérdezi a néző is a történet minden fordulatánál - bár pontosan tudja, hogy túl sok jó nem vár a város és a valóság elől menekülő fiatal párra. A filmet nézve a képzeletünkben legalább három-négy road movie-verzió pereg, míg eljön az a dramaturgiai helyzet is, amikor már kevésbé a főszereplőket, sokkal inkább a karjukon pihenő kisbabát kezdjük el félteni. Addigra eljutunk a Virágvölgybe is, ahová feszes történetvezetés, szuggesztív látvány, játékos és szabálytalan meglepetések vezetnek. 

Viragvolgy_plakat-192438.jpg

a Virágvölgy című film plakátja (Fotó/Forrás: Elf Pictures)

A melodráma és a krimi műfajával játszó film „instant családalapításból” indít: egy otthonról elküldött fiatal lány, Bianka (Berényi Bianka Instagram-sztár alakításában), hirtelen felindulásból ellop egy csecsemőt, majd kénytelen otthont keresni maguknak, azonban senki sem fogadja be őket. Véletlenül találkozik a jószívű, munkásszállón élő, értelmi fogyatékos Lacival (Réti László, többszörös Speciális Olimpiai bajnok alakítása), aki segíteni akar az utcán rekedt lánynak és eldönti, hogy mindenáron otthont teremt számukra. Megkezdődik menekülésük, a „punkosan karcos” szocio-realista road movie, amelyben a különleges amatőr szereplők saját világukat is beleviszik. Bianka, az EU Cannibal frontembereként feszült és izzó, bulizik és énekel, riadt és erős, míg Laciból árad a figyelmesség, a jóság és a segítőkészség. Karjukon a kisbaba, aki úgy tűnik, jól érzi magát új családjában.

Csuja László első nagyjátékfilmje kiérlelt, pontos alkotás, árnyalt és játékos, nem csoda, hogy két nemzetközi filmfesztiválon is komoly sikereket ért el. Világpremierjét Karlovy Vary-ban tartották, ahol a régióban készült első és második filmeket felvonultató East of the West versenyprogramban a zsűri különdíját nyerte el, nem sokkal azután a Palicsi Nemzetközi Filmfesztiválról a Kritikusok Díjával távozott. A palicsi fesztivál kritikusai szerint a Virágvölgy „szívbemarkoló első film, amely bemutatja, hogy a társadalom peremére szorult fiatalok hogyan keresik a szerelmet, és hogyan küzdenek meg a fennmaradásért egy elidegenedett társadalomban." 

A film valóban szívbemarkoló és nagyon sok kérdést felvet, köztük a felnőtté válás, a családalapítás, a kívülállás és a kitaszítottság sokszor indirekt kérdéseit.

„Ez a film arra is rákérdez, hogy mi a normális, vagy mi a normalitás. Központi motívuma a szeretetvágy, vagy a normalitáshoz való tartozás vágya.”

Mondta el Csuja László rendező a sajtóvetítés után, és hozzátette: „Egy olyan társadalomképet akartunk felrakni - annak ellenére, hogy a két főszereplő kisodródott a peremére -, amely nem terhel minden felelősséget a társadalomra. Egyénileg minden szereplő megpróbál segíteni a fiataloknak, de az egész rendszer valahogy úgy van összerakva, hogy szükségszerűen, mint egy örvény, mégis kitaszítja őket.”

A film egyike a Magyar Nemzeti Filmalap Inkubátor programjában készült alkotásoknak, köztük olyan sikeres első filmeknek, mint Szilágyi Zsófia Cannes-ban díjazott Egy nap, és Zurbó Dorottya Locarnoban debütált Könnyű leckék című munkáinak.  

Virágvölgy augusztus 30-ától látható a mozikban, producerei Muhi András és Ferenczy Gábor, forgalmazza az Elf Pictures.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.
Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Színház

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál kritika

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A Filmszemle félrelép

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal az újból megrendezett Magyar Filmszemle kapcsán mondja el a véleményét a filmfesztiválokról és a magyar filmgyártásról.
Vizuál ajánló

Színház, képzőművészeti nézőpontból – megnyílt Katkó Tamás kiállítása

Egyszer volt, színház volt… címmel nyílik Katkó Tamás fotóművész kiállítása a Műcsarnokban. A tárlat az alkotó eddigi életművéből válogat: színházi kötődésű, autonóm fotográfiai munkásságát foglalja össze az 1980-as évektől a 2010-es évekig.
Vizuál hír

Tőkés Anna animációs filmje is versenyez Annecyban 

Élsport, ambíció, feszültség, extrém lelki és fizikális terhelés – ezeket a témákat dolgozza fel Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje, amelyet beválogattak a világ egyik legrangosabb animációs szemléje, az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjába.
Vizuál interjú

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.